handdator

Visa fullständig version : Köpråd: audi a4 1.8t


Three pigs
2008-11-12, 20:37
tjenare.

Nu är det så här att jag har möjlighet att köpa en audi a4 1.8t årsmodell 95 av min granne för ett väldigt rimligt pris.
Det finns några grejer jag undrar, och om ni har några tips om bilen o vad jag skall kolla speciellt innan köp.

Det som jag vet om bilen:
Den har gått 19k mil, nyligen bytt vänster länkarm, bytt något mer, typ kamrem fläktrem osv.
Kändes bromsskivorna väldigt ojämna under inbromsning, kan det vara något annat än skivorna? skivorna går på 399;- st.
Något annat som var lite underligt var att när jag kollade upp den på vv hade den haft 10 ägare, vad det bero på, dolt fel?
serviceboken verkar vara ifylld relativt bra, varje år iaf. AC:n funkade också kan tilläggas.

Bilen ser i övr. helt okay ut, inga rostskador eller dyl. Vad är denna kärra värd tro?

Jajje
2008-11-12, 20:56
För ev. värdering skulle bild underlätta :).

Three pigs
2008-11-12, 21:06
Har tyvärr ingen bild =\
Men jag menar, känns lite riskabelt med 10 ägare o lite smågrejjer, men är det värt det ändå?

mela
2008-11-12, 21:07
Varför ska han sälja?

-Englund
2008-11-12, 21:08
Är inte så insatt på det här med fordon men A4:an är fiiin *cupid* Sån ska jag ha när jag köper min nästa:]

Three pigs
2008-11-12, 21:20
Varför ska han sälja?

Hon är gravid och dom har skaffat en ny bil.

mela
2008-11-12, 21:24
Hon är gravid och dom har skaffat en ny bil.

Okay. Ja, det är bara att undersöka bilen. Kolla hur oljan är, gasa upp till typ 70km/h och ratta kraftig fram och tillbaka, kolla bromsar åså (som du kollar iofs). Sedan kan du jämföra med andra bilar av samma årsmodell som gått ungefär lika långt på blocket och se hurpass bra pris du får.

Three pigs
2008-11-12, 21:37
Körde en bit idag, inte särskilt mycket dock. Blir nog en tur igen snart.
Det enda jag tänkte på var att kopplingen tog lite långt upp, kanske inställningar?

Hon sa 25k för bilen, o det är ju mycket billigt i jämförelse.

Men har ni någon aning om hur det kan vara 10 ägare? :S
Frågar imorgon iofs.

KlopFer
2008-11-12, 21:42
Varför skulle det inte kunna vara 10 ägare?

Min ford från -92 har haft 13.

Three pigs
2008-11-12, 21:43
10 ägare innebär byte nästan varje år. Tänkte om det kan vara något dolt fel.

Sundsarn
2008-11-12, 21:49
Det enda jag tänkte på var att kopplingen tog lite långt upp, kanske inställningar?

Väldigt olika från bil till bil faktiskt. Även om de är av samma modell. Sen går det väl att justera om jag inte minns fel? Beror väl på hur hårt kopplingsvajern är kopplad (bl a)?.

kohai
2008-11-12, 21:52
A4 har haft mycket problem med framvagnen. Sen skulle jag nog kolla upp tidigare besiktningshistorik. Gå till bilprovningen med regnummer och be att få ut tidigare protokoll.

10 ägare på en snart 14 år gammal bil är inte överdrivet mycket, skulle nog inte oroa mig så mycket för det.

Däremot ska Audi enligt uppgift ha dyrare reservdelar än dom flesta andra märkena...

Att kopplingen tar långt upp (menar du tidigt) lter lite skumt, alla Audi jag har kört & ägt har man varit tvungen att trampa kopplingen i botten för att frikoppla ordentligt.

Är du riktigt osäker kan du ju ta med bilen till en M-verkstad och låta dom kolla upp bilen, kostar en slant men det kan vara värt det...

