handdator

Visa fullständig version : Vasaloppet


Bamse
2001-11-15, 11:21
Hur förbereder man sig inför ett Vasalopp? Ben- och tricepsträning?

mangs
2001-11-15, 11:57
Jag tror även du bör lägga in en del konditionsträning samt lära dig att hälla i dig litervis med Blåbärssoppa :D

[ 15 November 2001: Inlägget har ändrats av: mangs ]

Bamse
2001-11-15, 12:01
Konditionsträning? Ja, givetvis. Man lär ju behöva 40 mil skidor i kroppen innan man ger sig ut.

Men det här är ju mest ett forum för styrketräning, så det är styrkebiten jag undrade över. Vilka muskler som aktiveras mest i skidåkning etc.

Peter
2001-11-15, 13:12
Teknikträing på skidor är det första jag skulle rekomendera. Sen består ett vasalopp nästan bara av stakning (i alla fall för de bästa). Triceps, baksida axlar och mage är viktigast att styrketräna med många reps. Om man dubbelstakar böjer man sig ju fram vid varje stavtag och jobbar mycket med magen.

Har själv bara åkt 45:man (halva vasaloppet) och jag var mycket trött, delvis beroende på att jag aldrig åkt mer än en mil åt gången innan, hade bedrövlig teknik, bara styrkeränade med max 10 reps och vallade som en kratta.

Peter

JJ
2001-11-15, 14:19
Jag har åkt 2 Vasalopp. Självklart ska du träna triceps, baksida axlar men även hela ryggen. Korsryggen tar hyfsat med stryk under 9 mil. Kör även magen. Nån styrka för benen behöver du inte, viktigast av allt är att åka så mycket skidor du bara kan. Långa pass, mycket uthållighet. Tekniken kommer med tiden, men fråga gärna någon kunnig om det är så att du gör något uppenbart del. Ska du åka riktiga Vasan? Själv tar jag öppet spår, mindre folk i vägen.
Lycka till, om du trodde det var jobbigt att styrketräna så kan det bli en riktig upplevelse. :D

Bamse
2002-03-02, 20:06
jj: Hur gick det för Dig på Öppet Spår?

Hur som helst har jag bestämt mig idag!! När Vasaloppet 2003 går av stapeln ska jag vara en av de startande! :eek: :D Tror det är perfekt att ha ett långsiktigt mål, så man får glöd i träningen!

Jag ska i alla fall banne mig åka "riktiga" Vasaloppet, och inte någon halv-vasa eller liknande. Så jag får se till att ordna med den skidlicens etc. som behövs. En jag känner ska i helgen åka för Volvo Lastvagnar här i Umeå, så det borde ju gå att skaffa sig klubbtillhörighet i någon liknande, suspekt klubb..?

Har åkt 300 meter skidor i år. Måste nog åka mer nästa vinter ;) Nej, men allvarligt. Om jag tränar styrketräning ambitiöst som sjutton kommande året, och även försöker komma igång med konditionsträningen i sommar/höst och sedan den kommande vintern lägger in en 30 mil skidor innan motsvarande tidpunkt om ett år - då borde man väl klara det :cool:

Bamse
2002-03-02, 20:38
Ser att rekordtiden (av Peter Göransson, Åsarna IK) är 3.38.57.

Ah, då siktar jag på 3.38.56 då!

Mitt trumfkort stavas EPO :D :p

z_bumbi
2002-03-03, 10:31
Bamse: Ta kontakt med en seriös skidklubb istället för en "skum" företagsklubb.
De borde kunna hjälpa dig med ett mer personlig upplägg av träningen, gissar jag i alla fall.

Peter
2002-03-03, 12:47
Klubbtillhörigheten är det minsta problemet, är rätt säker på att det är några som kör för IKSU varje år och där är du väl redan medlem om du nu inte smiter in på gymmet.

De kg muskler som du lyckat slita dig till fram till nästa vinter kan du nog däremot förbereda dig på att få säga ädjö till. Seriös styrketräning går inte ihop med vasaloppträning.

Nej riktigt så illa är det inte, på motionärsnivå går det givetvis att kombinera även om det inte kommer underlätta muskelbyggandet att gneta i skogen flera timmar i veckan.

