handdator

Visa fullständig version : Strypa kolhydratintaget


Martin Löwgren
2008-11-10, 11:29
Normalt stryper man ju kolhydrat intaget cirka 1vecka innan tävling men jag har fått rådet att göra det nu 3veckor tidigare än det normala.

Är det fler som gjort såhär. Vad kan jag förvänta mig för positiva reps negativa effekter av detta förusatt att jag håller mig på rätt energimängd från fett och protein?

Tacksam för svar

/Axon

jwzrd
2008-11-10, 11:33
Din dietist kunde kanske förklara varför du får rådet att göra så.

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:34
Din dietist kunde kanske förklara varför du får rådet att göra så.

Han är utanför detta. Detta är coach som styr eftersom det är han som har tävlingserfarenhet.

jwzrd
2008-11-10, 11:36
Han är utanför detta. Detta är coach som styr eftersom det är han som har tävlingserfarenhet.

Ok, så din coach kan förklara för dig varför han önskar detta.

Fearstrike
2008-11-10, 12:32
seriöst orka va liten pojke som e tuff på internet. Undrar han över något får han väl fråga. Hur orkar du ens svara i tråden om du ändå planerar att vara dryg? Tröttsamt.

z_bumbi
2008-11-10, 12:39
Hur ska någon annan än coachen kunna förklara varför åtgärden införs?

jwzrd
2008-11-10, 13:20
seriöst orka va liten pojke som e tuff på internet. Undrar han över något får han väl fråga. Hur orkar du ens svara i tråden om du ändå planerar att vara dryg? Tröttsamt.

Jag är en ganska stor pojke men ja, jag är ganska tuff på internet. Jag är ganska tuff för jämnan och till det hör att man exempelvis frågar den som påstår något om man tycker att det är knepigt. Hur fan ska vi här kunna veta vad coachen har för planer?

manekin
2008-11-10, 13:29
jwzrd är internettuffing #2 här på forumet efter Tricklev som alltid förblir #1

Martin Löwgren
2008-11-10, 13:55
Ok, så din coach kan förklara för dig varför han önskar detta.

Min coach utgår ju bara från egna erfarenheter från tävlingsammanhang men jag skulle vilja ha en mer fysiologisk förklaring och därför vände jag mig till kolo men glömde att de finns så många tuffa killar här.

z_bumbi
2008-11-10, 14:11
Min coach utgår ju bara från egna erfarenheter från tävlingsammanhang men jag skulle vilja ha en mer fysiologisk förklaring och därför vände jag mig till kolo men glömde att de finns så många tuffa killar här.

Jo vi är så tuffa att vi vill ha ett faktaunderlag innan vi uttalar oss om något vi inte kan ha en aning om...

Så varför ska du dra ner på kolhydraterna? Vad har du fått för motivering?
Vad är den förväntade effekten? Hur har upplägget sett ut fram tills den tidpunkten och hur ska du köra sista tre veckorna? Vikt? Fettprocent? Hur reagerade du förra deffen? Hur funkar du på tömningar?
Plus en rad frågor till som du kanske kan lista ut själv..

Jay-Z
2008-11-10, 14:13
Martin: Kör hårt och hoppas på att du har samma förutsättningar som coachen och reagerar lika bra på upplägget...

William
2008-11-10, 14:16
När du säger att man vanligtvis stryper kolhydraterna en vecka innan tävling antar jag att du syftar på kolhydrat/vätsketömning med syftet att se hårdare ut på scenen under tävlingen.

Om så är fallet, så kan jag inte se ngn anledning till varför man skulle börja med detta 3 veckor innan tävling.

Jay-Z
2008-11-10, 14:19
När du säger att man vanligtvis stryper kolhydraterna en vecka innan tävling antar jag att du syftar på kolhydrat/vätsketömning med syftet att se hårdare ut på scenen under tävlingen.

Om så är fallet, så kan jag inte se ngn anledning till varför man skulle börja med detta 3 veckor innan tävling.

Brologic säger ju mer absurt och hårt ett upplägg är desto bättre måste det vara.

Danny Devito
2008-11-10, 14:26
Brologic säger ju mer absurt och hårt ett upplägg är desto bättre måste det vara.

Hehe, som på din signatur då. ;)

Mirre
2008-11-10, 14:45
Ska du behålla samma totala kcalnivå och omfördela k/f/p eller bara sänka k och därigenom även sänka det totala kcalintaget?

