handdator

Visa fullständig version : Biomekanisk jämförelse mellan vanliga knäböj och frontböj.


King Grub
2008-11-13, 11:10
The strength and stability of the knee plays an integral role in athletics and activities of daily living. A better understanding of knee joint biomechanics while performing variations of the squat would be useful in rehabilitation and exercise prescription. We quantified and compared tibiofemoral joint kinetics as well as muscle activity while executing front and back squats. Because of the inherent change in the position of the center of mass of the bar between the front and back squat lifts, we hypothesized that the back squat would result in increased loads on the knee joint and that the front squat would result in increased knee extensor and decreased back extensor muscle activity. A crossover study design was used. To assess the net force and torque placed on the knee and muscle activation levels, a combination of video and force data, as well as surface electromyographic data, were collected from 15 healthy trained individuals. The back squat resulted in significantly higher compressive forces and knee extensor moments than the front squat. Shear forces at the knee were small in magnitude, posteriorly directed, and did not vary between the squat variations. Although bar position did not influence muscle activity, muscle activation during the ascending phase was significantly greater than during the descending phase. The front squat was as effective as the back squat in terms of overall muscle recruitment, with significantly less compressive forces and extensor moments. The results suggest that front squats may be advantageous compared with back squats for individuals with knee problems such as meniscus tears, and for long-term joint health.

J Strength Cond Res. 2008 Nov 8. A Biomechanical Comparison of Back and Front Squats in Healthy Trained Individuals.

http://www.nsca-jscr.org/pt/re/jscr/pdfhandler.00124278-900000000-99806.pdf;jsessionid=Jb8LyxJvZVzBStQp4gRm6YC0Pw89f 9tkjl2lTVghQsQy40bLjgTQ!1571206638!181195629!8091!-1

HoppeR
2008-11-13, 11:22
Grymt,

Kanske något för alla discoböjjare som gnäller över att deras knän är dåliga!

Börje H
2008-11-13, 11:25
J Strength Cond Res. 2008 Nov 8. A Biomechanical Comparison of Back and Front Squats in Healthy Trained Individuals.

http://www.nsca-jscr.org/pt/re/jscr/pdfhandler.00124278-900000000-99806.pdf;jsessionid=Jb8LyxJvZVzBStQp4gRm6YC0Pw89f 9tkjl2lTVghQsQy40bLjgTQ!1571206638!181195629!8091!-1

"You are attempting to access protected content"
Finns fullängdaren tillgängänglig någonannastans?

Sparven från Minsk
2008-11-13, 19:22
Intressant!

Frontsquats är kanske inte så disco som man alltid trott med andra ord :)

Black Star Abyss
2008-11-13, 19:24
Vad är front squats?

Sparven från Minsk
2008-11-13, 19:25
Vad är front squats?

Du håller stången framme på axlarna/bröstet. Kolla i övningsbanken på denna sida...tror det finns bild där, eller googla det :D

Jay-Z
2008-11-13, 19:28
Frontsquats är kanske inte så disco som man alltid trott med andra ord :)

När har det nånsin varit disco? =)

ceejay
2008-11-13, 19:29
Menar't
varför skulle d va disco :)

Arf Pingvin
2008-11-13, 19:46
Frontböj är speciell såtillvida att man inte har så många möjliga varianter på den. Vissa fäller lite mer i ryggen på grund av stelhet och vinklar men ingen som har rörligheten verkar frångå principen att man håller bålen så upprätt att stången ligger kvar utan att man behöver hålla särskilt hårt i stången.

Bakböj däremot kan se helt olika ut beroende på utförande, stångplacering, vinklar, rörlighet etc. Man skulle behöva komplettera studien med OL vs SL-böj i princip. Nu vet jag inte hur de definierat böj då jag inte läst studien men det borde ha avgörande betydelse för resultatet.

