handdator

Visa fullständig version : Köra hypersträck med tung vikt..


Ostbågen
2008-11-12, 20:39
Kan ej köra marklyft p.g.a ihållande benhinneinflammation(3mån nu) så jag kör istället hypersträck:
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html


Någonting jag märkt med denna övning är att nästan ingen kör tungt. Oftast är det nybörjare och äldre som kör den med max 20-25kg.

Jag väger 73kg och kör på 60kgx8reps utan att pressa sönder mig. Finns det några nackdelar med denna övning som gör att folk väljer att köra lätt eller är det helt enkelt för att man hellre väljer marklyft som första hands övning för korsryggen?

Ett annat problem med övningen tycker jag är problemet att få upp vikt. Jag har ingen ställning med stång som i länken ovan utan får helt enkelt köra med viktplattor. Kör man med en platta kan man få runt båda armarna bakom plattan men kör man med fler(jag kör med 3st 20kg) så blir det omöjligt att få runt armarna utan att tappa plattor i golvet.
Man får då hålla viktplattor med händerna och halvböjda armar vilket påfrestar axlar och biceps har jag märkt.

Någon som har något att säga om den här övningen?

petersson
2008-11-12, 20:45
man kan köra den där med skivstång på axlarna eller ryggen

z_bumbi
2008-11-12, 20:47
Någon som har något att säga om den här övningen?

Ja kör du strikt med 60 kg blir jag verkligen imponerad, gör du dessutom åttor så är det extremt bra.

Nicolass
2008-11-12, 21:12
60 kg är mycket enligt mig...

Onigiri
2008-11-12, 21:27
60 kilo? Jag som trodde jag var grym som körde 20-25 kg...

Nicolass
2008-11-12, 21:32
60 kilo? Jag som trodde jag var grym som körde 20-25 kg...

säger detsamma ;p

Ostbågen
2008-11-12, 21:34
Vill förövrigt tillägga att den hypersträck ställningen som jag kör på inte har samma vinkel som den jag länka.
Man står upp i 45graders vinkel istället för ligga ned i 90graders vinkel men rörelsebanan är lika lång.
Påverkar detta hur mycket man orkar lyfta?

Nicolass
2008-11-12, 21:39
Vill förövrigt tillägga att den hypersträck ställningen som jag kör på inte har samma vinkel som den jag länka.
Man står upp i 45graders vinkel istället för ligga ned i 90graders vinkel men rörelsebanan är lika lång.
Påverkar detta hur mycket man orkar lyfta?

Jag kör också hypersträcks i en liknande maskin som din länk, dock är maskinen vinklad mindre som du sa. Skulle tro att du kan hantera mer vikt i 45 graders lutning, dock låter 60 kg fortfarande mycket, hur håller du vikterna?

Ostbågen
2008-11-12, 21:41
Jag kör också hypersträcks i en liknande maskin som din länk, dock är maskinen vinklad mindre som du sa. Skulle tro att du kan hantera mer vikt i 45 graders lutning, dock låter 60 kg fortfarande mycket, hur håller du vikterna?Håller som sagt vikterna med händerna och böjer armarna så det är 90graders vinkel mellan underarmen och överarmen.

Nicolass
2008-11-12, 21:42
tätt intill kroppen eller?

Ostbågen
2008-11-12, 21:49
tätt intill kroppen eller?
Nej, flera decimeter ifrån. Jag ser mest till så att plattorna inte slår i golvet.

Något annat jag märkt med denna övning är att man tolkar små krampningar i ryggen som att vikten är lagom. Jag körde på låg vikt ganska länge högreps tills jag fick benhinneinflammation och bestämde mig för att börja fokusera mer på korsryggen.
Jag kan få lite små kramp på uppvärmnings setten på 40kg och känna att jag inte kommer orka mycket mer men sen lägger jag på 10kg till och 10kg till och klarar det ganska enkelt ändå.
Nu på 60kg får jag inte längre någon direkt "kramp" eller vad man ska kalla det utan nu blir det helt enkelt så att jag inte orkar lyfta ryggen mer än halvvägs. Fail vill säga.

