handdator

Visa fullständig version : Skillnad - latsdrag bröst/nacke


Macen
2008-11-10, 11:36
Har en liten fundering.

Vad är det för skillnad i vilka muskler man tränar vid latsdrag till bröst kontra till nacke? Är det över huvud taget någon skillnad?

obesogen
2008-11-10, 11:44
Hej och välkommen till forumet!
Din fråga har behandlats många gånger här på forumet. Det finns en sökfunktion uppe till höger, använd den och specificera sökningen till delen "Träning - vikter & kondition", så kommer du hitta en mängd trådar. Sök förslagsvis på latsdrag framför eller bakom :thumbup:

Martin Löwgren
2008-11-10, 14:01
Har en liten fundering.

Vad är det för skillnad i vilka muskler man tränar vid latsdrag till bröst kontra till nacke? Är det över huvud taget någon skillnad?

Don´t go there man!

:thumbup:

Macen
2008-11-10, 16:52
Don´t go there man!

:thumbup:

Hehe, jag märkte det när jag tittade runt lite mer! ;)

The Swedish Oak
2008-11-10, 17:45
Försöker man summera trådarna så anser vissa att Latsdrag bakom kan skada axlarna, och andra inte.

Men kör det du tycker är bekvämast/naturligast så blir det nog bra, chins är också trevligt.

Macen
2008-11-11, 11:17
Försöker man summera trådarna så anser vissa att Latsdrag bakom kan skada axlarna, och andra inte.

Men kör det du tycker är bekvämast/naturligast så blir det nog bra, chins är också trevligt.

Visst är chins också bra, har dock lite för hög kroppsvikt i förhållande till styrka vilket gör att det inte blir mer än 2-3 st innan jag inte orkar mer :em:

Diggler
2008-11-11, 15:13
Det är lättare att köra strikt och fokusera på latsen om man drar bakom nacken. Drar man framför är det lätt hänt att armbågarna går framför kroppen istället för rätt ut, och då använder man fler muskler i rörelsen. Man kan även fuska med att luta sig bakåt om man drar framför, det är omöjligt om man drar bakom.

Vill man ha en basövning skiter man i latsdraget och kör rodd istället.

(Sen om det är skadligt eller inte att dra bakom vågar jag mig inte på att svara på)

dellan
2008-11-11, 17:14
Latsdrag bakom huvudet känns som en onaturlig rörelse. Kan tänka mig att skaderisken är större än till bröstet. Visst, man kan fuska om man kör till bröstet men det är ju upp till en själv hur man vill göra.

Arne Persson
2008-11-11, 21:16
Latsdrag bakom huvudet känns som en onaturlig rörelse. Kan tänka mig att skaderisken är större än till bröstet. Visst, man kan fuska om man kör till bröstet men det är ju upp till en själv hur man vill göra.

Onaturlig? Vilken skaderisk?

Status Quo
2008-11-11, 21:23
Har försökt mig på latsdrag bakom nacke två gånger och skadat mig båda.

ceejay
2008-11-11, 21:26
Ser vissa på gymmet som kombinerat dessa två övningar och drar till hjässan istället :)

jocke12
2008-11-11, 21:27
Onaturlig? Vilken skaderisk?

Finns ju många som inte/knappt klarar av att dra latsdrag till nacken. Att det då för vissa skulle kännas som en stretchövning och därigenom "onaturlig" är väl inte särskilt konstigt. Känns som du märker ord istället för att berätta hur du ser på saken. Förvisso vet nog de flesta redan det, men varför inte länka till tidigare inlägg om du inte orkar ta det igen?

Skaderisken är jag övertygad om att den är större just för att rörelsen inte känns helt rätt för många. Att då det knappt går pressa ner stången bakom huvudet känns ju onekligen väldigt mycket mer riskabelt än att dra till bröstet - något 99,6 % klarar av.