Peter

Bamse
2002-03-03, 14:48
Peter:

Går det att köra för IKSU? Hmm.. Ingen som verkar ha gjort det i år tydligen:
http://www.resultat.vasaloppet.se/vasaweb/dynamic/se/result/search?race=0&firstname=&lastname=&club= IKSU&startno=

Jag får rådfråga "jj" hur han gjorde för att behålla musklerna :) Det är 5 kg glutamin efter varje skidpass som gäller till vintern, eller..? ;)

[ 03 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

Bamse
2002-03-03, 14:54
Ta bort mellanrummet innan "IKSU" i länken så fungerar det.

Bamse
2002-05-29, 13:15
Då var man anmäld då! Startnummer 11923, startled 10.

NU ÄR DET KÖRT :D :eek:

JJ
2002-05-29, 13:22
Welcome to hell! Har inte sett den här tråden, så du får ursäkta att jag inte svarat. Klubbtillhörigheten bör som sagt inte vara något problem.
Löpträna eller åk rullskidor, inlines med stavar så mycket du bara kan. Ett tips är att anmäla sig till Lidingöloppet, då får man ännu mer motivation. Annars är det långa och många pass på skidor som gäller. Tappa muskler tror jag inte du kommer göra, däremot kommer du nog inte bygga så mycket nya heller.
Glutamin är bra. Mycket bra.

Bamse
2002-05-29, 13:26
jj: Jag och en vän ska åka för "Stötens IF" :) Stöten är en fjällanläggning i Sälenfjällen. Så det löste ju sig med klubbtillhörigheten!

Nu är det banne mig bara att börja träna! Kommer nog att köra i princip varannat pass styrka, varannat pass kondition. Lär ju därmed inte växa mig särskilt stor i sommar och höst, men får väl åtminstone en hyfsat "fit" kropp :)

Alla olika typer av tips/träningstips välkomnas varmt! Jag har ju lång tid på mig att förbereda mig, så jag kan ju knappast skylla på att jag har för lite tid på mig! Nu är det bara att köra på =)

ToXY
2002-05-29, 13:34
*asgarvar* du è fane med för skön Bamse! Skönt att vi nästan è släkt! ;) Du hade lätt fått en 5:a nu om jag inte gett dej en 1a innan..ooops :D Ser framemot dina framsteg!!!!

/Martin

JJ
2002-05-29, 13:40
Om du inte kört så mycket kondis hittills tycker jag ändå du kan börja lugnt. Spring t.ex. 2 ggr i veckan + styrkan. Kanske läga att lägga om styrketräningen lite med med basövningar och färre pass. Då tror jag t.o.m. att du kan lägga på dig lite under sommaren. Cykla, simma, åk inlines och liknande när vädret tillåter och du känner för det.
Kör ett ganska långt löppass i lungt tempo och ett kortare snabbare. Försök under sommaren att öka ut långpasset till åtminstone 15 km. Vila dagen efter. Sen i höst är det läge att köra kondition 3 ggr i veckan. Då har du en bra grund. Hoppas du är envis. Första gången jag åkte hade jag knappt tränat. Efter 3 mil var jag tröttare än jag någonsin varit i hela mitt liv. Jag vägrade såklart vika mig, vid 6 mil grät jag av trötthet i spåret. Har ganska oklara minnesbilder av resten, men tog mig i mål på ca 10 timmar. Andra gången var jag bättre förberedd, men då åkte jag riktiga Vasaloppet och fick stå i kö en timme. Åkte på 9 timmar. Försök seeda upp dig till ett tidigare startfält. Det betyder väldigt mycket. Själv kommer jag nog aldrig åka riktiga Vasan igen, föredrar Öppet spår. Sen det här med tider, det beror självklart väldigt mycket på föret. Farsan har åkt på 6.20, vi korsade mållinjen samtidigt senast. Nästan som i en film :)
Mitt längsta inlägg hittills, förbereder du dig så kommer du inte ångra dig. Det är en häftig upplevelse. Har man inte åkt det själv så fattar man inte.

Bamse
2002-12-25, 14:08
Shit, jag har bara åkt 4 mil hittills i vinter :cryout:

Det är ju så mycket roligare att gymträna :D

Ska bulka på några veckor till... till den 20 januari ungefär... och därefter i princip lägga ner gymmandet ett tag och istället försöka köra ett 2-milapass ung. var tredje dag eller så, fram till Vasan den 2 mars.

