handdator

Visa fullständig version : Lite problem med triceps


Jacke89
2008-11-14, 22:19
hejsan.

det här kanske är en lite konstig fråga men jag kör ändå och hoppas på det bästa

jag har styrketränat i ca. 4 månader och höjer mig rätt bra i övningarna men jag har stött på ett problem, och det är när jag ska köra triceps och det är att jag kör låga vikter om jag jämför med min kamrat som började vid samma tid och vi är jämna i övriga muskelgrupper.

Satt även och läste lite journaler här och såg att folk som tränat ungefär lika länge som mig tränade ca 15 kg tyngre än mig i smal bänkpress.

Jag kör smal bänkpress och liggande tricepsextention på mina triceps pass, som är 2 gånger i veckan. Jag tar relativt bra i bänkpress nu och där är ju triceps inkopplade också.

I smal bänkpress kör jag enbart på 25 kg och samma vikt kör jag i liggande tricepsextention. Mina armar har blivit ca 4 cm större på 4 månader och jag ser att triceps blivit mkt större på denna lilla tid, eller en del större iaf och jag höjer ju mig relativt bra i övningarna, kör 3x10 på båda just nu ungefär.

Men är de här vikterna "normala" att köra på? Jag kör väldigt strikt i smal bänk, dvs håller armbågarna tätt mot kroppen etc, har kollat en del i övningsbanken kan vara lite svårt att se men jag tror jag gör rätt.

Vad är "normalt" att köra på för vikt i de här övningarna när man är relativt ny inom gymmande? visst det är olika mellan alla men ändå ett sorts spann, för jag är riktigt orolig för det även att det känns väldigt mkt i triceps och är helt slut i dem efter de 2 övningarna.
Känns också pinsamt att köra med så låg vikt, visst det viktigaste är att man får kontakt enligt mig men ändå.

Kan tillägga att liggande tricepsextention är den första övningen av de 2 i passet.

Tacksam för svar!

ceejay
2008-11-14, 22:21
Svårt att säga för jag har ingen aning om hur stark eller hur stor du är :/

Jacke89
2008-11-14, 22:34
oj glömde skriva; 19 år, 186 cm 82 kg.

Troll
2008-11-14, 22:38
Din styrka för träningstid är svår att svara på.

Angående Smalbänk och extensions så brukar man ta mer i smalbänk eftersom bröst och axlar involveras men eftersom du börjar med extensions (som är en tung tricepsövning) så kanske du är slut i muskeln när du kommer till smalbänken.

Angående utförandet så tar det mer på axlar om du har armbågarna mot kroppen och mer bröst om du har dom ut från kroppen.

dellan
2008-11-15, 00:58
jag såg i din " ta-100kg-bänk-på-etth-alvår-tråd". Där stod det att du hade nyss maxat 72kg i bänkpress om jag inte har fel. Om du kan ta så mkt som 72 kg i vanlig bänkpress borde du kunna mäkta med mer än att reppa 10:or på 25. Men vad vet jag liksom...

Jag kör 6x3*41 i smalbänk medans jag bara tar 6x3*45 i vanlig bänkpress. Har jag en utomordentligt dålig bänkteknik?

JockeKillen
2008-11-15, 01:56
Jag skulle gissa på att allt sitter i tekniken (det mesta iaf).

Jacke89
2008-11-15, 02:00
jag såg i din " ta-100kg-bänk-på-etth-alvår-tråd". Där stod det att du hade nyss maxat 72kg i bänkpress om jag inte har fel. Om du kan ta så mkt som 72 kg i vanlig bänkpress borde du kunna mäkta med mer än att reppa 10:or på 25. Men vad vet jag liksom...

Jag kör 6x3*41 i smalbänk medans jag bara tar 6x3*45 i vanlig bänkpress. Har jag en utomordentligt dålig bänkteknik?

Japp, det som är så störande att jag tar ändå ok i vissa saker sen så lite i det, men jag tror att det sitter i att jag kör väldigt lånsamt ner sen brukar jag isolera triceps bra, och det blir ju jäkligt jobbigt dessutom är jag oftast helt trött i triceps efter första övningen. När jag försöker på t.ex. 40 kg kan jag knappt lyfta den, kanske håller lite smalt också.

Aja, ska nog testa att köra smal bänkpress först på nästa pass så får jag se om det går bättre då kanske. Men huvudsaken är ju trotts allt att man får kontakt och blir trött i muskeln men vore ju roligt att lasta på vikter också :/

ceejay
2008-11-15, 11:36
Jag tror att det kan vara det att du kör slut på triceps med triceps extension och sedan inte orkar mycket på smalbänken. Försök att köra triceps innan du kör bänk eller snedbänk ngn gång, DET ÄR OMÖJLIGT! :D

Dreas
2008-11-15, 12:10
Testa att köra smalbänk först, jag var som dig och tränade första gången på 30 kg men det tog ca 2 månader så var jag uppe på över 60kg och tränade. Jag tror att det sitter i tekniken eller att du är slut i muskeln. För ifall du orkar maxa 72 i bänk men tränar på 25 i smalbänk då tror jag att du kan köra på mycket tyngre.