handdator

Visa fullständig version : Nu kräver SJ ID-handlingar av resande


Nitrometan
2008-11-11, 16:17
När SJ började med sitt nya biljett system så upptäckte en del att de kunde köpa billiga biljetter 90 dagar innan resans start för att sedan sälja dem till resesugna när resan närmar sig.

Så sent som en månad sedan var det inga problem alls. “Att folk köper våra biljetter och säljer dem vidare med vinst är möjligen av intresse för Skatteverket, men inte för oss”, sade man då.

Men nu är det tydligen ett problem.

Problemet är alltså att människor köper de billiga tidiga 95-kronorbiljetterna och säljer dem vidare till ett högre pris, och hoppas kunna gå med vinst på det. Det är inget speciellt med det i sig, utifrån ett marknadsekonomiskt perspektiv - det är så allt entreprenörsskap fungerar: man tar en finansiell risk för att hoppas kunna sälja en tjänst eller vara för att kunna göra en vinst. SJ har tydligen, genom sin alldeles för komplicerade biljettprissättning, lämnat dörren öppen för en värdedifferential som andra aktörer kan överbrygga.

Nu tycker SJ att detta är nåt som ska stoppas. Jag ser inte riktigt problemet. De får sina biljetter sålda. Folk får resa. Några tjänar pengar genom att ligga ute med pengar ett tag.

Ekot rapporterar att SJ kommer att lösa problemet genom att göra biljetten personlig.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2430407

Det nya biljettsystemet införs någon gång mellan mars och juni nästa år. Tanken är att den som köper en tågresa från SJ får en del av sitt personnummer på biljetten och ska kunna visa upp giltig legitimation under resans gång.

– Det blir betydligt svårare att sälja vidare biljetter, dels eftersom det står personnummer på dem, dels om vi även kräver legitimation när man uppvisar biljetten ombord. Säger Ulf Wallin, presschef på SJ.

– Det här systemet ska inte vara så att det försvårar för resenärerna. Det är inte därför vi inför det utan det är precis tvärtom, att det här ska gynna resenärerna.

Jahapp.

Så nu ska man inte kunna resa inom landet utan att legitimera sig?

Yankeee
2008-11-11, 16:20
Vad är problemet?

Granatgiraffen
2008-11-11, 16:23
När SJ började med sitt nya biljett system så upptäckte en del att de kunde köpa billiga biljetter 90 dagar innan resans start för att sedan sälja dem till resesugna när resan närmar sig.

Så sent som en månad sedan var det inga problem alls. “Att folk köper våra biljetter och säljer dem vidare med vinst är möjligen av intresse för Skatteverket, men inte för oss”, sade man då.

Men nu är det tydligen ett problem.

Problemet är alltså att människor köper de billiga tidiga 95-kronorbiljetterna och säljer dem vidare till ett högre pris, och hoppas kunna gå med vinst på det. Det är inget speciellt med det i sig, utifrån ett marknadsekonomiskt perspektiv - det är så allt entreprenörsskap fungerar: man tar en finansiell risk för att hoppas kunna sälja en tjänst eller vara för att kunna göra en vinst. SJ har tydligen, genom sin alldeles för komplicerade biljettprissättning, lämnat dörren öppen för en värdedifferential som andra aktörer kan överbrygga.

Nu tycker SJ att detta är nåt som ska stoppas. Jag ser inte riktigt problemet. De får sina biljetter sålda. Folk får resa. Några tjänar pengar genom att ligga ute med pengar ett tag.

Ekot rapporterar att SJ kommer att lösa problemet genom att göra biljetten personlig.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2430407




Jahapp.

Så nu ska man inte kunna resa inom landet utan att legitimera sig?



Klart du ser problemet. Problemet är att SJ tjänar mindre pengar och någon mellanhand tjänar lite av dom pengarna istället. SJ blir sura och vill försöka få mer pengar. Dom har väl högst troligen räknat på det och kommit fram till det här.
Inget konstigt här.

Plus att det säkert har uppkommit lite fuffensaffärer med folk som inte fått tag på biljetter, lurisgubbar osv.

Kurash
2008-11-11, 16:24
Vad är problemet?

Ett av problemen är väl att man inte kan sälja sin egen biljett på blocket om man skulle få förhinder inför resan.

Yankeee
2008-11-11, 16:25
Ett av problemen är väl att man inte kan sälja sin egen biljett på blocket om man skulle få förhinder inför resan.


Du väljer själv resans flexibilitet

Våra resor finns i tre olika flexibilitetsnivåer:

* Resa som inte kan ombokas
* Resa som kan ombokas
* Resa som kan återbetalas

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=108&l=sv

Nitrometan
2008-11-11, 16:25
Vad är problemet?
För att citera mitt inlägg.

Så sent som en månad sedan var det inga problem alls. “Att folk köper våra biljetter och säljer dem vidare med vinst är möjligen av intresse för Skatteverket, men inte för oss”, sade man då.

