handdator

Visa fullständig version : Höja konditions nivån?


Fearstrike
2008-11-13, 17:11
Vad är effektivast? Hiit kombinerat med promenad/powerwalk i samma veva.

Eller bara jogging så långt som möjligt så snabbt som jag orkar?

Vill utöka min näst intill obefintliga kondition.

Tack.

Poxeman
2008-11-13, 19:13
Hur definerar du kondition? (Skiljer ju rätt mkt på om du vill träna för att bli bra på HIIT eller att löpa två mil...)

stridis
2008-11-13, 19:19
Om du har dålig kondition så ska du nog vänta lite med HIIT. Det tar på och det finns risk att du tappar sugen då, och då kommer du ju inte förbättra din kondis.:D

machine gun
2008-11-13, 19:22
Om du har dålig kondition så ska du nog vänta lite med HIIT. Det tar på och det finns risk att du tappar sugen då, och då kommer du ju inte förbättra din kondis.:D

Plus att det är svårt att komma upp i tillräcklig ansträngningsgrad för att det ska vara effektivt om man har kass kondis.

Nicolass
2008-11-13, 20:48
ge dig ut o jogga 4-5 km till o börja med och sen öka när du känner att de går lätt..

Fearstrike
2008-11-14, 00:40
Tack för svaren, vet inte om jag uttrycker mig felaktigt. Var ute idag på min första jogging tur. Blev rätt intensivt och lyckades springa de mesta av sträckan ( 5km )

Men tog i flera gånger och tog alla uppförsbackar allt ja kunde riktigt snabbt. ("5an" består nästan bara av uppförsbackar.)

Polaren som cyklade brevid orkade inte ens hela vägen. Så jag tyckte de gick förvånansvärt bra trots att jag har tömda glykogen depåer. ( Kör VLCD )

Men jag är ute efter att få bättre uthållighet iallafall. Kunna springa 1 mil utan att stanna eller jogga då om de betyder olika saker. Är i vilketfall ett första mål :D

Anna.L
2008-11-14, 06:29
Om du har som mål att jogga en mil så kan jag rekommendera ett av dessa träningsscheman från marathon.se: http://www.marathon.se//news/home_tjejmilentraning.cfm

Välj det som passar din nivå.

Zorgus
2008-11-14, 07:51
Det bästa och snabbaste sättet att öka konditionen är att tex gå till en löparbana och springa snabbt på raksträckorna och sedan jogga i kurvorna. Upprepa tills du är trött. Det är inte svårare än så.

Scratch89
2008-11-14, 08:14
Det bästa och snabbaste sättet att öka konditionen är att tex gå till en löparbana och springa snabbt på raksträckorna och sedan jogga i kurvorna. Upprepa tills du är trött. Det är inte svårare än så.

Vad händer sen när knän strejkar, och man inte orkar hålla ett högt tempo för att man har för kass kondis, så man får dålig teknik och ökar skaderisken på det sättet?

Zorgus
2008-11-14, 09:47
Man får ju hålla ett tempo som är anpassat efter sin nivå. Knäskador vet jag inget om, får man det automatiskt när man springer eller? Trodde inte det skulle vara kontroversiellt att rekommendera en metod som har fungerat i över 100 år.

Onigiri
2008-11-14, 09:55
Effektivast? Din vilja.

z_bumbi
2008-11-14, 10:19
Varför satsa på att börja springa när du går på vlcd?

Fearstrike
2008-11-14, 15:45
För att jag känner för det, och pallar det.

Fan måste ni mods alltid komma med konservativa inlägg å skit? Varför inte bara svara på min simpla fråga? Du kan la fan åtminstone svara på min fråga OCH ställa din fråga?

Braavo
2008-11-14, 15:57
När jag själv sommartränar för att få upp konditionen till hockeysäsongen så börjar vi alltid med långlöpning för att få upp flåset sen går vi över till intervall träning.
Långa intervaller som t.ex. 1000 meters men även korta, 100-500..

Onigiri
2008-11-14, 16:52
Du får testa lite olika, korta snabba intensiva distanser och långa men långsamma distanser. Repetera. Kondition kan man bygga upp fort, gjorde åtminstone jag :)

z_bumbi
2008-11-14, 17:24
För att jag känner för det, och pallar det.

Fan måste ni mods alltid komma med konservativa inlägg å skit? Varför inte bara svara på min simpla fråga? Du kan la fan åtminstone svara på min fråga OCH ställa din fråga?

"vad är effektivast?" var din första fråga och det är garanterat inte att försöka göra det när man inte äter tillräckligt med kalorier för att återhämta sig. Så jag frågade varför du försöker göra det.

Är du nöjd med svaret? Blev det bättre?

Stoltz
2008-11-14, 17:38
För att jag känner för det, och pallar det.

Fan måste ni mods alltid komma med konservativa inlägg å skit? Varför inte bara svara på min simpla fråga? Du kan la fan åtminstone svara på min fråga OCH ställa din fråga?

Wow. Om du går på vlcd så ser jag att humöret i alla fall påverkas, det var ingen lång stubin.

Bumbi vet nog en del mer än dig om ämnet till hands och ifall du ska börja utöka din kondition samtidigt som du ligger på en svältdiet så är det kanske bra att se fler aspekter än fanhelvetesjävlarnuskadetspringashiit.

Fearstrike
2008-11-14, 20:05
mer logiskt iallafall. Skall du va konservativ och dryg (omöjligt för mig att tänka ut att du menade allt de där i ditt korta dryga inlägg) så kan du väl åtminstone förklara vad du menar direkt då?

Handcuff
2008-11-14, 20:08
Tror att VLCD-dieten påverkat humöret litegrann *rolleyes*

EDIT: Attans...pucktvåa :(

Sverker
2008-11-14, 20:33
mer logiskt iallafall. Skall du va konservativ och dryg (omöjligt för mig att tänka ut att du menade allt de där i ditt korta dryga inlägg) så kan du väl åtminstone förklara vad du menar direkt då?


Kanske för att det är effektivaste sättet är att få dig att själv tänka över din situation. Få dig att tänka ut vad du egentligen vill uppnå.
Först vill du få bra kondition för att i nästa ögonblick berätta att du svälter dig med en lågkaloridiet.

För mig och z_bumbi är det uppenbart att dessa två målen inte kan uppnås på samma gång. Du har inte energi för att kunna belasta hjärt-lungapparaten effektivt.

Fearstrike
2008-11-14, 22:17
Ok ok, enklare att förstå när man får en förklaring. Tack.

Onigiri
2008-11-14, 22:52
Jag undrar, vill du få kondition nu till största del för att du vill gå ner ännu snabbare än du redan gör?

Fearstrike
2008-11-15, 00:25
Nja men 1 mils promenader är inte jobbigt längre, går så snabbt ja kan typ.

Så ja delvis, sen har jag blivit intresserad av mer jogging och sådär. Så nej både och.

Har köpt jogging kläder o.s.v så det är lite mer seriöst.

Mpet
2008-11-15, 00:37
Det är speciellt jobbigt att köra intervall träning när man går på minuskalorier, då kan man inte göra sig själv rättvisa. Ta istället och börja långsamt då din kropp är ovan att springa och det är fortfarande en del vikt du bär på. Öka långsamt längden.

Börja långsamt även om du känner att du klarar längre än 3km så kanske du bör låta din kropp vänja sig att springa innan du krämar på för fullt.