handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med vad jag ska äta

norran
2008-11-11, 17:31
Tjena, är så att jag ska börja tänka på vad jag ska äta nu.
Har vanligtvis varit färdigrätter från felix, pankaka osv.
Är 16 år

Men har tänkt igenom lite nu.

06:40 Frukost: havregryn med mjölk, och någon macka (ska man ha något pålägg?)

11:30 Middag: Det man nu får i skolan

17-18.00 Mat: Mycket, allt från kyckling med potatissallad och keso, spaghetti köttförsås, köttgryta, korv med potatismos/bröd och sen kanske inte varje dag ngt mellan dessa. Men ska man försöka ha keso till varje måltid av detta?
Och är det något annat jag ska lägga till som grönsaker, gurka eller så? Sen ska vad ska man dricka till, är det lättmjölk som är bäst?

/Mvh norran

shut teh face
2008-11-11, 17:55
Lägg till grönsaker, men inte gurka.

:D

Heniin
2008-11-11, 18:09
gurka består mestadels av vatten, sen tycker jag sallad ska vara ett kompliment. Prova ha andra saker i dina sallader förutom standardgrejjer som tomat och gurka, finns hur mycket som hellst. Vad är ditt mål? Sen att ha keso till varje måltid låter väldigt dyrt i längden. Drick den mjölken du tycker är godast.

Alfred Nobel
2008-11-11, 18:50
Bönor blandat med olja, vitlökspulver och vinäger är sjukt gott att ha i salladen!

Pirko
2008-11-12, 09:34
Middag 11:30, lite tidigt kanske? :D
Lägg till nått i mellan dina måltider också, inget fancy, men 3 måltider om dagen kan vara lite magert utan något där i mellan. Typ en macka, frukt, eller så.
Sen med drickan, vet inte riktigt din vikt eller så. Men om du vill öka i vikt snabbare är det ett bra val att välja en fetare mjölk, anser jag!

Och sallad, ät en vanlig sallad. En skön mix av grönsaker helt enkelt. Och om du gillar, eller om morsan pallar laga, så kan man lyxa till det med böner och sånt. Blir mer matigt och mer protein! ;)

Onigiri
2008-11-12, 09:46
någon macka (ska man ha något pålägg?)

Messmör :confused::confused::confused:

norran
2008-11-13, 17:14
Messmör :confused::confused::confused:

Ohh nää, får kvävningar av det, håll på o spy. Hatar det :P

Men vad ska man ha i? Pallar inte stå o laga "gregisk" sallad ungefär, räcker det inte med gurka och tomat typ?

WHITEFOLKS
2008-11-13, 17:17
Om du ska äta sallad för vitaminer och näringsämnen och inte bara som bukfylla så ska du försöka använda grönsaker och frukter med så mycket färg som möjligt.

Tomat, broccoli, spenat, paprika, morot osv.. Gurka är ganska fattigt på näring.

ackilf
2008-11-13, 17:56
du behöver inte "laga" grekisk sallad typ, köp frysta grönsaker om det är jobbigt! gott och bra.