handdator

Visa fullständig version : Med anledning same sex marriage i USA - Keith takes on prop 8


Hobbes
2008-11-12, 13:42
Lagen berör inte mig - men inslaget berörde mig! Det är väl talade ord och jag vet inte vart ni står i frågan eller om den berör er eller någon nära er. Ville bara dela med mig av debatten som sker "over there".

http://www.mydd.com/story/2008/11/10/215854/07

Detta är vad Arnold S. hade att säga om detta:

"Klippt från hemsidan ovan":
Gov. Arnold Schwarzenegger today expressed hope that the California Supreme Court would overturn Proposition 8, the ballot initiative that outlawed same-sex marriage. He also predicted that the 18,000 gay and lesbian couples who have already married would not be affected by the initiative.

"It's unfortunate, obviously, but it's not the end," Schwarzenegger said in an interview on CNN this morning. "I think that we will again maybe undo that, if the court is willing to do that, and then move forward from there and again lead in that area."...

Today, Schwarzenegger urged backers of gay marriage to follow the lesson he learned as a bodybuilder trying to lift weights that were too heavy for him at first. "I learned that you should never ever give up.... They should never give up. They should be on it and on it until they get it done."

Stoltz
2008-11-12, 15:55
Det är så vackert att man får tårar i ögonen.

Hobbes
2008-11-12, 16:05
Det är så vackert att man får tårar i ögonen.

Ja, det är svårt att inte bli berörd av hans ord!

Om någon är intresserad hur frågan behandlas finns den att följa här där den uppdateras hela tiden: http://en.wikipedia.org/wiki/California_Proposition_8_(2008)

Manta
2008-11-12, 16:08
För mig är det så jävla obegripligt att man fortfarande på så många ställen i vårat civiliserade samhälle inte kan gifta sig med den man vill.

Hobbes
2008-11-12, 16:16
För mig är det så jävla obegripligt att man fortfarande på så många ställen i vårat civiliserade samhälle inte kan gifta sig med den man vill.

Ja, vad är man rädd för? Att människor inte är som "vanligt" eller är "avvikande" från normen? Kan vi skylla allt på religion? Ja, frågorna hoppar sig!

Kanada, brottades med denna fråga när jag bodde där. Då Alberta var den enda provinsen som ville ställa sig utanför lagen. (Alberta är extremt konservativt).

Trance
2008-11-12, 16:19
För mig är det så jävla obegripligt att man fortfarande på så många ställen i vårat civiliserade samhälle inte kan gifta sig med den man vill.

eller hur många man vill!

jwzrd
2008-11-12, 16:20
eller hur många man vill!

Ja, hihi.

sunkan
2008-11-12, 16:26
trance for president

Hobbes
2008-11-12, 16:38
eller hur många man vill!

Trance, låt oss börja med en sak i taget! Jag tycker hans tv-inslag innehåller starka argument i frågan om "same sex marrige".

Manta
2008-11-12, 16:45
eller hur många man vill!

Jag har inget emot polygami, jag är dock för dåligt insatt för att veta vilka rättsliga komplikationer det skulle innebära.

Palm
2008-11-12, 18:41
Jag har inget emot polygami, jag är dock för dåligt insatt för att veta vilka rättsliga komplikationer det skulle innebära.

Äh, lagar går att ändra.

Manta
2008-11-12, 19:04
Äh, lagar går att ändra.

Självklart, illa skulle det vara annars. Det jag väl försöker säga är väl att när det kommer till homoäktenskap är det ju bara en lag som behöver ändras, att tillåta det. Men jag erkänner att mina juridiska kunskaper är fattiga, så jag kanske har fel.

Coldsmith
2008-11-12, 23:59
Håller med honom fullständigt. Ni som är emot att homosexuella ska få gifta sig; förklara er!
Vad är problemet?
Varför ska heterosexuell kärlek vara värd mer än homosexuell kärlek? Vem kan döma att en annans kärlek är mindre värd?

Tricklev
2008-11-13, 00:01
Statliga giftemål, varsågod, fritt fram, giftemål i kyrkan? Om kyrkan tillåter det.


Ps: Denna lasagnen var inte jättegod.

Coldsmith
2008-11-13, 00:15
Statliga giftemål, varsågod, fritt fram, giftemål i kyrkan? Om kyrkan tillåter det.


Ps: Denna lasagnen var inte jättegod.