Traenarn
2008-11-12, 21:51
60kgx8reps utan att pressa sönder mig.

Sjukt starkt för din vikt isåfall :hbang:
Har inbillat mig själv att jag var stark i korsryggen men sådant var inte fallet.. :D

Nicolass
2008-11-12, 21:58
Kör du strikta repetioner är det ju grymt!! Jag brukar bli hur stel som helst efter ett set :P

Peran
2008-11-13, 10:39
Testa att hålla vikterna bakom huvudet istället brukar bli mycket tyngre då. Tidigare när jag höll framför bröstet så var en 25kgs platta för lätt men efter att jag började hålla bakom huvudet så räcker 15 - 20 kg för att det ska bli jobbigt.

Imponerande med 60kg hursomhelst :P

Martin
2008-11-13, 11:30
Du kan testa att köra med lite böjda knän och därmed koppla bort baksida lår mer om du tycker det är för mycket vikt.

z_bumbi
2008-11-13, 11:43
45 graders lutning blir lättare pga att hävarmen blir kortare så tipset är att köra på en annan ställning för att slippa lasta på så mycket vikt. Annars kan man köra omvända ryggresningar med hjälp av en dragmaskin (fäst vajern runt benen) eller genom att hålla en hantel mellan smalbenen. Det kan bli så att man kan hamnar på en vikt som är mer lätthanterlig.

Sen finns det ju andra övningar för länd- och korsrygg, häcken och baksida lår som är lättare att reglera belastningen på.

Ostbågen
2008-11-13, 20:55
Testa att hålla vikterna bakom huvudet istället brukar bli mycket tyngre då. Tidigare när jag höll framför bröstet så var en 25kgs platta för lätt men efter att jag började hålla bakom huvudet så räcker 15 - 20 kg för att det ska bli jobbigt.

Imponerande med 60kg hursomhelst :PSkall prova det nästa gång.
45 graders lutning blir lättare pga att hävarmen blir kortare så tipset är att köra på en annan ställning för att slippa lasta på så mycket vikt. Annars kan man köra omvända ryggresningar med hjälp av en dragmaskin (fäst vajern runt benen) eller genom att hålla en hantel mellan smalbenen. Det kan bli så att man kan hamnar på en vikt som är mer lätthanterlig.

Sen finns det ju andra övningar för länd- och korsrygg, häcken och baksida lår som är lättare att reglera belastningen på."Omvända ryggresningar"?
Menar du att jag ska ligga på mage i kryssdragsmaskinen med en vikt eller vajer runt benen och sedan bara köra rygglyft? Skicka länk på övningen om du har den.

Troll
2008-11-13, 21:14
d9Copfwwzm4&feature=related
:thumbup:

Ostbågen
2008-11-13, 21:31
d9Copfwwzm4&feature=related
:thumbup:Ball övning!!
Vet dock inte riktigt hur jag skall utföra den på mitt gym.
Finns dock ingen sån där bänk på mitt gym så tror inte jag kan utför den..

Troll
2008-11-13, 21:36
Vanlig Roman Chair går fint.
EDACWA0NvPM

Eller bänk.
Man får ha lite fantasi, så löser sig allt. :thumbup:
vwLGUUMBWFg

Edit: kanske ostabilt att köra med vikt på den senare, men du förstår poängen.

Fernicus
2008-11-13, 22:37
60 kilo? Jag som trodde jag var grym som körde 20-25 kg...

20-25 kg? Jag som trodde jag var grym som körde 10kg :em:

Bönne
2008-11-13, 23:16
45 graders lutning blir lättare pga att hävarmen blir kortare så tipset är att köra på en annan ställning för att slippa lasta på så mycket vikt.Blir verkligen hävarmen kortare?