Eller ta med nån mekkunnig kompis/brorsa/kusin som kan bilar. Sliter alltid med mig brorsan som har egen verkstad:)

Lycka till!

Edit: Tänk på att som ägare registreras oxå bilhandlare som kan ha tagit bilen i inbyte. Lite skillnad på antal ägare och antal fysiska brukare..

Three pigs
2008-11-12, 22:14
Ska kolla upp lite mer grejer imorron, o eventuellt dra till bilprovningen.
Tack ska ni ha för tipsen:)

jag meddelar om det blir köp eller inte.

JJ
2008-11-13, 09:10
Om bilen varit hos bilhandlare så reggas det ju som ny ägare, ibland överförs den även mellan olika handlare. Så antalet "verkliga" ägare kan vara lägre.

Inmate
2008-11-13, 10:01
Min bil har tre ägare trots att bara jag kört den. Ägare 1: Bilfirman, Ägare 2: mitt förra jobb (tjänstebil), Ägare 3: Jag (köpt loss).

Skulle jag lämna bilen i inbyte till en ny bilfirma skulle den ha 4 st registrerade ägare innan nästa person köper den, trots att den bara är körd av en person, hänger du med?

Three pigs
2008-11-13, 11:19
Min bil har tre ägare trots att bara jag kört den. Ägare 1: Bilfirman, Ägare 2: mitt förra jobb (tjänstebil), Ägare 3: Jag (köpt loss).

Skulle jag lämna bilen i inbyte till en ny bilfirma skulle den ha 4 st registrerade ägare innan nästa person köper den, trots att den bara är körd av en person, hänger du med?

Jo jag förstår. Men jag tänkte bara lite om det bara varit mellan privatpersoner.. Men aja skitsamma, är väl inget att haka upp sig på då resten av bilen verkar helt okay.

Three pigs
2008-11-13, 12:24
Just ja. Bilen skall besiktas i December. Skall be dom att besikta den före eventuellt köp, är det någon enkel 2a är det lugnt. Men bara för att vara säker.

von huff
2008-11-13, 14:01
Just ja. Bilen skall besiktas i December. Skall be dom att besikta den före eventuellt köp, är det någon enkel 2a är det lugnt. Men bara för att vara säker.

Det kan vara smart att låta dem besikta den före köp.Annars låter det bra med kamrems byte osv som inte heller är billigt så det är bra att inte ha det framför sig genast, kopplingen bör kollas cohså fast den tar ju olika på olika bilar ochså

bladhet
2008-11-13, 14:50
Har haft en audi a4 1,8t -04 och en a3 från 98 . Är nu påväg och ska inhandla mig en nästan ny a4. Och jag har aldrig haft några problem.

10 ägare på 14 år är inget du behöver vara rädd för. Säkert 2-5 firmor som haft den.

Kolla så att servicarna är gjorda och att länkarmarna är bytta. Kolla rost. I regel så rostar ju sällan en audi, men om den är krockad och dåligt lagad så kan det ju hända att även dom rostar.
Kolla så att ac:n funkar om den nu har någon.

Three pigs
2008-11-13, 16:26
Har snackat lite mer, o blir en provtur snart. Lånade hem det där häftet med servicebok o allt, verkar vara helt okay alltihop. Nyligen byttes grejer för nästan 4000;-, spännrulle 2st, o div. remmar (inte kamrem dock) samt batteri. Service:arna verkar vara ifyllda varje år, kamrem byttes vid 12000 mil(står nu på 18,900). Framvagnen renoverades år 2000 tror jag det var, böt länkarmar o något mer. Även vänstra länkarmen byttes förra året tror jag det var.

Drar snart ut på en sista åktur innan jag bestämmer mig. Tror att jag kan få den för 22-23000;- vilket verkar vara ett riktigt bra pris.

Återkommer som sagt, o tack för svaren o all hjälp, ni hjälpte mig gott att övervinna rädslan för 10 ägare :) såg bland tidigare ägare att ett aktiebolag ägde den ett tag.

Ajin
2008-11-13, 16:31
tjenare.

