handdator

Visa fullständig version : Student

djolle
2008-11-13, 20:49
Hej är en kille på 20 år som pluggar, eftersom ekonomin är som den är för oss studenter så gäller det att hålla i slantarna väl. Maten blir därför påverkad, och jag som gärna vill gå ner nåt kg fett (väger just nu 84kg) blir påverkad av detta. Man får laga billig mat vilket oftast är den onyttigaste tyvärr, mycket kolhydrater framförallt.

Jag har här skrivit ner vad jag stoppat i mig under 4 dagar en helt vanlig vecka:

Måndag:
08.00 = 2 knäckebröd + smör & ett glas mjölk (1.5 %)
10.00 = 3 dl apelsinjuice
12.00 = 200 g pyttipanna stekt i smör + knäckebröd
med ost och ett glas mjölk och 1 tablett c-vitamin i 3 dl vatten.
14.00 = 1 kopp kaffe+mjölk
19.00 = 1.5 dl ris och 300 g kebab stekt i smör med 2 matskedar
sötsur sås till. 3 dl mjölk (1.5 %)

Tisdag:
11.30 = 200 g pyttipanna stekt i smör med 5 köttbullar och ett
stekt ägg. 3 dl saft drack jag till detta.
19.40 = pasta med bacongryta bestående av morötter, bacon, lök och
matlagningsgrädde, ca 75 g bacon & 150 g pasta. 3 dl mjölk drack jag
till detta.
21.15 Polarkaka med ost och kaviar + ett glas saft.

Onsdag:
11.30 = bacongryta + 200 g pasta + 3 dl mjölk.
13.00 = Gym 45 minuter + 20 minuters löpning.
16.30 = polarbröd 1 skiva + 50 g keso + 3 dl mjölk.
19.30 = 150 g pasta + bacongryta + 3 dl mjölk.

Torsdag:
08.00 = promenad 40 minuter
09.00 = macka med 2 kokta ägg + kaviar + 3 dl saft
12.30 = 150 g pasta + 8 köttbullar
19.30 = 5 potatis (klyftpotatis) + 120 g kotlett + bearnasiesås
till detta drack jag 3 dl saft.
20.40 = Polarmacka + kaviar.

P.s Bacongrytan innehåller (2 paket bacon, 1 halv gullök, 1klyfta vitlök, 3 morötter och 1.5 dl matlagningsgrädde) uppdelat på 3 portioner.

Jag tränar gym 3 dagar i veckan (ca 45 min) och avslutar med löpning (ca 20 min) försöker också ta promenader innan frukost 2 gånger i veckan. Armhävningar och sit-ups gör jag varje kväll.

Är 183 cm lång, väger 84 kg, 20 år gammal.

Mål:
Vill bli lite smalare om midjan (inga större mängder just nu, men vill komma i mina jeans igen *cry*) samt få en allmänt bättre kosthållning.

Några tips på vad jag bör ändra, minsta/öka alla tips är välkomna :)

Tack på förhand!

Trance
2008-11-13, 21:21
Det är inte ekonomin som sätter gränser när det gäller att äta nyttigt utan oftast att man inte har intresse/lust att spendera tid på matlagning (och att lära sig att laga mat).

Frysta grönsaker i storpack, potatis, storpack pasta/ris, bönor, köttfärs, kyckling, flera sorterst fryst fisk, storpack kött på rea, krossade tomater på burk/tetra etc. Allt det kan man få väldigt billigt och det är nyttigt.

Handcuff
2008-11-13, 21:32
Deffa är ju inget problem för ekonomin. Värre när man vill lägga på sig lite muskler :(

Var inte rädd för kolhydrater btw.:thumbup:

JG_81
2008-11-14, 02:24
Deffa är ju inget problem för ekonomin. Värre när man vill lägga på sig lite muskler :(

Var inte rädd för kolhydrater btw.:thumbup:

Precis, om man inte är kräsen av sig kan man exempelvis bulka på stora mängder smaklös pasta av billigare märke. :) Proteinmängden brukar man ju vilja dra upp under deff, och då proteinrika livsmedel som bekant är dyrare än t.ex. kolhydratrika så är det väl där kostnaden drar iväg. Hur som helst så kan man absolut komma relativt billigt undan, men precis som Trance skrev så är den värsta boven tid och matlagningslust. Så är det i alla fall för mig..

djolle: Om jag vore dig skulle jag slänga in mer frukt/grönt och kanske dra upp proteinmängden lite.

WHITEFOLKS
2008-11-14, 02:49
Mat är inte nödvändigtvis dyrt.

Min flickvän har blivit inspirerad av alla påståenden att det är så dyrt att äta så hon gjorde ett projekt där hon satte ihop en diet som täckte alla "näringsämnen".