Vastrix
2008-11-11, 21:28
Latsdrag bakom huvudet känns som en onaturlig rörelse.

Det kan ha att göra med vad jag är van vid men för mig känns det mycket konstigt att träna latsdrag med rakstång framför huvudet. Med vinklat "triangel" handtag (vad det nu kallas) känns det däremot väldigt bra. Chins framför känns däremot bra men det övningen har jag aldrig tränat bakom.
Detta kan som sagt enbart vara relaterat till tillvänjning eftersom jag har tränat bakom nacken sedan jag började träna. Min högst subjektiva åsikt är därför att det per automatik inte måste kännas som en onaturlig rörelse.

nyrjoh
2008-11-11, 21:41
Oftast är anledningen till att man tycker att latsdrag bakom nacken känns onaturligt eller gör ont är stelhet i framsidan, alltså stora och lilla brösmuskeln ffa, vilket leder till att man har svårt att dra ihop skulderbladen och brytningen i axeln blir större än om du är rörlig på framsidan. Har du bra längd på bröstmusklerna så är är det inga problem alls att ha armarna i bakre läget.

Arne Persson
2008-11-11, 22:55
Har försökt mig på latsdrag bakom nacke två gånger och skadat mig båda.
Skadat vad?

Arne Persson
2008-11-11, 23:01
Finns ju många som inte/knappt klarar av att dra latsdrag till nacken. Att det då för vissa skulle kännas som en stretchövning och därigenom "onaturlig" är väl inte särskilt konstigt. Känns som du märker ord istället för att berätta hur du ser på saken. Förvisso vet nog de flesta redan det, men varför inte länka till tidigare inlägg om du inte orkar ta det igen?

Skaderisken är jag övertygad om att den är större just för att rörelsen inte känns helt rätt för många. Att då det knappt går pressa ner stången bakom huvudet känns ju onekligen väldigt mycket mer riskabelt än att dra till bröstet - något 99,6 % klarar av.

Konstigt att jag aldrig har haft några problem med folk som "skadat sig" eller "kännt obehag" av denna övning under mina få år (30) som instruktör. Under dessa få år så har jag instruerat en hel del i alla möjliga åldrar.

Med ditt resonemang så är det helt omöjligt med knäböj där du ju har en tung nedåtpressande stång betydligt längre ner bakom nacken....
Som sagt jag har fortfarande inte fått en enda HÅLLBAR förklaring till att övningen skulle vara skadlig, däremot en massa kvasiförklaringar.

jocke12
2008-11-11, 23:20
Med ditt resonemang så är det helt omöjligt med knäböj där du ju har en tung nedåtpressande stång betydligt längre ner bakom nacken....
Som sagt jag har fortfarande inte fått en enda HÅLLBAR förklaring till att övningen skulle vara skadlig, däremot en massa kvasiförklaringar.

Med mitt resonemang är det inte alla som har lätt att ta ett smalt grepp runt stången bakom nacken. Något om att en knäböj skulle vara omöjlig har jag inte påstått.

Nu är jag inte utbildad inom ämnet, men att det skador inträffar har du ju bevis för redan här i tråden. Svaret på varför överlämnar jag till någon annan.

Förvisso tror jag inte skaderisken är hög och jag är övertygad om att det går att stretcha sig ifrån den i nio fall av tio, men att det känns fel för vissa är väl ingen nyhet?

Paria
2008-11-11, 23:24
Själv kör jag framför nacke p g a rädsla för att vajern ska gå av och jag ska dra stången med full kraft rakt ner i nacken. Känns lite säkrare att dra mot bröstet då.

Arne Persson
2008-11-11, 23:35
Med mitt resonemang är det inte alla som har lätt att ta ett smalt grepp runt stången bakom nacken. Något om att en knäböj skulle vara omöjlig har jag inte påstått.

Nu är jag inte utbildad inom ämnet, men att det skador inträffar har du ju bevis för redan här i tråden. Svaret på varför överlämnar jag till någon annan.