Men nu är det tydligen ett problem.

Sen kommer jag ihåg hur det i EU-debatten för länge sen diskuterades om passfrihet. Hur man skulle kunna resa inom europa utan att stoppas i passkontroller vid gränserna. Man pratade om "det gränslösa europa". Nu tar SJ ett eller flera steg åt helt motsatt håll. Nu ska folk identifiera sig när de åker till Nässjö. Varför?

Vad spelar det för roll vem som köper biljetten av SJ?
Varför ska inte h*n få ge (eller sälja) biljetten till någon annan?

Yankeee
2008-11-11, 16:27
För att citera mitt inlägg.

Så sent som en månad sedan var det inga problem alls. “Att folk köper våra biljetter och säljer dem vidare med vinst är möjligen av intresse för Skatteverket, men inte för oss”, sade man då.

Men nu är det tydligen ett problem.

Sen kommer jag ihåg hur det i EU-debatten för länge sen diskuterades om passfrihet. Hur man skulle kunna resa inom europa utan att stoppas i passkontroller vid gränserna. Man pratade om "det gränslösa europa". Nu tar SJ ett eller flera steg åt helt motsatt håll. Nu ska folk identifiera sig när de åker till Nässjö. Varför?

Vad spelar det för roll vem som köper biljetten av SJ?
Varför ska inte h*n få ge (eller sälja) biljetten till någon annan?

Och jag frågar dig återigen. Vad är problemet?
Hur jobbigt kan det vara att ha med sig ett plastkort som man ändå har på sig?
Och om det inte passar så får du väl välja ett annat transportsätt.

Mantus
2008-11-11, 16:27
Vad är problemet?

Ett visst problem skulle väl kunna uppkomma t.ex. om man skulle vilja överlåta biljetter inom familjen. Låt säga att jag köper en biljett men inte kan åka och istället ger min bror biljetten, med de nya reglerna blir biljetten istället obrukbar om jag förstår nitrometan rätt. Ett annat är väl affärsbiljetter o.dyl. då företaget i sådana fall måste ha koll på personnummer vilket blir ett visst merarbete. Inte särdeles stora problem men det kan bli krångligt och gudarna skall veta att det är nog krångligt att resa med SJ som det är.

z_bumbi
2008-11-11, 16:28
Att skapa en svart marknad för tågbiljetter höjer bara priserna för oss som ska åka vilket i alla fall jag ser som negativt, sen ser jag inte heller problemet med att visa leg eftersom jag i alla fall åker biljettlöst och då måste man redan vara beredd att göra det.

Yankeee
2008-11-11, 16:28
Inte särdeles stora problem men det kan bli krångligt och gudarna skall veta att det är nog krångligt att resa med SJ som det är.

Ja, det är otroligt svårt att gå in på sj.se, boka en biljett, hämta ut den där det passar och sätta sig på tåget.

Nitrometan
2008-11-11, 16:29
Klart du ser problemet. Problemet är att SJ tjänar mindre pengar och någon mellanhand tjänar lite av dom pengarna istället. SJ blir sura och vill försöka få mer pengar. Dom har väl högst troligen räknat på det och kommit fram till det här.
Inget konstigt här.
Nej. Jag ser inte problemet. De har gjort fel prissättning. Folk är tydligen beredda att betala mer för att få boka resan lite senare än 90 dagar innan resans start.

De har gjort ett för krångligt system och nu vill de hindra folk att "gå runt" (eller förenkla) det.

Yankeee
2008-11-11, 16:31
Men JAHA?! So what om sj nu har ändrat sig i frågan. Vad är problemet? Hur svårt kan det vara att anpassa sig till de förhållanden som råder?

hultman
2008-11-11, 16:32
Lustigt. Istället för att göra om sitt idiotiska prissättningssystem så förskjuter man problemen till konsumenterna ännu mer. Typiskt statliga bolag...

Nitrometan
2008-11-11, 16:32
Och jag frågar dig återigen. Vad är problemet?.
Om jag av nån anledning inte kan utnyttja den resa jag bokade 90 dagar innan (ombokningsbara/återköpsbara biljetter går inte att köpa till det billiga pris som diskuteras i artikeln) kan jag inte överlåta den till nån annan.

Hur jobbigt kan det vara att ha med sig ett plastkort som man ändå har på sig?
Om jag betalar resan med mitt VISA-kort ska jag då visa upp det igen?

Och om det inte passar så får du väl välja ett annat transportsätt.
Ja.

Granatgiraffen
2008-11-11, 16:33
Nej. Jag ser inte problemet. De har gjort fel prissättning. Folk är tydligen beredda att betala mer för att få boka resan lite senare än 90 dagar innan resans start.

De har gjort ett för krångligt system och nu vill de hindra folk att "gå runt" (eller förenkla) det.