I ungefärliga siffror så var det 3000kcal, 170g protein, 80g fett och resten kolhydrater/dag.

Tror hon kom fram till en siffra på ~500kr/månad.

Fearstrike
2008-11-14, 03:11
de kan ju omöjligen inkluderat frukt eller grönsaker till varje måltid? :S

De skulle verkligen vara intressant att veta, vad ungefär vad det som varje måltid innehöll? Ska börja plugga i januari för första gången på många år och är inte van vid så lite pengar.

WHITEFOLKS
2008-11-14, 03:34
Nej det innehåller nog inte frukt eller grönsaker till varje måltid. Målet var att täcka 100% av RDI av "alla" ämnen och samtidigt hålla priset nere. Givetvis också försöka hålla en diet som det faktiskt skulle gå att bygga på proteinmässigt osv.

Shakemynuts
2008-11-14, 06:13
Som student själv och väldigt medveten om vad som är ekonomiskt och mest mättande kan jag hjälpa dig på traven en del tror jag.

T ex skulle jag byta ut bacon och kotlett mot t ex kassler och kyckling.
Mackor skulle jag skippa eftersom jag tycker att man inte blir mätt på dom. T ex din frukost suger stenhårt och du bör verkligen överväga gröt, helst havregrynsgröt. Går inte att bli billigare än havregrynsgröt faktiskt. Tillsamans med ägg gärna.

Vad gör du för pyttipanna? Färdigpytt = stört dyrt kalorimässigt. T ex oxpytt har jag för mig kostade ca 40kr för 800g påse och har ungefär 170 kalorier per 100g pytt. Gör du däremot egen pytt på t ex potatis, lök och nån typ av kött, hemskt gärna kyckling eller kassler. Så är det väldigt ekonomiskt och gott. *drool*

Varför dricker du apelsinjuice? Jag skulle bytt ut mot mjölk eller bara dricka vatten helt enkelt.

Samt slänga in djupfrysta grönsaker som du hittar för 10-15kr kilot om du handlar storpack på Willys eller nått. Samt färskt som vitkål och morötter till allt eftersom det också är extremt billigt.

Färsk frukt är schysst istället för apelsinjuice. Hittar du frukt för mellan 10-15kr kilot är det ju bra, t ex äpplen, bananer och apelsiner. Ofta mandariner också.

Men herregud. Det absolut viktigaste i en fattigmans kost borde ändå vara linser. :) 55g kolhydrater, 20g protein och massor av fibrer + andra näringsämnen för en tia per 900g på Willys. Jag skulle inte överlevt utan dom.

Annars är det schysst att käka konserverad mat, t ex tonfisk och makrill i tomatsås. Inte helt fel med konserverade bönor heller. Mums.

Sammanfattning av de varor jag går efter i affären som jag tycker jag är mest ekonomisk och som är väldigt bra näring blir då ungefär:

Havregryn, grahamsgryn, vanlig pasta, typ x-tra, ris och potatis, mängder av potatis och även knäckebröd, som jag däremot inte äter av alltför ofta.

Kyckling, kassler, tonfisk, makrill i tomatsås, alaska pollock (sjukt billig) och så blir det en och annan nedsatt köttvara som jag fryser in och sen gör storkok på och äter upp under en 2 dagar eller så.

Sen är det bara att blanda, variera och köpa tilläggsgrejer som man ofta inte kommer undan om man vill ha lite krydda på maträtterna, typ matlagningsgrädde, creme fraische, etc.

TheGredde
2008-11-14, 06:15
Eftersom att du är student, valde du då av grundligt genomtänkt skäl att inte redovisa "helgens" mat (fredag till söndag) eftersom att den säkert blir mer onyttig? Studenter har en förmåga att ha ont om pengar till väsentligheter, som exempelvis kurslitteratur, men har alltid råd med sin alkohol, detta trots att det är samma månad, undersökningsperson och tillfälle är direkt efter varandra.

Scratch89
2008-11-14, 08:20
eftersom att du är student, valde du då av grundligt genomtänkt skäl att inte redovisa "helgens" mat (fredag till söndag) eftersom att den säkert blir mer onyttig? Studenter har en förmåga att ha ont om pengar till väsentligheter, som exempelvis kurslitteratur, men har alltid råd med sin alkohol, detta trots att det är samma månad, undersökningsperson och tillfälle är direkt efter varandra.

+2000

Shakemynuts
2008-11-14, 08:29
+2000

Ahjuste. Scratch. Som bara antar att alla studenter är så? :)

Inget sagt om just denna student, dåra.

creperiet
2008-11-14, 08:30
Baka ditt eget bröd om du vill äta mackor.

TheGredde
2008-11-14, 09:21

Inget är sagt, eller jo, det var ett påstående som vidrörde det området. Men jag och säkert många fler har hört och vet därmed hur jargongen är bland studenter och därför ställde jag denna ganska relevanta fråga/påstående.

WizKid
2008-11-14, 09:53
Eftersom att du är student, valde du då av grundligt genomtänkt skäl att inte redovisa "helgens" mat (fredag till söndag) eftersom att den säkert blir mer onyttig? Studenter har en förmåga att ha ont om pengar till väsentligheter, som exempelvis kurslitteratur, men har alltid råd med sin alkohol, detta trots att det är samma månad, undersökningsperson och tillfälle är direkt efter varandra.

+2000

Jag blir helt enkelt tvungen att öka ovanstående belopp till 2001.
Självklart är det inte så för alla, men ett stort antal studenter uppför sig på det här viset. Jag är säkert bekant med 1500 sånna. :D

Shakemynuts
2008-11-14, 10:00
Inget är sagt, eller jo, det var ett påstående som vidrörde det området. Men jag och säkert många fler har hört och vet därmed hur jargongen är bland studenter och därför ställde jag denna ganska relevanta fråga/påstående.

Jo, men nu var min quote till Scratch.

Om han minns, trots att han inte svarade mig senare. Så gav jag förslaget till en person, som inte visste vad det tog av livet att han skulle plugga universitet/högskola. Då sa jag i den irrelevanta ordningen, men mycket exakt _plugga_ först. Att han skulle studera på högskola/universitet eftersom han då skulle plugga, träffa mycket vänner och festa. Vilket, mig veterligen, mer eller mindre är vad som görs under den tiden. Jag personligen är inte ensam mer än högst nån timme om dagen och så är det för de flesta här.

Och då fick jag ett lustigt inlägg från Scratch att jag tydligen uppmanade trådskaparen att börja på högskola/universitet, för där minsann, fick man leva på staten och supa upp pengarna.

Ook, typ.

TheGredde
2008-11-14, 10:27
Jo, men nu var min quote till Scratch.

Om han minns, trots att han inte svarade mig senare. Så gav jag förslaget till en person, som inte visste vad det tog av livet att han skulle plugga universitet/högskola. Då sa jag i den irrelevanta ordningen, men mycket exakt _plugga_ först. Att han skulle studera på högskola/universitet eftersom han då skulle plugga, träffa mycket vänner och festa. Vilket, mig veterligen, mer eller mindre är vad som görs under den tiden. Jag personligen är inte ensam mer än högst nån timme om dagen och så är det för de flesta här.

Och då fick jag ett lustigt inlägg från Scratch att jag tydligen uppmanade trådskaparen att börja på högskola/universitet, för där minsann, fick man leva på staten och supa upp pengarna.

Ook, typ.

Då är jag helt med på noterna. Det är precis som du säger, många träffar vänner och festar, andra, som vi, tar träningen "seriöst", eller bara vuxit ur det där med att festa sig mer eller mindre redlös (för det är vad som sker många gånger på fester) tar det lugnt och kan äta lite bättre mat, eller leva lite mer flott för de hundratals (kanske tusentals) kronorna som försvinner på krogen för de "vanliga studenterna".

Shakemynuts
2008-11-14, 10:40
Självklart finns det de som endast festar och super upp sina pengar som student. Men jag tycker det är ganska onödigt att dra alla över en kant.

Och för övrigt, om man faktiskt vill köpa alkohol och käka hamburgare på natten fredag och lördag. Samt bakispizza på söndag. Finns väl inget som ska hindra en. På samma sätt som att vissa av nån anledning vill köpa cigaretter och snus för sina pengar.

Poängen då är väl att man inte ska komma och klaga att man inte kan köpa rätt käk eftersom man har dåligt med cash. :D Men det återstår väl att se från trådskaparen. :thumbup:

Förresten så går du inte upp eller ner i vikt på sån där mat du "tvingas" äta. Det handlar om att du får i dig för mycket kalorier helt enkelt. Nyttigheten har mindre betydelse då din mat knappast kan kallas för dålig.

TheGredde
2008-11-14, 14:40
Självklart finns det de som endast festar och super upp sina pengar som student. Men jag tycker det är ganska onödigt att dra alla över en kant.

Och för övrigt, om man faktiskt vill köpa alkohol och käka hamburgare på natten fredag och lördag. Samt bakispizza på söndag. Finns väl inget som ska hindra en. På samma sätt som att vissa av nån anledning vill köpa cigaretter och snus för sina pengar....

Här dras inte alla över en kam/kant. Jag tillhör de som inte dricker alkohol, eller iaf inte ofta och framförallt inte mycket. Gillar inte den livsstilen. Inget hindrar än att äta onyttigt, men i kombination blir det ju bara dyrare så att säga. Tobak är bara satans påfund!

Scratch89
2008-11-14, 15:25

Jag kommer inte ihåg det inlägget du pratar om. Länka gärna!

Sen så går det liksom inte att skylla ifrån sig på dålig ekonomi om man är en ensamstående student utan barn eller bil. 7500 är samma belopp oavsett var man bor i landet.

frambogir
2008-11-14, 15:45
Det är å andra sidan inga stora summor det bör handla om i alkholväg, studentställen, åtminstone i denna fina stad, håller humana priser för rusmedel :) Jag festar gärna och har inga problem att fixa bra föda och annat fint. :)

TheGredde
2008-11-14, 16:20
Det är å andra sidan inga stora summor det bör handla om i alkholväg, studentställen, åtminstone i denna fina stad, håller humana priser för rusmedel :) Jag festar gärna och har inga problem att fixa bra föda och annat fint. :)

Visst att studentställen är billiga(re), men det är inte alltid som utgång sker på såna ställen. Angående din mathållning är det bara att gratulera :)

Shakemynuts
2008-11-14, 16:32
Jag kommer inte ihåg det inlägget du pratar om. Länka gärna!

Sen så går det liksom inte att skylla ifrån sig på dålig ekonomi om man är en ensamstående student utan barn eller bil. 7500 är samma belopp oavsett var man bor i landet.

5e och 6e inlägget här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121279)

Det är iofs väldigt stor skillnad. Här uppe i Skellefteå har jag en hyra på 1500kr. Vart någonstans hittar du det i Stockholm? Går det ens?

frambogir
2008-11-14, 16:39
Visst att studentställen är billiga(re), men det är inte alltid som utgång sker på såna ställen. Angående din mathållning är det bara att gratulera :)

Min poäng var egentligen bara att det inte behöver innebära att man väljer bort en massa annat för att man festar då och då.
Till saken hör kanske att jag har låg hyra.

CiCoro
2008-11-14, 16:50
flytta hem..ja e 19, student på högskola och lever som en kung :) ger 2k till hemmet och har 5,5 k kvar och köper allt jag vill ha etc..skulden skiter jag i..USA nästa och byebye sverige ;)

nää skoja för er som hatar utnyttjare, men skulden får man tänka på när man blir äldre..njut av livet när du e ung

Scratch89
2008-11-14, 16:56
5e och 6e inlägget här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121279)

Det är iofs väldigt stor skillnad. Här uppe i Skellefteå har jag en hyra på 1500kr. Vart någonstans hittar du det i Stockholm? Går det ens?

Det där inlägget lät dock väldigt nonchigt. "Glid in" osv. Skitsamma. Det spelar inte så stor heller; jag hade en hyra på 4400 när jag bodde ensam, här i Göteborg. Det är en av de dyraste studenthyrorna i landet. Jag tyckte fortfarande att jag hade det helt ok ställt.

djolle
2008-11-14, 17:33
Shakemynuts tack för tipsen, tar verkligen åt mig och ska börja om på måndag!

Skriver ner allting jag äter under nästa veckan och lägger ut så jag kan få feedback på det :)

Shakemynuts
2008-11-14, 17:50
Då kan jag föreslå att du istället frågar mer utförligt vad jag menade, om det inte duger med att läsa vad jag faktiskt skriver. Så kan jag förklara, istället för att du faktiskt svarar som om jag menade något annat.

Många onödiga diskussioner och tjafs kan undvikas med hjälp av kommunikation. :D

4400kr hyra med ca 7200kr på kontot varje månad är bra jobbat för övrigt! Ger 2800kr kvar i månaden, klart det går. Men det är ju tufft. Gäller att ha disciplin och ha billiga hobbies. :thumbup:

Trådskaparen: Inga problem. Men nu då vi haft denna diskussion är jag nyfiken på din ekonomiska situation. Vad som får dig att anse att du har det dåligt ställt ekonomiskt. Det kanske helt enkelt råkar vara så att du är kass på att hålla i pengar? Inget fel i det. Men det kan vara bra att ta tag i.

z_bumbi
2008-11-14, 17:50
Det finns en rad trådar som handlar om billig mat så ta titt där och se om du kan få tips.

TheGredde
2008-11-15, 08:10
Min poäng var egentligen bara att det inte behöver innebära att man väljer bort en massa annat för att man festar då och då.
Till saken hör kanske att jag har låg hyra.

Det är sant, och jag håller med. Det är väl som med allt annat, att göra något en enstaka gång är inte särskilt farligt eller dyrt i längden, men att helg efter helg eller kanske "tvådagagars" varje helg, då börjar det "försvinna" pengar.