Förvisso tror jag inte skaderisken är hög och jag är övertygad om att det går att stretcha sig ifrån den i nio fall av tio, men att det känns fel för vissa är väl ingen nyhet?

Varför har jag aldrig råkat ut för alla dessa skador med alla mina adepter? Hade jag gjort det så hade såklart omedelbart upphört med övningen. Lyckligtvis har jag ju inte behövt det....

Stretcha? Varför? Hur? Hjälper verkligen stretching?

Jag får intrycket här att en del har drabbats av den recenta fina masspsykos som härskat sedan PT-industrins födelse. Många experter uttalar sig utan att ens träna övningen. Att ha "testat" övningen någon gång är ju knappast relevant i detta fall.

Arne Persson
2008-11-11, 23:37
Själv kör jag framför nacke p g a rädsla för att vajern ska gå av och jag ska dra stången med full kraft rakt ner i nacken. Känns lite säkrare att dra mot bröstet då.

Självklart kör man på funktionsdugliga redskap. Du kör kanske inte heller bicepscurl i dragapparat?;)

jocke12
2008-11-11, 23:53
Varför har jag aldrig råkat ut för alla dessa skador med alla mina adepter? Hade jag gjort det så hade såklart omedelbart upphört med övningen. Lyckligtvis har jag ju inte behövt det....

Stretcha? Varför? Hur? Hjälper verkligen stretching?

Jag får intrycket här att en del har drabbats av den recenta fina masspsykos som härskat sedan PT-industrins födelse. Många experter uttalar sig utan att ens träna övningen. Att ha "testat" övningen någon gång är ju knappast relevant i detta fall.

Tror nog att vi är ganska överens egentligen. Det jag påstår är att inte alla tycker latsdrag bakom ryggen är en bekväm övning. Hur det kunde gå från det till att knäböj är en omöjlig övning tycker jag i och för sig var snyggt gjort.

Stretching borde hjälpa mot den stelhet som gör att man inte kommer ner ordentligt i övningen. Att tvinga axlarna till en position de inte är vana vid med hjälp av råstyrka misstänker jag är det obekväma i det hela. Sen; visst, det är mycket möjligt att folk utan att prova på fördömer övningen, men lite tilltro till människor får man väl ändå ha. :)

Arne Persson
2008-11-12, 00:13
Tror nog att vi är ganska överens egentligen. Det jag påstår är att inte alla tycker latsdrag bakom ryggen är en bekväm övning. Hur det kunde gå från det till att knäböj är en omöjlig övning tycker jag i och för sig var snyggt gjort.

Stretching borde hjälpa mot den stelhet som gör att man inte kommer ner ordentligt i övningen. Att tvinga axlarna till en position de inte är vana vid med hjälp av råstyrka misstänker jag är det obekväma i det hela. Sen; visst, det är mycket möjligt att folk utan att prova på fördömer övningen, men lite tilltro till människor får man väl ändå ha. :)

Du tvingar axlar betydligt mer i en knäböj eller ännu värre press bakom nacken. Tänk efter...

The Swedish Oak
2008-11-12, 00:22
Visst är chins också bra, har dock lite för hög kroppsvikt i förhållande till styrka vilket gör att det inte blir mer än 2-3 st innan jag inte orkar mer :em:

Behöver inte vara ett problem, ha en polare med dig som trycker upp benen när du inte orkar.

Annars kör du 2-3 stycken, vilar, 2-3 , vila sen kompletterar du med lite latsdrag.

jocke12
2008-11-12, 02:26
Du tvingar axlar betydligt mer i en knäböj eller ännu värre press bakom nacken. Tänk efter...

I knäböj finns en möjlighet att hålla väldigt brett. Ofta är de breda latsdraghandtagen böjda och skulle då påfresta mer. Som jag försökte påvisa tidigare så tror jag vår meningsskiljaktighet egentligen ligger i huruvida vi faktiskt tror på de som påstår sig få ont i axlarna av latsdrag bakom huvudet. Jag kan se möjligheten - du gör det inte. Jag tror inte vi kommer komma fram till något oavsett hur många andra övningar, års erfarenhet eller hur mycket ironi vi blandar in. Hejs.

MasterChief
2008-11-12, 11:10
Stretching borde hjälpa mot den stelhet som gör att man inte kommer ner ordentligt i övningen. Att tvinga axlarna till en position de inte är vana vid med hjälp av råstyrka misstänker jag är det obekväma i det hela. Sen; visst, det är mycket möjligt att folk utan att prova på fördömer övningen, men lite tilltro till människor får man väl ändå ha. :)


SKillnaden är att i latsdrag så har du kraften "åt andra hållet" , jämfört med axelpress och knäböj. Eftersom stången hela tiden vill uppåt så blir det ingen skadlig belastning på axlarna.

jocke12
2008-11-12, 11:25
SKillnaden är att i latsdrag så har du kraften "åt andra hållet" , jämfört med axelpress och knäböj. Eftersom stången hela tiden vill uppåt så blir det ingen skadlig belastning på axlarna.
...
Att tvinga axlarna till en position de inte är vana vid med hjälp av råstyrka misstänker jag är det obekväma i det hela.

MasterChief
2008-11-12, 11:44
Att tvinga axlarna till en position de inte är vana vid med hjälp av råstyrka misstänker jag är det obekväma i det hela.


Du tvingar axlar betydligt mer i en knäböj eller ännu värre press bakom nacken. Tänk efter...


Det blir ju inte så mycket tvingande eftersom kraften går "åt fel håll". Nu blir det mer som en stretch (förutom för bakre delen som aktivt arbetar).

jocke12
2008-11-12, 12:12
Det blir ju inte så mycket tvingande eftersom kraften går "åt fel håll". Nu blir det mer som en stretch (förutom för bakre delen som aktivt arbetar).

I knäböj finns en möjlighet att hålla väldigt brett. Ofta är de breda latsdraghandtagen böjda och skulle då påfresta mer.

Med lugnt och strikt utförande ser jag nog heller inte hur man skulle kunna skada sig. Om man däremot, som många faktiskt gör, rycker ner stången till nacken ser jag mycket väl hur det skulle kunna gå åt skogen.

Arne Persson
2008-11-12, 17:33
Det blir ju inte så mycket tvingande eftersom kraften går "åt fel håll". Nu blir det mer som en stretch (förutom för bakre delen som aktivt arbetar).

Jag använde bara hans vokabulär.....

Arne Persson
2008-11-12, 17:35
I knäböj finns en möjlighet att hålla väldigt brett. Ofta är de breda latsdraghandtagen böjda och skulle då påfresta mer. Som jag försökte påvisa tidigare så tror jag vår meningsskiljaktighet egentligen ligger i huruvida vi faktiskt tror på de som påstår sig få ont i axlarna av latsdrag bakom huvudet. Jag kan se möjligheten - du gör det inte. Jag tror inte vi kommer komma fram till något oavsett hur många andra övningar, års erfarenhet eller hur mycket ironi vi blandar in. Hejs.

Jag ser nog mer än du anar unge, och naturligtvis anonyme, man....

Wao
2008-11-12, 17:50
Jag måste hålla med Arne här. Jag körde latsdrag till bröstet förut men har gått över till mot nacke för ett tag sen. De första passen kändes det obehagligt och stelt, men jag stretchade bara mina stela tits och fortsatte köra mot nacke och nu går det hur bra som helst. Inga obehag alls.

MasterChief
2008-11-12, 19:14
Jag använde bara hans vokabulär.....

