handdator

Visa fullständig version : "Farligt" med högt fettintag?

muddler
2008-11-15, 00:20
Hoj hoj. Jag ligger ibland på ett dagsintag på ca 200gr fett, då främst från källor som raps/olivolja. Detta gör jag för att jag tycker det är ett enkelt sätt att dryga ut kaloriintaget då jag ligger på bulk.

Då är frågan om det skulle finnas en fara av något slag vid detta intag och kan man t.o.m gå ännu högre utan risk?

Martin Löwgren
2008-11-15, 00:27
Jag ligger också där och nosar :thumbup:. Väntar med spänning på bra svar *popcorn*

Scratch89
2008-11-15, 00:59
Hoj hoj. Jag ligger ibland på ett dagsintag på ca 200gr fett, då främst från källor som raps/olivolja. Detta gör jag för att jag tycker det är ett enkelt sätt att dryga ut kaloriintaget då jag ligger på bulk.

Då är frågan om det skulle finnas en fara av något slag vid detta intag och kan man t.o.m gå ännu högre utan risk?

Vad är det totala energiintaget?

EDIT: För att svara på din fråga; nej, det finns idag inga kända, bevisade risker med att ligga på ett högt fettintag, sålänge man har ett bra förhållande mellan omega 3, och 6, samt mellan mättade/omättade/fleromättade fettsyror.

muddler
2008-11-15, 01:28
Vad är det totala energiintaget?

EDIT: För att svara på din fråga; nej, det finns idag inga kända, bevisade risker med att ligga på ett högt fettintag, sålänge man har ett bra förhållande mellan omega 3, och 6, samt mellan mättade/omättade/fleromättade fettsyror.

Det totala intaget ligger på 4000+ kcal

ok motfråga: hur räknar man ut den balansen? :)

Eddie Vedder
2008-11-15, 06:40
ok motfråga: hur räknar man ut den balansen? :)

Variera med t.ex. tre -fyra burkar makrill i tomatsås, lägg in lite smör och ägg o.s.v. Då kan du fortfarande hålla ett högt fettintag och ssamtidigt få en mer balanserad fettsammansättning.

Ola Wallengren
2008-11-15, 10:43
Om man ändå skall överäta och bli fet så verkar det mindre skadligt för kroppen om man överäter omättade fetter än kolhydrater eller mättat fett. Fet blir man i vilket fall.

muddler
2008-11-15, 16:47
Variera med t.ex. tre -fyra burkar makrill i tomatsås, lägg in lite smör och ägg o.s.v. Då kan du fortfarande hålla ett högt fettintag och ssamtidigt få en mer balanserad fettsammansättning.

gott gott! käkar redan ovannämda produkter!

Ola Intressant! Då lär jag fortsätta på den här banan tills jag är nöjd. Tack!

bollio
2008-11-15, 18:29
Du belastar nog bara levern om du försöker dig på att överäta en högkolhydrat, lågfettsdiet.