Vad ska du tävla i? Af? Cb? Bb?
Vem är coachen? Vi brukar känna till varandra. ;)

Nelo322
2008-11-10, 15:18
är ingen expert men om du äter lika mycket kcal från protein/fett som från kolhydrater/protein/fett så kommer det väll inte hända något? mer än att du kommer vara grymt seg i huvet och må ganska dåligt!

Eddie Vedder
2008-11-10, 16:00
mer än att du kommer vara grymt seg i huvet och må ganska dåligt!

Vad vet du om det?

Tre veckor på ketodiet låter som tillräckligt lång tid för att anpassa sig. Då är ju snarare frågan om energiunderskottet i sig kommer påverka på det sättet du nämner men det är ju en annan femma.

Att nästintill nollade kolhydrater per automatik innebär att man blir slö och seg i huvudet tror jag bara gäller inledningen av en sådan kost faktiskt. Men å andra sidan har jag inga erfarenheter och kan inte uttala mig lika säkert som du.

Martin Löwgren
2008-11-10, 19:32
Ska du behålla samma totala kcalnivå och omfördela k/f/p eller bara sänka k och därigenom även sänka det totala kcalintaget?

Vad ska du tävla i? Af? Cb? Bb?
Vem är coachen? Vi brukar känna till varandra. ;)

Samma kcal nivå men ersätta kolhydrat med fett och protein. Möjligtvis sänka kcal intag mer och mer inför tävling.

Ska göra debut i classic bodybuilding 178cm+. Har som mål att vinna sm 2012 i den grenen så denna tävling är enbart en lärlingstävling.

Soheil heter coachen och billy näringsfysiologen.

Martin Löwgren
2008-11-10, 20:59
Mitt exakta energiintag för de sista 4 veckorna!

Frukost

20gram fett
30gram protein

Mellanmål
30gram protein
15gram fett

Lunch
50gram protein
50gram fett

Mellanmål
30gram protein
15gram fett

Middag
50gram protein
50gram fett

Kvällsmål
50gram protein

240gram protein (960kcal)
150gram fett (1350)

2310 kalorier

Mina fettkällor


Avokado
Raps/Olivolja
Majonäs
Valnötter
Lax


Mina proteinkällor

Kycklingfile
Oxfile
Ägg
Vassleproteinpulver
Kaseinproteinpulver



/Axon

Anders The Peak
2008-11-10, 21:02
När är det tänkt att du ska tävla Martin?
Jag är skeptisk till ren ketodiet. Man bränner för mycket muskler i onödan...

Martin Löwgren
2008-11-10, 21:04
När är det tänkt att du ska tävla Martin?

7dec om allt går som planerat. Jag har dock satt 2012 som mitt mål. Då ska jag vinna SM i Classic Bodybuilding. Detta blir min lärlingstävling och jag får träffa alla andra tävlande som kommer vara i ruggig form *popcorn*

Angående ketodiet: Även om man håller samma kaloriintag?

jwzrd
2008-11-10, 21:05
Det är inte så att din coach tycker att du har lite för mycket fett kvar att förlora så han kapar kolhydraterna redan nu? Jag har sett sådana resonemang föras tidigare.

Anders The Peak
2008-11-10, 21:14
Jag tycker att du ska lägga in dagar då fyller på kanske en gång i veckan. Det räcker med 300-400gr kolisar för att spara och öka förbränningen. Men det blir betydligt jobbigare pga kroppen inte helt ställer om till fettförbränning men antagligen får du ett betydligt bättre resultat.
Om du vet vem Roger Svensson är"Mr Sixpack" i Gbg kan det vara av värde att prata med honom den här typen av diet. Även Daniel Nordberg kan det här rätt bra och du vet han finns på Sveavägen nära Odenplan. Han är alltid hjälpsam av sig.

Martin Löwgren
2008-11-10, 21:21
Det är inte så att din coach tycker att du har lite för mycket fett kvar att förlora så han kapar kolhydraterna redan nu? Jag har sett sådana resonemang föras tidigare.

Nej jag ligger i fas. Han utgår från egen erfarenhet och vad som fungerade för honom (även om det kanske inte är 100% fysiologiskt rätt) och jag litar på honom.

Martin Löwgren
2008-11-10, 21:23
Jag tycker att du ska lägga in dagar då fyller på kanske en gång i veckan. Det räcker med 300-400gr kolisar för att spara och öka förbränningen. Men det blir betydligt jobbigare pga kroppen inte helt ställer om till fettförbränning men antagligen får du ett betydligt bättre resultat.Om du vet vem Roger Svensson är"Mr Sixpack" i Gbg kan det vara av värde att prata med honom den här typen av diet. Även Daniel Nordberg kan det här rätt bra och du vet han finns på Sveavägen nära Odenplan. Han är alltid hjälpsam av sig.

