handdator

Visa fullständig version : ANABOLA i kosttillskott?


Tretof
2008-11-11, 15:39
Tjenare alla muskelbyggare!
Var idag på en föreläsning om Anabola androgena steroider aka bara anabola steroider, Föreläsaren gick igenom fakta och sådant om anabola. Sedan så började han snacka om att det också finns i många vanliga kosttillskott. Och att innehållsförteckningen på många tillskott var typ "påhittad" och att de kan ljuga för att det inte finns någon som kollar upp det. Jag blev då väldigt orolig att jag har proppat i mig något olämpligt (har käkat dalblads gainer explosion, Whey 80+ testat lite kreatin) Det känns ju väldigt konstigt om en affär som life hälsobutiken (där jag köpte min dablads gainer) säljer sådant som klassas som doping och har samma biverkningar som riktiga anabola steroider.

Vad har ni att säga i frågan? Har man någon anledning att vara orolig?
Mvh

Fatcan
2008-11-11, 15:42
Har man någon anledning att vara orolig?

Nej, så länge du inte proppar i dig t.ex amerikanska kostillskott med flashiga namn...

Pzorz
2008-11-11, 15:44
Du kan vara lugn - Jag är rätt säker på att Hälsobutiken har koll på sina saker. Om du hade beställt K-tillskottet från någon lustig internetbutik hade jag dock svarat annorlunda.

Pelle2
2008-11-11, 15:45
Haha.. skulle stora företag börja "proppa in" anabola i proteinpulver? Känns som att det skulle bli en förlustaffär med tanke på hur dyrt det är.. nej tror inte att du behöver vara orolig :D

King Grub
2008-11-11, 15:51
En stor del av amerikanska kosttillskott verkar kunna vara suspekta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14986195&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16430680&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

A total of 12.5% of the nutritional supplements analysed contained banned substances not declared on the label (anabolic steroids and ephedrine).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17364927&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Tretof
2008-11-11, 16:03
Men inte de kosttillskott jag har käkat? de har ju rätt flashiga namn båda två och whey 80n är beställd från *************.se

Aerials
2008-11-11, 16:03
Tjenare alla muskelbyggare!
Var idag på en föreläsning om Anabola androgena steroider aka bara anabola steroider, Föreläsaren gick igenom fakta och sådant om anabola. Sedan så började han snacka om att det också finns i många vanliga kosttillskott. Och att innehållsförteckningen på många tillskott var typ "påhittad" och att de kan ljuga för att det inte finns någon som kollar upp det. Jag blev då väldigt orolig att jag har proppat i mig något olämpligt (har käkat dalblads gainer explosion, Whey 80+ testat lite kreatin) Det känns ju väldigt konstigt om en affär som life hälsobutiken (där jag köpte min dablads gainer) säljer sådant som klassas som doping och har samma biverkningar som riktiga anabola steroider.

Vad har ni att säga i frågan? Har man någon anledning att vara orolig?
Mvh

Jag tycker att man från första början bör läsa på om grunderna till kost och näring, fett-kolhydrater-protein etc, innan man ger sig in på att ta kosttillskott. I så fall hade du vetat att whey t.ex. är ett proteinextrakt som är precis som vanligt protein i mat. Att kreatin i sina rena form (t.e.x dalblads) är precis likadant som det naturliga kreatinet vi har i kroppen. Dvs-inga anabola stimulanter. Köper man amerikaskt importerat antar jag att man kikar på innehållsförteckningen och slår upp det som verkar suspekt, annars köper man ej. This goes for me anyway.

Nitrometan
2008-11-11, 16:07
xxx *gah!*
Handla på kolozzeum?

http://www.kolozzeum.com/

Det är en bra webshop.

Tretof
2008-11-11, 16:08
Jag tycker att man från första början bör läsa på om grunderna till kost och näring, fett-kolhydrater-protein etc, innan man ger sig in på att ta kosttillskott. I så fall hade du vetat att whey t.ex. är ett proteinextrakt som är precis som vanligt protein i mat. Att kreatin i sina rena form (t.e.x dalblads) är precis likadant som det naturliga kreatinet vi har i kroppen. Dvs-inga anabola stimulanter. Köper man amerikaskt importerat antar jag att man kikar på innehållsförteckningen och slår upp det som verkar suspekt, annars köper man ej. This goes for me anyway.

Ja självklart har jag kollat på innehållsförteckningen, Men! föreläsaren sa också att de inte stämmer och att de döper om de anabola ämnena till annat tex glutamine (tror det var det)

Aimbert
2008-11-11, 16:17
Vad har ni att säga i frågan?

Var det Tommy Moberg?

Jag var på föreläsning med honom, där han även visade sin mailadress och sa att man var välkommen att maila honom. Jag mailade, men fick inget svar.

