handdator

Visa fullständig version : Keto Diet, bäst för mig?


Reezbu
2008-11-12, 02:01
Jag gick ner från 149 kg till 115 kg som 17-19 åring (minns inte hur lång tid alls det tog, om jag var "klar" som 18-åring eller whatever). Jag är 205 cm och rätt så bred av mig själv. På 115 kg hade jag fortfarande lite fett kvar. Men max 10 kg skulle jag tro.

Började gymma.. gick tillbaka till dåliga vanor, gymmade periodvis inte allt för duktig inte mycket ökningar blablabla.
Började puffa och käka godis flera gånger i veckan.

Vägde mig... 146 kg, 22 år. Men jag var inte alls så fet som när jag vägde 149 kg (växt 3 cm, vara 202 som 17-åring och säkert lite muskelvikt som stannar kvar från lite gymmande eller?).

Började gå promenader och jogga, gick ner till 127 kg. Sen nu har jag typ inte tränat något eller tagit promenader och väger 128 kg. För det hjälper så jävla lite nu jag tappade motivationen runt 130 kg.

Menar, ska jag gå ner... typ 15 kg minst kommer det ta mig 1-2 år i min takt (skola, jobb... har inte allt för mycket fritid). Har svårt att hålla motivation mer än några månader. Men jag har blivit så pass bra jag kan äta bra mat, godis endast 1 gång i veckan och försöker gå till ställen istället för buss eller cykel - vilket nog är orsaken jag inte går upp.

Fearstrike
2008-11-12, 02:06
kör 2 in 1 istället som jag gör, låg kcal diet ( lär dig räkna kcal så e de klart ) och försök hålla nere på kolhydraterna ( känn efter om vad du behöver i kolhydrater, dom ger dig din energi för att orka med dagen och kunna koncentrera dig på lektionerna )

Sen går jag oftast en 1 mils promenad per dag. Alternativt halva promenaden om ja e slö. Händer att ja missar den någnång. Men med mina 780 kcal om dygnet så är det fortfarande extreme extreme extreme diet.

Tappat 13KG på 1 månad och snart 2 veckor. Rent helvete men de går.

Nu kommer jag antagligen få massa skit för att ja rekommenderar något som man inte skall rekommendera (viktnedgång i denna takt får inte din kropp att hänga med, du tappar massa muskler o.s.v o.s.v )

Men eftersom du skrev att du har taskigt med tålamod precis som mig så kan de väl iaf vara värt att nämna min egna diet som funkar utmärkt?

Jajajajjajajajaja hata mig nu då i feel it coming; do it do it do it!!!

Fearstrike
2008-11-12, 02:08
Samt kan du mycket väl skippa allt godis å skit. E man fet får man lida, va kul vägen dit. Men nu börjar helvetet ;)

Finns jätte många substitut till godis. T.ex "Kvarg" med funlight och frusna bär. Finns MASSOR med recept här på forumet. Så lusläs och lär dig. Så gjorde jag.

Heniin
2008-11-12, 02:09
kör 2 in 1 istället som jag gör, låg kcal diet ( lär dig räkna kcal så e de klart ) och försök hålla nere på kolhydraterna ( känn efter om vad du behöver i kolhydrater, dom ger dig din energi för att orka med dagen och kunna koncentrera dig på lektionerna )

Sen går jag oftast en 1 mils promenad per dag. Alternativt halva promenaden om ja e slö. Händer att ja missar den någnång. Men med mina 780 kcal om dygnet så är det fortfarande extreme extreme extreme diet.

Tappat 13KG på 1 månad och snart 2 veckor. Rent helvete men de går.

Nu kommer jag antagligen få massa skit för att ja rekommenderar något som man inte skall rekommendera (viktnedgång i denna takt får inte din kropp att hänga med, du tappar massa muskler o.s.v o.s.v )

Men eftersom du skrev att du har taskigt med tålamod precis som mig så kan de väl iaf vara värt att nämna min egna diet som funkar utmärkt?