Nu är det så här att jag har möjlighet att köpa en audi a4 1.8t årsmodell 95 av min granne för ett väldigt rimligt pris.
Det finns några grejer jag undrar, och om ni har några tips om bilen o vad jag skall kolla speciellt innan köp.

Det som jag vet om bilen:
Den har gått 19k mil, nyligen bytt vänster länkarm, bytt något mer, typ kamrem fläktrem osv.
Kändes bromsskivorna väldigt ojämna under inbromsning, kan det vara något annat än skivorna? skivorna går på 399;- st.
Något annat som var lite underligt var att när jag kollade upp den på vv hade den haft 10 ägare, vad det bero på, dolt fel?
serviceboken verkar vara ifylld relativt bra, varje år iaf. AC:n funkade också kan tilläggas.

Bilen ser i övr. helt okay ut, inga rostskador eller dyl. Vad är denna kärra värd tro?

10 ägare är en hel del, fishy enligt mig OM det är firmor dessförinnan. Framförallt för en sån bil, mer förståeligt hos äldre japanare.

chidde
2008-11-13, 17:38
för mig är ju historiken mer intressant än antalet ägare

t ex
stämmer antalet mil som mätaren anger?
har bilet servats enligt boken?
har den varit med om krock förut?

angående det där med kamremsbyte så tror jag många missuppfattar lite "ooh, kamremen är bytt.. skönt"
men, spännrullarna då? de ska egentligen bytas i samma veva för att hålla nere kostnaderna långsiktigt

i ditt fall verkar det som att man bytte remmen först, sen rullarna
inom en snar framtid (2000 mil) kommer du få byta remmen igen

ta en ordentlig åktur, det räcker inte med en runda i stan
åk ut på motorvägen, åk på landsvägen och lyssna noga. nåt som skramlar, vibrerar?
åk sen in på en tom parkering och ta ett fullt rattutslag (dvs kör i en cirkel) och lyssna igen, sväng sen åt andra hållet och lyssna efter oljud. hör du nåt är det antagligen nånting med drivknutarna

innan köpet ska du helst ha kollat under bilen, nu är jag ingen bilexpert men jag förstår om jag ser rost nånstans. rostigt avgasrör kan också ge dyra reparationskostnader, kolla även så att alla damasker kring knutarna är hela och "gummiga" (dvs inte torra)

kolla också så att all el funkar, bromsar, vindrutetorkare, spolare, lampor, hjulhus, däck och blablabla

det är iallafall ett par saker jag kan komma på på rak arm nu, men det bästa är att göra en checklista och bocka av, sen hade jag nog gett en 22000 kr för den. 25 kkr är ett "okej" pris, det är inte "woho, måste köpa"-pris

Three pigs
2008-11-13, 18:16
för mig är ju historiken mer intressant än antalet ägare

t ex
stämmer antalet mil som mätaren anger?
har bilet servats enligt boken?
har den varit med om krock förut?

angående det där med kamremsbyte så tror jag många missuppfattar lite "ooh, kamremen är bytt.. skönt"
men, spännrullarna då? de ska egentligen bytas i samma veva för att hålla nere kostnaderna långsiktigt

i ditt fall verkar det som att man bytte remmen först, sen rullarna
inom en snar framtid (2000 mil) kommer du få byta remmen igen

ta en ordentlig åktur, det räcker inte med en runda i stan
åk ut på motorvägen, åk på landsvägen och lyssna noga. nåt som skramlar, vibrerar?
åk sen in på en tom parkering och ta ett fullt rattutslag (dvs kör i en cirkel) och lyssna igen, sväng sen åt andra hållet och lyssna efter oljud. hör du nåt är det antagligen nånting med drivknutarna

innan köpet ska du helst ha kollat under bilen, nu är jag ingen bilexpert men jag förstår om jag ser rost nånstans. rostigt avgasrör kan också ge dyra reparationskostnader, kolla även så att alla damasker kring knutarna är hela och "gummiga" (dvs inte torra)

kolla också så att all el funkar, bromsar, vindrutetorkare, spolare, lampor, hjulhus, däck och blablabla

det är iallafall ett par saker jag kan komma på på rak arm nu, men det bästa är att göra en checklista och bocka av, sen hade jag nog gett en 22000 kr för den. 25 kkr är ett "okej" pris, det är inte "woho, måste köpa"-pris

Bilen verkar ha servats enligt boken, ifyllt varje år förutom något (som det f.ö. finns kvitton på), o milen verkar stämma tillsammans med boken.

