handdator

Visa fullständig version : KAn man äta skinnet på makrillfilen?


Ronja
2008-11-12, 12:44
Hej hur gör ni? äter ni skinnet på makrillfileen eller tar ni bort det? ska ångkoka några makrillfileer ikväll, men undrar om man äter skinn o allt eller om man skinnar den?:Virro

Ronja
2008-11-12, 12:44
tänkte att det kanske är som med strömming att det är så tunt att man äter allt. inte så tjockt som lax alltså

Eddie Vedder
2008-11-12, 16:23
Ja

Ronja
2008-11-12, 19:24
oki:) kort o konsist ;) har bara för mig att ja hört att en del tar bort skinnet o det där mörka delen under skinnet. Vad är egentligen den mörka delen?

Cohen
2008-11-12, 20:20
Ångkokar du makrillen hade jag inte ätit skinnet. Ha det kvar när du ångar men ät det inte är mitt råd. Visst är det helt ok att äta det om man vill, men skinn på kokt fisk brukar inte smaka så bra (tycker åtminstone jag).

Steker eller grillar du fisken är det en helt annan femma. Krispigt fiskskinn är en delikatess som verkligen smakar bra.

Ronja
2008-11-13, 07:13
det smakade inget alls så ja åt upp hela skiten :) onödigt att kasta nåt, men är det ingen som vet vad det mörka är?

Sverker
2008-11-13, 07:29
Kött med någon annan sammansättning, vad vet jag. Jag måste läsa på ikväll.

Utgå ifrån att det köttet innehåller ungefär samma som resten av fiskköttet men det finns mer/mindre fett i det, fler/färre mitokondrier i köttet, inlagring av färgade föreningar som fisken åt från växter/plankton osv.

magdalenae
2008-11-13, 10:04
Min mamma, som är fiskardotter från Bohuslän, påstår att det bruna på makrillen är döda sjömän så hon äter aldrig det när vi äter makrill haha:D

TheGredde
2008-11-13, 10:14
Min mamma, som är fiskardotter från Bohuslän, påstår att det bruna på makrillen är döda sjömän så hon äter aldrig det när vi äter makrill haha:D

Det där var en bra skröna! :)

I övrigt för att hålla sig till rubriken så hade jag valt att smaka på allt utom inävlorna på makrillen.

Eddie Vedder
2008-11-13, 10:20
Utgå ifrån att det köttet innehåller ungefär samma som resten av fiskköttet men det finns mer/mindre fett i det, fler/färre mitokondrier i köttet, inlagring av färgade föreningar som fisken åt från växter/plankton osv.

De fetstilta är rätt. Den mörka delen av makrillen är den muskulaturen med mer aerobmetabolism, således mer mitokondrier och mörkare färg p.g.a. av högre hemoglobinghalt. Det är alltså järnrikare än övriga delen. Även fetare.

Ronja
2008-11-13, 14:01
asså den nyttigaste delen lr?:D

Cohen
2008-11-13, 20:34
asså den nyttigaste delen lr?:D

Som du nog vet beror det på vem du är. Det mörka är tydligen fetare och järnrikare. Innehåller kosten för lite fett eller järn kan man alltså kanske säga att den mörka delen är nyttigare, men samtidigt skulle ju den kunna klassas som mindre nyttig för någon med en redan fettrik kost.

Sverker
2008-11-13, 20:46
Äter man redan en fettrik kost är det inte makrillen man ska skära ned på. Troligen är resten av fettet margarin, vegitabilska oljor mjölkfett, fläsk mm.