Har jag förstått rätt. Du tycker jag ska köra den här dieten men att t.ex på lördagar fylla på med 400gram kolhydrat?

Låter inte så logiskt i mina öron men de kanske de är :thumbup:?

Anders The Peak
2008-11-10, 21:37
Martin jag tycker att du tar någon av dina promenader förbi Daniel N mitt på dagen då han har lite tid över och pratar lite diet träning och ätardagar. Vad man bör tänka på om man vill ha en bra form och färg på tävlingsdagen.
Det är knepigt att ge några bra personliga råd över nätet det är bättre att snacka med någon som kan bedöma lite osv...

Nelo322
2008-11-10, 23:11
Vad vet du om det?

Tre veckor på ketodiet låter som tillräckligt lång tid för att anpassa sig. Då är ju snarare frågan om energiunderskottet i sig kommer påverka på det sättet du nämner men det är ju en annan femma.

Att nästintill nollade kolhydrater per automatik innebär att man blir slö och seg i huvudet tror jag bara gäller inledningen av en sådan kost faktiskt. Men å andra sidan har jag inga erfarenheter och kan inte uttala mig lika säkert som du.

Ber om ursäkt om du tyckte att jag var för säker på min sak. Har inte kört detta i 3 veckor men håll på i ungefär 1,5 och då mådde jag verkligen skit och hade svårt att sköta skolan osv.

Nelli
2008-11-10, 23:41
Jag droppade mina kolisar 1 vecka ut fran tavling (4 dagar totalt)
For att kora tomning och sedan kolhydrat ladda for att fa fullare muskler.
ca 220g protein och 14g fett... (168cm - 54kg)

Scratch89
2008-11-11, 07:52
Angående ditt kostschema: Det är i princip omöjligt att nolla kolhydrater. Om du äter kycklingfilé så är det ett par gram kolhydrat per hundra gram, då det finns kvar som inlagrat glykogen (om det inte är felbehandlad kyckling som stressade väldigt mycket innan den dog).

Det kan ses som piss i havet, men om du äter ett kilo kyckling om dagen, med lite proteinpulver och liknande (som också har ett par gram kolhydrat per hundra gram) så blir det kanske 20-30 gram kolhydrat du inte räknar med, troligen mer.

Eddie Vedder
2008-11-11, 08:39
Om du äter kycklingfilé så är det ett par gram kolhydrat per hundra gram, då det finns kvar som inlagrat glykogen (om det inte är felbehandlad kyckling som stressade väldigt mycket innan den dog).

Hur mycket glykogen den har vid slakt avgörs av stressfaktorer. Men när fågeln väl är död kommer glykogenet så småningom ta slut. Om inte HELT slut så i alla fall betydligt mindre än ett par gram.

Finns ingen aerob metabolism kvar i musklerna så kommer glykogenet brytas ner till mjölksyra och den aeroba metabolismen upphör ju så fort djuret dör (och blodet slutar pumpa syre).

Den processen går olika fort beroende på det du nämner. Så har i alla fall jag uppfattat det. Så i kött är kolhydratinnehållet alltid <1g/100g om man nu inte tillsatt extra druvsocker eller stärkelse av något slag för hållbarhetens skull.

Mirre
2008-11-11, 08:50
Samma kcal nivå men ersätta kolhydrat med fett och protein. Möjligtvis sänka kcal intag mer och mer inför tävling.

Ska göra debut i classic bodybuilding 178cm+. Har som mål att vinna sm 2012 i den grenen så denna tävling är enbart en lärlingstävling.

Soheil heter coachen och billy näringsfysiologen.

Aha, då vet jag! Världen är inte så stor, vettu! ;)

Jag är personligen inte för ketodieter. Jag lovar dig, jag har provat och det har gjort mig trött, sliten och orkeslös och därmed har jag inte orkat upprätthålla den energiförbrännande nivå jag har önskat. Det innebär att om kcalnivån ligger kvar på samma nivå så blir det till din nackdel om du reagerar som jag gjorde. Det blir lite av moment 22 på mig personligen.

Om du nu ligger i fas, varför ändra något som fungerar? Eller har viktnedgången avstannat?
Mina adepter äter kolisar hela vägen fram till mål, även under tömning får de äta lite gröt till frukost. Det har hittills alltid fungerat och alla har orkat hela vägen fram med goda resultat. Konstla hit och dit med "dunderupplägg" är mer än chansning och ofta ser den tävlande bättre ut efter tävlingen än under... Jag har sett tävlande på nära håll som har kört det upplägget och jag ska nog inte kommentera på ett forum vad resultatet blev och hur det såg ut... men alla är vi olika. :)
Om du tror på något, kör! Är du osäker och inte förstår upplägget, kör inte. Enkelt, eller hur?

