handdator

Visa fullständig version : Bättre syn av att dra försiktigt i huden intill ögat?


Emil_Larsson
2008-11-11, 19:59
Jag har nedsatt syn, brytningsfel och närsynthet. Jag undrar varför jag ser lika bra som med glasögon eller linser om jag drar försiktigt i huden intill ögat utåt? behöver bara dra pytte lite utan att huden ser konstig ut och då ser jag perfekt.

Sen undrar jag också om man kan få bättre syn om man använder glasögon en lång period? eller är det en myt?

/Fred.

Mago
2008-11-11, 20:01
Jag skulle gissa på att du böjer lite på linsen så att ljusets bryts mer fördelaktigt.

Angel
2008-11-11, 20:37
ögats form, brytningspunkt bla bla googla.

sunkan
2008-11-11, 20:38
Jag skulle gissa på att du böjer lite på linsen så att ljusets bryts mer fördelaktigt.

på samma sätt som att jag som har perfekt syn ser sämre om jag göra likadant

Wille005
2008-11-11, 20:48
på samma sätt som att jag som har perfekt syn ser sämre om jag göra likadant
Precis.

Emil_Larsson
2008-11-11, 20:49
Jaha det var så enkelt alltså. Kunde jag änna räkna ut själv :D

Men någon som vet om man kan få bättre syn vid långvarigt användande av glasögon? min kompis hade glasögon i 3 år och påstod sig se bättre efteråt.

Biceps
2008-11-11, 21:22
Jag hade läsbrillor i några år.. typ i mellanstadiet. Fick ont i huvudet utan dem pga av att jag typ fick anstränga ögonen på nära håll (var långsynt).
Körde med dem några år, sen tyckte jag inte det var nån skillnad så jag sket i att använda dem.

Nu typ 10 år senare så verkar dock min syn blivit sämre igen... får dock inte ont i huvudet
Oh well

Tolkia
2008-11-11, 23:54
Men någon som vet om man kan få bättre syn vid långvarigt användande av glasögon? min kompis hade glasögon i 3 år och påstod sig se bättre efteråt.
Det beror på vad det är fråga om för typ av synfel. Det är inte så ovanligt med synfel hos barn som sedan växer bort. Däremot brukar inte synfel man har som vuxen förbättras. Jag tror dock att användning av synkorrektion kan minska risken för att synfelet försämras ännu mer.

jakke
2008-11-11, 23:56
Det beror på vad det är fråga om för typ av synfel. Det är inte så ovanligt med synfel hos barn som sedan växer bort. Däremot brukar inte synfel man har som vuxen förbättras. Jag tror dock att användning av synkorrektion kan minska risken för att synfelet försämras ännu mer.

Jag har vaga minnen från min barndom av lekkompisar som hade en lapp för ena ögat. Detta hade med syftet att korrigera ett synfel.

Tolkia
2008-11-12, 00:00
Jag har vaga minnen från min barndom av lekkompisar som hade en lapp för ena ögat. Detta hade med syftet att korrigera ett synfel.
Jag känner också igen det där; jag undrar om det inte var fråga om att korrigera skelning. Lappen sätts för det friska ögat för att "tvinga" det skelande ögat att fokusera och för att hjärnan inte skall sluta använda bilden från det skelande ögat.

Spene
2008-11-12, 00:02
Jag känner också igen det där; jag undrar om det inte var fråga om att korrigera skelning. Lappen sätts för det friska ögat för att "tvinga" det skelande ögat att fokusera och för att hjärnan inte skall sluta använda bilden från det skelande ögat.
Du har så rätt.

Scratch89
2008-11-12, 00:49
Jag känner också igen det där; jag undrar om det inte var fråga om att korrigera skelning. Lappen sätts för det friska ögat för att "tvinga" det skelande ögat att fokusera och för att hjärnan inte skall sluta använda bilden från det skelande ögat.

Det används också för balansnerverna, ibland i samband med rör i öronen, om det har slagit fel på hela systemet.

Mantus
2008-11-12, 00:59
Jag känner också igen det där; jag undrar om det inte var fråga om att korrigera skelning. Lappen sätts för det friska ögat för att "tvinga" det skelande ögat att fokusera och för att hjärnan inte skall sluta använda bilden från det skelande ögat.

Ja, det stämmer. Förbannat mycket blåmärken till en början men man vänjer sig.

PiNG.
2008-11-12, 01:03
Jag känner också igen det där; jag undrar om det inte var fråga om att korrigera skelning. Lappen sätts för det friska ögat för att "tvinga" det skelande ögat att fokusera och för att hjärnan inte skall sluta använda bilden från det skelande ögat.

Och det funkar bara en viss tid i barnets ålder. Kommer inte ihåg exakt men typ 4-6 års ålder har jag för mig. Efter det är det kört.

polle
2008-11-12, 02:43
Lappen kommer inte att förbättra skelningen, däremot synen på det skelande ögat.