Sen har det säkert varit problem med idioter går in och köper på sig biljetter på avgångar som man vet kommer att fyllas upp. Sen sälja av dom och tjäna lite.

Jag tycker i alla fall att detta är bra. Jag ser inga som helst problem med det. Om man tycker det är krångligt att köpa en biljett på SJ så ska man nog börja äta mer grönsaker.

edit
Dessutom så har väl SJ all rätt att ändra sig om dom märker att det finns mer pengar att tjäna. Tydligen finns det också det? Om nu detta dyker upp.

Nitrometan
2008-11-11, 16:33
Men JAHA?! So what om sj nu har ändrat sig i frågan. Vad är problemet? Hur svårt kan det vara att anpassa sig till de förhållanden som råder?
Kanske tillåta lite konkurrens och se om nån kan lösa det enklare än SJ eller om alla blir tvungna att göra det så krångligt?

Mantus
2008-11-11, 16:34
Ja, det är otroligt svårt att gå in på sj.se, boka en biljett, hämta ut den där det passar och sätta sig på tåget.

Har du något slags sjätte sinne som plockar fram det irrelevanta ur ett inlägg och väljer att svara på det på ett näsvist sätt.

Yankeee
2008-11-11, 16:34
Om jag av nån anledning inte kan utnyttja den resa jag bokade 90 dagar innan (ombokningsbara/återköpsbara biljetter går inte att köpa till det billiga pris som diskuteras i artikeln) kan jag inte överlåta den till nån annan.


Om jag betalar resan med mitt VISA-kort ska jag då visa upp det igen?




Då får du väl strunta i att vara snålsousse när du köper din biljett om risken finns för att du måste avboka.

Ja? Vad är problemet?

Yankeee
2008-11-11, 16:34
Har du något slags sjätte sinne

Ja.

Yankeee
2008-11-11, 16:36
Kanske tillåta lite konkurrens och se om nån kan lösa det enklare än SJ eller om alla blir tvungna att göra det så krångligt?

Konkurrens är väl ändå en helt annan fråga? Nu pratar vi om biljetter från SJ.

Morrris
2008-11-11, 16:39
Vad är du upprörd över, Nitrometan? Att du inte kan överlåta biljetten till andra eller att du måste legitimera dig när du reser?

reinholdsson
2008-11-11, 16:43
Ett av problemen har väl även varit att ingen fått tag på dessa billiga biljetter då de sålde slut på bara någon timme mitt i natten när de släpptes, av folk som sedan sålde dem vidare (vill minnas att något radioprogram provade). Detta kommer kanske göra att fler får möjligheten att köpa billiga biljetter.

Nitrometan
2008-11-11, 16:52
Ja? Vad är problemet?
Egentligen har jag inget problem alls med det. Tycker mest det är typiskt att statliga/statsägda bolag alltid blir klumpiga. När folk i detta fall utnyttjar nånslags brist i det system SJ har gjort väljer de att försöka låsa in kunderna istället för att förändra/förbättra/förenkla biljettsystemet.

Tack för att du orkar tjafsa, Yankeeeeee.

z_bumbi
2008-11-11, 16:57
Är jag den enda som tycker prissättningen är bra? Tidig bokning och på en avgång där inte så många vill resa är billigare, sen bokning på populära avgångar gör att det blir dyrare. Iom att det blir dyrare på vissa avgångar så jämnas resandet ut mellan de olika tågen då en del väljer billigare avgångar och SJ kan utnyttja tågseten och rälsen bättre.

Att sen folk utnyttjar det och försämrar för oss andra är ju bara bra att man stävjer, om det sen krävs ID-kontroll så vad spelar det för roll?

Nitrometan
2008-11-11, 16:58
Tror du att systemet ger de effekterna?

Tror du att folk kan välja de tåg som inte "alla andra" vill resa med?

Edit: Om det funkar är det ju jättebra!

Nitrometan
2008-11-11, 17:00
Att sen folk utnyttjar det och försämrar för oss andra är ju bara bra att man stävjer, om det sen krävs ID-kontroll så vad spelar det för roll?
På vilket sätt utnyttjar folk det och försämrar för andra?

z_bumbi
2008-11-11, 17:06
Tror du att systemet ger de effekterna?

Tror du att folk kan välja de tåg som inte "alla andra" vill resa med?

Edit: Om det funkar är det ju jättebra!

Varför klaga på att systemet är fel när du inte vet hur det fungerar?

Inlägget efter antar jag var ett skämt.

sunkan
2008-11-11, 17:07
är inte det här lite som att folk köper 20st konsertbiljetter och säljer de sedan svart för ett överpris?

Scratch89
2008-11-11, 17:14
Nackdelen som jag ser är att det kommer ta ännu längre tid för konduktörerna att gå igenom tåget och vara petnoga med biljetterna.

Tricklev
2008-11-11, 17:19
Nackdelen som jag ser är att det kommer ta ännu längre tid för konduktörerna att gå igenom tåget och vara petnoga med biljetterna.

