handdator

Visa fullständig version : Löst bajs och blod på pappret till följd av för mkt protein?


Chansey
2008-11-13, 16:40
Vet inte riktigt om detta är rätt forumdel men jag kör på här.

Började för ca 4veckor sedan "bulka". Kör riktigt hårt på gymmet 4-5ggr i veckan och käkar väldigt mkt. Försöker få i mig rikligt med protein. Jag väger nu 97kg och försöker få i mig minst 2g per kroppsvikt. So far so good. Men nu för två veckor sedan började jag få lösare bajs (inte diarré) och eftersom jag bajsar ofta så har det typ slitits upp där nere och det kommer blod på papperet när jag torkar mig. Har även känt mig ofräsch och luktat till på grund av detta. Frågade pappa (som är läkare) och han sa att jag käkar onödigt mkt protein. Så jag gick ner i proteindos (till typ 100g) ett par dagar och allt ordnade sig. Men jag vill ju verkligen ha i mig protein. Enda lösningen är att hitta den nivån kroppen "tycker om"? Jag hör ju om folk som käkar 4g/kroppsvikt här utan några sådana här bieffekter. Vad ska jag göra?
:confused:

Flykt
2008-11-13, 16:41
Om jag vore du skulle jag lyssnat på din fader som är läkare

Chansey
2008-11-13, 16:43
Om jag vore du skulle jag lyssnat på din fader som är läkare

Jo, fast pappa är kirurg. Det finns kanske vägar kring detta problem som han inte känner till?

King Grub
2008-11-13, 16:43
Du behöver inte mer än 100 gram protein per dag.

Chansey
2008-11-13, 16:47
King Grub: jag har förgäves letat efter källa men hittar ingen men jag har läst på en himla massa ställen, bla här på forumet att 2g/kg är lagom. Stämmer inte det? Är allt över 1g onödigt? Jag vill bygga så mkt som möjligt!

Trance
2008-11-13, 16:49
Räknar du med allt protein du äter? Inklusive det i pasta osv?

Scratch89
2008-11-13, 16:49
King Grub: jag har förgäves letat efter källa men hittar ingen men jag har läst på en himla massa ställen, bla här på forumet att 2g/kg är lagom. Stämmer inte det? Är allt över 1g onödigt? Jag vill bygga så mkt som möjligt!

Men nu får du skärpa dig. Du har att välja mellan en eventuell förhöjd proteinsyntes och att du får problem med inre organ och får blod i avföringen, eller en frisk kropp med ett normalt proteinintag. Är valet svårt?

Chansey
2008-11-13, 16:52
Men nu får du skärpa dig. Du har att välja mellan en eventuell förhöjd proteinsyntes och att du får problem med inre organ och får blod i avföringen, eller en frisk kropp med ett normalt proteinintag. Är valet svårt?

Valet är inte svårt om det enbart beror på mängden protein. Jag undrar om jag kan komma runt det. Och sen måste jag betona att jag inte har blod i avföringen. Blodet kommer p.g.a att frekventa toalettbesök sliter på "utgången" och spricker väl lite.

Flykt
2008-11-13, 16:52
King Grub: jag har förgäves letat efter källa men hittar ingen men jag har läst på en himla massa ställen, bla här på forumet att 2g/kg är lagom. Stämmer inte det? Är allt över 1g onödigt? Jag vill bygga så mkt som möjligt!
Även om det tusen olika källor som säger att 2g/kg är perfekt mängd skulle du då köra på det även fast du får blod i avföringen och andra bieffekter? Just din kropp kanske inte klarar den mängden/mår bra av den mängden, och då kvittar det vad nån jävla rapport på internet säger.

EDIT: såg vad du lade till om blodet. Ursäkta.

Chansey
2008-11-13, 16:56
Även om det tusen olika källor som säger att 2g/kg är perfekt mängd skulle du då köra på det även fast du får blod i avföringen och andra bieffekter? Just din kropp kanske inte klarar den mängden/mår bra av den mängden, och då kvittar det vad nån jävla rapport på internet säger.

EDIT: såg vad du lade till om blodet. Ursäkta.