Har kört bilen lite mer nu, landsväg o i stan, totalt ca 50 min kanske. Inga missljud eller något, och turbon verkade ladda på bra. Gjorde testet med fullt rattutslag och inga ljud eller dyl. från drivknutarna.
Finns i princip inget rost alls på bilen, den är även galvad.

Det mesta av elen verkar fungera, dock är vänstra elhissen till förardörren lite kass, verkar som att motorn inte orkar dra upp skiten. Ett baklyse o framlyse är också trasigt, men det är skitsamma.

Har I princip bestämt mig nu, 22 000;- blir det :thumbup:

Hudiksvall_Bänkpress
2008-11-13, 20:01
Bilen verkar ha servats enligt boken, ifyllt varje år förutom något (som det f.ö. finns kvitton på), o milen verkar stämma tillsammans med boken.

Har kört bilen lite mer nu, landsväg o i stan, totalt ca 50 min kanske. Inga missljud eller något, och turbon verkade ladda på bra. Gjorde testet med fullt rattutslag och inga ljud eller dyl. från drivknutarna.
Finns i princip inget rost alls på bilen, den är även galvad.

Det mesta av elen verkar fungera, dock är vänstra elhissen till förardörren lite kass, verkar som att motorn inte orkar dra upp skiten. Ett baklyse o framlyse är också trasigt, men det är skitsamma.

Har I princip bestämt mig nu, 22 000;- blir det :thumbup:

För 22000:- är det inte myckat att fundera över,lycka till med köp och ägande:thumbup:

Three pigs
2008-11-13, 20:14
För 22000:- är det inte myckat att fundera över,lycka till med köp och ägande:thumbup:

Tack tack! Återkommer imorgon om hur det blir :)

Lägger upp bild o sånt ifall jag köper den :thumbup:
Om ni är intresserade dvs.

chidde
2008-11-14, 15:15
Lägger upp bild o sånt ifall jag köper den :thumbup:
Om ni är intresserade dvs.

klart vi är intresserade! gärna en massa, samt på interiören också
vilken färg var det?

jag hoppas den inte är röd, för audis röda bilar har en tendens att bli rosa
eller rättare sagt, alla röda bilar har en tendens att bli rosa.. förutom ferraris :)

jag hoppas du tittade under bilen också, men nåväl... 22.000 kr kanske inte är så mycket att diskutera om, du kan ju gott lägga 3000 kr på den eftersom den skulle kostat 25 kkr annars

Three pigs
2008-11-14, 15:22
Haha den är faktiskt röd :D
Kollade lite under bilen, såg helt okey ut. Verkar inte vara något rost i övrigt heller.
Skall köpa den alldeles strax, väntar på att hon skall komma hem bara vilket bör vara vilken sekund som helst :)

Lägger nog upp lite bilder senare, annars ikväll :)

Fatcan
2008-11-14, 15:53
K
Det enda jag tänkte på var att kopplingen tog lite långt upp, kanske inställningar?


Så är det på min A4 -95 också, tror inte det är nått fel iaf.

Juliette
2008-11-14, 16:51
Vi hade exakt en sån bil förut, det är nog den bil vi har varit mest nöjda med av alla bilar vi haft faktiskt. Våran bil hade gått ovanligt långt (minns ej hur långt) när vi köpte den så vi var lite oroliga för att den kanske skulle behöva byta ut massa saker efter som, men vi hade den i flera år och den gick som en klocka utan några problem alls.

Tyvärr så blev jag påkörd av en idiot som gjorde en u-sväng på motorvägen rakt på mig, så det blev bara skrot kvar av den, så jag kan inte säga hur den skulle vara när den är så gammal som den är nu. Men jag fick knappt en skråma i krocken så den var ju ganska krocksäker iallafall om man nu har oturen.

Baan
2008-11-14, 17:20
Finns i princip inget rost alls på bilen, den är även galvad.


Det vore väldigt konstigt om det inte fanns någon rost, kolla bara efter stenskott så lär du hitta lite. :) Nu kanske förra ägaren och dom innan tagit hand om sånt men risken bör vara stor att han inte hittat allt.

Annars håller galvaniseringen i ~10 år har jag för mig och bilen är ju inte från igår...

Three pigs
2008-11-15, 03:10
Det vore väldigt konstigt om det inte fanns någon rost, kolla bara efter stenskott så lär du hitta lite. :) Nu kanske förra ägaren och dom innan tagit hand om sånt men risken bör vara stor att han inte hittat allt.

Annars håller galvaniseringen i ~10 år har jag för mig och bilen är ju inte från igår...

Mjo finns ju lite stenskott som dom fyllt igen, men i övrigt helt rena skärmkanter, dörrar osv.

Kan säga att jag nu köpt audin, o är grymt jäkla nöjd so far :)
Kört i princip hela kvällen, o jag märker nu.. Fan vad folk verkar vilja race:a, speciellt t5or o dyl som man egentligen inte har så mycket att sätta emot (men får ju försöka :D)

Men ja, som sagt, fick köpa den för 22 tusen:) jäkla bra pris tycker jag, fasen. Fick ju även med 16" alufälgar på helt nya continental däck till sommaren.

Lägger upp bilder, va lite för mörkt för att få några bra idag!

Puss o tack så hemskt mycket för alla svar o tips, ni har hjälpt hur mycket som helst!!

chidde
2008-11-15, 03:50
Annars håller galvaniseringen i ~10 år har jag för mig och bilen är ju inte från igår...

är det bara så kort tid?
jag har tittat på många audi 80 från tidigt 90-tal när jag var ute efter en bil och nästan samtliga har varit rostfria...

Baan
2008-11-15, 13:37
Mjo finns ju lite stenskott som dom fyllt igen, men i övrigt helt rena skärmkanter, dörrar osv.

Kan säga att jag nu köpt audin, o är grymt jäkla nöjd so far :)
Kört i princip hela kvällen, o jag märker nu.. Fan vad folk verkar vilja race:a, speciellt t5or o dyl som man egentligen inte har så mycket att sätta emot (men får ju försöka :D)

Men ja, som sagt, fick köpa den för 22 tusen:) jäkla bra pris tycker jag, fasen. Fick ju även med 16" alufälgar på helt nya continental däck till sommaren.

Lägger upp bilder, va lite för mörkt för att få några bra idag!

Puss o tack så hemskt mycket för alla svar o tips, ni har hjälpt hur mycket som helst!!

Finns en typ plastlist på dörrarna tror jag, dvs längst ner, som går tas bort. Där brukar man kunna hitta lite rost :) Om inte annat kan du ta bort dom (lite småkrångligt men inget omöjligt) och kika. Det är typ där min A3:a (-98) rostat bortsett från stenskott.

är det bara så kort tid?
jag har tittat på många audi 80 från tidigt 90-tal när jag var ute efter en bil och nästan samtliga har varit rostfria...

Galvanisering har jag för mig har använts flitigt i ca 10 år eller något. Det är inte så att bara för att man saknar galvanisering så blir bilen 100% rost på två sekunder. Finns ju bra gamla bilar som knappt har någon rost. Tror det beror på kvaliteten på plåten. Billig plåt och ingen galvanisering = dålig livslängd generellt.

Just tio år var bara en siffra jag kom ihåg från senast jag kollade upp rostskydd och vad som gällde. Genomrostningsskyddet på bilar brukar ligga på en tio år, det borde vara en bra hint för hur länge det håller :)

Zetor99
2008-11-15, 14:26
Grattis till vad som låter som ett riktigt bra köp! Inte är det ju en Citroën, men turbo är trots det alltid trevligt.