Äh, dom spenderar nästan ändå all tid i Bistron samtalandes med deras arbetskamrater iaf.

abbarn
2008-11-11, 17:23
Ja, det är otroligt svårt att gå in på sj.se, boka en biljett, hämta ut den där det passar och sätta sig på tåget.

Du reser inte så ofta va?

sleep is the enemy
2008-11-11, 17:26
Du reser inte så ofta va?

Vad är det som är krångligt då? Jag har aldrig haft probs med att köpa biljett från SJ iaf.

Yankeee
2008-11-11, 17:26
Du reser inte så ofta va?

Är det svårare att göra ovanstående om man reser ofta?

Nitrometan
2008-11-11, 17:34
Varför klaga på att systemet är fel när du inte vet hur det fungerar?

Inlägget efter antar jag var ett skämt.

Jag vet bara att det har varit krångligt de gånger jag har försökt använda det.

Men vet du att de har flyttat mängden resande från de tåg som förut var överbokade och svåra att få plats på?


Skämt och skämt. Givetvis är det inte bra om alla biljetter tar slut med en gång. Men försämrar det någons resande att få köpa biljetten på blocket/tradera istället?

SJ säljer väl vissa biljetter på auktion själva?

LindaS
2008-11-11, 17:40
Jag skulle få vara ordentligt desperat för att ens titta efter biljetter på Blocket alt Tradera. Än mer för att köpa.

jwzrd
2008-11-11, 17:41
Svaret på era problem är att man åker buss eftersom det kostar hälften så mycket, saknar förseningar i sammanhanget, har lika bra käk (dvs: inget eller ditt), har lika sköna/skönare säten, bara tar något längre tid, har lika ofräscha toaletter. SJ lever fortfarande kvar i 80-talets övertrötta statlighet sett till service (ingen), vad man kan förvänta sig (inget) och vad man ändå får betala för det (skjortan). Den bästa servicen man kan få när man reser SJ är den man får om man lämnar stationen och går till en restaurang eller ett hotell där du själv betalar för allt och där drömma bort SJ och ditt roid rage.

abbarn> jag reser mycket och har gjort det i N år.

Ignatius72
2008-11-11, 17:52
SJ: biljettsystem hör till det krångligare slaget. Ringer man dit och får svar att dét är fullt eller får ett pris man inte gillar så lägger man på och ringer upp igen, sällan är svaren lika. Bokade biljtter till min familj i våras och det tog dem nästan 40 minuter att ta reda på priser, avgångar och boka. Lund-Boden två vuxna och två ungar. Effektivt-nej.

z_bumbi
2008-11-11, 18:03
Jag vet bara att det har varit krångligt de gånger jag har försökt använda det.

Men vet du att de har flyttat mängden resande från de tåg som förut var överbokade och svåra att få plats på?[/QYOTE]

Vem skulle flytta någon vart? De som resar har förhoppningsvis en fri vilja när de bokar och kan välja pris vs avgångstid.

[QUOTE]Skämt och skämt. Givetvis är det inte bra om alla biljetter tar slut med en gång. Men försämrar det någons resande att få köpa biljetten på blocket/tradera istället?

Fundera på den frågan ett tag, nu när du vet hur prissätningen fungerar så kanske det blir lättare att se något samband med hamstring och pris på biljetterna.

sunkan
2008-11-11, 18:07
Du reser inte så ofta va?

jag åker tåg ett par gånger varje månad mellan sollefteå-stockholm och jag bokar min resa på internet och går sedan till kiosken 400m bort och tar mitt bokningsnummer och ger gubben i kassan en 20lapp sen har jag mina biljetter, svårare är så är det inte.

z_bumbi
2008-11-11, 18:52
jag åker tåg ett par gånger varje månad mellan sollefteå-stockholm och jag bokar min resa på internet och går sedan till kiosken 400m bort och tar mitt bokningsnummer och ger gubben i kassan en 20lapp sen har jag mina biljetter, svårare är så är det inte.

Skaffa priokort
Boka på internet
Få ett boknings-sms med tid, vagn och plats
Vid biljettkontroll, lämna fram priokortet och ev visa leg.
Med så långa reser regelbundet kan du dessutom få en och annan förmån efter ett tag, t ex gratis kaffe på X2000.

Nitrometan
2008-11-11, 19:00
Vem skulle flytta någon vart? De som resar har förhoppningsvis en fri vilja när de bokar och kan välja pris vs avgångstid.
Du sa:
Iom att det blir dyrare på vissa avgångar så jämnas resandet ut mellan de olika tågen då en del väljer billigare avgångar och SJ kan utnyttja tågseten och rälsen bättre.
Det tolkade jag som att SJ ville öka resandet med vissa avgångar och minska det med andra. Vilket också kan beskrivas som att man flyttar folk mellan tågen. Men jag kanske missuppfattade det du ville säga?

