handdator

Visa fullständig version : Deff/diet hjälp med kcal räknande bla.


ojjan
2008-11-10, 17:37
Tja..

Har tränat styrketräning ett antal år och vill nu tappa de kilon som döljer magrutorna bla.

Är 19 år, 185cm lång, väger 81 kg. (visst ingen mega vikt men magrutorna e fortfarande inte synliga tillräckligt)

Räknade mha deffguiden ut mitt basala energibehov vid vila, vilket blev:
1977kcal

Jag jobbar som elektriker vilket gör att jag borde förbrännar rätt mycket om dagen, men för att vara på den säkra sidan så gångar jag bara med 1,3:
2570kcal~2500kcal

Tar sedan bort 750kcal/dagen å får då 1750kcal/dagen utan mer aktivitet än jobbet.

Lägger till 150kcal mat för styrketräning som tränas 4ggr i veckan. Kommer även att lägga till spinning 30min (300kcal), spinning 60min (600kcal), och crosstraining (?). Detta kommer jag äta upp så jag ligger på ett underskott mellan 500-750kcal/dagen.

Räknade vad jag åt idag och kom fram till :

07:00 - Protein shake; 257kcal
09:00 - Fiberhavregrynsgröt med kanel, minimjölk, äpple; 170kcal
12:00 - Kyckling med keso, avokado; 452kcal
16:00 - Protein shake; 257kcal
18:00 - Träning styrka; -150kcal
19:00 - Protein shake; 257kcal
20:00 - Makrill i tomatsås med 3 kokta ägg och 1dl fullkornspasta; 474,5kcal

Detta blir 1868Kcal, 259g protein, 110,3g kolhydrater, 82g fett..Underskott på ca 750kcal..

Äter jag rätt?
Räknar jag rätt?
Äter jag förmycket?
Ändras på?

Som sakt första deff/dieten vill göra rätt från början..:smash:

Mvh

forslund
2008-11-10, 19:00
Är du säker på att du räknat ut ditt BMR rätt? När jag räknade ut snabbt fick jag ihop 2232 kcal utan aktivitetsfaktor.
1977 kcal låter lite lågt för din vikt/längd.

Antagligen är din dag mycket mer aktiv än 1,3.

Huruvida om du räknat rätt på maten är omöjligt att säga då inte mängden finns angiven överallt, men;

09:00 - Fiberhavregrynsgröt med kanel, minimjölk, äpple; 170kcal

Låter lite i underkant, men omöjligt att säga utan att veta mängden, som sagt.