Disco?

hkSN3f-a3Ok

z_bumbi
2008-11-13, 19:48
Arf Pingvin: Japp en vanlig böj kan ju se väldigt olika ut så jag är också intresserad av att se hur de har gjort i studien.

obesogen
2008-11-13, 20:40
"You are attempting to access protected content"
Finns fullängdaren tillgängänglig någonannastans?

Fullängdaren är inte gratis, om man inte är inskriven på något universitet som har tillgång via proxy ;)
Laddade ner den nu, ska läsa och återkomma! :thumbup:

obesogen
2008-11-13, 21:37
Ok nu har jag skummat igenom den. De har inte skrivit något om ryggen utan det är alltså endast knäleden som varit föremål för djupare analys.
Gällande uförandet: i bakböjen har stången placerats i höjd med bakre delta, i frontböjen har stången placerats över främre axel och nyckelben med överarmarna parallellt med underlaget, djupet på båda böjarna har varit till paralllellt.
Deltagarna har lyft i genomsnitt 61.8 kg i bakböjen och 48.5 i frontböjen. Detta har varit 70% av RM i båda lyften. 90% av kroppsvikten i bakböjen, och 70% av kroppsvikten i frontböjen. (det var alltså inga tunga individer, gruppen bestod av 9 killar och 6 tjejer)
Jag tolkar studien som att de fått samma muskelaktivitet vid 70% av RM (mätt i EMG) mellan de olika stångpositionerna och att de därför anser att frontböjen har en fördel. Vad som ger ökad kompressionskraft är alltså den extra vikten som förflyttas under bakböjen.

Överlag får jag säga att de verkar haft en bra upplägg och utförande, men det hade varit intressant om de lagt fokus på mer än knäleden

creperiet
2008-11-13, 21:42
Överlag får jag säga att de verkar haft en bra upplägg och utförande, men det hade varit intressant om de lagt fokus på mer än knäleden

+1

obesogen
2008-11-13, 21:54
+1

Har du också skummat igenom den? Skulle vara kul att höra vad du tyckte i så fall

ulfalf
2008-11-14, 08:45
Intressant studie, dock har jag inte tillgång till hela. Att dom begränsat sig till knäleden beror med största sannolikhet på att studien skulle blivit för omfattande är bara en artikel om man skulle undersökt hela rörelsen. Ju fler begränsningar man har i en studie, desto enklare blir den att genomföra.

Dock - lite ot, funderade igår på varför jag ligger ca 20 kilo lägre i 1RM på frontböjen jämfört med knäböjen? Finns det någon som kan ge ett bra svar på det? Är det något fysiologiskt, eller saknar jag styrka och stabilitet i vissa muskler? Helt enkelt - vad är det egentligen som gör att man kan lyfta tyngre i knäböj än i frontböj?

JohnRick
2008-11-14, 09:08
Frontböj är speciell såtillvida att man inte har så många möjliga varianter på den. Vissa fäller lite mer i ryggen på grund av stelhet och vinklar men ingen som har rörligheten verkar frångå principen att man håller bålen så upprätt att stången ligger kvar utan att man behöver hålla särskilt hårt i stången.

Bakböj däremot kan se helt olika ut beroende på utförande, stångplacering, vinklar, rörlighet etc. Man skulle behöva komplettera studien med OL vs SL-böj i princip. Nu vet jag inte hur de definierat böj då jag inte läst studien men det borde ha avgörande betydelse för resultatet.

Disco?

hkSN3f-a3Ok

Jag tycker å andra sidan, även om bålen kan vara kinkig för några, att de flesta isf kan ha problem med rörligheten i triceps, och förmågan att trycka upp överarmen tillräckligt mkt under nedgången.

L-Sami
2008-11-14, 11:04
Intressanta resultat ur rehabilieringssynpunkt.

Arf Pingvin
2008-11-14, 11:53
Jag tycker å andra sidan, även om bålen kan vara kinkig för några, att de flesta isf kan ha problem med rörligheten i triceps, och förmågan att trycka upp överarmen tillräckligt mkt under nedgången.

