handdator

Visa fullständig version : Ritbräda


Purren
2008-11-14, 20:29
Eftersom jag varit med här ett tag nu så vet jag att vi har en del ess i datorkonst.

På senaste tiden har jag blivit sjukt intresserad av Illustrator, tycker det är riktigt kul och avslappnande att sitta och teckna något slumpmässigt.

Därför undrade jag av er som är mer avancerade om en ritbräda är något ni rekommenderar? Kan mycket väl vara ett fall av Jag-Vill-Köpa-sjukan och isf passar det väl bra i lågkonjukturen, men jag var lite nyfiken på hur stor skillnad det gör i arbetet jämför med mus eller styrkula.

Är det arbetshastigheten som går upp, är det lättare att rita eller är det precisionen som förbättras? Vad är skillnaden liksom?

Och hur lång tid tar det att migrera från mus till platta?

Larsson
2008-11-14, 21:04
Här kan du läsa om olika ritbrädor http://www.moderskeppet.se/wacom/

Madame
2008-11-14, 21:58
Ska du sitta i bara illustartor spelar det inte så stor roll om du har ritplatta eller mus, efterssom det är vektorpunkter du drar i. Däremot kan det vara väldigt skönt för armen att sitta med en penna istället för en mus om du ska jobba länge.

I photoshop är en ritplatta förbannat skönt att ha, efterssom du kan rita direkt i datorn så som du ritar på papper, plattan känner av tryck och lutning på pennan, och strecket på bilden blir därefter. Du kan ju testa att skriva handstil eller rita nån gubbe med mus i Ps... *cry*


Jag tycker helt klart du ska ge efter för vill-ha-sjukan, en ritplatta är en bra investering. Satsa på en från wacom, de är bäst. Bamboo är good enough om du inte vet ifall du kommer använda den mycket/inte vill lägga för mycket pengar. Vill du öppna stora plånboken så är intuos 3 bra grejjer.

bear.flowertwig
2008-11-14, 22:08
Priser på Bamboo:
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=wacom%20bamboo

Har varit sugen själv tidigare men tyckt att det varit för dyrt. Kanske ska tänka om...

Om Bamboo:
http://www.moderskeppet.se/wacom/bamboo.php

MasterChief
2008-11-14, 22:33
Har en Wacom och det gjorde Photoshop en miljon gånger roligare. En Bamboo A6 duger som första val. Ska du teckna mycket och har riktigt stor skärm kanske A5 eller till och med A4 är bättre storlekar.

Yes
2008-11-14, 23:01
Ska du teckna mycket och har riktigt stor skärm kanske A5 eller till och med A4 är bättre storlekar.
Själv har jag en 24-tums skärm och en Bamboo A5 ritplatta, vilket jag tycker funkar bra. Vad gäller storlek skulle jag dock personligen avråda från A4. Det känns en aning först stort helt enkelt. A5 tycker jag är nära nog optimalt och A6 skulle säkert funkar hur bra som helst.

Det handlar förstås i slutändan om en del tycke och smak men en generellt rekomendation brukar faktiskt vara att inte köpa en för stor ritplatta. Själv utgår jag ifrån ungefär hur stora rörelser jag är bekväm med att göra utan att lyfta pennan. Större ritplattor kan vara skönt om man vill göra stora rörelser med hela armen, men oftast brukar man ju inte sitta och göra stora yviga rörelser. Fast sen är det förstås precis som du säger att skärmens storlek också väger in.

Personligen hade jag nog såhär i efterhand hellre lagt några hundringar extra för en Intuous A6 wide istället för min Bamboo Fun. På en lite mindre skärm hade jag nog i varje fall avgjort föredragit Intuous. Fast då vill jag påpeka att det i huvudsak är för en lite skönare känsla i Intuous plattan. Jag vet folk som gjort grymma målningar bara med en mus, så i slutändan handlar det egentligen endast om vem som sitter vid "spakarna".

För att svara på Purrens frågor skulle jag för övrigt säga att om du gillar att rita och måla i Photoshop, Painter etc så är det helt klart värt pengarna för en ritplatta. Det är så grymt mycket bättre än att jobba med en mus, och det är en förbättring du kommer märka av omedelbart. Vad som kan kräva lite tillvänjning är om du är duktig på att rita och måla analogt. Det är lite svårare med ritplatta, men det är inte direkt någon brant inlärningskurva.

