handdator

Visa fullständig version : Puls ett mått på kondition?


Eddie_ja
2008-11-09, 23:49
Jo jag har under en månad haft en garmin 305. En riktigt rolig leksak. Det är ju lätt att jämföra olika dagars pass hur man presterar. Titta på diagram mm.

Men kan man utifrån puls medelpuls vilopuls diagram etc se hur bra kondition man har?

Tacksam för svar / Eddie

Eddie Vedder
2008-11-10, 07:37
Dina pulsförbättrningar kan i alla fall antyda konditionsförbättringar. Helt klart.:)

Därutöver är det ingen 100%-ig sanning, d.v.s. inte ju lägre puls desto bättre kondition. Jag själv har jättelåg puls och visst har jag bra kondition men samtidigt långt ifrån samma kodnition som andra med högre puls.

Men märker du att din pullstatistik förändras, att du vid en viss intensitet kan ligga på lägre puls än tidigare ja då har du sannolikt förbättrad din hjärt- lungkapacitet.

För övrigt har jag nu bjudit in dig till klubben "Garmin Forerunner".:thumbup:

Eddie_ja
2008-11-10, 13:09
Tack för dina altid så utömmande svar :)

En annan fråga jag har är, för att öva siin kondition vilken puls borde man köra på och kan man säga något om längden på passet? Eller är det bara så hög som möjligt under så lång tid som möjligt som gäller?

Tar jag i lite mer så brukar jag kunna ha en medelpuls på ca 155 bpm o kunna hålla det mer än 40 min ( int testat hur länge) Är det bra nivå på träningen ?

Den sita frågan som jag har är, jag har som riktmärke tagit 700 kcal på crostrainen. I början tog det mig ca 45 min ( kanske inte för fullt) nu idag gick det på 37:12 borde jag fortsätta på detta eller öka till kanske 800 kcal o då antagligen hamna runt 44 min ? Jag har som mål att kunna köra 5 pass / vecka pluss styrketräning 15 min efter. Bör tilläggas oxå att jag ligger på -cal intag. och är 28 år gammal om det nu har någon betydelse.

/ Eddie

Desiato
2008-11-10, 13:15
Du kan förslagsvis köra på i 85-90% av maxpuls i 30-50 min.

Eddie_ja
2008-11-10, 13:21
Oj det låter högt 163 - 172 i mitt fall då. där brukar jag ligga andra halvan av passet men att få medelpulsen så högt hummn det kommer bli smärta :)

Bullaz
2008-11-10, 13:23
För övrigt har jag nu bjudit in dig till klubben "Garmin Forerunner".:thumbup:

Vart är min inbjudan då Eddie? :D