handdator

Visa fullständig version : Optimal fetprocent för muskelltillväxt


hallar
2002-05-15, 18:40
Hejsan!
Är det svårare att lägga på sig muskler om man ligger på låt säga 6 % BF än om man ligger på 15 %. Har läst någonstans att kroppen vid 6% först och främst lägger ner energi på att återställa fetreserven till mer normala nivåer och på så sätt muskelltillväxten hämmas.

Petrus
2002-05-15, 18:44
Jag har inte sett några studier som talar varken för eller emot det ena eller andra.
Någon som har något att ref. till...?
Hjälp oss!!! :D
Vänligen,

Petrus

cjs
2002-05-15, 21:42
Hmmm låter som att det kanske är en missuppfattning där, så att det istället gäller E%, dvs fettintaget per dag i energiprocent?

Droog
2002-05-15, 22:25
Du har rätt i att vid en högre bf% så är det lättare att förbättra maxstyrkan. Vad det beror på är som du säger att kroppen eftersträvar en högre bf% då du ligger lågt samt att dina glykogenförråd inte heller är fyllda pga av ditt låga energiintag. Visst, öser du på med massor av mat ökar du säkert lika bra vid låg bf% men då kommer du å andra sidan snabbt att vara uppe på 15% igen. ;)

Som exempel kan ju nämnas styrkelyftare, tyngdlytare och brottare i de viktbegränsade klasserna. De är inte feta (oftast) men inte heller stenhårt deffade. Det lönar sig inte att bli stenhård och gå ned en viktklass helt enkelt. Att ligga på låg bf% året om gör de inte heller då träningen skulle bli lidande.

Sverker
2002-05-16, 06:26
Här kan jag ju bara spekulera.

Tror inte att det spelar någon roll var man ligger på %-skalan.
Det viktiga är att äta LITE mer än man förbrukar. Då finns det alltid energi till hård träning samt till muskeltillväxt.
Endast 50 kcal extra per dag blir ju 18 200 kcal eller i sämsta fall 2.8 kg kroppsfett / år. Har man då tur är det muskler istälet :D

Stålkrull
2002-05-16, 07:43
Utan att kunna plocka fram referenser nu, så har jag för mig att vid låg BF så minskar produktionen av testosteron. Har som sagt inte någon möjlighet att plocka fram några siffror för tillfället.

//Janne

supremo
2002-05-16, 08:06
Stålkrull>
Stämmer det, så är det isf VÄLDIGT intressant! :eek:

The Dwag
2002-05-16, 08:27
Håller med Krullis där... dock så vet jag inte vid exakt hur låg BF%

Forest
2002-05-16, 09:51
Intresant tråd. Jag är väldigt nyfiken på detta.

Jag var nog uppe över 19% BF under en period i vintras när jag ökade bra i styrka. Men det var ändå inte kul.

Nu ligger jag kring 15,5% och funderar på att fortsätta ned till 13% sisådär för att parkera där. Men kan man göra hyfsade styrkeökningar när man liggr still på 13% BF?

JJ
2002-05-16, 09:56
Absolut.

Dasse
2002-05-16, 10:12
Kan bara hålla med MR droog, dock är jag ganska säker på att du inte kommer att öka i massa så länge du har väldigt lite underhudsfett. Kroppen prioriterar inte detta vid en så låg fett%. :)