handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schemaupplägg


Jecro
2008-11-12, 01:17
Hej allihop!

Jag är en kille på 21 år som nu har bestämt mig för börja träna och gå ner i vikt. De senaste åren har jag dessvärre varit väldigt dålig på att träna så det har skenat iväg viktmässigt, ligger just nu på dryga 100 pannor. Jag skulle nu behöva lite hjälp med att lägga upp ett litet schema på min träning. Gym har jag inte råd med för tillfället så jag tänkte mig hemträning. Mitt främsta mål är som sagt att tappa vikt och det jag har till mitt förfogande är just nu hantlar, "hjulet" (det som man står på knä och rullar med) och jag har i planerna att köpa en motionscykel med så man inte är låst till att det ska vara hyffsat väder för att man ska ta sig ut. Har även funderat att köpa en sån där leg-magic och på så sätt kombinera alla dessa redskap. Hur låter det?

Motionscykel som jag tittat på:

http://www.ellos.dk/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9790&productId=229674&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Leg-magic:

http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9790&productId=217777&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=


Tänkte mig:
45min/dag - Cykeln/Jogga
15min/dag - Legmagic(det program som medföljer)
15min/dag - Hjulet
15min/dag - Hantlar

I matväg tänkte jag bara nämna lite saker som jag tänkte i min kost och äter till stor del redan nu: Havregrynsgröt, fil med flingor och solrosfrön, becel, skinka, leverpastej, knäckebröd, ris, pasta, äpplen, banan, morötter, mjölk, vindruvor, fläsk, schnitzel, fläskkotlett, köttfärs, lax, bulgur, fiskbullar, blodpudding för att nämna lite.

Är som sagt student så jag kan inte köpa en "jätte varierad" kost men finns det några bra nyckelprodukter eller tips på saker man bör få i sig varje dag?

Är det ok om man käkar 4ggr/dag? dvs frukost - mellanmål(i form av frukt eller mackor) - Lunch/Middag - mellanmål(i form av frukt eller mackor)

Alla råd och tips är väldigt uppskattat!
Vill komma till rätta med min kropp!

Mvh Jecro

Jecro
2008-11-13, 00:34
Bumpar min tråd lite, vore kul om någon hade några idéer på hur jag tänker.

bustz0rz
2008-11-13, 00:42
Tycker du kan lägga lite pengar på maten istället för den där "Leg-Magic"en. Tvivlar på att den varken förbränner eller tränar dina ben nämnvärt mycket.

Annars tycker jag att det ser bra ut. En motionscykel är jäkligt bra att ha hemma när vädret sviker en.

Jecro
2008-11-13, 00:50
Tycker du den motionscykel jag tittat på ser bra ut? Är det några speciella funktioner som bör vara med? Är som sagt en rätt rejäl slant det handlar om.

regus
2008-11-13, 01:55
Istället för legmagic, spendera 15-20 minuter tre gånger i veckan och gör grodhopp på plan mark, upphopp, jogga upp för en brant backe och när du är stark nog.. grodhopp upp för backen.

Hur tunga är dina hantlar?

regus
2008-11-13, 01:57
Ps. För 2000kr får du ett årskort på något gym i dom flesta städer.

Jecro
2008-11-13, 02:14
Jag kan bygga på hantlarna så det blir 7.5kg på varje och angående gymmet, jag känner mig själv och jag skulle inte ta mig iväg varje dag till gymmet så en motionscykel hemma känns som det självklara valet just nu för en sån håller väl förhoppningsvis längre än 1år?

regus
2008-11-13, 13:27
En motionscykel kan vara bra om det motiverar dig att motionera regelbundet.
Ang. styrketräning. Leta upp ett program som använder kroppen som motstånd (du kan söka lite här på forumet, frågan har behandlats ett par gånger). Självklart kan du träna lite utöver det andra programet med dina hantlar om du vill, det skader inte.

Caowro
2009-05-04, 18:27
Hej hopp!
Jag kan bara hålla med om vad de andra säger. Ska du ner i vikt är det ju naturligtvis konditionsträning som gäller. Jag, som är en liten latis behöver lite hjälp på traven i början och går gärna på gruppträningspass vilket jag verkligen rekomenderar. Spinning och box är riktiga fettförbrännare. Dina hantlar tror jag är lite för små, du får knappt några synliga muskler med dem utan mer uthålliga, långa muskler. Jag är dock en person som dissar hemträning ((http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.9177027)) men fungerar det för dig är det ju bra.

När det gäller kosten ser det överlag bra ut. Jag tycker inte man ska tvinga sig själv att äta sallad och vara hur noga som helst. Det bästa är att äta mycket protein och så få snabba kolhydrater som möjligt. ((Ägg är nog det bästa mellanmål som finns^^))

Menmen, jag är varken kost eller träningsexpert, bara intresserad av träning och hälsa, men behöver du hjälp är de bara att hojta!