handdator

Visa fullständig version : 4-split m. bål, under- överkropp, mark, stretch


R1ck
2008-11-11, 20:53
Har under förkylningen kommit in på lite andra tankar angående träningen, och har nu bestämt mig att jag ska ta tag i mina "problem". Dels för att jag aldrig får tummen ur att göra någonting åt det när ja kommer till gymmet, men även för att jag tror att jag själv kommer att må bättre av det fysiskt.
Nämde lite om detta när jag började journalen fast fick aldrig som sagt tummen ur riktigt.

Mål:
- Fixa mina framåtskjutna axlar (stretch av bröstmuskulatur + träning av baksida)
- Minska svanken (Stretch av framsida lår)
- Öka min mag/bål styrka (bål träning)
- Öka blodcirkulationen i mina knän (Cykla)
- Bli bättre på marklyft
- Regelbunden & seriös träning av rotatorcuffs (utåtrot.)

Samt även öka mina prestationer i chins och dips då jag har blivit lite småintresserad av att tävla i Athletic Fitness.

För att uppnå dessa mål har jag ändrat om träningsschemat lite, fast då jag fastnade för över- och underkoppspass så tänkte jag fortfarande ha det kvar.
Fast endast 2 dagar i veckan.

Måndag: Underkropp
Tisdag: Överkropp
Onsdag: Bål, stretch, rotatorcuff, cykel
Torsdag: Vila
Fredag Marklyft, dips, chins

Över- och underkroppspassen kommer att bestå av basövningar liknande de som jag kör nu, och repsen kommer hamna mellan 5-8.
Det jag behöver hjälp med är bra övningar för bålen som hjälper till att stärka och stabilisera.

Funderingar och kommentarer ? Kritik tas gärna emot :)

Arf Pingvin
2008-11-11, 21:17
Bålträning. Förutom att alltid tänka på anspänningen i magen under knäböj och marklyft (mycket vunnet där) så ännu jäkligare är frontböj och böj med ryck- eller om du kan stötfattning. Sen har vi precis avhandlat bålträning för en annan här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121458

ceejay
2008-11-11, 21:23
Får jag bara fråga hur det kommer sig att det är ganska populärt att köra mycket rotator cuffs? inget illa menat men skulle bara vilja veta lite mer om orsaken bakom.

R1ck
2008-11-11, 21:25
Får jag bara fråga hur det kommer sig att det är ganska populärt att köra mycket rotator cuffs? inget illa menat men skulle bara vilja veta lite mer om orsaken bakom.

Min anledning är att jag har överbelastat mina axlar när jag började träna, vilket gav mig smärta i just axlarna.

R1ck
2008-11-11, 21:31
Bålträning. Förutom att alltid tänka på anspänningen i magen under knäböj och marklyft (mycket vunnet där) så ännu jäkligare är frontböj och böj med ryck- eller om du kan stötfattning. Sen har vi precis avhandlat bålträning för en annan här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121458

Böj med stöt fattning är då man har ett brett grepp om stången och över huvudet?
Har för mig hört att den övningen även ska vara bra för att stabilisera axlarna.

Arf Pingvin
2008-11-11, 21:58
Ryckfattning är maxbred fattning (för en lång lyftare).

Stötfattning är smalare och ställer större krav på rörlighet i axelpartiet, sen blir det mycket svårare att balansera vikten under en böj.

R1ck
2008-11-12, 15:00
Ryckfattning är maxbred fattning (för en lång lyftare).

Stötfattning är smalare och ställer större krav på rörlighet i axelpartiet, sen blir det mycket svårare att balansera vikten under en böj.

Så rekomenderade bålövningar blir ryck-böj och "mage-bänkövningen", samt även lite frontböj.