handdator

Visa fullständig version : Sockeralkoler


Martin Löwgren
2008-11-09, 20:27
Jag har klippt kolhydraterna helt men tuggar regelbundet sockerfritt tuggumi som innehåller sockeralkoholer (som enligt min dietist ger 2.4kcal/gram).

Ska man alltså räkna med dessa sockeralkoholer i sitt dagliga energiintag av kolhydrat? Jag tänker inte så mycket på just kaloroierna utan de svar de ger på insulin med mera att regelbundet tugga tuggumi. En hemsida skriver detta angående sockeralkoholer.

Många produkter som kallas för sockerfria anger en del av kolhydraterna som sockeralkoholer (polyoler). Till skillnad mot för aspartam, innehåller sockeralkoholerna kolhydrater.

Framsidan av förpackningen på en sockerfri chokladbit kan säga 2 gram kolhydrater/chokladbit men tittar läser man innehållsförteckningen visar det sig att det totalt är 20 gram kolhydrater istället, varav 18 av dessa kommer från sockeralkoholer. Dessa räknas då inte med, eftersom de inte sägs påverka blodsockret. Vanliga sockeralkoholer är sorbitol, xylitol, isomalt, maltitol och lactitol.

Hur ska då vi lågkolhydratiker räkna in dessa polyoler i vårt dagliga intag av kolhydrater?

Vissa säger att man inte ska räkna sockeralkoholerna alls, andra säger att alla ska räknas med. De finns ytterligare andra som säger att man ska räkna med 50% av alla sockeralkoholerna. Förklaringen till detta är att polyolerna inte tas upp helt och fullt av kroppen och dessutom inte höjer blodsockret lika snabbt som vanligt socker. Jag anser nog det sistnämnda sättet att räkna på vara det korrekta, utifrån det jag har läst.

Äter man chokladkakan i exemplet ovan kan du alltså välja att räkna den som:
Inga sockeralkoholer: 2 gram kolhydrater.
Alla kolhydrater: 20 gram kolhydrater.
Allt riktigt socker + 50% av sockeralkoholerna: 2+9=11 gram kolhydrater. Jag har själv valt detta sätt.

Det gemensamma med alla synsättet är att man ska vara försiktig med sockeralkoholerna hur man än föredrar att räkna dem. Det är också väldigt individuellt hur man reagerar på polyolerna. Vissa äter liten chokladbit då och då utan problem, medan andra hamnar på en platå eller känner tydliga tecken på att blodsockret rusar i höjden även av små mängder. Att äta sött sätter också igång kroppens system av enzymer och insulin och kan öka fettlagringen. Detta gör också att det berömda "suget" efter sött/kolhydrater kan sättas igång igen.

Givetvis är det bästa att låta bli dem helt, men sockerfria sötsaker kan vara det som gör att man står ut och håller sitt verkliga sockersug stånget. ?جø¬? andra sidan så underhåller man sitt sötsug genom att ge kroppen något sött att äta.

Är du på en platå och äter sockeralkoholer, är detta en av de saker du kan vara uppmärksam på.
En varning också: Sockeralkoholer kan ha en laxerande effekt och/eller ge gaser i magen.

Tacksam för svar

/Axon

Ellis Wyatt
2008-11-09, 20:27
Fråga din dietist?

King Grub
2008-11-09, 20:29
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. Även om ett sockerfritt tuggummi skulle frisätta lika mycket insulin som druvsocker (vilket det inte gör), skulle det handla om en insulinsfrisättning motsvarande ett par kilokalorier. Och det om man sväljer det. Försumbart.

Dessutom kostar tuggummituggande mer energi än vad tuggummit ger.

Martin Löwgren
2008-11-09, 20:33
Fråga din dietist?
Jag har gjort och fått svaret att de ger 2.4kcal per gram (missade du det?) men nu säger ju flera hemsidor på internet att sockelalkoler inte kan ge insulinsvar med mera och då börjar jag fundera lite.

Hade jag inte gått på tävlingsdiet hade jag inte brytt mig ett skit om några kolhydrater hit eller dit men nu är jag 100% fokuserad och vill inte missa något.

Martin Löwgren
2008-11-09, 20:35
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. Även om ett sockerfritt tuggummi skulle frisätta lika mycket insulin som druvsocker (vilket det inte gör), skulle det handla om en insulinsfrisättning motsvarande ett par kilokalorier. Och det om man sväljer det. Försumbart.

Dessutom kostar tuggummituggande mer energi än vad tuggummit ger.

Så din slutsats lyder att man inte ska räkna dessa kalorier (i form av kolhydrat) alt påverkan på insulin under en strikt diet?

Den där hemsidan jag länkade texten ifrån ger inget direkt svar utan säger att de finns olika sätt att se på saken.

Käkar man 100gram sockeralkoholer ska de i teorin ge 240 kalorier och så även ett rätt rejält påslag av insulin, eller?

Sverker
2008-11-09, 20:40
Du kan nog inte komma upp i de mängderna som ger insulinrespons innan magen säger stopp ( läs diarré ).

Martin Löwgren
2008-11-09, 20:42
Du kan nog inte komma upp i de mängderna som ger insulinrespons innan magen säger stopp ( läs diarré ).

Diarre är välkommet. Är väldigt hårt i magen senaste tiden. :thumbup:

Eddie Vedder
2008-11-09, 21:00
Käkar man 100gram sockeralkoholer ska de i teorin ge 240 kalorier och så även ett rätt rejält påslag av insulin, eller?

Ja. Sockeralkoholer ger energi i olika mängd, 2.4kcal är mer eller mindre ett genomsnitt kan man säga. Mannitol, sorbitol, xylitol etc. ger inte exakt samma energimängd i praktiken vad jag vet.