Det kan jag köpa fullt ut. Förutom lasagnen för den fick jag aldrig smaka på.

Kyrkorna får göra vad dom vill egentligen, men då k an man ju fråga sig också om dom får utesluta mörkhyade? Får dom utesluta vänsterpartister? :)

Hobbes
2008-11-13, 00:24
Håller med honom fullständigt. Ni som är emot att homosexuella ska få gifta sig; förklara er!
Vad är problemet?
Varför ska heterosexuell kärlek vara värd mer än homosexuell kärlek? Vem kan döma att en annans kärlek är mindre värd?

Jag håller med dig fullständigt, nu är väl inte frågan helt avgjord om jag förstod det rätt (i USA alltså).

I Sverige borde man väl enklast göra så att allt giftemål sker borgligt såsom man gör i Frankrike (om jag inte är fel ute) och alla såkallade ceremonier asatro, naturfolk, katoliker, protestanter etc. etc. får göra dem såsom de vill. Dock får alla gifta sig och ingå äktenskap!

Har aldrig förstått problemet, i USA är väl just nu problemet att man då vill "bryta" upp de som ingått äktenskap!

Hobbes
2008-11-13, 00:27
Statliga giftemål, varsågod, fritt fram, giftemål i kyrkan? Om kyrkan tillåter det.


Ps: Denna lasagnen var inte jättegod.

Varför skulle de inte, det är ju en rätt förlegad syn! Något han även är inne på i sin kommentar emot de som är emot!

Tricklev
2008-11-13, 00:33
Varför skulle de inte, det är ju en rätt förlegad syn! Något han även är inne på i sin kommentar emot de som är emot!

För att det strider emot stora delar av Bibeln, och alla som läst Bibeln vet att om det finns något Gud hatar, så är det när folk sätter samhällsnormer över Guds normer. Så jag förstår, om man som kristen inte vill göra det, att ta samhällens normer framför Guds, är att säga att Gud har fel. Att tvinga dessa att anpassa sin religion och dess sedner efter samhället är något som jag verkligen har förståelse för att vissa religiösa inte vill göra. Med det sagt så borde kyrkor, med en annan tolkning, ha fritt fram för dom att göra som dom vill.

Förövrigt är frågan inte helt enkelt, det är inte jätteovanligt att kristna homosexuella har lite av en inre kamp om deras religion och sexualitet.


Edit: Det var en Karins Lasagne, ingen höjdare.

Saft und Kraft
2008-11-13, 00:34
Kyrkorna får göra vad dom vill egentligen, men då k an man ju fråga sig också om dom får utesluta mörkhyade? Får dom utesluta vänsterpartister? :)

Jag är faktiskt så pass liberal att jag tycker det. Märk väl dock; min liberala inställning gör samtidigt att jag har förståelse för sådana som önskar utplåna kyrkan av just dessa anledningar, eller andra enligt mig rimliga anledningar.

Mago
2008-11-13, 00:44
Varför skulle de inte, det är ju en rätt förlegad syn! Något han även är inne på i sin kommentar emot de som är emot!

Hela kristendomen är väl en rätt förlegad syn?

Mental
2008-11-13, 00:46
Självklart borde både homosexuella och polyamorösa få gifta sig. Jag ser ingen vettig anledning att neka någon av grupperna.

polka_griis
2008-11-13, 00:49
Förstår inte varför kyrkorna ska ha vigselrätt öht. De ska definitivt inta ha det när de diskriminerar.

Hobbes
2008-11-13, 10:16
För att det strider emot stora delar av Bibeln, och alla som läst Bibeln vet att om det finns något Gud hatar, så är det när folk sätter samhällsnormer över Guds normer. Så jag förstår, om man som kristen inte vill göra det, att ta samhällens normer framför Guds, är att säga att Gud har fel. Att tvinga dessa att anpassa sin religion och dess sedner efter samhället är något som jag verkligen har förståelse för att vissa religiösa inte vill göra. Med det sagt så borde kyrkor, med en annan tolkning, ha fritt fram för dom att göra som dom vill.

Förövrigt är frågan inte helt enkelt, det är inte jätteovanligt att kristna homosexuella har lite av en inre kamp om deras religion och sexualitet.


Edit: Det var en Karins Lasagne, ingen höjdare.

Jag är insatt i den ovanstående texten och problematiken, men tänkte lite i de termer såsom du beskriver det.