Sen måste jag väl lägga in ett helkroppspass styrketräning ungefär var 10:e dag så jag kan behålla åtminstone lite av styrkan :em:

Jaja, kommer jag i mål på under 9 timmar får jag vara nöjd :sleep:

Hoppas jag inte kommer förlora allt för mycket muskler :cryout:

JJ
2002-12-25, 16:32
Det blir en bra start på deffen. Börja träna kondition NU!

Bamse
2002-12-25, 18:43
Haha, deff kan behövas, har gått upp 10 kg på ett par månader :smokin:

Och ändå har jag tänkt köra en 4-veckors bulk efter Vasaloppet också.. Sen i mitten av april kan jag börja deffa :) Hahaha, kommer bli en utmaning :smash:

Bamse
2003-02-09, 15:11
JAG HATAR SKIDÅKNING :furious: :furious:

Jävla kompis som lurat in mig på detta.

Droppen var när jag blev lack på mina stavar idag efter 6 km och slog av dem mot ett träd. Jag har inget psyke alls - ger upp alldeles för lätt.

Tror jag skiter i Vasaloppet och försöker sälja min nummerlapp. Vilket nog inte blir så svårt..?

Fredszky
2003-02-09, 15:13
Nääääää kom igen nu bamse!!!
vasaloppet är ett mandomsprov!! du måste skryta för dina barnbarn sen vettu!!:cool:

Bamse
2003-02-09, 15:15
Men jag pallar fan inte en mil ens. Hur fan ska jag klara 9 mil?

9 mil, det finns ju bara inte. Det är så jävla långt så det finns inte ord.

När dessutom mina gamla skidor säkert är anpassade för när jag var 15 kg lättare så känns allt bara: :insane: Dessutom slog jag ju av ena staven idag....

Hade tänkt använda januari för att åka som fasen. Resultatet? Jag åkte 2 mil! Var sjuk nästan hela månaden (Vilket fått till följd att det inte blev någon träning, och väldigt sporadiska besök här på Kolozzeum)

Tomten
2003-02-09, 15:22
Haha :)

Håll dig till styrketräningen då, man ska ju inte hålla på med något man inte gillar!

GrovJens
2003-02-09, 16:21
Bamse: Ge inte upp!
Börja med att köpa ny utrustning så ska du se att det går lättare! :thumbup:

Och när det går lättare kommer säkerligen motivationen tillbaks

Peter
2003-02-09, 16:52
Kör glidvalla under hela spannet och dubbelstaka hela vägen, då gör det inte lika mycket att du bulkat upp dig så mycket att du väger för mycket för skidorna.

Glider du 10 meter per stavtag så räcker det ju med 9.000 reps i tricepspuschdown med rep så är du förberedd.

stybb
2003-02-09, 17:28
borde finnas en grej, typ en snodd, du kopplar fast benet i som du sedan kan koppla till cable maskinen på ditt gym... då kan du sen dra benet rakt bakåt.. blir som när du tar skiddag..

.. sett att en massa människor står o sparkar i cable på mitt gym..

stybb
2003-02-09, 17:29
ett tips till är att köra jävligt mkt marklyft.. tävlade i skidor när jag var mindre och det är ju rövmuskeln som tar skada.. ganska vanligt att man skadar sig i den.. :D

Då får du bra magträning samtidigt..

Bamse
2003-02-09, 17:39
Tack för tipsen, men det är mindre än 3 veckor kvar. Jag lägger ner :(

JJ
2003-02-09, 17:50
Gör det.... Mes....

Pecca
2003-02-09, 17:51
mes är ett för fint ord för Bamse:insane:

Bamse
2003-02-09, 17:53
Tack, bussigt.

Pecca
2003-02-09, 17:55
Det var så lite så, du förtjänar´t:smokin:

;)

:angel:

JJ
2003-02-09, 18:02
Gråt inte Bamse, bara retas lite med dig. Vasaloppet är inget man bara gör, för att det ska vara roligt får man börja träna i tid och så ska man ha rätt grejjer.

Bamse
2003-02-23, 14:42
Har sålt startplatsen nu för 1000 kr. Ska ärligt talat bli jävligt skönt att slippa åka :cheers:

Syrran åkte i alla fall öppet spår idag på 6:51.