Vet du om SJ's strategi har fungerat? Att "jämna ut resandet mellan de olika tågen"?

Fundera på den frågan ett tag, nu när du vet hur prissätningen fungerar så kanske det blir lättare att se något samband med hamstring och pris på biljetterna.
Om det finns ett rakt samband så borde ju de biljetter som hamstras bli dyrare?

Hur påverkas din resa av att du betalar 300 kronor till "Lasse på Blocket" eller 300 kronor till SJ?

mini
2008-11-11, 19:00
Jag ogillar själva idén med att inte få åka utan att legitimera mig för att SJ ska göra större vinst. Det förbättrar inte ett dugg för den enskilde resenären. SJ har redan särställning på marknaden. Det här är inte ett steg i rätt riktning.

Granatgiraffen
2008-11-11, 19:14
Det förbättrar inte ett dugg för den enskilde resenären.

Det förbättrar för mig. Nu vet jag att inte någon idiot sitter och köper upp massa biljetter för att sedan sälja dom dyrare. Känns jättebra.
Jag tycker inte det är så värst jobbigt att legitimera mig heller :/

mini
2008-11-11, 19:16
Det förbättrar för mig. Nu vet jag att inte någon idiot sitter och köper upp massa biljetter för att sedan sälja dom dyrare. Känns jättebra.
Jag tycker inte det är så värst jobbigt att legitimera mig heller :/

Det förbättrar inte in resa. Är det rättvisetanken du är ute efter skulle du ju mer troligt önska dig en plan prissättning.

Granatgiraffen
2008-11-11, 19:19
Det förbättrar inte in resa. Är det rättvisetanken du är ute efter skulle du ju mer troligt önska dig en plan prissättning.

Förbättrar chansen att få en resa.

Plus att jag ogillar tanken att andra ska köpa på sig biljetter och tjäna pengar på det.

Deceiver85
2008-11-11, 19:20
Jag tycker det är en alldeles utmärkt idé, men det kanske bara är för att jag sällan lämnar huset utan plånboken med legget i?

Jorgen
2008-11-11, 19:24
Det förbättrar inte in resa. Är det rättvisetanken du är ute efter skulle du ju mer troligt önska dig en plan prissättning.

Det där med SJ´s prissättning är något jag stör mig på. Hur svårt kan det vara att bestämma ett pris?
Jag förstår såklart varför dom gör på detta viset, men med tanke på SJ´s ständiga förseningar borde biljetterna bli billigare istället för dyrare.

Fick nyligen tillbaka 939:- för en resa som tog drygt 7 timmar, mot dom 4 det skulle tagit. Tack SJ.

z_bumbi
2008-11-11, 19:31
Du sa:

Det tolkade jag som att SJ ville öka resandet med vissa avgångar och minska det med andra. Vilket också kan beskrivas som att man flyttar folk mellan tågen. Men jag kanske missuppfattade det du ville säga?

Vet du om SJ's strategi har fungerat? Att "jämna ut resandet mellan de olika tågen"?

Nope men du kan ju fråga SJ hur fördelningen ser ut före och efter införandet.

Om det finns ett rakt samband så borde ju de biljetter som hamstras bli dyrare?

Det tog ett tag för dig att inse det.

Hur påverkas din resa av att du betalar 300 kronor till "Lasse på Blocket" eller 300 kronor till SJ?

Nyss fattade du ju hur prissättningen fungerar men helt plötsligt så gör du det inte?

Loke
2008-11-11, 19:46
Det förbättrar inte ett dugg för den enskilde resenären.

Hur tänker du då? Det blir ju lättare att få billiga biljetter, eller hur?

skaparn
2008-11-11, 19:56
Är jag den enda som tycker prissättningen är bra? Tidig bokning och på en avgång där inte så många vill resa är billigare, sen bokning på populära avgångar gör att det blir dyrare. Iom att det blir dyrare på vissa avgångar så jämnas resandet ut mellan de olika tågen då en del väljer billigare avgångar och SJ kan utnyttja tågseten och rälsen bättre.


Det låter ju helt ok i teorin. Men vad jag inte riktigt begriper, och det kan ha att göra med att jag inte riktigt satt mig in i systemet, är hur de impopulära avgångarna som du nämner sedan kan betinga ett tillräckligt högt andrahandsvärde för att det ska vara värt risken att hamstra och sedan sälja. Är det så att 90 dagar innan släpps några få biljetter till rena vrakpriser och att de sedan höjs i pris för varje dag som går?

sunkan
2008-11-11, 20:17
Skaffa priokort
Boka på internet
Få ett boknings-sms med tid, vagn och plats
Vid biljettkontroll, lämna fram priokortet och ev visa leg.
Med så långa reser regelbundet kan du dessutom få en och annan förmån efter ett tag, t ex gratis kaffe på X2000.

jo jag har funderat lite på det men nu flyger jag mer och mer istället så det har inte blivit något priokort.