Jag är inte dum. Jag förstår att jag troligtvis bör sänka mitt proteinintag. Men jag vill mesta veta varför. Varför fixar inte min kropp det om de flesta andras gör det? Är detta en direkt följd av proteinet eller kan även andra källor spela in?

Kräket
2008-11-13, 16:57
Jag tycker frågan har ett allmänintresse.

Såvitt jag vet (vilket inte innebär mycket) så bör ett proteinintag på 2 g/kg KV inte innebära några skadliga mängder. Onödigt är det givetvis, särskilt om man vill vara ekonomisk och/eller miljömedveten.

Skulle vara intressant att få reda på alternativa uppfattningar? Jag skulle vilja veta varifrån dessa 2g protein /kg KV kommer ifrån? Kanske mycket mjölk/mejeriprodukter? Detta kan isåfall vara en förklaring till konsistensen.

Langster
2008-11-13, 17:00
Problemet är väl att du är lös i magen. Se över vad du äter, det kanske finns proteinkällor som din mage gillar bättre.

Sen måste man inte få i sig 200 gram protein om dagen bara för att man väger 100 kg, själv får jag i mig 50 g ena dagen och 300 g nästa, spelar ingen roll, bara man inte går veckor på ett för lågt intag.

Salus
2008-11-13, 17:02
EAA fungerar bättre för mig

Chansey
2008-11-13, 17:02
Sådär ja! Nu börjar det komma lite mer intressanta svar! King Grub kanske har ngt att tillägga?

Pungis
2008-11-13, 17:07
Just proteinintaget har jag svårt o tro skulle ge löst bajs
När du minskade på proteinet, exakt vad tog du bort från kosten?

Dricker du mkt mjölk? Äter du fibrer?

Chansey
2008-11-13, 17:11
Blir väl 0,5-1,0L mjölk/fil om dagen i snitt. Fibrer får jag i mig tillräckligt tror jag.

Kräket
2008-11-13, 18:00
Blir väl 0,5-1,0L mjölk/fil om dagen i snitt. Fibrer får jag i mig tillräckligt tror jag.

Första hypotesen att testa vore väl laktos. Dra ner på mejeriprodukterna och kolla om magen blir bättre.

Chansey
2008-11-13, 18:16
Sant.

Men King Grub, du får gärna säga ett ord eller två!

Eddie Vedder
2008-11-13, 18:20
Fibrer får jag i mig tillräckligt tror jag.

Ett högt fiberintag kan också innebära problem. I synnerhet om det är från mestadels fullkornsspannmål eller annan kost där antinutrienter kan förekomma (typ baljväxter).

Madame
2008-11-13, 18:23
Varifrån kommer dina proteiner när du har ett högt intag? Det kanske är nåt annat som du äter som kommer på köpet med proteinerna, och att detta andra vad-det-nu-är, gör din mage lös. Du kanske bara behöver byta ut dina proteinkällor?!

Hermanssson
2008-11-13, 18:23
Jag har haft lite liknande problem till och från, men jag tror inte att det har med ditt proteinintag att göra, mängd alltså. Jag tror snarare att du har "överdoserat" något. Tar du t.ex. RAGE eller annan dylik produkt? För vissa är de otroligt känsliga för magen.

Se över din kost och dina intag, och labba fram och tillbaka. Kan det hjälpa om du t.ex. kör dina proteinshejkar med vatten istället för mjölk? Blir det annorlunda om du tränar på tom mage istället för mätt, etc.

Lycka till!

Slartibartfast
2008-11-13, 18:38
King Grub: jag har förgäves letat efter källa men hittar ingen men jag har läst på en himla massa ställen, bla här på forumet att 2g/kg är lagom. Stämmer inte det? Är allt över 1g onödigt? Jag vill bygga så mkt som möjligt!

Dom allmänna rekommendationerna för hälsa är väl kring 0,8 g protein/kg, så 100 g är alldeles tillräckligt för nån med din kroppsvikt. Jag antar att det var det Grub menade.

Men du bygger inte mycket muskler på 100 g/dag.

z_bumbi
2008-11-13, 18:41
Vilken färg har blodet? Mörkt eller ljust?