Martin Löwgren
2008-11-09, 21:24
Ja. Sockeralkoholer ger energi i olika mängd, 2.4kcal är mer eller mindre ett genomsnitt kan man säga. Mannitol, sorbitol, xylitol etc. ger inte exakt samma energimängd i praktiken vad jag vet.

Och att de skulle ge någon påverkan att tuggi lite tuggummi låter ju rätt osannolikt men om man förutom (under diet) käkar mycket protein-bars med högt sockeralkoholinnehåll så borde man börja räkna med dessa kolhydrater under sitt energiintag av just kolhydrater, inte sant?

Om jag t.ex vill käka en bar som ger mig 20gram protein, 19.3gram kolhydrat ( varav sockerarter 5.6gram och sockeralkoholer 13.5gram). Hur hade du räknat ditt energiintag då?
Mvh

Eddie Vedder
2008-11-09, 21:31
Och att de skulle ge någon påverkan att tuggi lite tuggummi låter ju rätt osannolikt men om man förutom (under diet) käkar mycket protein-bars med högt sockeralkoholinnehåll så borde man börja räkna med dessa kolhydrater under sitt energiintag av just kolhydrater, inte sant?

Ja det skall absolut räknas in om du äter större mängder av det. Energin i ett tuggummi överstigs sannolikt av tuggandets energiförbrukning som sagt.

Om jag t.ex vill käka en bar som ger mig 20gram protein, 19.3gram kolhydrat ( varav sockerarter 5.6gram och sockeralkoholer 13.5gram). Hur hade du räknat ditt energiintag då?
Mvh

Står det inte kaloriinnehållet per 100g på produkten? Då har man ju redan uppskattat energiintaget baserat på innehållet.

Martin Löwgren
2008-11-09, 22:36
Ja det skall absolut räknas in om du äter större mängder av det. Energin i ett tuggummi överstigs sannolikt av tuggandets energiförbrukning som sagt.



Står det inte kaloriinnehållet per 100g på produkten? Då har man ju redan uppskattat energiintaget baserat på innehållet.

Tackar.

/Axon

z_bumbi
2008-11-09, 22:42
Vissa märken fuskar och deklarerar inte sockeralkoholer men det ser man ju fort om inte deklarationen stämmer.

Martin Löwgren
2008-11-09, 23:08
Vissa märken fuskar och deklarerar inte sockeralkoholer men det ser man ju fort om inte deklarationen stämmer.

Jo normalt bryr jag ju mig inte om några sockeralkoholer då jag snittar runt 500gram kolhydrat om dagen men nu är det andra tider inför tävling *popcorn*

z_bumbi
2008-11-09, 23:13
Äter du mer bars under diet?

Sverker
2008-11-10, 07:07
sockeralkoholer (som enligt min dietist ger 2.4kcal/gram).

Knuten sitter nog här.

Kemiskt är det inte stor skillnad mellan ett kolhydrat och en sockeralkohol. Sockeralkoholnen är reducerad i ett steg och den energin kommer tillbaka så fort våran kropp oxiderar alkoholen till en aldehyd. Rimligen borde sockeralkoholen innehålla lite mer energi än 4 kcal / gram.



Att man räknar på 2.4 kcal visar nog snarare att man redan från start tagit bort förlusterna som sker i tarmen.

Martin Löwgren
2008-11-10, 10:15
Äter du mer bars under diet?

Har inte käkat en enda men fick en låda nyss av min sponsor och upptäckte just då detta med sockeralkoholer så de blir att skicka tillbaka den *kissass*

Martin Löwgren
2008-11-10, 10:16
sockeralkoholer (som enligt min dietist ger 2.4kcal/gram).

Knuten sitter nog här.

Kemiskt är det inte stor skillnad mellan ett kolhydrat och en sockeralkohol. Sockeralkoholnen är reducerad i ett steg och den energin kommer tillbaka så fort våran kropp oxiderar alkoholen till en aldehyd. Rimligen borde sockeralkoholen innehålla lite mer energi än 4 kcal / gram.



Att man räknar på 2.4 kcal visar nog snarare att man redan från start tagit bort förlusterna som sker i tarmen.

Tack!

Eddie Vedder
2008-11-10, 10:18
Har inte käkat en enda men fick en låda nyss av min sponsor och upptäckte just då detta med sockeralkoholer så de blir att skicka tillbaka den *kissass*

För att de ger dig diarré eller varför? Jag tycker inte du ska ta för givet att de räknat fel på energimängd. Räkna ihop kcal från fett och protein per 100g och se hur mycket det blir kvar. Om då kvarvarande kcal dividerat med 4 blir antalet gram kolhydrat då har de räknat som vilken kolhydrat som helst. Är det mer kolhydratgram än vad som bör ge den kalorimängden så har man ju räknat på sockeralkoholernas lägre värde.

Martin Löwgren
2008-11-10, 10:48
För att de ger dig diarré eller varför? Jag tycker inte du ska ta för givet att de räknat fel på energimängd. Räkna ihop kcal från fett och protein per 100g och se hur mycket det blir kvar. Om då kvarvarande kcal dividerat med 4 blir antalet gram kolhydrat då har de räknat som vilken kolhydrat som helst. Är det mer kolhydratgram än vad som bör ge den kalorimängden så har man ju räknat på sockeralkoholernas lägre värde.

Jo jag förstår men jag har strypt kolhydratintaget helt och då funkar inte sockeralkoholer heller.

Jag är motståndare mot lågkolhydratdieter generellt, men denna diet är det inte jag som bestämmer över :thumbup: