handdator

Visa fullständig version : styrketrening for bra helse.


goggen
2008-11-14, 19:19
hvor viktig er det med styketrening for helsens skyld? tenkte på blodukkeret, høyt blodtrykk o.s.v. vet at kodisjonstrening er bra, men hva slags positive effekter har "skrotlyfting" på helsen generelt?

Guddi
2008-11-14, 22:25
Om du vill leva länge och ha bra hjärthälsa, minska risken för insulinresistens etc så är det konditionsträning som gäller. Styrketräning skulle jag mer lägg under livskvalité då det minskar risken för diverse vanliga överbelastningsskador, dålig hållning, fallskador när man blir äldre mm. Styrketräning förbättrar även andra saker som gör att man minskar risk för diverse sjukdomar men inte till samma grad som konditionsträning.

Eddie Vedder
2008-11-14, 22:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109414&highlight=FYSS (Den här tråden) handlar om samma sak och har lite referenser och lite läsning om saken.:)

I mitt fall är styrketräningen enbart i hälsosyfte. Att hålla kroppen funktionellt stark, minska skaderisken, minska risk för förslitningar etc. Minst två styrketräningspass per vecka vill jag få in för att det ska vara "godkänt" känner jag. Då hinner hela kroppen få sig några set. Därefter får hjärtat och lungorna resten av behandlingen under veckan.;)

Jag_Emil
2008-11-15, 01:09
Om du vill leva länge och ha bra hjärthälsa, minska risken för insulinresistens etc så är det konditionsträning som gäller. Styrketräning skulle jag mer lägg under livskvalité då det minskar risken för diverse vanliga överbelastningsskador, dålig hållning, fallskador när man blir äldre mm. Styrketräning förbättrar även andra saker som gör att man minskar risk för diverse sjukdomar men inte till samma grad som konditionsträning.

Äntligen! Vad skönt med någon som uttrycker sig så korrekt.
Jag har fått nog av alla som säger att styrketräning är mer än ultimat.

Att styrketräning inte har nackdelar alls-för alla andra idrotter är också nackdelar.

z_bumbi
2008-11-15, 11:03
Men styrketräning är ju det ultimata?

Bla
Minskad insulinresistans
Minskad risk för benskörhet
Kan lindra depressioner
Sänker blodtrycket
Förändrar kolesterolvärdet till det bättre.
Hjälper till med blodcirkulationen
Gör så man kan vara aktiv längre upp i åren.
Ökar eller bibehåller rörligheten.
Skyddar kroppen mot skador vid ev fall och gör även så att risken för fall minskar.
Det går t o m att få en konditionsökning av styrketräning.

Det som Eddie försökte (FAIL! :D ) länka till.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/halso.html