Jajajajjajajajaja hata mig nu då i feel it coming; do it do it do it!!!


ööh okej?

Reezbu
2008-11-12, 02:17
Jag vill helst inte tappa muskelvikt öht, även om vågen säger en sak stämmer det ju inte riktigt. Bryr mig inte om totalvikt utan fettvikt endast.

Riktig keto diet tappar man väl bara lite muskler i början innan kroppen kommer in i skiten?

Fearstrike
2008-11-12, 02:20
Isåfall så tar du å lusläser def guiden c.a 3 gånger: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Är otroligt bra och välformulerat. Följer du den tappar du åtminstone förmodligen så lite muskler som möjligt!

Samt är det ett hälsosamt och bra sätt att gå ner i vikt. Men då får du antingen bestämma dig, för där rekommenderas de med 0,5KG i veckan. Du får själv räkna ut vad det blir i tid, och sedan göra bedömmningen om du tänker göra detta eller inte.

Annars finns det snabbare sätt. Men som du förlorar på utan snack.

Heniin
2008-11-12, 02:22
Jag vill helst inte tappa muskelvikt öht, även om vågen säger en sak stämmer det ju inte riktigt. Bryr mig inte om totalvikt utan fettvikt endast.

Riktig keto diet tappar man väl bara lite muskler i början innan kroppen kommer in i skiten?

Prova att köra variation på kolhydraterna. En dag på låg 30<. en dag medium på runt 70< och en dag på hög med kanske 130-150. Dvs kan man kanske ha en dag där du lagrar mer glykogen för låg kolhydratsdagar, när du kanske kör 2 low kolhydrat dagar på raken.

Finns många sätt att ta sig ner i vikt. Det finns bra och dåliga sätt och med en keto diet kommer du nog känna dig ganska orkeslös.

Snobbe
2008-11-12, 03:09
Jag vet faktist inte så mycket om keto diet men det verkar ju vara så att om du går ner i vikt så kommer du tappa muskler och fett det verkar inte gå att undvika. Sen beror det på hur bra du gör det som gör så du tappar mindre muskler osv. Vet inte riktigt hur fort du vill gå ner osv dock håller jag på gå ner och tappar runt 1kg i veckan. Vilket kändes långsamt i början men när man märker hur fort det faktist går så är det inte så farligt. Detta gör jag endast genom att äta bättre men inte direkt mycket mindre. Du borde läsa deffguiden om du inte gjort det och testa räkna kcal. Dock vet jag inte om 0.5kg i veckan är bättre för folk som vill behålla muskler osv.

z_bumbi
2008-11-12, 09:23
Det tar tid att gå ner i vikt på ett vetttig sätt men målet är förhoppningsvis att du ska klara av att behålla den nya vikten, börjar du experimentera med skumma dieter på egen hand så är risken rejält står att du faller tillbaka till samma beteende som tidigare när du är klar. Ketodiet behöver iofs inte vara så skum men det är inget normalt ätbeteende vilket är vad du behöver lära dig.
Du har däremot en sådan kroppsvikt att du kan gå ner snabbare än standardtipsen med 500 kcal underskott per dag vilket ungefär motsvara 0,5 kg per vecka. För att skapa underskottet så börja promenera igen och minska en del på maten, en timme totalt (behöver inte vara sammanhängande tid) per dag av promenader och en minskning av maten gör troligen att du kommer upp i ett underskott som blir ganska lagom.
Om du vill styra det hela mer exakt så får du räkna kalorier vilket kan vara ett bra hjälpmedel och då bör du hamna på ett underskott runt 1000 kcal total inklusive det som promenader gör av med.
Vartefter tiden går så kan du sen ändra på vad du äter, lägga till andra motionsformer osv men det viktigaste är att du sätter igång nu och inte sen med viktminskningen.