Arf Pingvin
2008-11-14, 23:17
Fråga till er som haft ritplatta länge och kanske flera modeller av då intuos främst. Märker man någon degradering av själva plattan, slits de som möss som får sämre glid börjar glappa etc, finns det saker som börjar funka sämre med tiden? Kan man köpa en begagnad platta eller köpa en ny och förvänta sig att den funkar år ut och år in?

Har länge funderat på en ritplatta men alltid dragit mig från att köpa för jag vet inte hur mycket jag kommer använda den. Mina grafikprojekt brukar vara kortare perioder väldigt intensivt sen inget alls månadsvis eller år rent av.

Madame
2008-11-14, 23:34
Fråga till er som haft ritplatta länge och kanske flera modeller av då intuos främst. Märker man någon degradering av själva plattan, slits de som möss som får sämre glid börjar glappa etc, finns det saker som börjar funka sämre med tiden? Kan man köpa en begagnad platta eller köpa en ny och förvänta sig att den funkar år ut och år in?

Har länge funderat på en ritplatta men alltid dragit mig från att köpa för jag vet inte hur mycket jag kommer använda den. Mina grafikprojekt brukar vara kortare perioder väldigt intensivt sen inget alls månadsvis eller år rent av.

Jag vet inte hur det blir med tiden, har haft min sen i våras bara. Dock har jag läst på flera ställen (inför att jag skulle köpa min o letade info) att plattorna från Trust har dålig kvalitet och säckar ihop efter ett tag, men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av dem.

Det följer med några pennuddar till ritplattans penna, dessa slits ner efter mycket användning. Det krävs dock mycket användning så om man bara lattjar lite ibland så är det inget man behöver bekymra sig om i första taget.

Till min intuos 3 fick jag även med en fjädrande udd som ger en lite annorlunda känsla, lite schwung liksom, men inget jag orkar byta till så jag kör på den vanliga udden.

Ytan som man ritar på kan bli lite repig efter mycket användning, men det krävs som sagt mycket användning, och den plastfilmen är utbytbar. Själv ritar jag aldrig direkt på plasten för jag tycker det är för halt plus att man blir svettig om handen när den ligger an direkt på. Jag har alltid ett papper emellan plattan och pennan, blir bättre feelig då :)

Deceiver85
2008-11-14, 23:51
Jag sitter just nu med en Wacom Bamboo A6 (699kr om jag minns rätt), funkar hur bra som helst. Nu är jag ingen Da Vinci, men detta blev mitt första försök med ritbrädan och jag är rätt nöjd. Nu jobbar jag med ritbrädan i princip varje dag för att få in vanan.

http://bayimg.com/image/balnpaabo.jpg

MasterChief
2008-11-15, 08:02
Själv har jag en 24-tums skärm och en Bamboo A5 ritplatta, vilket jag tycker funkar bra. Vad gäller storlek skulle jag dock personligen avråda från A4. Det känns en aning först stort helt enkelt. A5 tycker jag är nära nog optimalt och A6 skulle säkert funkar hur bra som helst.

Det handlar förstås i slutändan om en del tycke och smak men en generellt rekomendation brukar faktiskt vara att inte köpa en för stor ritplatta. Själv utgår jag ifrån ungefär hur stora rörelser jag är bekväm med att göra utan att lyfta pennan. Större ritplattor kan vara skönt om man vill göra stora rörelser med hela armen, men oftast brukar man ju inte sitta och göra stora yviga rörelser. Fast sen är det förstås precis som du säger att skärmens storlek också väger in.

Personligen hade jag nog såhär i efterhand hellre lagt några hundringar extra för en Intuous A6 wide istället för min Bamboo Fun. På en lite mindre skärm hade jag nog i varje fall avgjort föredragit Intuous. Fast då vill jag påpeka att det i huvudsak är för en lite skönare känsla i Intuous plattan. Jag vet folk som gjort grymma målningar bara med en mus, så i slutändan handlar det egentligen endast om vem som sitter vid "spakarna".

