handdator

Visa fullständig version : 5-htp


Torwald
2008-11-11, 18:19
Har i perioder (mer ofta än sällan) problem med sömn, oro, ångest och huvudvärk. Många av mina närmare äter antidepresiva, men jag känner inte att jag vill börja med det. Har förstått att 5-HTP inte är olagligt i Sverige? Är det som jag har förstått en rätt viktig beståndsdel i till exempel Prozac och Cipramil?

Har sett flera butiker som säljer det, även fysiska.

Hur är verkan? Hur ska det doseras?

Torwald
2008-11-11, 18:34
Just det, gnisslar även tänder när jag sover :/

Trytter
2008-11-11, 23:11
Kan inte ge någon rekommendation ang 5-htp.
Men en spontan tanke om du har sömnproblem och huvudvärk är att det kanske var en idé att få en bettskena att sova med?
Hade en bekant som vaknade 5ggr per natt med våldsam huvudvärk och det hjälpte direkt med bettskena.
Tala med din lokala tandis =).

Trytter
2008-11-11, 23:20
Förresten.
Om du även har problem med ångest och depression tror jag att det kan vara en idé att uppsöka någon form av terpeutisk hjälp också.
Det där med självmedicinering är ingen större hit.
I bästa fall slutar det med att man kastat pengar i sjön på något preparat som visade sig vara verkningslöst..

Torwald
2008-11-12, 00:13
Tror inte huvudvärken kommer från tandgnisslandet (som är ganska varsamt än så länge), och tandläkaren sa att det såg bra ut när jag var där. Det som känns tråkigt är väl mer att jag vet att det är ett orostecken. Tror inte heller huvudvärken beror på det, utan snarare andra spänningar. Du har dock säkert rätt angående självmedicinering. Det är bara lätt att vara naiv. Får se om jag tar mig i kragen. Har redan gått hos terapeut/psykolog tidigare, men det var ett tag sedan nu. Känns bara inte så skoj att gå runt och knapra receptbelagd medicin på heltid.

Sverker
2008-11-12, 07:10
Fördelen är att receptbelagd medicin är att medicinen är kontrollerad så du vet vad du får och i rätt mängd. Receptbelagd medicin får du utskrivet och doserat till dig efter dina behov. Ett annat plus är att du får uppföljning av medicineringen vid nästa återbesök.

Torwald
2008-11-12, 09:49
Jag inbillar ju mig att tillskott som inte är receptbelagda är lättare att hantera ur ett konsumtionsperspektiv, och ser dem väl kanske lite som "lightmedicin". Får lite otrevliga vibbar av kursiverade ordmärkandet, jag känner till fördelarna med receptbelagd medicin.

jwzrd
2008-11-12, 09:51
Jag inbillar ju mig att tillskott som inte är receptbelagda är lättare att hantera ur ett konsumtionsperspektiv, och ser dem väl kanske lite som "lightmedicin". Får lite otrevliga vibbar av kursiverade ordmärkandet, jag känner till fördelarna med receptbelagd medicin.

Känner du till nackdelarna med "lightmedicin"? Vilka biverkningar känner du till t ex om "mediciner" där man inte undersökt sådant särskilt mycket?

Torwald
2008-11-12, 14:19
Kan väldigt lite. Det är lite därför jag startade tråden. Eftersom att det mest verkar vara pajkastarsvar så kan vi ju lika gärna låsa den.