PingPongPung
2008-11-11, 20:21
Vilken skit. Mobilfusket funkar ju iaf :)

z_bumbi
2008-11-11, 20:21
Det låter ju helt ok i teorin. Men vad jag inte riktigt begriper, och det kan ha att göra med att jag inte riktigt satt mig in i systemet, är hur de impopulära avgångarna som du nämner sedan kan betinga ett tillräckligt högt andrahandsvärde för att det ska vara värt risken att hamstra och sedan sälja. Är det så att 90 dagar innan släpps några få biljetter till rena vrakpriser och att de sedan höjs i pris för varje dag som går?

Det är nog ingen som hamstrar avgångar som sällan har hög belastning men för de avgångar som har hög belastning kan bli en bra affär (tills de nya reglerna träder i kraft).
Det finns ett visst antal biljetter per avgång i varje prisgrupp så är det många som vill åka med just det tåget stiger priset snabbare vartefter de billigare biljetterna tar slut. Köper några upp ett större antal biljetter så stiger priset ännu snabbare för samtliga som ska resa.

sunkan
2008-11-11, 20:22
Vilken skit. Mobilfusket funkar ju iaf :)

vilket mobilfusk?

skaparn
2008-11-11, 20:24
Det är nog ingen som hamstrar avgångar som sällan har hög belastning men för de avgångar som har hög belastning kan bli en bra affär (tills de nya reglerna träder i kraft).
Det finns ett visst antal biljetter per avgång i varje prisgrupp så är det många som vill åka med just det tåget stiger priset snabbare vartefter de billigare biljetterna tar slut. Köper några upp ett större antal biljetter så stiger priset ännu snabbare för samtliga som ska resa.

Ok. Jag kan se poängerna med det systemet. En baksida är ändå att jag känner viss oförutsägbarhet inför SJ's biljetter vilket andra då troligen också gör. Detta riskerar leda till att folk som inte vill sitta och höka på biljetter väljer buss eller flyg.

Nitrometan
2008-11-11, 22:40
Om det finns ett rakt samband så borde ju de biljetter som hamstras bli dyrare?
Det tog ett tag för dig att inse det.
Och då lönar det sig inte längre för de som hamstrar att göra det eftersom det dynamiska prissystemet har kompenserat för att vissa avgångar har blivit mer populära. Problemet löst.

Utan att behöva ID-märka biljetterna.

Berguven
2008-11-11, 23:03
En absurd följd av biljettbokningssystemet är att man får motsatsen till mängdrabatt. Är man en stor grupp som ska åka någonstans så blir priset per biljett man köper dyrare desto fler biljetter man köper.

erks
2008-11-11, 23:09
Hur ska min biceps orka lyfta ännu ett kort?

Kurash
2008-11-11, 23:13
En absurd följd av biljettbokningssystemet är att man får motsatsen till mängdrabatt. Är man en stor grupp som ska åka någonstans så blir priset per biljett man köper dyrare desto fler biljetter man köper.

Det är väl gällande praxis i en marknadsekonomi? Begränsad tillgång och ökad efterfrågan ger ett högre pris.

rQx
2008-11-11, 23:16
1. Vem bryr sig om dom ändrar sig

2. Varför ska någon annan jävel hålla på att sälja vidare min biljett som bara gör det krångligare och mer riskabelt för mig att få?

3. Har man inte alltid legitimation med sig?

4. Billiga biljetter gör att fler åker kollektivt?

machine gun
2008-11-11, 23:19
Är det så att 90 dagar innan släpps några få biljetter till rena vrakpriser och att de sedan höjs i pris för varje dag som går?

Biljettpriset höjs för varje biljett som säljs till den avgången.

Piranha
2008-11-11, 23:22
Biljettpriset höjs för varje biljett som säljs till den avgången.

Så det skulle vara praktiskt möjligt att bunkra på såpass många platser på tåget så att bristen sen höjer ordinariepriset när man sen är inom 90 dagarsgränsen.

Rock koncerter etc funkar ju på samma sätt, slutsålt på 2 min till åckrarna och den som inte är beredd att vara på plats när de släpps får snällt betala det dubbla.

Berguven
2008-11-12, 00:21
Det är väl gällande praxis i en marknadsekonomi? Begränsad tillgång och ökad efterfrågan ger ett högre pris.

köp tio betala för elva-erbjudanden är i alla fall vad jag vet tämligen ovanliga på annat håll.

Kurash
2008-11-12, 08:58
köp tio betala för elva-erbjudanden är i alla fall vad jag vet tämligen ovanliga på annat håll.

Förutsatt att tillgången är närmast obegränsad. Det finns i stort sett hur många mackor som helst på Subway så dom tjänar på att ge bort den sista. På ett tåg finns det bara ett visst antal platser på varje avgång. Flygbolagen gör samma sak.

z_bumbi
2008-11-12, 09:02
Och då lönar det sig inte längre för de som hamstrar att göra det eftersom det dynamiska prissystemet har kompenserat för att vissa avgångar har blivit mer populära. Problemet löst.

