handdator

Visa fullständig version : Hur och vad ska jag äta?


Seaturtle
2008-11-13, 17:11
Tja!
Jag har tränat i 6 månader utan alltför synliga resultat och jag funderar nästan på att lägga ner styrke träningen. och istället börja springa och kroppsvikt träna.

Jag ska försöka börja skaffa mer rutin i min vardag, träning och kost, för att jag aldrig haft någon, men det finns så mycket info att jag inte vet vart jag ska börja.

Mitt mål är att lägga på mig lite muskler så att de syns lite, inget extremt.. och så fort så möjligt deffa bort de lilla mullet.

Just nu äter jag lagom, slarvig med tiderna men ligger i kcal+.
Men det jag inte fattar är varför det mesta bara lägger sig på magen istället för att förbrukas av musklerna, de borde ha växt mycket mer efter 6 månader om jag nu också har lyckats lägga på fett? jag förstår mig inte på det..
men nu ska jag istället försöka lika på kcal+ fast med minimalt fett ökning. hur jag ska göra det vet jag inte..

Om man börjar med frukost, i dags läget äter (trycker i mig, har svårt att äta på morgonen) jag en macka med ost och smör och ett glas mjölk om jag har något att vakna till på morgonen om inte så gör jag inte det och istället äter direkt lunch vid 14..
Vad borde jag äta här? något som inte är alltför tidskrävande.

Lunch och middag klarar jag mig men mellanmålen, har ingen aning om vad jag borde äta då. Just nu äter jag rostade toast mackor med philadephia på och dricker 3-4 röd mjölk per dag. Ska jag byta ut det mot knäcke bröd? mörkt bröd? vad kan man ha som pålägg?
äter otroligt sällan grönsaker, så några tips på hur jag kan få i mig tillräckligt många grönsaker utan att behöva laga nått, en sallad eller så kan jag fixa men äckliga vegetariska recept med kokta grönsaker som smakar slemm i munnen vill ja inte ha.. ^^ any help is appreciated

spoonchest
2008-11-14, 08:35
Du säger att du ligger på kcalplus. Med andra ord mer kalorier än du förbränner, vad är det som är så konstigt med att lägga på sig fett då? Att det just lägger sig på magen är inte heller speciellt konstigt.

Kischen
2008-11-14, 08:58
Räkna ut hur mycket du gör av med genom att använda tabellen i deff-guiden, räkna din mat och lägg dig på ett överskott av kanske 200 kcal per dag.

Omständigt, javisst, fungerar det, javisst.

Sen om det blir mest muskelmassa eller fettmassa kan du styra till viss del med träning men fettökning är svårt att komma undan.

Pepz
2008-11-14, 10:23
har du ökat något i styrka under de här 6månaderna?
hur tränar du?
Äter du mycket socker?
dricker du mycket alkohol?
ser du till att äta mycket efter träningen?



Mellanmålstips finn i mängder på forumet - sök
Vad gäller frukost. mixa 2dl havregryn med en banan och 5dl mjölk så kan du dricka din frukost.

generellt ät lite grövre bröd än toast. bra pålägg är mager ost, rökt skinka/kycklingfile, makrill i tomatsås, ägg och kaviar, osv
ät grönsaker till maten- du behöver inte göra något med dem annat än förvälla vissa kort. ät mycket av broccoli, blomkål, lök, kål, paprika, spenat, osv, skippa gurka sallad