För att svara på Purrens frågor skulle jag för övrigt säga att om du gillar att rita och måla i Photoshop, Painter etc så är det helt klart värt pengarna för en ritplatta. Det är så grymt mycket bättre än att jobba med en mus, och det är en förbättring du kommer märka av omedelbart. Vad som kan kräva lite tillvänjning är om du är duktig på att rita och måla analogt. Det är lite svårare med ritplatta, men det är inte direkt någon brant inlärningskurva.


Bra text. Men 24 tum är inte så stort. :)

Ett tips är att lägga ett papper under musen och se hur stort rörelseutslag man har. Sen kan man jämföra det med ritplattans yta.

Jag har själv A6 och tycker den är perfekt. Jag har för mig att Nalfaren har A4. Jag tror att en del tecknare vill ha samma känsla som de har när de ritar på papper. Men jag retucherar mest så då funkar det bättre med en mindre.
Tänk på att ytan på brädan är fix. En punkt på brädan motsvarar alltså alltid en punkt på skärmen (till skillnad mot en mus). Det är väl det som känns lite bakvänt första timmen men sen sitter det och du vill aldrig släppa taget.

Purren
2008-11-15, 09:30
Tack till alla som har svarat, det uppskattas. Tycker mig ha fått en mycket klarare bild av det här med hur arbetet med ritplattan går till, men det skulle vara grymt att prova på de olika storlekarna innan man slår till på något. Ska pröva det där med att rita på papper och se hur stora drag man tar, men det vore grymt om det fanns en butik i Stockholmstrakten där man kan pröva de olika modellerna.

MasterChief
2008-11-15, 09:53
Tack till alla som har svarat, det uppskattas. Tycker mig ha fått en mycket klarare bild av det här med hur arbetet med ritplattan går till, men det skulle vara grymt att prova på de olika storlekarna innan man slår till på något. Ska pröva det där med att rita på papper och se hur stora drag man tar, men det vore grymt om det fanns en butik i Stockholmstrakten där man kan pröva de olika modellerna.

Ingen produkt man hittar i varje fotobutik. Testa och ring Yfo eller Scandinavian Photo (eller dylik butik). Båda finns i Stockholm.

enzodiac
2008-11-15, 11:05
Jag skulle rekommendera intuos 3 på en gång. A5 om du kör vanlig aspect ratio på skärmen eller a5 wide om du kör widescreen. Att köra vanlig a5 på widescreenskärm är ingen höjdare då plattans upplösning på bredden blir hälften så stor som på höjden och det känns bara konstigt :)

Madame
2008-11-15, 12:47
Tack till alla som har svarat, det uppskattas. Tycker mig ha fått en mycket klarare bild av det här med hur arbetet med ritplattan går till, men det skulle vara grymt att prova på de olika storlekarna innan man slår till på något. Ska pröva det där med att rita på papper och se hur stora drag man tar, men det vore grymt om det fanns en butik i Stockholmstrakten där man kan pröva de olika modellerna.


Akta bara så du inte får för dig att köpa större än du behöver. När jag sitter med papper använder jag A3or och tycker ibland att det blir för litet, men min ritplatta är en A6 och jag skulle inte vilja ha större (har provat A5 några veckor).
Dels för att jag har en 14 tumsskärm, sen vill jag kunna ta med den utan att den är för skrymmande, men sen gillar jag snabba musar och en liten platta blir som en snabb mus. Jämför mot stor platta, då måste man röra handen ganska mycket för att bara flytta sig lite på skärmen. I datorn kan man ju zooma också för finlir och det gör jag (man?!) i vilket fall som helst.

Iofs är väl en A5a ett säkrare kort kanske, du kan ju alltid banta den aktiva ytan i efterhand via datorinställningarna om du vill, men det blir onödigt dyrt om du egentligen hade velat ha en A6a....


Och, Ja köp en wide-platta om du har en wideskärm. om du har en vanlig skärm köper du en wideplatta ändå :) Det går som sagt att ändra den aktiva ytan, men efterssom wide är lite större i sidled så blir inte ritytan galet liten om du måste sitta på fyrkantig skärm och skala bort lite, den blir ju bara som en normal A5a/A6a då.

