handdator

Visa fullständig version : Byggarmyter kring mat att äta?


Cerberus
2008-11-11, 10:03
Vad för myter känner ni till?


Några jag undrar om det finns några vetenskapliga skäl att tro på är om ugnsbakad potatis o kycklingbröst är det enda man behöver äta(lite ironisk nu) för det verkar iaf amerikanska byggare äta extremt mkt av. Väldigt enformig kost utan större mängder grönsaker eller frukt tycker ja mig se många byggare äta.

Och varför dricker inte byggare mjölk under deff? Hörde från en kompis att det e pga natriumet som får en o se slätare ut. Men annars då? Kalcium är ju fettförbrännande och proteinet utmärkt.

Verkar va vanligt att svenska byggare aldrig äter bröd under diet, på mitt gym, och ja såg även en intervju med en som heter Jan(stor fan, ska va bland de bästa i sverige iaf) inte heller käkade bröd. Varför? Är det saltet då eller?

martikainen
2008-11-11, 10:53
har väl med att det är onödiga kalorier/kolhydrater att dricka mjölk och äta bröd under deff, det mättar ju inte direkt jättebra om vi inte pratar 98%fullkornsbröd :P

Jay-Z
2008-11-11, 11:27
Byggargurus på nån bräda i staterna skriver om jordnötssmör som det bästa sedan skivat bröd för att bränna fett, och vips gör alla det.

King Grub
2008-11-11, 11:29
Monkey see, monkey do.

Rahf
2008-11-11, 11:37
Jordnötssmör är gott, i måttliga mängder. Jäklar vad energitätt det är dock.

Bahir
2008-11-11, 11:49
Jordnötssmör är gott, i måttliga mängder. Jäklar vad energitätt det är dock.

Testa naturligt jordnötssmör om du hittar det *dräggel*

Byggarmyt: pasta, ris och potatis är dåliga kolhydratskällor... Den har i alla fall jag hört.

Pepz
2008-11-11, 11:53
Monkey see, monkey do.

Hahahahahah!!
dagens!

jag håller med. alltför många som kör: "han är stor han måste kunna allt" och gör exakt likadant. så myter startas och sprids tills de blir allmänt vedertagna...

Nelli
2008-11-11, 12:01
Testa naturligt jordnötssmör om du hittar det *dräggel*

Byggarmyt: pasta, ris och potatis är dåliga kolhydratskällor... Den har i alla fall jag hört.

jag haller med! crunchy sanitarium natural pb :) mmmmmmm

Sniggel
2008-11-11, 13:30
Man kan ju alltid göra sitt eget jordnötssmör. Väldigt enkelt om man har en mixer, jordnötter och olja, t ex rapsolja. Svårare än så är det inte och blir extremt billigt om man köper billiga jordnötter för 20-30kr/kg på exempelvis netto. Men det är ju fortfarande energitätt ja :D

agazza
2008-11-11, 13:35
Funderade faktiskt för några dagar sedan varför Ronnie colman äter strips hela jävla tiden. Måste bara vara för kcal.

martikainen
2008-11-11, 13:40
jag tror ronnie är en sucker för pommes + sin bq sås han kör :D

Cerberus
2008-11-11, 13:49
haha monkey see, monkey do.

men finns det några vetenskapliga belägg för de myter jag läst?

Nitrometan
2008-11-11, 14:07
men finns det några vetenskapliga belägg för de myter jag läst?
För det mesta inte. Myt != vetenskap.

josu
2008-11-11, 14:38
Ja, är nog smart att göra eget jordnötssmör eftersom t.ex. Skippys jordnötssmör innehåller härdade fetter.

Sverker
2008-11-11, 18:27
Ja, är nog smart att göra eget jordnötssmör eftersom t.ex. Skippys jordnötssmör innehåller härdade fetter.


Det räknade jag på för några år sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67539&highlight=Skippys+jordn%F6tssm%F6r

Alfred Nobel
2008-11-11, 18:55
Jag följer Meals Eating Now (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=109962281&page=223) (motsvarigheten till "vad äter du nu-tråden" som fanns på kolo förut) från ett träningsforum borta i staterna och fan vad de konsumerar jordnötssmör. Bläddra igenom själva och se efter.

Typ en slags gudagåva enligt de flesta och om det inte är jordnössmör snålar de inte med nutellan som dyker upp stup i kvarten.

samme11
2008-11-11, 20:06
Dem äter väll fullkornsbröd?

Alfred Nobel
2008-11-12, 20:59
Dem äter väll fullkornsbröd?

Ja, det förståss :D

Bahir
2008-11-12, 22:09
jag haller med! crunchy sanitarium natural pb :) mmmmmmm

Precis den ja! Förbannat god, åt nästan en hel burk, utan några tillägg, under en dag förut.

Nelli
2008-11-13, 00:47
Precis den ja! Förbannat god, åt nästan en hel burk, utan några tillägg, under en dag förut.

HAHA been there done that!
Prova kora 6 vitor i mixer med 5g psyllum husk, en skvatt choklad smak tillsats (finns vid bakverk sektionen pa coles) lite sotnings medel. Toppa med PB och njut! Fantastiskt!

spoonchest
2008-11-13, 13:27
Man kan ju alltid göra sitt eget jordnötssmör. Väldigt enkelt om man har en mixer, jordnötter och olja, t ex rapsolja. Svårare än så är det inte och blir extremt billigt om man köper billiga jordnötter för 20-30kr/kg på exempelvis netto. Men det är ju fortfarande energitätt ja :D

recept på det? plz

Martin Löwgren
2008-11-13, 14:02
Hahahahahah!!
dagens!

jag håller med. alltför många som kör: "han är stor han måste kunna allt" och gör exakt likadant. så myter startas och sprids tills de blir allmänt vedertagna...

Hahaha jag hänger med på denna väg.

Monkey see, monkey do är nya slagordet :thumbup:

Sniggel
2008-11-13, 14:09
recept på det? plz

Det är enklare än vad du tror. Behöver inte räkna på exakta mängder:
Ta exempelvis 1 påse jordnötter och häll i en mixer.
Mixa tills att nötterna är hyfsat finfördelade, nästan smetiga. Det kommer att vara en ganska torr smet nu.
Häll i "lite" olja och mixa lite och kolla hur konsistensen förändras. Fortsätt häll i små mängder och mixa tills att konsistensen ser bra ut. Vill man veta näringsvärde får man ju förstås räkna på hur mycket man häller i ;)
Häller man i oljan innan man mixar så blir inte nötterna lika finfördelade utan det blir ganska "crunchy" då.

Kinsei
2008-11-13, 15:10
Mitt första intryck av byggarmat var en BB-kille jag lärde känna för mer än 15 år sedan. På den tiden var det uppenbarligen jasminris, kokt broccoli och kokt torsk som gällde, samt riskakor eller vitt bröd med en gnutta marmelad. Fett enbart i form av några kapslar från byggar-butiken. Jordnötssmör var nog det sista han skulle ha smakat i alla fall! Men hård blev han ju ändå, på något (?) sätt.

Håller med om att jordnötssmörs-hysterin i USA är knepig (men gott är det!).

Däremot tycker jag inte att det alltid måste vara fel att titta på någon annans mat- eller träningsvanor och "apa efter". Jag tycker att vanorna hos någon som lyckats bra (snygg fysik eller idrottslig prestation) oftast är mer insprirerande än vad som i varje given stund anses vara optimalt.