Visa fullständig version : Tidigt långpass och näringsintag före?
Imorgon skall jag ge mig ut och springa långpass med min nya klubb. De träffas dock såpass tidigt att jag inte känner att jag kan få i mig någon riktig frukost utan att känna av den i magen under passet. Är koffein + malto en okej start för att få i mig lite energi? Eller har någon kunnig något annat förslag? Men som sagt fast föda är inget alternativ. Kanke ska säga att passet nog kommer bli mellan 12-15 km.
WHITEFOLKS
2008-11-14, 11:27
Äter du bara ordentligt dagen innan så borde det gå bra utan frukost. Malto och koffein kan säkert ge en extra boost.
Ät mycket och sent kvällen innan (opti med ett stort fredagsfika alltså :) och om du häller i dig kaffet och kolisarna iallafall 45 min före start på lördag så borde det landa ordentligt i kroppen och du kan köra passet utan problem. Om inte annat så är det ytterst träningsbart, om du inte är van att springa enligt ovanstående uppladdning så kanske du ska ta ett medellångt långpass och inte sikta på längdrekord just imorgon....
Ät mycket och sent kvällen innan (opti med ett stort fredagsfika alltså :) och om du häller i dig kaffet och kolisarna iallafall 45 min före start på lördag så borde det landa ordentligt i kroppen och du kan köra passet utan problem. Om inte annat så är det ytterst träningsbart, om du inte är van att springa enligt ovanstående uppladdning så kanske du ska ta ett medellångt långpass och inte sikta på längdrekord just imorgon....
Är inte van morgonlöpare. har tendenser till illamående vid tidiga träningspass tom på energi, så det är det som jag hoppas främst kolhydraterna skall hjälpa mig undvika. långpasset kommer vara långt ifrån ett längdrekord, så det bör nog inte vara ett problem.
12-15 km är inte så långt att det borde vara något problem om du har ätit ordentligt kvällen före och inte tar i för hårt. Se bara till att äta ordentligt direkt efter!
Tror dock att morgonlöpning på tom mage ka vara lite av en vanesak. Själv gillar jag det inte alls, och tycker att krafterna tar slut betydligt snabbare än annars. Vad jag har gjort i stället är att jag successivt vant mig vid att äta och dricka kort före passet. På ett långt långpass kan jag nu utan problem äta även i farten, under passet.
12-15 km är inte så långt att det borde vara något problem om du har ätit ordentligt kvällen före och inte tar i för hårt. Se bara till att äta ordentligt direkt efter!
Tror dock att morgonlöpning på tom mage ka vara lite av en vanesak. Själv gillar jag det inte alls, och tycker att krafterna tar slut betydligt snabbare än annars. Vad jag har gjort i stället är att jag successivt vant mig vid att äta och dricka kort före passet. På ett långt långpass kan jag nu utan problem äta även i farten, under passet.
Ja, det är säkerligen en vanesak. Om jag fortsätter springa långpass med klubb är det något som jag kommer behöva vänja mig vid att göra dessutom. Dricka innan pass brukar gå bra för mig, men att äta mer än en enstaka banan har inte funkat så bra hittills. Angående att äta ordentligt kvällen före så ska det nog kunna lösas, det är ju fredag ;)
Tack så mycket allihopa för tips, blir lite malto plus koffein som jag lär köra innan passet imorgon.
Ha det så skönt i morgon!
Föresten, en annan bra sak att tänka på när det gäller just kaffe och morgonlöpning:
Kaffe + vänta en liten stund/värm upp + toa + löpning brukar vara bäst!
Ha det så skönt i morgon!
Föresten, en annan bra sak att tänka på när det gäller just kaffe och morgonlöpning:
Kaffe + vänta en liten stund/värm upp + toa + löpning brukar vara bäst!
Haha been there done that, men jag kommer ta koffeintabletter istället för kaffe, upplever att det inte riktigt blir på det viset då.. Men helt klart ett relevant tips :thumbup:
Dietist Karin
2008-11-14, 15:05
En smoothie på morgonen är ju inte helt fel heller! Ju mer vanliga livsmedel, desto bättre blir det för kroppen.
En smoothie på morgonen är ju inte helt fel heller! Ju mer vanliga livsmedel, desto bättre blir det för kroppen.
Helt klart ett alternativ, men har ej tillräckligt med ingredienser hemma för att göra någon vettig (veckohandlingen måste ske först, föråden börjar sina) Men tack för ditt tips! :thumbup: Angående vanliga livsmedel håller jag generellt med dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.