Yes
2008-11-15, 16:38
Bra text. Men 24 tum är inte så stort. :)

Ett tips är att lägga ett papper under musen och se hur stort rörelseutslag man har. Sen kan man jämföra det med ritplattans yta.

Jag har själv A6 och tycker den är perfekt. Jag har för mig att Nalfaren har A4. Jag tror att en del tecknare vill ha samma känsla som de har när de ritar på papper. Men jag retucherar mest så då funkar det bättre med en mindre.
Tänk på att ytan på brädan är fix. En punkt på brädan motsvarar alltså alltid en punkt på skärmen (till skillnad mot en mus). Det är väl det som känns lite bakvänt första timmen men sen sitter det och du vill aldrig släppa taget.
24 tum kanske är stort för mig! *grr*

Nä, okej, det är väl rätt normalt i dagsläget.

Bra tips där med att lägga ett papper under musen. Det är annars en lite svår grej att försöka uppskatta, alltså hur stora rörelser man är bekväm med.

Annars finns det iof vissa tillfällen då jag skulle vilja ha en större platta, och det är när jag försöker göra linjeteckningar. Då vill jag ha större skärm och större platta så jag kan rita stort. Nu måste jag liksom dra linjerna ganska fort för att de ska se jämna ut och det är inte direkt lätt att få bra precision då.

shuijing
2019-06-04, 08:13
Jag har en XP-Pen Deco 01 (A4- Aktiv rityta på 10" x 6.25" ) Sketch Art Tablet (https://www.xp-pen.com) Skulle kunna önska mig lite mer känslighet i den, men den duger helt klart. Faktiskt så gillar jag den så mycket att den har ersatt musen helt och hållet .

Min tablet funkar bra. ritar mest i photoshop, Photoshopar minst 1 gång om dagen . Klar fördel vid retuschjobb, allt går så mycket snabbare o enklare. det jag älskar mest med den är tryckkänsligheten och rörelsefriheten när man ritar .

Mycket bra precision och trycktkänslighet. Bra för retuscheringsjobb, avritande, eller frihandsritning. stor och bra med programeringsbara knappar som underlättar jobbet.

https://www.xp-pen.com/product/84.html

agazza
2019-06-04, 09:19
Ifall man köper en stor ritplatta, kan man inte öka DPI:n som på en mus och bara använda en liten yta för det mesta eller får man problem med ghost touch då?

Gregow
2019-06-04, 10:44
Ifall man köper en stor ritplatta, kan man inte öka DPI:n som på en mus och bara använda en liten yta för det mesta eller får man problem med ghost touch då?
Det är en fast matris men det går att ändra mappningen.

agazza
2019-06-04, 12:08
Det är en fast matris men det går att ändra mappningen.

Tycker det borde vara bättre att köpa en mellanstor platta direkt ändå då, utan att veta något

Grahn
2019-06-04, 12:54
Finns ju rätt mycket alternativ med mer humant prisade skärmar man ritar på så man slipper separat platta och problemet med att lära sig använda den.

Gregow
2019-06-04, 15:00
Finns ju rätt mycket alternativ med mer humant prisade skärmar man ritar på så man slipper separat platta och problemet med att lära sig använda den.
Den som ämnar just rita gör klokt i att glömma plattorna helt och hållet. Plattorna duger bara till ritande om du redan besitter en hyfsat hög kompetens, varpå begränsningarna blir desto mer uppenbara.

Skärm som går att rita på är väldigt mycket bättre. Som du säger finns det humant prisade skärmar (XP och Huion exempelvis) som idag ligger väldigt nära Wacoms betydligt dyrare alternativ.

Det mest prisvärda och bästa att rita på digitalt är att leta upp en andra generationens iPad Pro med Apples penna. Släng på ett matt skärmskydd för lite mer pappersliknande textur. Sen finns en utmärkt app som heter Procreate. Kostnad kanske 5000-5500Kr totalt.

Baldr
2019-06-04, 15:45
Blir alltid nyfiken när en ny användare dyker upp och bumpar en 11 år gammal tråd för att tipsa och länka en produkt. Ritplattan måste vara helt fenomenal med den kundnöjdheten.