handdator

Visa fullständig version : Söker inspiration...


3se
2008-11-10, 09:12
Jag är en soffsittande hemmafru som låtit det gå för lång tid mellan träningarna och är nu i behov av hjälp och få inspiriation för att bli en hottie och inte längre vara en nottie..

Jag är arbetslös och behöver spendera min tid mer åt kreativitet på ett gym så jag kan må bra igen.
Jag har tidigare varit aktiv inom kickboxning och boxnning men sen familjelivet drog i gång har jag varit en riktig soffpotatis och vill ha hjälp att komma igång.

Vet inte hur jag ska komma igång, det bästa hade förmodligen varit att anlita en PT men det har jag inga pengar till. Jag skulle behöva en som driver mig så det ända jag kan komma på är att gruppträna men vet inte om det tar mig dit jag vill. Har även jobbat på gym och haft fri tillgång till maskiner och fria vikter så någonstans inom mig har jag det men behöver hjälp att hitta tillbaka igen.

Jag vill bli vältränad, som Eliln Sundell (enda jag kan relatera till..)

Jag är 156cm och väger idag 70kg så lite lättare hade inte skadat men jag vill mest komma iform inte stirra mig blind på vågen, har aldrig under mitt vuxna liv vägt under 60 kg, tror inte det gör mig till en bättre människa om jag gör det.

Har idag inget gymkort utan väntar med spänning på era svar och försöker sedan att lägga om mitt liv så det passar familjelivet med.

zowie
2008-11-10, 09:39
Hej!

jag är själv lite nybörjare, men jag tror att det som kan hjälpa dig är att först fråga dig själv vad du vill.
vill du ha muskler eller bara gå ner i vikt?
vill du hellre kör styrketräning eller cardio eller både?
hur mkt tid är du beredd att lägga på träningen?
är du beredd att sköta kosten ordentligt?
osv, osv
jag tycker det är bra om man först sätter upp några (del-)mål.

du kan, om du inte vill gå till gymmet (eller vill inte lägga pengar på det) börja att träna hemma. antingen med pilatesband, några hantlar eller kroppsvikten och kör också promenader, löpning, cykling vid sida av. om du är total otränad, kan du ju börja med powerwalks, dvs raska promenader med eller utan stavar minst 1/2 timme om dagen.
alternativt kan du gå till gymmet och boka en tid med tränaren som visar några övningar, maskiner etc.
träningen hemma går alldeles utmärkt, det finns massor med övningar på nätet.
den första tiden kan vara lite svårt, man vill ju bryta en vana och det är inte alltid lätt. men kör man 'hård' (läs uthållig och routinmässigt) ett par veckor så flyter det på för de mesta.

lycka till!

z_bumbi
2008-11-10, 09:42
utan väntar

Ta en promenad istället.

Stoltz
2008-11-11, 00:28
Ny här...
Var hittar jag den?

Tack

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95025

Inspiration rakt in i blodet.

zowie
2008-11-11, 09:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95025

Inspiration rakt in i blodet.

instämmer till fullo!

spoonchest
2008-11-11, 09:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95025

Inspiration rakt in i blodet.

Instämmer

the dutch lumberjack
2008-11-11, 23:37
Fundera lite över vad du vill ha ut av träningen och utgå från det när du väljer aktivitet.

Vill du något tillräckligt mycket kommer det hända, tappa aldrig hoppet för dina drömmar, det är det som håller dig vid liv.

Det som fungerar för en annan behöver inte funka för en själv eftersom man är två olika människor med olika krav för vad träningen ska ge.

Gör träningen till något alldeles personligt och skapa dina egna tankar och funderingar. Anledningarna till att träna man kommer fram till fungerar som motivation.

Någon månad senare så har man kanske glömt hur viktigt målet var att uppnå, därför är det viktigt att fortsätta hitta anledningar till att träna för att hålla motivationen vid liv.

I stort sett kan man välja två levnadssätt, att betala med hårt arbete, ha tåla mod och få sin lön i form av det man ville uppnå.