Galvanisering har jag för mig har använts flitigt i ca 10 år eller något. Det är inte så att bara för att man saknar galvanisering så blir bilen 100% rost på två sekunder. Finns ju bra gamla bilar som knappt har någon rost. Tror det beror på kvaliteten på plåten. Billig plåt och ingen galvanisering = dålig livslängd generellt.
Galvanisering har använts mycket flitigt sedan slutet av 80-talet, d.v.s. i ca 20 år, av bland annat just Audi och PSA (Peugeot och Citroën), vilket märks på att man ser mycket mindre rost på dessa än t.ex. de flesta japanare.

Sedan spelar ju svetsmetoder, grunddesign (t.ex. vissa Jaguarer lär vara riktigt som gjorda för att rosta med flerdubbla överlappande plåtar etc), målfärger och plåtkvalitet givetvis också en stora roller, men något så otroligt rostande material som Fiat-koncernens gamla 70-talsplåtar hittar man nog knappast på relativt moderna bilar, tror det har blivit jämnare med tiden.

Just tio år var bara en siffra jag kom ihåg från senast jag kollade upp rostskydd och vad som gällde. Genomrostningsskyddet på bilar brukar ligga på en tio år, det borde vara en bra hint för hur länge det håller :)
Åldern spelar ju egentligen ingen roll, galvaniseringen kan lika bra räcka i fem år som 30, det som däremot är viktigt är hur och hur ofta bilen rostskyddats under åren, på hurdana vägar den gått (grus och salt är ju inga höjdare), hur bilen förvarats (förhoppningsvis inte på en fuktigt gräsmatta) och hur många mil den har bakom sig.

Detta kan illustreras av att jag än så länge (tyvärr väntar skroten) äger en annars rätt rostfri XM med ruttna bottenbalkar och redan en hel del som svetsats i botten, medan BX:n jag hade före den var så gott som rostfri i botten (däremot behövde den en lapp i hjulhuset fram, men där hade innerskärmen slitits sönder). Ålderskillnaden var bara två år, men till den förstnämndas fördel, bägge är galvaniserade i tiderna.

Baan
2008-11-15, 14:50
Grattis till vad som låter som ett riktigt bra köp! Inte är det ju en Citroën, men turbo är trots det alltid trevligt.


Galvanisering har använts mycket flitigt sedan slutet av 80-talet, d.v.s. i ca 20 år, av bland annat just Audi och PSA (Peugeot och Citroën), vilket märks på att man ser mycket mindre rost på dessa än t.ex. de flesta japanare.

Sedan spelar ju svetsmetoder, grunddesign (t.ex. vissa Jaguarer lär vara riktigt som gjorda för att rosta med flerdubbla överlappande plåtar etc), målfärger och plåtkvalitet givetvis också en stora roller, men något så otroligt rostande material som Fiat-koncernens gamla 70-talsplåtar hittar man nog knappast på relativt moderna bilar, tror det har blivit jämnare med tiden.


Åldern spelar ju egentligen ingen roll, galvaniseringen kan lika bra räcka i fem år som 30, det som däremot är viktigt är hur och hur ofta bilen rostskyddats under åren, på hurdana vägar den gått (grus och salt är ju inga höjdare), hur bilen förvarats (förhoppningsvis inte på en fuktigt gräsmatta) och hur många mil den har bakom sig.

Detta kan illustreras av att jag än så länge (tyvärr väntar skroten) äger en annars rätt rostfri XM med ruttna bottenbalkar och redan en hel del som svetsats i botten, medan BX:n jag hade före den var så gott som rostfri i botten (däremot behövde den en lapp i hjulhuset fram, men där hade innerskärmen slitits sönder). Ålderskillnaden var bara två år, men till den förstnämndas fördel, bägge är galvaniserade i tiderna.