Det är inte alla som kan köra med olympisk fattning men det spelar för det mesta ingen roll, man kan göra zoombie-böj på låga vikter eller korslagda armar(byggargrepp). Huvudsak man håller upp armbågarna så ligger stången kvar av sig själv.

Jag tränade uteslutande frontböj när jag dragit på mig hopparknä. Det verkade rimligt att de belastningarna inte är i närheten av att påverka skadan till skillnad från hopp och landningar.

Mehdi
2008-11-14, 12:09
Ett tips till Er som inte kommer runt med armbågarna runt stången är att ta ett par remmar och slå runt stången och hålla tag i remmarna som spenar, riktat snett upp / rakt upp mot taket. Det är väldigt viktigt hur bröstryggen hålls under lyftet.
När jag lär ut nya lyftare hur man kör frivändningar eller knäböj så ber jag dom ta tag i en lätt vikt, 5-10kg, med händerna och rakt ut från kroppen som om man håller en ratt med raka armbågar. Därifrån utför man en knäböj utan att fälla ryggen. Reslutet blir, oavsett rörlighet, en spikrak knäböj med perfekt hållning. Prova själv och titta i spegeln!

Mehdi
2008-11-14, 12:17
Ett tips till Er som inte kommer runt med armbågarna runt stången är att ta ett par remmar och slå runt stången och hålla tag i remmarna som spenar, riktat snett upp / rakt upp mot taket. Det är väldigt viktigt hur bröstryggen hålls under lyftet.
När jag lär ut nya lyftare hur man kör frivändningar eller knäböj så ber jag dom ta tag i en lätt vikt, 5-10kg, med händerna och rakt ut från kroppen som om man håller en ratt med raka armbågar. Därifrån utför man en knäböj utan att fälla ryggen. Reslutet blir, oavsett rörlighet, en spikrak knäböj med perfekt hållning. Prova själv och titta i spegeln!

Såhär alltså

http://www.straighttothebar.com/images/posts/061004_frontsquatstraps.jpg

obesogen
2008-11-14, 19:03
Intressant studie, dock har jag inte tillgång till hela. Att dom begränsat sig till knäleden beror med största sannolikhet på att studien skulle blivit för omfattande är bara en artikel om man skulle undersökt hela rörelsen. Ju fler begränsningar man har i en studie, desto enklare blir den att genomföra.

Dock - lite ot, funderade igår på varför jag ligger ca 20 kilo lägre i 1RM på frontböjen jämfört med knäböjen? Finns det någon som kan ge ett bra svar på det? Är det något fysiologiskt, eller saknar jag styrka och stabilitet i vissa muskler? Helt enkelt - vad är det egentligen som gör att man kan lyfta tyngre i knäböj än i frontböj?

Det gör dom flesta. Anledningen till det är det blir bättre hävarmar från rygg och gluteer du när kör bakböj.

z_bumbi
2008-11-14, 19:20
Ett tips till Er som inte kommer runt med armbågarna runt stången är att ta ett par remmar och slå runt stången och hålla tag i remmarna som spenar, riktat snett upp / rakt upp mot taket. Det är väldigt viktigt hur bröstryggen hålls under lyftet.
När jag lär ut nya lyftare hur man kör frivändningar eller knäböj så ber jag dom ta tag i en lätt vikt, 5-10kg, med händerna och rakt ut från kroppen som om man håller en ratt med raka armbågar. Därifrån utför man en knäböj utan att fälla ryggen. Reslutet blir, oavsett rörlighet, en spikrak knäböj med perfekt hållning. Prova själv och titta i spegeln!

Bra tips

ulfalf
2008-11-14, 21:57
Det gör dom flesta. Anledningen till det är det blir bättre hävarmar från rygg och gluteer du när kör bakböj.

Där kom svaret jag ville ha - mer specificerat vad "det har med vinklar och muskler" egentligen betyder. Tack!