handdator

Visa fullständig version : Gröt


hemmos
2008-11-10, 22:43
Jag har letat runt efter ett gott recept på gröt. Jag bantar och vill gärna ändra från att käka mackor varje morgon och undrar om någon har ett bra recept till gröt för en person som bantar. Jag har käkat morsans gröt hemma men nu bor jag ensam och har inte en enda aning om hur man lagar gröt :).*gah!*. Har letat runt lite på google men inte hittat nåt bra.

regus
2008-11-10, 23:02
Häll i önskad mängd havregryn, i med dubbel mängd vatten och en nypa salt om så önskas. Koka (under omrörning) eller micra tills rätt konsistens inträffar. Tar väl typ 2-3 minuter i micro och ett par minuter till att koka.

Sen är det bara att experimentera vad man nu gillar. Men äpple, kanel och mjölk är en deffvänlig kombination.

Sylt också om man har plats för extrakalorierna som sockret ger.

Raschmus
2008-11-10, 23:15
Eddie_Vedder, vart faen är du?

:angel:

hemmos
2008-11-10, 23:24
Häll i önskad mängd havregryn, i med dubbel mängd vatten och en nypa salt om så önskas. Koka (under omrörning) eller micra tills rätt konsistens inträffar. Tar väl typ 2-3 minuter i micro och ett par minuter till att koka.

Sen är det bara att experimentera vad man nu gillar. Men äpple, kanel och mjölk är en deffvänlig kombination.

Sylt också om man har plats för extrakalorierna som sockret ger.

Tusen tack, ska köra det imon. Har tröttnat på mackor.

SweetEm
2008-11-10, 23:26
om inte annat så står det alltid recept på havregrynspaketen:P finns en massa andra goda gryn man kan köpa. vet inte namnen bara.
lycka till:)

J.V
2008-11-11, 00:00
i med pepparkakskrydda, mumsé!

PiNG.
2008-11-11, 00:21
Stor plastlåda med 3 dl fiberberikad havregryn och 5 dl vatten. Lite salt i det. 7 minuter och 30 sekunder i micron, full effekt.

Rör om när de e klart och släng på lite rårörda lingon med en skvätt lättmjölk.

Så ser min gröt ut varje morgon. Men man kanske ska prova pepparkakskrydda som omväxling? Passar bra till juletider :)

Eddie Vedder
2008-11-11, 07:06
Eddie_Vedder, vart faen är du?

:angel:

Jag börjar bli less på att svara i alla tusen identiska gröttrådar.;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69449&highlight=gr%F6t
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92291
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109644&highlight=gr%F6t
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92291
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=62404&highlight=gr%F6t

Bahir
2008-11-11, 07:15
Gröt, närmare bestämt havregrynsgröt, är det lättaste du någonsin kommer laga.

Havregryn+ vatten för att täcka havregrynen och lite mer. Högsta värme på plattan, sänk till hälften när det börjar koka. Rör om. Klart

Du lär dig hitta en bekväm mängd havregryn och vatten efter ett par försök. Sedan är det bara tillsätta valfritt tillbehör samt mjölk. Går på 5-10 minuter att laga allt som allt, och är förnämligt gott. Jag käkar havregrynsgröt till frukost varje dag. Har dock inte käkat mannagrynsgröt på flera år, det suktar jag efter...

PiNG.
2008-11-11, 13:24
...Har dock inte käkat mannagrynsgröt på flera år, det suktar jag efter...

Ja de va nog 15 år sen iaf. Får fixa till helgen när man har tid att misslyckas :D

martikainen
2008-11-11, 13:47
Synd att inte risgrynsgröt går lika fort som havre att göra... tur det finns på tub för hyffsad peng :)

min favorit är ialla fall Kanel socker äppelmos och mjölk, hamnar på 350kcal för en portion som mättar på morgonen.

-C-
2008-11-11, 18:52
Gryn, vatten, salt. In i mikron 2 min.
Ta ut gröt och häll över önskad mängd av frysta blåbär. Blanda runt så bären hamnar under den varma gröten. Låt stå i 20 sek. Blanda runt så gröten får en fin lila färg. Strö över lite socker/hermesetas eller annat önskat sötningsmedel. Häll över kall mjölk och njut!

Alfred Nobel
2008-11-11, 19:06
2dl havregryn, 4dl vatten, 1 nypa salt och 1tsk pepparkakskrydda. In i mirkovågsugnen och tillaga på 750W i 4 minuter. (Det kommer dofta pepparkaka i hela köket)

Tag sedan ut gröten och rör runt med sked, låt svalna.

Medan gröten svalnar blandar du 100g keso med 150g kvarg i en bunka och tillsätter 3-4 kapslar funlight (kapslar = själva locket till flaskan). Vispa sedan allt i bunken ordentligt och smaka av med fingret. Är den för tråkig och sträv i smaken tillsätter du lite extra funlight eller spä ut med vatten om den är för tjock.

Nu är du nästan i mål och kan äta din gröt. Men innan du klickar på kvarg & keso blandingen på din heta gröt måste du strö mängder kanel över gröten. Det ska bilda ett mm tjock lager så att man inte ser gröten under. Sen klickar du på keso&kvarg blandningen på kaneltäcket och njuter till morgonblaskan.

Bahir
2008-11-11, 22:22
2dl havregryn, 4dl vatten, 1 nypa salt och 1tsk pepparkakskrydda. In i mirkovågsugnen och tillaga på 750W i 4 minuter. (Det kommer dofta pepparkaka i hela köket)

Tag sedan ut gröten och rör runt med sked, låt svalna.

Medan gröten svalnar blandar du 100g keso med 150g kvarg i en bunka och tillsätter 3-4 kapslar funlight (kapslar = själva locket till flaskan). Vispa sedan allt i bunken ordentligt och smaka av med fingret. Är den för tråkig och sträv i smaken tillsätter du lite extra funlight eller spä ut med vatten om den är för tjock.

Nu är du nästan i mål och kan äta din gröt. Men innan du klickar på kvarg & keso blandingen på din heta gröt måste du strö mängder kanel över gröten. Det ska bilda ett mm tjock lager så att man inte ser gröten under. Sen klickar du på keso&kvarg blandningen på kaneltäcket och njuter till morgonblaskan.

Låter som en överbelastning för smaklökarna. Känner du av alla smakerna, eller blir det helt enkelt någon übersmak när man blandar dem?

samme11
2008-11-11, 22:52
2dl havregryn, 4dl vatten, 1 nypa salt och 1tsk pepparkakskrydda. In i mirkovågsugnen och tillaga på 750W i 4 minuter. (Det kommer dofta pepparkaka i hela köket)

Tag sedan ut gröten och rör runt med sked, låt svalna.

Medan gröten svalnar blandar du 100g keso med 150g kvarg i en bunka och tillsätter 3-4 kapslar funlight (kapslar = själva locket till flaskan). Vispa sedan allt i bunken ordentligt och smaka av med fingret. Är den för tråkig och sträv i smaken tillsätter du lite extra funlight eller spä ut med vatten om den är för tjock.

Nu är du nästan i mål och kan äta din gröt. Men innan du klickar på kvarg & keso blandingen på din heta gröt måste du strö mängder kanel över gröten. Det ska bilda ett mm tjock lager så att man inte ser gröten under. Sen klickar du på keso&kvarg blandningen på kaneltäcket och njuter till morgonblaskan.



Är det bra om man bantar?

Fearstrike
2008-11-11, 23:28
ja, du blir stört mätt på det. En vild gissning på att de landar kring 400-500 kcal.