Rent teoretiskt, ifall man antar att höften skulle varit en kulled, alltså att raiden skulle varit konstant genom hela rörelsen, så skulle belastningen bli större då man utsätter sig för en större hävarm över tiden.

roosm
2008-11-13, 23:32
Blir verkligen hävarmen kortare?

Rent teoretiskt, ifall man antar att höften skulle varit en kulled, alltså att raiden skulle varit konstant genom hela rörelsen, så skulle belastningen bli större då man utsätter sig för en större hävarm över tiden.

Har vi en platt (horisontell) eller alltså 90-graders "lutande" bänk uppnår vi maximal belastning (hävstången är som längst) när kroppen är rak. Eftersom det är den sista delen av rörelsen som är jobbigast att utföra är det tyngre att utföra övningen på en platt bänk även om belastningen blir mindre totalt sett över övningens ROM.

z_bumbi
2008-11-14, 10:38
Blir verkligen hävarmen kortare?

Rent teoretiskt, ifall man antar att höften skulle varit en kulled, alltså att raiden skulle varit konstant genom hela rörelsen, så skulle belastningen bli större då man utsätter sig för en större hävarm över tiden.

Ja man får en kortare hävarm räknat från höftleden. Man kan få en ganska mycket längre rörelse i 45 graders men då krävs det en ganska stor rörlighet för att inte ta ut det i någon annan led.

Ostbågen
2008-11-14, 19:13
Körde ett pass idag.
10x60kg lugnt och kontrollerat. Skall försöka på 65-70kg nästa pass.

Tror jag kör vidare med övningen ändå, iaf tills jag hittar ett bättre substitut. =)

internethjälten
2008-11-14, 19:19
Ostbågen : testa att köra good mornings med skivstång?

Ostbågen
2008-11-14, 20:52
Ostbågen : testa att köra good mornings med skivstång?Har funderat på det. Har testat en gång utan kudde och tyckte det gjorde jätteont.

Men den tar väl på benen en del med? Har ju vad jag tror är benhinneinflammation och är rädd för att belasta benen. :)

Skall testas iaf, nästa pass.

Nicolass
2008-11-14, 23:06
Har funderat på det. Har testat en gång utan kudde och tyckte det gjorde jätteont.

Men den tar väl på benen en del med? Har ju vad jag tror är benhinneinflammation och är rädd för att belasta benen. :)

Skall testas iaf, nästa pass.

Ett tips, testa med kudde nästa gång :P

internethjälten
2008-11-14, 23:22
Har funderat på det. Har testat en gång utan kudde och tyckte det gjorde jätteont.

Men den tar väl på benen en del med? Har ju vad jag tror är benhinneinflammation och är rädd för att belasta benen. :)

Skall testas iaf, nästa pass.

Jag är tveksam till om det finns någon direkt övning
för Erector Spinae som inte involverar Hamstrings
eller Gluteus Maximus.

Kör du roddövningar är ju Erector Spinae synergist så
du kanske kan ta det lite lugnt tills benhinneinflammationen
är long gone?

Ostbågen
2008-11-16, 23:29
Jag är tveksam till om det finns någon direkt övning
för Erector Spinae som inte involverar Hamstrings
eller Gluteus Maximus.

Kör du roddövningar är ju Erector Spinae synergist så
du kanske kan ta det lite lugnt tills benhinneinflammationen
är long gone?Benhinneinflammationen har som sagt inte försvunnit trots långvarig vila så jag tänker inte helt och hållet undvika aktiviteter som belastar benen.

Scratch89
2008-11-17, 07:56
Men du har väl benhinneinflammation vid skenbenen?

Testa, som andra redan har sagt, att ha vikten i form av en skivstång bakom nacken istället. Det blir betydligt längre rörelsebana, vilket leder till att det blir jobbigare på en lättare vikt. Sen har jag sett en hel del som kör tungt i just den här övningen, men antingen så ligger de så fel att de jobbar mer med benen än med korsryggen, de går väldigt kort, eller så drar de upp vikten med armarna istället för att ha armarna fixerade.