handdator

Visa fullständig version : Byta övningar eller köra samma?


slic3
2008-11-13, 16:22
Tja!

Kom på häromdan att jag bara har ett schema jag följer men inte ett enda fast träningsupplägg! Jag tränar alltså alltid samma muskelgrupper och i en viss ordning ihop men jag vet aldrig vilka övningar jag ska köra! Tänker alltid innan passet ut några övningar jag är sugen på och så kör jag dem! Visst har jag inte ALLTID olika övningar men helt olika upplägg varje pass åtminstone och helt annan ordning på övningarna!

Finns ju både fördelar och nackdelar, nackdelarna vore ju att jag ibland inte vet förrän ja kommer till gymmet, men dag man är omotiverad är det skönt o köra de övningarna man är sugen på...

Men min fråga är vad är fördelarna och nackdelarna med att ha vissa fasta övningar typ 3-4 veckor och sedan byta ut dem successivt?

von huff
2008-11-13, 17:05
Man kan väl göra på olika sätt men jag tycker att om man ökar snabbare i övningar om man inte byter så ofta.t.ex så tror jag att man ökar snabbare i bänkpress om man kör bänkpress varje vecka istället för t.ex hantelpress/bänkpress/hantelpress/bänkpress

Nicolass
2008-11-13, 17:22
Chocka musklerna, byt övningar/antal reps regelbundet :P

hoikka poika
2008-11-13, 18:13
Tja!

Kom på häromdan att jag bara har ett schema jag följer men inte ett enda fast träningsupplägg! Jag tränar alltså alltid samma muskelgrupper och i en viss ordning ihop men jag vet aldrig vilka övningar jag ska köra! Tänker alltid innan passet ut några övningar jag är sugen på och så kör jag dem! Visst har jag inte ALLTID olika övningar men helt olika upplägg varje pass åtminstone och helt annan ordning på övningarna!

Finns ju både fördelar och nackdelar, nackdelarna vore ju att jag ibland inte vet förrän ja kommer till gymmet, men dag man är omotiverad är det skönt o köra de övningarna man är sugen på...

Men min fråga är vad är fördelarna och nackdelarna med att ha vissa fasta övningar typ 3-4 veckor och sedan byta ut dem successivt?

von huff har garanterat rätt, men om man tränar för att det är kul eller för att må bra och inte för att öka vikterna så snabbt som möjligt, så tror jag att det inte finns någon nackdel att göra som du. Det kan kanske till och med vara en fördel. Med din "metod" kan kanske problem förknippade med speciella övningar undvikas eftersom du inte ligger och nöter och överbelastar "riskfaktorer" vecka efter vecka.

Men det är bara gissningar från min sida. Någon får väl ge mitt sunda förnuft™ en fläskläpp om jag har fel.

slic3
2008-11-13, 18:45
Man kan väl göra på olika sätt men jag tycker att om man ökar snabbare i övningar om man inte byter så ofta.t.ex så tror jag att man ökar snabbare i bänkpress om man kör bänkpress varje vecka istället för t.ex hantelpress/bänkpress/hantelpress/bänkpress

Ok, jag kan tänka mig att du har rätt, låter ju logiskt! OCh visst håller jag med om att det är kul att öka i styrka så kanske värt o testa... Däremot är mitt primära mål att bli större! Frågan är om det påverkar mina chanser att öka i muskelmassa?

Chocka musklerna, byt övningar/antal reps regelbundet :P

Haha ja, men hur ofta? Vad gör det för skillnad?

von huff har garanterat rätt, men om man tränar för att det är kul eller för att må bra och inte för att öka vikterna så snabbt som möjligt, så tror jag att det inte finns någon nackdel att göra som du. Det kan kanske till och med vara en fördel. Med din "metod" kan kanske problem förknippade med speciella övningar undvikas eftersom du inte ligger och nöter och överbelastar "riskfaktorer" vecka efter vecka.

Men det är bara gissningar från min sida. Någon får väl ge mitt sunda förnuft™ en fläskläpp om jag har fel.