Att leva på disciplin och gå strikt på sina pass med eller utan motivation, men då får man ändå betala i form av tristess, den smärtan man får av tristessen är dock inte lika stor som smärtan man måste betala med innan man fått sin "lön".

Därför kan det kännas som att den lättare vägen är bättre p.g.a bristande framförhållning.

Kort sagt,

Stora insatser, stor smärta, stora resultat (Tålamod som en bäver)
Små insatser, mindre smärta, mindre resultat (Genvägen som aldrig fungerade)

3se
2008-11-12, 09:03
Tack!
Jag har funderat och kommit fram till att jag ska träna på gym. Men är fortfarande rådvillig när det kommer till bygga muskler och senare deffa men det kan man väl bara göra en kort period?
Eller om jag ska gå ner i vikt först och sedan lägga på mig muskler?

Vet med mig att jag vill bli av med fläsket, få synlig muskler..
Så vad är ert råd om jag vill gå ner i vikt till att börja med så tar vi det andra sen?
Jag vill träna bodypump, fitnessboxning och styrketräna men hur ska jag balansera det för att gå ner i vikt?
Eftersom att jag är arbetslös förtillfället har jag gott om tid iallafall mellan 8-13 om dagarna och varannan vecka även 1630-2000.
Jag är också villig att lägga om kosten så gott det går, har en inkomst så oftast blir maten lidande.

Mitt del mål är att gå ner ca 10 kg om det är rimligt, vet inte hur långtid det kommer att ta men med rätt kost och motion bör jag väl kunna nå det inom 8 mån?

pony
2008-11-14, 01:03
Jag tror att du är inne på någonting väldigt bra redan här:

...behöver spendera min tid mer åt kreativitet...

Om du inte känner att en stillasittande, ofördelaktig och mindre hälsosam situation i sig inte är motivering nog, hitta någonting kreativt med delmål som inte har med kilon och centimetrar att göra.
Hitta din egna motivation och träningsglädje först, och oroa dig för magrutorna sen. Det är min personliga övertygelse. Att det är nämligen väldigt svårt att fortsätta syssla med något man inte brinner för, i det långa loppet. På ytliga grunder, dessutom.

Du nämner att du har hållit på med kampsport. Bara där har du en kreativ träningsform där du kan fokusera på delmål inom sporten och låta motivationen och träningslusten komma ifrån önskan att bli bättre en fighter. Snarare än en lättare dito.
Andra kreativa träningsformer (om man inte är typen som fungerar i kombination med lag och bollar) kan exempelvis vara klättring, konståkning, dans, akrobatik (capoeira t.ex.)...

Kort sagt är mitt bästa råd: glöm inte att de endorfinkickar och mentala tillfredsställelse man kan uppnå via en aktiv livsstil är så oändligt mycket mer värda än "att vara i form" (vad nu det är).
Sätt mål, ställ krav, men inte fåfänga sådana.
Träna hårt, men träna smart.
Gör saker som är lite läskiga och hitta din "jag är oövervinnerlig!"-känsla.

EPT
2008-11-14, 01:38
Har idag inget gymkort utan väntar med spänning på era svar och försöker sedan att lägga om mitt liv så det passar familjelivet med.

Jag har också småbarn och jobbar skift så det var svårt för mig att klämma in gymbesök. Men detta fixade jag genom att köpa en träningsbänk med tillhörande hantlar, skivstång och vikter som jag har i ett rum i källaren. Jag började med en billig bänk, stång och vikter som jag köpte på Coop forum. Har för mig att rubbet landade på runt 2.000 spänn med 50 kg i vikter(detta var för ca 2 år sen). Numer har jag bytt upp mig till en bänk med separat ställning som är mkt. rejälare och tål mkt. mer vikt. Det blir också lite dyrare, jag betalade ca 3.600 kr för bänk + ställning på sportgymbutiken. Kanske är det idé att köpa "riktiga" prylar på en gång?
Sen så är det kanske inte så värst motivationshöjande att gå ner i källaren själv och köra, men det funkar fint för mig :). Helst om man har en skaplig stereo och kan dunka på precis den musik man vill hur högt man vill :hbang:.