Mirre

P.s
Ibland kan viljan vara för stor och till din nackdel. Krångla inte till saker, särskilt om det är första tävlingen.

Anders The Peak
2008-11-11, 20:12
Martin jag tror att Lavorini här på brädan är riktigt kunnig när det gäller ketodieter. Om du undrar över något så har Lavorini svar...

Martin Löwgren
2008-11-13, 14:08
Aha, då vet jag! Världen är inte så stor, vettu! ;)

Jag är personligen inte för ketodieter. Jag lovar dig, jag har provat och det har gjort mig trött, sliten och orkeslös och därmed har jag inte orkat upprätthålla den energiförbrännande nivå jag har önskat. Det innebär att om kcalnivån ligger kvar på samma nivå så blir det till din nackdel om du reagerar som jag gjorde. Det blir lite av moment 22 på mig personligen.

Om du nu ligger i fas, varför ändra något som fungerar? Eller har viktnedgången avstannat?
Mina adepter äter kolisar hela vägen fram till mål, även under tömning får de äta lite gröt till frukost. Det har hittills alltid fungerat och alla har orkat hela vägen fram med goda resultat. Konstla hit och dit med "dunderupplägg" är mer än chansning och ofta ser den tävlande bättre ut efter tävlingen än under... Jag har sett tävlande på nära håll som har kört det upplägget och jag ska nog inte kommentera på ett forum vad resultatet blev och hur det såg ut... men alla är vi olika. :)
Om du tror på något, kör! Är du osäker och inte förstår upplägget, kör inte. Enkelt, eller hur?

Mirre

P.s
Ibland kan viljan vara för stor och till din nackdel. Krångla inte till saker, särskilt om det är första tävlingen.

Japp jag stod still i nästan 9dgr i i början på november och det var därför vi tog de här beslutet och även om det är jävligt kämpigt nu efter snart 1v så tycker jag mig känna mig hårdare för varje dag (och mindre :laugh:)

Jag blir bara mindre och mindre (och hårdare iofs) men det är inte normalt att bli såhär liten under diet :(

P.s Mirre. Har dina adepter gjort sina dieter rena? Enligt min coach så är det natt och dag att deffa med eller utan prepp.

Martin Löwgren
2008-11-13, 14:09
Martin jag tror att Lavorini här på brädan är riktigt kunnig när det gäller ketodieter. Om du undrar över något så har Lavorini svar...

Tack mannen.

Mvh

Peanut
2008-11-13, 20:01
P.s Mirre. Har dina adepter gjort sina dieter rena? Enligt min coach så är det natt och dag att deffa med eller utan prepp.

Självklart helt rent, som om det skulle finnas något alternativ. *grr*

Sniggel
2008-11-13, 22:31
Har också fått höra att rena atleter får offra ganska mycket muskelmassa om de ska ner till "ovanligt" låga fettnivåer. Eller iaf har sämre förutsättningar för att behålla muskelmassa vid såna tillstånd.
Vet inte hur mycket jag själv förlorade när jag tävlade men det var mitt första försök och jag var ändå inte speciellt hård så min upplevelse är ganska ointressant egentligen :D

Pepz
2008-11-13, 23:12
Ketodieter är inget jag rekommenderar överhuvudtaget(har testat en kort period).
Om du står still i vikt så finns det andra saker man kan försöka sig på.

Men hoppas att Soheil har koll så du kommer in i bra form. annars får du byta coach till nästa gång ;)

Nelli
2008-11-13, 23:33
Kampa pa! Du kanner dig liten men kommer se stor ut pa scen!

Sverker
2008-11-14, 07:05
Undrar vad du förväntar dig för svar där Martin:confused:


Självklart är det mycket lättare att komma i form utan preparat. Du behöver bara koncentrera dig på dig själv och slipper hantera alla möjliga biverkningar av dopningsklassade läkemedel.

Dan S
2008-11-14, 10:10
Hur ska någon annan än coachen kunna förklara varför åtgärden införs?

Är det fler som gjort såhär. Vad kan jag förvänta mig för positiva reps negativa effekter av detta förusatt att jag håller mig på rätt energimängd från fett och protein?

Han frågade ju inte om coachen hade rätt.

z_bumbi
2008-11-14, 10:13
Han frågade ju inte om coachen hade rätt.

Han sa inte varför åtgärden infördes, så vilka effekter är positiva eller negativa?