Chansey
2008-11-13, 18:47
Varifrån kommer dina proteiner när du har ett högt intag? Det kanske är nåt annat som du äter som kommer på köpet med proteinerna, och att detta andra vad-det-nu-är, gör din mage lös. Du kanske bara behöver byta ut dina proteinkällor?!

Blir väldigt mkt tonfisk, blodpudding, ärtsoppa, kyckling, lax och kött.

Blodet är ljust.

Jag käkar bara creatin och EAA. Proteinshake tar jag sällan.

Käkar väldigt mkt fullkornspasta.

z_bumbi
2008-11-13, 18:57
Ljust blod = Oftast från änd- eller tjocktarm. Kommer det från tunntarmen har det hunnit mörkna.

Kolla upp det med en läkare som sysslar med tarm (jag gissar att din far har lite kontakter) men tills dess så ät inte så mycket fullkornspasta. Har du ett något så när normalt intag av fibrer i övrigt (ärtsoppan t ex) så behöver du troligen inte mer fibrer i dieten än vad du redan får i dig.

grunt_grunt
2008-11-13, 19:16
Ljust blod = Oftast från änd- eller tjocktarm. Kommer det tunntarmen har det hunnit mörkna.

Kolla upp det med en läkare som sysslar med tarm (jag gissar att din far har lite kontakter) men tills dess så ät inte så mycket fullkornspasta. Har du ett något så när normalt intag av fibrer i övrigt (ärtsoppan t ex) så behöver du troligen inte mer fibrer i dieten än vad du redan får i dig.

TS har väl sagt att han blöder från ringmuskeln från allt torkande? Jag råkade ut för precis samma sak när jag ville vara "nyttig" och började äta mängder med fullkornsbröd och fullkornspasta. Jag sket 4 ggr per dag, det i kombination med budget-toapapper var inte snällt för stackars ringmuskeln.

z_bumbi
2008-11-13, 19:31
grunt_grunt: Du har helt rätt.

machine gun
2008-11-13, 19:37
Men du bygger inte mycket muskler på 100 g/dag.

Källa på det?

Whistler
2008-11-13, 19:51
TS har väl sagt att han blöder från ringmuskeln från allt torkande? Jag råkade ut för precis samma sak när jag ville vara "nyttig" och började äta mängder med fullkornsbröd och fullkornspasta. Jag sket 4 ggr per dag, det i kombination med budget-toapapper var inte snällt för stackars ringmuskeln.

+1

Jag gjorde en del ganska obehagliga undersökningar där de inte hittade några fel alls utan ville söva ner mig under narkos och gå in hela vägen och kolla. No way, sade jag...

Jag lade om mina toalettrutiner, stressade mindre på jobbet och såg till att jag alltid går på toa så fort jag känner behovet tränga på, istället för att vänta tills omgivande faktorer gör att det är lämpligt. Problemfri på några veckor.

Apos78
2008-11-13, 20:17
Tänker inte kommentera ev. blödning men vad gäller mängd med protein så är det nog mer att vinna på att kolla över timingen på intaget än att öka mängden protein/dag. Och att säga att man inte kommer att bygga speciellt mycket på 100g/dag blir kanske lite väl generaliserande. Är för mycket som påverkar för att enbart mängden protein ska kunna säga något om personens förmåga att bygga muskler.

NuclearWinter
2008-11-13, 21:31
Vad hände med diskussionen om att de som tränar behöver Mindre protein än andra som pågick för några månader sedan?

Sniggel
2008-11-13, 22:27
Vad hände med diskussionen om att de som tränar behöver Mindre protein än andra som pågick för några månader sedan?

Det var nog en hypotes med vettig grund. Sen är det ju skillnad på behov (för att leva väl) och lyx (optimala förutsättningar för att bygga ny muskelmassa)

L-Sami
2008-11-13, 23:34
Kan vara det stora kaloriöverskottet som är boven också. Min mage mår sämre under en bulk än en deff om man säger så.

Fjällbrynt
2008-11-13, 23:42
Kan det inte vara hemorojder eftersom du stressar kroppen mer?

KlopFer
2008-11-13, 23:54
Kan det inte vara hemorojder eftersom du stressar kroppen mer?