Utan att behöva ID-märka biljetterna.

Kan du beskriva systemet som du tror att det fungerar?

Machine Gun: Nästan rätt, det finns ett visst antal på varje prisnivå.

WHITEFOLKS
2008-11-12, 10:04
En sak som ju uppenbarligen är dum är ju att SJ ens säljer biljetter till såna "vrakpriser" om nu avgångarna blir garanterat slutsålda.

Nitrometan
2008-11-12, 10:04
Kan du beskriva systemet som du tror att det fungerar?
Nej. Jag har ingen uppfattning om hur det fungerar.

Det du och andra med viss insyn säger är att det finns ett visst antal biljetter till ett lågt pris, sen ytterligare ett antal till ett högre pris och så vidare.

Det jag beskrev var ett dynamiskt system - om en viss avgång är populär så registreras det och priset höjs till nästa gång det är dags att sälja platser på den avgången. Om de då blir mindre populära så sjunker priset igen.

Då kan priset på de mindre populära avgångarna hållas lågt och därmed locka folk dit. Medan de avgångar som "alla" vill åka med blir dyrare.

mini
2008-11-12, 10:13
Kollade biljetter till Sundsvall i slutet av februari.
SJ - 1012 kr.
Ybuss - 220 kr.
Tidsskillnad - 90 minuter.

Granatgiraffen
2008-11-12, 10:18
Kollade biljetter till Sundsvall i slutet av februari.
SJ - 1012 kr.
Ybuss - 220 kr.
Tidsskillnad - 90 minuter.

Plus att du inte behöver legitimation på bussen, det är det viktigaste.

mini
2008-11-12, 10:20
Plus att du inte behöver legitimation på bussen, det är det viktigaste.

Nej, det är inte det viktigaste.

z_bumbi
2008-11-12, 10:56
En sak som ju uppenbarligen är dum är ju att SJ ens säljer biljetter till såna "vrakpriser" om nu avgångarna blir garanterat slutsålda.

Vem har sagt att de garanterat blir slutsålda? Jag ser inte heller problemet med att de som kan och har möjlighet att planera får tag på billigare biljetter.

Nej. Jag har ingen uppfattning om hur det fungerar.

Det du och andra med viss insyn säger är att det finns ett visst antal biljetter till ett lågt pris, sen ytterligare ett antal till ett högre pris och så vidare.

Det jag beskrev var ett dynamiskt system - om en viss avgång är populär så registreras det och priset höjs till nästa gång det är dags att sälja platser på den avgången. Om de då blir mindre populära så sjunker priset igen.

Då kan priset på de mindre populära avgångarna hållas lågt och därmed locka folk dit. Medan de avgångar som "alla" vill åka med blir dyrare.

Systemet är självreglerande, ingen behöver gissa när folk ska åka och det ges en signal i ganska god tid om att ett tåg kommer att få en hög bokningsgrad. Utan att veta säkert att det är så har nog SJ dessutom en hel del statistik över avgångar som alltid har hög bokningsgrad och kan anpassa sig efter det men det här ger ytterligare en möjlighet att om möjligt anpassa sig.

Mini: Jag hittade för 352 kr. Region- plus länståg, du får byta i Gävle.

WHITEFOLKS
2008-11-12, 11:01
Vem har sagt att de garanterat blir slutsålda? Jag ser inte heller problemet med att de som kan och har möjlighet att planera får tag på billigare biljetter.


De som köper upp sig på biljetterna nu litar ju på att det blir slutsålt.

jwzrd
2008-11-12, 11:08
Vem har sagt att de garanterat blir slutsålda? Jag ser inte heller problemet med att de som kan och har möjlighet att planera får tag på billigare biljetter.



Systemet är självreglerande, ingen behöver gissa när folk ska åka och det ges en signal i ganska god tid om att ett tåg kommer att få en hög bokningsgrad. Utan att veta säkert att det är så har nog SJ dessutom en hel del statistik över avgångar som alltid har hög bokningsgrad och kan anpassa sig efter det men det här ger ytterligare en möjlighet att om möjligt anpassa sig.

Mini: Jag hittade för 352 kr. Region- plus länståg, du får byta i Gävle.

Detta är ett annat problem med SJ. Man måste tammefan vara biljett-Ninja för att hitta på billiga avgångar. Tursamt nog är min sambo det så vi åker tåg billigt. Aldrig någonsin ska man åka ordinarie avgångar eller ta de första alternativ man får av sj.se, telefontjänsten eller ur deras biljettluckor. Då blir man konsekvent blåst på N hundralappar. Ska man vara på resande fot i timtal är det bättre att lägga dem på vettigt käk.

z_bumbi
2008-11-12, 11:46
De som köper upp sig på biljetterna nu litar ju på att det blir slutsålt.