Jag tror faktiskt ditt sunda förnuft låter förnuftigt! Däremot tycker jag nog att jag tränar mer än bara "för kul". Har inte så mycket för mig så tränar typ varje dag, försöker också verkligen åka i muskelmassa, men är det direkt förknippat med öka i vikter? :S

von huff
2008-11-13, 19:06
Större vikter=större muskler

Visst skall man variera sig, svårt att säjja om du bygger mer genom att byta övningar varje pass eller var fjärde vecka.Det funkar utmärkt at byta övningar arje pass om man tänker på muskeltillväxt så gör så om du tycker att det är roligare

Mushan
2008-11-13, 20:05
Det är ju som huff säger, man har svårt att se ökningar i övningar osv, om man kör olika alltid. Bestäm dig för några övningar du vill köra. Kolla i övningsbanken för tips.

Att byta ut övningar behövs inte om du gör framsteg, alltså ökningar. Jag kör alltid samma övningar, alltid samma. Ökar alltid, samt tycker dem är kul fortfarande. Det är nog mest reps perioder man ska byta än att byta övningar. Iofs är det ju olika rörelser, men jag tror mer på att byta reps istället för övningar. Så kör kanske 6 veckor, 4-6reps, sen efter dem 6 veckorna kör du kanske 8-10 reps i 6 till. Eller håller dig till ett visst repsantal där du tycker det känns bra och tycker det är roligt, samt gör ökningar.

ceejay
2008-11-13, 23:03
Mina bröstpass byter jag ut såhär

Bänk sen sned hantelpress
eller
Snedbänk sen plan hantelpress

sen har jag lagt in flyes efter dessa också

fungerar bra imo

slic3
2008-11-14, 20:03
tack för svaren! insåg precis att eftersom jag alltid byter övningar har jag svårt att veta min nivå! börjar med att man måste testa sig fram till rätt nivå... är ju alltid jobbigt att aldrig veta var man ligger! ska testa o köra fast 4-6 veckor nu och sen byta!

Handcuff
2008-11-14, 20:05
Chocka musklerna, byt övningar/antal reps regelbundet :P

Blir lättare hålla reda på styrkeökningar och att fokusera på att bli starkare om man inte byter för ofta.

Troll
2008-11-14, 20:34
Jag gör lite olika.
Ibland tänker jag ut en stund innan passet vilka övningar jag är sugen på och ibland går jag efter ett schema, men ofta byter jag ändå ut övningar när jag kör schema för att jag är mer sugen på en annan övning. ;)

Men jag har bra koll på vad för vikt jag kört olika övningar på, så tycker inte det är svårt att öka. Bara man pressar sig till max varje pass.

Sen blir man förvånad över ökningar i vissa övningar ibland då det gått en tid sedan sist! :thumbup:

Elfsberg
2008-11-15, 09:14
Chocka musklerna, byt övningar/antal reps regelbundet :P

Nja, riktigt så svårt är det faktiskt inte.

Det man kan göra genom att byta övningar lite titt som tätt är att man kan specialträna vissa stickingpoints då vissa delar/moment av ett lyft kan belastas tyngre än vanligare.

Ponera att du i bänkpress inte kan lyfta stången från bröstet med en vikt som du "borde" kunna lyfta. Om du är säker på att dina armar och axlar klarar lyftet så borde det(förutsatt en korrekt teknik och tillräcklig styrka i resten av kroppen) vara bröstmusklerna som inte klarar lyftet.

Kanske kan du isåfall arbeta dig förbi detta moment, återigen den berömda sticking pointen, genom att specifikt öka styrkan där den inte är tillräcklig. Till exempel hantelpress brukar kunna pressa bröstmusklerna något mer då man, om man vill, kan utföra övningen med en(i jämförelse med bänkpress) onödigt lång ROM, dvs. rörelselängd. En bänkpress med något bredare grepp skulle också ge samma resultat.

Men chocka musklerna? Nej, tyvärr, är det något enklare än så.. En muskel reagerar alltid på samma sätt i en given övning.

Nu är inte detta mitt område och jag vore glad om någon erfaren inom SL eller whatever tog sig tid att rätta mig om jag har fel. :)

Blir lättare hålla reda på styrkeökningar och att fokusera på att bli starkare om man inte byter för ofta.

Jag håller nog med här. :)