Varför man får hemorrojder är inte säkerställt, men kosthållet[1] och mycket stillasittande har hävdats vara bidragande orsaker. Förstoppning är en förvärrande faktor.

ajaj

zowie
2008-11-14, 07:38
friskt och ljust blod i avföringen kommer från ändtarmen och tyder ofta på hemorojder som redan andra sa här i tråden. kan inte tänka mig at det skulle hänga ihop med ökad proteinintag snarare med ökad toaletbesöksfrekvens.
trots allt skulle jag kolla upp det med en läkare.

Dan S
2008-11-14, 09:51
Byt ut fullkornspastan mot vanlig pasta, så slipper du säkert räserbajs. Det är väll bara lite blod som kommer på pappret då du torkar dig i arslet för mycket? Händer mig ibland då jag torkar våldsamt eller för många gånger om dagen och jag har INTE hemorojder, Kan du hända även utan rännskita.

Slartibartfast
2008-11-14, 10:36
Jag brukar ha så det droppar blod ur röven när jag är å skiter. :D Pappret blir helt nerblodat. Detta beror på hemoroider som jag har nån gång i året. det är undersökt.

Kinsei
2008-11-14, 10:43
Du har en fungerande mage, sedan börjar du överäta protein. Då protesterar magen vilt. Du drar ner på proteinet och magen lugnar sig. Jag fattar faktiskt inte vad man skulle kunna säga mer.

Fjällbrynt
2008-11-14, 11:02
ajaj

Kan även bero på ökad stress.
"Andra riskfaktorer är intag av fiberfattig kost, för lite vätska, för lite rörelse och aktivitet, oro eller stress och användning av vissa laxermedel."

Anders The Peak
2008-11-14, 11:02
Proteinbehovet varierar över tid.
Hur beräknar man sitt proteinbehov så att man hamnar på ett optimalt intag?
ca 2 gr per fettfrimassa ger ett bra intag.

Ex 80kg med ca 15% fettmassa ger ca 136 gr som kan anses vara ett otimalt proteinintag för de flesta som väger 80 kg.
För att minska magproblemen dra ned på antal måltider till frukost, lunch och middag.
För att optimera muskeltillväxten så använd BCAA 5 gr till frukost och 5 gr före och 5 gr + 50 gr maltodextrin i vatten efter träning.

spoonchest
2008-11-14, 11:11
Byt ut fullkornspastan mot vanlig pasta, så slipper du säkert räserbajs. Det är väll bara lite blod som kommer på pappret då du torkar dig i arslet för mycket? Händer mig ibland då jag torkar våldsamt eller för många gånger om dagen och jag har INTE hemorojder, Kan du hända även utan rännskita.

Torkar våldsamt?

Kischen
2008-11-14, 11:21
Du har en fungerande mage, sedan börjar du överäta protein. Då protesterar magen vilt. Du drar ner på proteinet och magen lugnar sig. Jag fattar faktiskt inte vad man skulle kunna säga mer.


Med så knapphändig information ställer du det utom allt tvivel att det är proteinintaget det beror på?

mattilainen
2008-11-14, 11:28
mitt ex hade så och det var inte hemorrojder och vi gick till läkarn som konstaterade det, något med hennes magbesvär.

Kinsei
2008-11-14, 11:37
Med så knapphändig information ställer du det utom allt tvivel att det är proteinintaget det beror på?

Nej, jag är inte läkare och jag ställer inga diagnoser. Men han sade ju redan i TS att magen lugnade ner sig så snart han slutade äta så mycket protein. Efter det har folk sagt till honom att det inte finns något självändamål med att trycka i sig väldigt stora mängder protein. Så vad är då problemet?

MagnusG
2008-11-14, 12:37
Hmm.. blir man inte hård i magen av ett rikligt protein-intag?

Själv käkar jag ca 3 g protein per kg (väger 75 kg och sätter i mig ca 230 g om dagen)
och jag får problemet att jag blir hård i magen.
Har haft likvärdiga problem som du till och från, men det har lugnat ned sig något efter att jag gör mitt "behov" minst en gång om dagen.
Ska dock börja äta lite plommon för att lösa upp magen lite :)

Hur som, så låter det som hemoroider som dom nämnt här. Men de borde ju din farsa veta som är läkare?