Varför skulle det behöva vara slutsålt? Om priset från början är 95 kr och maxpriset är 300 kr men priset idag är 230 kr så går de ju att sälja med en bra vinst.

Detta är ett annat problem med SJ. Man måste tammefan vara biljett-Ninja för att hitta på billiga avgångar. Tursamt nog är min sambo det så vi åker tåg billigt. Aldrig någonsin ska man åka ordinarie avgångar eller ta de första alternativ man får av sj.se, telefontjänsten eller ur deras biljettluckor. Då blir man konsekvent blåst på N hundralappar. Ska man vara på resande fot i timtal är det bättre att lägga dem på vettigt käk.

I det här fallet så satte jag bara in Stockholm C och Sundsvall C på söksidan och klickade i random dag och tid i slutet på februari men annars håller jag med dig. På de reser (Gävle - Linköping) jag vanligen gör är listan som dyker upp nästan alltid det bästa men så fort det börjar handla om längre resor eller resor som involverar flera avgångar så blir det snårigt. Att kolla fyra olika hemsidor för att hitta en bra resväg känns inte riktigt rätt.

machine gun
2008-11-13, 19:49
Machine Gun: Nästan rätt, det finns ett visst antal på varje prisnivå.

Vilka är prisnivåerna? Det är väl bara ett visst antal som kostar typ 95, 195 och 295 och sen slår det oberäkneliga systemet in. Priserna ändras från typ 627 till 893 på mindre än en dag.

Att priset ökar för varje såld biljett fick min kompis som förklaring när hon skulle boka en biljett med SJ per telefon (eftersom resan innan varit försenad och hon fått en voucher - då kan man inte boka online) och priset var mer än dubbelt så dyrt som priset nån timme tidigare när hon kollade upp det på sj.se

Jag har för övrigt inga problem med att det är billigare att boka tidigt, men jag stör mig lite på att det är dyrare att boka en biljett 91 dagar i förväg än exakt 90 dagar i förväg. Eller 300 dagar i förväg för den delen. Varför boka 300 dagar i förväg om man ändå får högsta möjliga pris på resan? *screwy* Sen stör jag mig lite på att det aldrig finns billiga biljetter på den sträcka jag veckopendlar, men det är ju en annan sak... Tur att det finns bussbolag.

skaparn
2008-11-13, 22:03
Vilka är prisnivåerna? Det är väl bara ett visst antal som kostar typ 95, 195 och 295 och sen slår det oberäkneliga systemet in. Priserna ändras från typ 627 till 893 på mindre än en dag.

Att priset ökar för varje såld biljett fick min kompis som förklaring när hon skulle boka en biljett med SJ per telefon (eftersom resan innan varit försenad och hon fått en voucher - då kan man inte boka online) och priset var mer än dubbelt så dyrt som priset nån timme tidigare när hon kollade upp det på sj.se

Jag har för övrigt inga problem med att det är billigare att boka tidigt, men jag stör mig lite på att det är dyrare att boka en biljett 91 dagar i förväg än exakt 90 dagar i förväg. Eller 300 dagar i förväg för den delen. Varför boka 300 dagar i förväg om man ändå får högsta möjliga pris på resan? *screwy* Sen stör jag mig lite på att det aldrig finns billiga biljetter på den sträcka jag veckopendlar, men det är ju en annan sak... Tur att det finns bussbolag.

Precis denna oförutsägbarhet jag talade om. Sådant kan få mig att välja indianhopp längs E4 istället för tåg när jag ska hälsa på de nära och kära över julen.

Arnesson
2008-11-13, 22:29
Svaret på era problem är att man åker buss eftersom det kostar hälften så mycket, saknar förseningar i sammanhanget, har lika bra käk (dvs: inget eller ditt), har lika sköna/skönare säten, bara tar något längre tid, har lika ofräscha toaletter. SJ lever fortfarande kvar i 80-talets övertrötta statlighet sett till service (ingen), vad man kan förvänta sig (inget) och vad man ändå får betala för det (skjortan). Den bästa servicen man kan få när man reser SJ är den man får om man lämnar stationen och går till en restaurang eller ett hotell där du själv betalar för allt och där drömma bort SJ och ditt roid rage.


Så du pendlar också med SJ :D

jwzrd
2008-11-13, 22:37
Så du pendlar också med SJ :D

Ja och har även rest mycket genom sverige på grund av släkt som bor där de önskar. Det absolut bästa man kan göra med sitt välmående när bajset träffar SJ:s fläktar är att fly fältet, välja en dyr restaurang, äta överdrivet gott och sen fixa resten själv. Detta betyder givetvis att många timmar försvinner från din fritid men det betyder även att det på sitt speciella vis sker utan mentala kärringar och gubbar som reser med tåg för första gången i sitt liv och ska bråka med och om allt som inte är fastskruvat.