handdator

Visa fullständig version : Marklyftsschema


Mantus
2008-11-11, 03:01
Jag har sökt efter marklyftstrådar men inte hittat något vettigt så jag tänkte för ovanlighetens skull starta en ny tråd (ovanligt för mig alltså).

Jag har kommit underfund med att jag älskar den fullkomligt perfekta övning som gemene man kallar marklyft men som jag föredrar att benämna "älskling", "my precious" eller vid andra dylika smeknamn. Nåväl till sak, jag vill gärna öka i marklyft och känner att jag behöver ett hållbart schema för att kunna göra detta.

Veckoschemat ser ut som följer (överkroppspassen är inte med):
Dag 1
I marklyft kör jag först alltid 3x6 sedan blir det 2x5 vecka 1, 2x4 vecka 2 osv. ner till 2x1 den femte veckan sedan börjar jag om igen.
Bakböj 6x5
Sneda benlyft med twist 5x4 (skall bli mer reps när jag är tillräckligt stark i obliques)
Bencurl 6x5
Gynstolen 15x4 (I rehabsyfte)

Dag 2
Frontböj 6x5
Good mornings 6x5
Benlyft 10x4
Benspark 6x5 (for the fun of it)
Crunches med vikt på bröstet 10x4

Båda passen tar mellan 60-90 min att utföra beroende på dagsform o dyl.

Det jag undrar är för det första om själva marklyftetschemat i sig är hållbart eller om det riskerar att bli slitsamt. Jag ligger hela den rullande serien igenom väldigt nära mitt RM i respektive set och har ännu inte känt av något men det behöver inte betyda att jag aldrig kommer att ha sådana känningar.
För det andra: Är komplementsövningarna som good mornings inom rätt repsantal eller bör jag även där variera mig lite mer och bör variationerna i sådana fall följa en eventuell marklyftscykel?
För det tredje: Finns det någon annan trevlig komplementsövning?

Min marklyftsstil är för närvarande att ha fötterna något smalare än axelbrett och jag använder mig av dragremmar då jag inte har någon SL ambition i övrigt.

Ursäkta för det röriga inlägget men det var lite svårstrukturerat. Hoppas att innebörden är någorlunda klar annars får ni gärna uppmärksamma mig på oklara partier i texten. Om jag har lämnat ut något viktigt får ni gärna göra mig uppmärksam på det också. Jag vet även att det är väldigt individuellt vad som fungerar för olika lyftare men lite allmänna tips och råd skulle vara väldigt välkomna.

bertbert
2008-11-11, 07:45
1
Det är är inte särskilt slitsamt. Jag ifrågasätter om det är vettigt att gå ner till ettor så ofta men allt beror på hur man utför det. Kör du "balls to the walls" på varje pass kommer du känna dig sliten oavsett om du kör 6:or eller 3:or eller 1:or. (Givetvis blir det sannolikt något värre om du kör ettor). Min egen markträningsvolymen är högre, mycket högre.

2
5-6 reps är vad jag alltid kör i goda morgonar, men jag tror allt från 2 till över 10 reps är fruktbart. Upplever 5-6 reps som mest produktivt som markkomplement dock.

3
Det finns hur många trevliga komplement som helst; marklyft från pall, kronlyft, raka marklyft, raka marklyft med paus i botten, marklyft till knäna, GM, lårcurl, sittande rodd kan med rätt utförande vara ett markkomplement. Alla är bra och kan fylla ett syfte. Som "generella" markkomplement, utan att veta något om personen i fråga, anser jag GM och raka mark vara mest träffsäkra. Vilka komplement du bör köra beror på var du är svag i marklyftet.