handdator

Visa fullständig version : Innehåller min kost brist på kalcium?


MEDiAHORAN
2008-11-09, 21:13
Jo mor snackade om att kalcium är viktigt eftersom man kan utveckla benskörhet annars.

Detta äter jag varje dag.

Frukost

2dl havregrynsgröt, ett äpple, fyra pågens energibröd samt potatissallad på varje macka (coops x-tra potatissallad f.n.), två dinkelbröd och en banan.

Middag

Ca 12 potatisar (fyller en liten gryta), en kokad morot, två kycklingfiléer stekta i rapsolja samt en omega3-kapsel.

Kvällsmat

Sex husman knäckebröd med en kycklingfilé och paprika. Fyra pågen energibröd med äkta majonäs (kavlis), ett ägg och gurka, avslutar det hela med en apelsin och en omega-3 kapsel.

Äter inga mejeriprodukter därav min oro för kalciumbrist, men ägget täcker väl upp en del? Jag har uteslutit mejeriprodukterna p.g.a. acne och peppar peppar ta i trä, det har förbättrats.

Angel
2008-11-09, 21:53
Finns som tillskott annars, men j-lar vad potatis du äter unge?

King Grub
2008-11-09, 21:58
ägget täcker väl upp en del?

Ett ägg ger mindre än 50 mg kalcium.

Kanske om du äter skalet.

Äter du exakt samma saker varje dag?

Onigiri
2008-11-09, 22:11
Ät ett till ägg annars och skippa en macka. :)

Grymt att äta 16 mackor om dagen och 12 potatisar + kyckling och annat gott.

L-Sami
2008-11-09, 22:18
Din kost innehåller för lite kalcium, finns i kalciumtillskott annars om du inte gillar mejeriprodukter. 100g av följande livsmedel täcker ca 80-85% RDI av kalcium, grönkål, hasselnötter, spenat och kikärtor.

MEDiAHORAN
2008-11-09, 23:45
Ett ägg ger mindre än 50 mg kalcium.

Kanske om du äter skalet.

Äter du exakt samma saker varje dag?Ja det gör jag, en gång i veckan byter jag ut kvälls- kycklingfilén mot makrill i tomatsås.

Rekommenderar du kalcium tillskott? Vill ju inte få för mycket av något heller, att överdosera.

Mental
2008-11-10, 00:20
Varför inte variera kosten lite? Minska lite på mackorna och ta bra grönsaker som ger kalcium som någon föreslog längre upp.

MEDiAHORAN
2008-11-10, 00:35
Jag kanske tjänar på att äta några deciliter fullkornspasta per dag? Fast nu när jag kollar så står det inget om kalcium. Finns det något baslivmedel som innehåller mycket kalcium? Kanske borde börja äta kikärtor som L-sami förespråkar alternativt köpa tillskott?

MEDiAHORAN
2008-11-10, 00:58
Okej jag har läst att man ska få i sig ca 800-900 mg kalcium om dagen så jag tänkte såhär, jag varier varannan dag med fullkornspasta (magnesium) och köper sådana här tabletter och äter två om dagen? http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4710&ProductSKU=210779&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Sverker
2008-11-10, 07:12
Ja det gör jag, en gång i veckan byter jag ut kvälls- kycklingfilén mot makrill i tomatsås.

Rekommenderar du kalcium tillskott? Vill ju inte få för mycket av något heller, att överdosera.


Sardiner innehåller kalcium. De små fiskarna är inte filéade så de innehåller fortfarande ben.

creperiet
2008-11-10, 08:17
En tablett, och kanske en quinoa och nässelmix (yea right) så behöver du nog inte oroa dig.

zowie
2008-11-10, 09:24
broccoli är en bra kalciumkälla

Eddie Vedder
2008-11-10, 09:27
broccoli är en bra kalciumkälla

Nej det är det faktiskt inte. Det är ganska lite kalcium och dessutom är broccoli rikt på oxalsyra som binder kalcium.

MEDiAHORAN
2008-11-10, 13:25
Ok, men för att göra livet enkelt så kan jag väl köpa de tabletterna på apoteket, äta två om dagen dvs. 1000 mg?

King Grub
2008-11-10, 13:49
Ja.

MEDiAHORAN
2008-11-10, 14:52
Ja.Tack tack! :)

zowie
2008-11-10, 16:16
Nej det är det faktiskt inte. Det är ganska lite kalcium och dessutom är broccoli rikt på oxalsyra som binder kalcium.

nej, så lite är det inte! iaf jämfört med mjölkprodukter...
tittar här:
http://www.ivu.org/swedish/congress/wvc96/texts/milk.html


Qoute:
Kalcium i milligram per 100 kalorier
Rucola 1,300
Krasse 800
Kålrot 650
Bladkål 548
Senapsblad 490
Spenat 450
Broccoli 387
Schweizerost 250
Mjölk (2-procent) 245
Färsk lök 240
Okra 213
Kål 196
Oskummad mjölk 190
Cheddar ost 179
Amerikansk ost 160
Låt os ta en ny titt på mjölk och mejeriprodukter som en källa till kalcium, oavsett proteininnehåll. Kalcium uttryckt som mg per 100 kalorier istället för per g, visar att mjölk och ost ligger i botten på listan och gröna grönsaker på topp ( se tabell)..