/M

Fredrik_S
2008-11-14, 14:23
Blir väldigt mkt tonfisk, blodpudding, ärtsoppa, kyckling, lax och kött.

Blodet är ljust.

Jag käkar bara creatin och EAA. Proteinshake tar jag sällan.

Käkar väldigt mkt fullkornspasta.



Och du undrar varför du måste gå på toa och har lös avföring?

Tonfisk gör dig lös, blodpudding gör dig lös, ärtsoppa gör dig väldigt lös kyckling gör många lösa bla mig. Lax kan göra dig lös också.
Och framförallt för mycket fiber som du får i dig av fullkornspastan
EAA på tom mage ska vi inte ens nämna för hur stor laxeringseffekt det kan ge.
Du skrev även att du dricker 0,5-1 liter mjölk eller fil. Också det ger lös mage för många.

Försök minska fiberintaget genom att undivka grovt bröd och byt ut till ljust bröd.
Byt ut fullkornspastan till vanlig. Du bulkar ju och då måste man undvika fiber så lång det går för att inte överdosera fibermängden.
Ha vanligt rött kött som största proteinkällan.

Kanske behöver du inte följa alla tips men du har en hel drös med matvaror som alla ger lös mage i mer eller mindre utsträckning beroende på känslighet.

3eo
2008-11-14, 16:05
Och du undrar varför du måste gå på toa och har lös avföring?

Tonfisk gör dig lös, blodpudding gör dig lös, ärtsoppa gör dig väldigt lös kyckling gör många lösa bla mig. Lax kan göra dig lös också.
Och framförallt för mycket fiber som du får i dig av fullkornspastan
EAA på tom mage ska vi inte ens nämna för hur stor laxeringseffekt det kan ge.
Du skrev även att du dricker 0,5-1 liter mjölk eller fil. Också det ger lös mage för många.

Försök minska fiberintaget genom att undivka grovt bröd och byt ut till ljust bröd.
Byt ut fullkornspastan till vanlig. Du bulkar ju och då måste man undvika fiber så lång det går för att inte överdosera fibermängden.
Ha vanligt rött kött som största proteinkällan.

Kanske behöver du inte följa alla tips men du har en hel drös med matvaror som alla ger lös mage i mer eller mindre utsträckning beroende på känslighet.


Det där är nog väldigt individuellt. Jag blir hård i magen av mycket fibrer och högt proteinintag (tonfisk, keso etc)

Chansey
2008-11-15, 15:02
Verkar vara fibrerna som spelar in. Har bytt ut pastan och brödet mot ljusare och ser redan förbättringar. Proteinnivån är som tidigare ca 200g/dag. I'll keep you posted.

drakfelt
2008-11-15, 15:19
jag brukar få rätt löst bajs av kreatin monohydrat, spec under uppladdningen..
vet inte om det har med det att göra dock

brobban
2008-11-15, 23:19
Som jag förstod så uppkom blodet p.g.a. frekvent slitage på anus, testa att först torka bort det värsta sen tar du ett trippel-fyrdubbeltvikt(för att det inte ska gå sönder) papper och blöt ner det och torka dig sedan med det. Mycket skonsammare, sedan torka torrt med några papper, vid behov använd ett nytt blött papper och sedan torka torrt. Fungerar mycket bra för mig, har också haft problem med att det har krävts väldigt mycket papper innan det blir torrt och då kan man lätt få irritationer.

Bahir
2008-11-15, 23:26
Om det är blod på pappret så är det till 99% att du har torkat dig för hårt/mycket - det sliter på öppningen. Jag skulle gissa att det inte är inre blödningar det handlar om.

Solution: mindre torkning, mer vatten, e.g. duschen.

Raschmus
2008-11-17, 12:00
Annars kan du testa att blöta ner pappret (lite, inte så kul om pappret går sönder i själva akten) och torka dig vartannat torrt och vartannat blött.

Ett mer seriöst svar förresten. Kanske redan någon som svarat det.

Fredrik_S
2008-11-18, 01:34
Har du inte en thailänsk installation på din toalett?
En duschhantag vid sidan av?
Eller en japansk med en stråle inbyggt i stolen?

Skämt åsido, har du nära till duschhantaget kanske du kan använda det där du sitter.(håll ihop benen bara)