LindaS
2008-11-11, 16:33
Dalblads och andra stora svenska märken är testade och ska inte innehålla något otillåtet. Räkna inte med att vem som helst i vilken hälsokostaffär som helst har koll. Var noga med att fråga.

Tretof
2008-11-11, 16:41
Var det Tommy Moberg?

Jag var på föreläsning med honom, där han även visade sin mailadress och sa att man var välkommen att maila honom. Jag mailade, men fick inget svar.

Ja det var det.

AmericanDragon
2008-11-11, 16:44
En stor del av amerikanska kosttillskott verkar kunna vara suspekta.




Har du några exakta tillskott (namn och utvecklare) som du vet är väldigt högt upp på "listan" av suspekta tillskott? Vore intressant att veta då man har testat lite tillskott från t ex MuscleTech.

Fatcan
2008-11-11, 16:59
Jag tycker att man från första början bör läsa på om grunderna till kost och näring, fett-kolhydrater-protein etc, innan man ger sig in på att ta kosttillskott. I så fall hade du vetat att whey t.ex. är ett proteinextrakt som är precis som vanligt protein i mat. Att kreatin i sina rena form (t.e.x dalblads) är precis likadant som det naturliga kreatinet vi har i kroppen. Dvs-inga anabola stimulanter. Köper man amerikaskt importerat antar jag att man kikar på innehållsförteckningen och slår upp det som verkar suspekt, annars köper man ej. This goes for me anyway.

Anabola stimulanter? Jobbar du på GG? ;)

Fatcan
2008-11-11, 17:32
Handla på kolozzeum?

http://www.kolozzeum.com/

Det är en bra webshop.

Dyrare också.

fonzie
2008-11-11, 20:32
Svensktillverkat är en bra riktlinje.

Hittar inte källan nu men...

Muscletech har åkt fast för detta, ett hundratal personer fick skadestånd pga "skador" som uppstod utav otillåtna ämnen i deras produkter. Var ett tag sen iofs. Ska försöka hitta källan...

RassK
2008-11-11, 21:28
Jag använde lite suspekta tillskott från utlandet, fick suspekt dramatiska ökningar och gyno på köpet.

Sebbe_H
2008-11-11, 23:04
Jag använde lite suspekta tillskott från utlandet, fick suspekt dramatiska ökningar och gyno på köpet.

Vad var det för produkt?

Aerials
2008-11-12, 02:57
Anabola stimulanter? Jobbar du på GG? ;)
Ja

Anton Fräs
2008-11-12, 07:03
Håll dig till svenska webshoppar så är risken obefintlig.

AmericanDragon
2008-11-12, 08:08
Quote:
Originally Posted by King Grub View Post
En stor del av amerikanska kosttillskott verkar kunna vara suspekta.


Har du några exakta tillskott (namn och utvecklare) som du vet är väldigt högt upp på "listan" av suspekta tillskott? Vore intressant att veta då man har testat lite tillskott från t ex MuscleTech.

bump, SORRY! :whipped: Men jag måste få svar :D

Börje H
2008-11-12, 08:15
bump, SORRY! :whipped: Men jag måste få svar :D

Det är väl bättre att få svar på motsatsen, tillskott som ej innehåller suspekta tillsatser:

http://www.halsokostradet.se/Mallar/standardmall.aspx?SidID=10293

AmericanDragon
2008-11-12, 08:31
Det är väl bättre att få svar på motsatsen, tillskott som ej innehåller suspekta tillsatser:

http://www.halsokostradet.se/Mallar/standardmall.aspx?SidID=10293

Hade jag haft den länken hade jag nog vetat bättre :)

Tack så mycket!

Dock innehöll den inte produkter från t ex MuscleTech. Är det för att dom inte testat dem eller att dom är suspekta tro?

fonzie
2008-11-12, 11:39
Hade jag haft den länken hade jag nog vetat bättre :)

Tack så mycket!

Dock innehöll den inte produkter från t ex MuscleTech. Är det för att dom inte testat dem eller att dom är suspekta tro?

Sök på personal injury + muscletech eller law suit + muscletech på google så hittar du... :)

Rodeorm
2008-11-12, 12:39
Får vara försiktig med Svenska shopar, iallafall om de säljer produkter från andra länder.
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=667883

Danne8
2009-06-12, 09:13
Men vilka företag och produkter säljer "seriösa kosttillskott" utan dopingsubstanser? Spelar det någon roll om det är proteinpulver, Kreatin eller fettförbrännare? Har nämligen också bollats fram och tillbaka med RF och Dopingjouren, men dom ger inga vettiga svar. Jag själv köper från GG (Star Nutrition: Whey-80, Whey-100 och Gainer Pro) och Life (WNT:s Super Mass och Dahlblads: L-Glutamin och Kreatinpyruvat.

Vill nämligen inte bli dopingpositiv och avstängd för något jag ej har gjort, då jag enbart tar kosttillskott! Bodybuilding är en del av mitt liv!