Vid en första titt, kan man dra slutsatsen " men jag skulle vara tvungen att äta så mycket mer spenat eller kål för att få tillräckligt med kalcium." Detta är inte så, individer som äter en vegetabiliebaserad kost äter generellt lika många kalorier som kött- och mjölkprodukt-ätare. Med andra ord en adekvat mängd grönsaker är BÄTTRE KALCIUMKÄLLOR ÄN MJÖLK OCH OST. Tag även i beaktande att en kopp broccoli innehåller ungefär samma mängder kalcium som en kopp mjölk. Men vänta!

Har vi inte blivit tillsagda att många gröna grönsaker innehåller oxalsyra, vilken reducerar upptagningen av kalcium. Detta har också överdrivits av mejerilobbyister. En rapport från American Journal of Clinical Nutrition, 1990, drog slutsatsen att grönsaker såsom broccoli och kål har högre nivåer kalcium som absoberas åtminstone lika bra som mjölkens kalcium. Utmärkt kalciumbalans med en kost utan mejeriprodukter är lätt att åstadkomma eftersom ALLA grönsaker innehåller kalcium, och sammanlagt är detta mer än tillräckligt. Detta kalcium stannar i skelettet, till skillnad från mycket av det kalcium som kommer från mejeriprodukter med högt proteininnehåll

Mental
2008-11-10, 18:48
nej, så lite är det inte! iaf jämfört med mjölkprodukter...
tittar här:
http://www.ivu.org/swedish/congress/wvc96/texts/milk.html


Qoute:
Kalcium i milligram per 100 kalorier
Rucola 1,300
Krasse 800
Kålrot 650
Bladkål 548
Senapsblad 490
Spenat 450
Broccoli 387
Schweizerost 250
Mjölk (2-procent) 245
Färsk lök 240
Okra 213
Kål 196
Oskummad mjölk 190
Cheddar ost 179
Amerikansk ost 160



Hmm? Vad plockar de värdena i från?
Jag kollar livsmedelsverket, där anger man tex att 100g kålrot ger 35kcal och 31mg kalcium, det ger ~88mg kalcium/100kcal inte 650mg
Broccoli 177mg/100kcal färsk och 248mg/100kcal fryst, men då måste man å andra sidan äta 350g

Sen tillkommer tillagningsförlusterna som man slipper om man tex dricker mjölk eller äter en skiva ost på mackan.

machine gun
2008-11-10, 23:09
Sen tillkommer tillagningsförlusterna som man slipper om man tex dricker mjölk eller äter en skiva ost på mackan.

Tillagningsförlusterna av kalcium måste väl ändå vara försumbara? Mineraler brukar inte lakas ur på samma sätt som vitaminer.

Jag håller dock med om att det är betydligt smidigare att få i sig kalcium via med mejeriprodukter. Vill man av olika skäl inte äta mejeriprodukter kan man med fördel använda kalciumberikade mjölkersättningsprodukter som t.ex. Oatly H+ havredryck, Solhavre (Icahandlarna), GoGreens havre-, soja- och risdrycker märkta "+ kalcium", risdryck från Rice Dream, Sojadryck från Alpro osv osv. Dessa produkter har ett lika högt kalciuminnehåll som vanlig mjölk.

Sverker
2008-11-11, 07:15
machine gun !

Helt OT:D

Kalcium i mjölkplasman ( vasslen ) är frisimmande med citrat, klorid, fosfat mm som motjon. Vid upphettning, högpastöricering och UHT, drivs jämnvikten ( av någon obegriplig anledning ) till att kalcium bildar olösliga komplex med fosfatjonen i mjölkplasman. Detta kalcium kan vi inte ta upp.

Spelar ingen roll näringsmässigt eftersom hälften av kalciumet sitter bundet till kasein och blir tillgängligt när vi tar upp proteinet.

MEDiAHORAN
2008-11-11, 11:34
machine gun !

Helt OT:D

Kalcium i mjölkplasman ( vasslen ) är frisimmande med citrat, klorid, fosfat mm som motjon. Vid upphettning, högpastöricering och UHT, drivs jämnvikten ( av någon obegriplig anledning ) till att kalcium bildar olösliga komplex med fosfatjonen i mjölkplasman. Detta kalcium kan vi inte ta upp.

Spelar ingen roll näringsmässigt eftersom hälften av kalciumet sitter bundet till kasein och blir tillgängligt när vi tar upp proteinet.Haha överkurs Sverker, det fetmarkerade är det enda jag förstod :D Men jag käkar mina två kalciumtabletter om dagen nu, eller jag sväljer dem rättare sagt :cool: