handdator

Visa fullständig version : Nougat och fettsammansättning?!


Davido
2008-11-13, 20:25
Nu när det börjar vankas mot jul med en massa julbak med onyttigheter fick jag mig en liten fundering över nougaten?? är det bra fettsammansättning i den?? såg att det är mestadels fleromättat fett i den.. skulle detta kunna innebära att det kan vara "nyttigt" med nougat?? i rimliga mängder förstås:D

Onigiri
2008-11-13, 21:22
Det är väl spannvis med socker i också?

Sverker
2008-11-14, 07:16
Nougat och fleromättat fett ?
Jag tror att det mesta är en hydrerad olja som domineras av omättad oljesyra.

SLVs Livsmedelstabell tar bara upp Ballerina kex och kexen innehåller en liten del linolsyra men sedan mest mättat fett och oljesyra.

Davido
2008-11-14, 19:44
där ser man, då verkar det inte så bra längre.. attans också!!

Fredrik_S
2008-11-14, 23:45
där ser man, då verkar det inte så bra längre.. attans också!!

Finns massor med olika sätt att framställa nougat. Men gemensamt för alla är en stor mängd socker/honung/glukossirap.

Från början var nougat en blandning av socker nötter och frukt.

Men godisnougaten nuförtiden är oftast olika blandningar av socker stärkelsesirap samt hydrerat sojaolja, äggvita eller gelatin.

Jay-Z
2008-11-14, 23:49
Hur mycket nougat ska du äta är tanken? Utgöra en signifikant del av ditt kostupplägg?

Davido
2008-11-16, 20:55
Hur mycket nougat ska du äta är tanken? Utgöra en signifikant del av ditt kostupplägg?

Nja, inte så mycket.. det är bara en tanke som slagit mig!! man får ju ha i åtanken att det inte är så "nyttigt" trots allt, när man sitter där med en ask paradis eller alladin, även att det är en del fleromättade fettsyror i.. det är ju rääätt mycket kcal i, får ju tänka på deffen :D