Det är klart man kan tänka sig att en galvanisering håller länge. Men det är en bil med tio ägare som körts en del, jag tror inte jättemycket rostskydd är kvar. Bortsett från det du nämner har du även regn som sliter på skyddet - garage är med andra ord det optimala. Ändå kan det bli svårt, kör man till jobbet har man förmodligen inget skydd när bilen är parkerad där. Sen har vi havsklimat om man har oturen (?) att bo nära havet :)

Nåja, det är bara kolla efter så mycket man kan och bekämpa det man kan samt se till att tvätta bilen regelbundet och lite vaxning/polering när det är läge.

Three pigs
2008-11-30, 21:36
Sorry har inte hunnit lagt upp bilder ännu, eller hunnit o hunnit, har inte orkat tagit några rättare sagt. Skall försöka ta bilder imorgon om jag hinner.

Just nu läcker den kylarvatten konstigt nog, böt termostaten för ca 1v tillbaks o kanske något där sitter dåligt, vad vet jag, har inte hunnit kolla så noga än.
Men i övrigt är jag hur nöjd som helst dom 200 milen jag hunnit köra :)

mela
2008-11-30, 22:33
TVÅHUNDRA mil!? På så kort tid?

KlopFer
2008-11-30, 23:11
TVÅHUNDRA mil!? På så kort tid?

Blir väl ca 13mil/dag?


Han ligger i med körningen :D

Three pigs
2008-12-01, 00:20
Okej inte 200, men typ 150. lätt över 100 iaf :)
Kört ganska många mil per dag.. speciellt helgerna har det blivit några långa fyllekörningar :)

chidde
2008-12-01, 02:07
Just nu läcker den kylarvatten konstigt nog

kanske bara nån slang... men kan det inte vara så att kylaren håller på att göra sitt sista?

regus
2008-12-01, 04:25
Okej inte 200, men typ 150. lätt över 100 iaf :)
Kört ganska många mil per dag.. speciellt helgerna har det blivit några långa fyllekörningar :)

Jag håller med. Att köra upp till leksand verkligen aprak är riktigt roligt. En utmaning.:)

mangs
2008-12-01, 13:59
Grattis till vad det verkar ett bra köp. Iom att du kör med 1.8t så nästan ber bilen om att få bli trimmad. Ett väldigt enkelt och billigt ingrepp kommer få din kärra att få 40 extra hästar och ett helt annat vrid. Dock skall du ju vara medveten om att en chippning kommer utsätta resten för bilen för större påfrestning om du trampar för fullt för ofta.

Dock är ju en trimmad A4 1.8t en ovanligt lyckad kombination.

Three pigs
2008-12-01, 14:57
kanske bara nån slang... men kan det inte vara så att kylaren håller på att göra sitt sista?

Bytte termostaten nyss o verkar vara dess packning som gett med sig. Köpte den på biltema o dom hade inte originalpackningen som skulle följa med termostaten, utan dom gav mig en annan som enligt dom skulle vara likadan, men i helvete, den läcker ju som fan nu. Aja är ju inte direkt något dyrt ingrepp då man gör det själv, men det är jobbigt!


Att chippa den lockar, helt klart :) men det blir till våren i så fall, lär ju veta om grejerna kommer hålla eller inte. Går ändå helt okay original tycker jag, men man vill ju alltid ha mer såklart :D

Three pigs
2008-12-01, 15:01
Just ja, ska även lämna in den på fredag till bilmetro för en service så får dom även kolla kamrem o sånt. Känns ju alltid bra o låta dom göra det då den inte varit inne på riktig service sedan 2005 :S

mangs
2008-12-01, 16:29
Sade du inte tidigare i tråden att den var så gott som fullservad, Har den inte varit inne sedan 2005 så låter det lite väl länge, såtillvida inte att ägaren har servat den själv utan stämpel?

Three pigs
2008-12-01, 18:12
Mm den är fullservad tills 2005, kollade inte riktigt igenom den helt innan jag postade först. Antar att den har varit servad privat sedan dess, någon gång per år eller så. Men ingen stämpel sedan 2005.