Jag använde ditt citat som ett svar på hans svar. Jag motsatte mig alltså inte det (som du märker om du läser mina inlägg). :)

Arne Persson
2008-11-12, 19:15
Jag använde ditt citat som ett svar på hans svar. Jag motsatte mig alltså inte det (som du märker om du läser mina inlägg). :)

Jag vet min vän. :)

MasterChief
2008-11-12, 19:17
Jag vet min vän. :)

Bra.

Får jag bjuda hem herrn på Te?

Arne Persson
2008-11-12, 19:22
Bra.

Får jag bjuda hem herrn på Te?

Gärna på grönt Te. :)

Diggler
2008-11-12, 19:25
Arne, hur är det med pressar bakom då? Har börjat med den på senare tid (sittande, utan stöd för ryggen, med fri stång) och har kommit upp på 75kg i några reps. Farligt eller inte farligt?

ligne
2008-11-12, 20:19
Arne, hur är det med pressar bakom då? Har börjat med den på senare tid (sittande, utan stöd för ryggen, med fri stång) och har kommit upp på 75kg i några reps. Farligt eller inte farligt?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9862&highlight=press+bakom+nacken

Dan S
2008-11-13, 11:00
Det jocke12 menar är att du använder dina muskler och drar nedåt, tar det emot och du drar ännu mer så klickar det ju till, är det verkligen normalt enligt er? Jag får bättre kontakt bakom nacken och kör både bröst och nacke. Men jag kan TÄNKA mig att är man stel som satan bak, och verkligen tvingar ner armarna då dom är bakom kroppen, inte är hälsosamt, precis som jag tänker att tvinga ner någon i spagat kan vara bra.

See where i'm getting? :>

Ni kan ju allvarligt inte mena att dessa "rykten" om skaderisk bakom nacken är fullständigt ogrundade?

ligne
2008-11-13, 11:52
Ni kan ju allvarligt inte mena att dessa "rykten" om skaderisk bakom nacken är fullständigt ogrundade?

jo det kan vi.
tills motsatsen är BEVISAD och inte bara består av "jag tror att det är så"

MasterChief
2008-11-13, 14:53
Det jocke12 menar är att du använder dina muskler och drar nedåt, tar det emot och du drar ännu mer så klickar det ju till, är det verkligen normalt enligt er? Jag får bättre kontakt bakom nacken och kör både bröst och nacke. Men jag kan TÄNKA mig att är man stel som satan bak, och verkligen tvingar ner armarna då dom är bakom kroppen, inte är hälsosamt, precis som jag tänker att tvinga ner någon i spagat kan vara bra.

See where i'm getting? :>

Ni kan ju allvarligt inte mena att dessa "rykten" om skaderisk bakom nacken är fullständigt ogrundade?

Det kanske bara är jag men jag har svårt att "tvinga" mina armar i en position de inte klarar samtidigt som de lyfter närmare 100 kg :-/

tsp
2008-11-13, 17:52
Jag kör inte bakom nacken utan bara mot bröstet. Får för mig att jag skulle utveckla (ännu värre) "gamnacke" ifall jag gör den övningen. Skaderisk vågar jag inte uttala mig om men som alltid så är det i princip ingen som helst fara så länge man inte överskrider sin förmåga. (säger väl sig självt? :D )

Sparven från Minsk
2008-11-13, 18:03
Har förr om åren kört drag bakom nacken, tills jag fick ont i höger axel. Om det beror på latsdragen eller något annat kan jag inte luska ut, men kör nu alltid framför bröstet då det känns bättre för mig och jag kommer "djupare" eller längre ned, längre rörelse.
När jag körde bakom nacken var det även lätt att jag böjde huvudet långt fram för att inte få stången i huvudet, vilket även gjorde att jag böjde hela ryggen lätt framåt. Med stången framför huvudet så kan jag sitta mer rak både i nacke och i rygg. Känsn bekvämare om som om det tar mer.

OBS!!! Min egen åsikt. Vad andra tror eller vet skiter jag i. ;)