Hur kan man undersöka produkterna? Vilka produkter vänder ni er själva till? Vad anser ni om PF?

Någon här som tidigare blivit avstängd trots bara intag av kosttillskott?

Nitrometan
2009-06-12, 10:16
Men vilka företag och produkter säljer "seriösa kosttillskott" utan dopingsubstanser? Spelar det någon roll om det är proteinpulver, Kreatin eller fettförbrännare? Har nämligen också bollats fram och tillbaka med RF och Dopingjouren, men dom ger inga vettiga svar. Jag själv köper från GG (Star Nutrition: Whey-80, Whey-100 och Gainer Pro) och Life (WNT:s Super Mass och Dahlblads: L-Glutamin och Kreatinpyruvat.

Vill nämligen inte bli dopingpositiv och avstängd för något jag ej har gjort, då jag enbart tar kosttillskott! Bodybuilding är en del av mitt liv!

Hur kan man undersöka produkterna? Vilka produkter vänder ni er själva till? Vad anser ni om PF?

Någon här som tidigare blivit avstängd trots bara intag av kosttillskott?

Kolla denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61816


Där diskuteras det också i detta ämne.

Danne8
2009-06-13, 22:02
Vad tycker ni man ska göra då: Köpa kosttillskott, oavsett märke eller produkt, som kan riskera att ge positivt resultat i kontroll och bli avstängd eller köra med mat i motsvarande mängd direkt efter träningen? Isåfall, om det gäller mat, vad för slags matprodukter kan man ta med sig till gymmet som motsvarar vassleprotein och maltodextrin, samt snabba kolhydrater direkt efter träningen. Vad motsvarar ett kaisinprotein utan fett och kolhydrater som man kan ta innan man lägger sig?

Detta blir så jävla mycket omständigare eftersom det dels kräver 1.ekonomi, 2.ork att äta och 3.tid till att äta direkt efter träningen eller om man ska äta mellanmål på jobbet. kosttillskotten har varit underlättande för mig vad gäller just dessa 3 punkter, både efter träningen och som mellanmål vid arbetstid. På arbetstid har du i praktiken dessutom bara 1 lunch och kanske 1-1par småraster. Att ta proteinpulver tar 1 minut, vilket inte ens märks under arbetstid, jämfört om jag skulle käka samma mängd i mat då det hade tagit upp till 10 min elelr 15 min.

Jag står just nu mellan att välja att fortsätta med kosttillskotten eller att försöka lägga ner en jävla massa tid extra vid spisen. 90 % av mitt dagliga intag är mat, resten är kosttillskott.

Tycker hela den här grejen om att det skulle finnas doping i kosttillskott är helt onödigt djup, men tydligen är det meningen att man ska bli doping och kriminellförklarad även om man man är en seriös byggare och inte tar AAS eller liknande i privat bruk.


Eller tycker ni att man ska fortsätta ta kosttillskott, trots risk? Snälla ge mig svar på alla frågor så mycket som möjligt, för jag tar detta jävligt allvarligt!

dt06mj2
2009-06-13, 22:14
Vad tycker ni man ska göra då: Köpa kosttillskott, oavsett märke eller produkt, som kan riskera att ge positivt resultat i kontroll och bli avstängd eller köra med mat i motsvarande mängd direkt efter träningen? Isåfall, om det gäller mat, vad för slags matprodukter kan man ta med sig till gymmet som motsvarar vassleprotein och maltodextrin, samt snabba kolhydrater direkt efter träningen. Vad motsvarar ett kaisinprotein utan fett och kolhydrater som man kan ta innan man lägger sig?


Det är knappast gainers de lägger några prohormoner/efedra i. Kör en vanlig svenssongainer och pulver i ren form så är risken noll.

Sverker
2009-06-14, 07:28
Håll er till ämnet: Tråden handlar och kosttillskott och ev. dopningsklassade ämnen som skulle kunna förekomma i kosttillskott.


Tävlingar med och utan dopningskontroller är ett annat ämne och ska diskuteras i en annan tråd.

Danne8
2009-06-14, 10:13
Det är knappast gainers de lägger några prohormoner/efedra i. Kör en vanlig svenssongainer och pulver i ren form så är risken noll.


Jo, men det som hela den här tråden handlat om är ju att oavsett produkt eller märke så finns det alltd en risk med dom. Svenskt sägs ju vara bättre, men det är ju ingen garanti. Jag kör med allt från Gainer efter träningen med lite extra protein, till priteindrinkar som mellanmål ibland + diverse glutamin och kreatintillskott...thats it. Men sedan detta jävla tjöt från idrotts och dopingförbund påstår något helt annnat, så undrar jag om inte det är bättre att återvända till old arnold-style...utan anabola altså.

Snälla försök att svara på frågorna i min förra tråd!

P.s. Är någon här som varit på dopingkontroll eller vet personer som blivit positiv i kontroll trots bara intag av kosttilslkott?