handdator

Visa fullständig version : Brösten släpar, lösning?


ManuelIT
2008-11-09, 19:50
Har nu ett tag märkt att mina bröst släpar efter i träningen, har också fått höra det av vänner.

Själva styrkan är väl inte så överdrivet efter, fast måste upp ett par storlekar i muskulaturen nu.

Förtillfället kör jag 3set plana hantelpress, 3set lutande hantelpress och 3set flyes som mitt bröstpass en gång i veckan.

Jag funderar på att lägga till lite bröst på en dag till, så det blir ett hårt, och ett lätt bröstpass i veckan. Vad tror ni?

amiroo
2008-11-09, 19:56
Har nu ett tag märkt att mina bröst släpar efter i träningen, har också fått höra det av vänner.

Själva styrkan är väl inte så överdrivet efter, fast måste upp ett par storlekar i muskulaturen nu.

Förtillfället kör jag 3set plana hantelpress, 3set lutande hantelpress och 3set flyes som mitt bröstpass en gång i veckan.

Jag funderar på att lägga till lite bröst på en dag till, så det blir ett hårt, och ett lätt bröstpass i veckan. Vad tror ni?

Jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället. 2 bröstpass i veckan vore inte heller fel.

ManuelIT
2008-11-09, 19:59
Jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället. 2 bröstpass i veckan vore inte heller fel.

Yeh, det är vad jag fått höra ett par gånger nu. Folk skrattar lite åt mig när jag säger att jag enbart kör hantelpress. Har blivit så bekväm med det nu. Men kanske dags att börja med bänkpressen. Lite rädd då jag tappat tekniken och oftast kör utan passare.
Men antar att jag får träna upp tekniken från scratch.

Nimille
2008-11-09, 20:00
jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället.

-1

C h r i s
2008-11-09, 20:06
Yeh, det är vad jag fått höra ett par gånger nu. Folk skrattar lite åt mig när jag säger att jag enbart kör hantelpress. Har blivit så bekväm med det nu. Men kanske dags att börja med bänkpressen. Lite rädd då jag tappat tekniken och oftast kör utan passare.
Men antar att jag får träna upp tekniken från scratch.

Jag kör enbart lutande hantelpress (+ några maskiner) och det funkar utmärkt, brösten är den klart bästa muskelgruppen på mig. Men som alltid, det är individuellt. Jag tycker dock att du inte ska ge upp på hantelpressen, utan pröva istället lite lägre vikter och hitta tekniken där du verkligen isolerar brösten.

Timme
2008-11-09, 20:13
jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället. 2 bröstpass i veckan vore inte heller fel.

+1

Onigiri
2008-11-09, 20:15
Skippa hantelpress? Varför?

kalllee
2008-11-09, 20:20
kör fler gånger i veckan + varierade övningar. Vet inte om det är speciellt bra men på mitt bröstpass kör jag 6-7 bröstövningar 4 set 2ggr i veckan, och känner inte att det sliter speciellt mycket.

Baan
2008-11-09, 20:31
Testa bänkpress och se om dina bröst svarar bättre på det. Jag trodde mycket på pressar förr men det resulterade inte i så mycket, även om styrkan var OK. Nyckeln kan vara variera i perioder när du känner att bänkpressen börjar stagnera, men det är något du får prova dig fram till. Går egentligen köra både bänkpress och plan hantelpress i samma pass med men det blir svårt prestera bra i den övningen du väljer som nr. 2. Sneda hantelpressar fungerar någorlunda bättre tycker jag direkt efter bänkpress.

Jorgen
2008-11-09, 21:51
Jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället. 2 bröstpass i veckan vore inte heller fel.

Motivering?

amiroo
2008-11-09, 21:53
Motivering?

Jag tycker att bänkpress tar mer på bröst och hantelpress (svårt att få bak skuldrorna eftersom man inte kan lägga sig tillrätta innan) mer på axlar. Men som sagt, det är ju jag.

z_bumbi
2008-11-09, 22:39
Ett pass till kan göra skillnad, det kan också handla om att få upp styrkan eller få till tekniken i övningarna.

Ajin
2008-11-09, 23:10
Som svar till personen som tyckte att du skulle byta till bänkpress;

Hos mig är det tvärtom, tycker mina bröst svarar bättre på hantelpress. Samtidigt så måste jag ändå tillägga att jag varierar bröstträningen en hel del, kanske värt att testa? Alternera mellan bänk och -hantelpress varannan vecka, byt ut flyes'sen mot cablecross osv, testa runt lite.

JockeKillen
2008-11-09, 23:50
Jag tycker att du borde skippa hantelpressarna och köra bänkpress istället. 2 bröstpass i veckan vore inte heller fel.

+1

Handlar detta bara om att bänkpressen fungerat bättre för er eller ligger det något mer bakom?

Pungis
2008-11-09, 23:50
Prova lägre vikter i pressarna och leta kontakt, och variera repsantalen. Kanske dropseta? Prova nya grejer!!
Bröstdips är också bra

Pungis
2008-11-09, 23:51
Handlar detta bara om att bänkpressen fungerat bättre för er eller ligger det något mer bakom?

Jag tror det är personligt, hur man utför övningen ..

Jag får rejält pumpade axlar efter lite raka och sneda hantelpressar

JockeKillen
2008-11-10, 00:28
Jag brukar (om jag inte minns fel) prestera bättre i den sittande hantelpressen om jag tränat bröst med hantlar ist för bänk precis innan.

ceejay
2008-11-10, 20:00
Tycker det är lättare att fokusera på bröstet när jag kör med hantlar, my opinion.

Sniggel
2008-11-10, 20:18
Testa en period att ta bort lutande hantelpress och flyes och fortsätt enbart med hantelpress. Kolla ifall vikterna ökar. Gör det det, fortsätt ett tag med enbart 3 set hantelpress tills det verkar stagnera igen.

Threader
2008-11-10, 20:43
Något som verkligen gjorde susen för mig var att köra ett rullande ABC-schema med tungt som A, medel som B, och lätt som C, med olika övningar varje pass, och två pass i veckan.
Body hade i förr-förra nummret ett suveränt upplägg med ett ABC-schema som löpte över sex veckor, tror att artikeln hette "sex veckor till bredare bröst" eller något i den stilen. :)

petah
2008-11-10, 21:15
kör fler gånger i veckan + varierade övningar. Vet inte om det är speciellt bra men på mitt bröstpass kör jag 6-7 bröstövningar 4 set 2ggr i veckan, och känner inte att det sliter speciellt mycket.

Du kör alltså 48 - 56 set bröst i veckan?

Får man fråga hur resten av schemat ser ut?

Threader
2008-11-10, 21:34
Du kör alltså 48 - 56 set bröst i veckan?

Får man fråga hur resten av schemat ser ut?

Haha, tänkte precis samma sak!
Jag förespråkar starkt hög volym, men är inte 50 set bröst i veckan lite overkill? *jorgen*

ChrisDEFC
2008-11-11, 00:59
testa att köra riktigt jävla tungt, det kan få fart på styrkan vilket i sin tur gör att du inom en överskådlig framtid kommer reppa på högre vikter vilket i kombination med mycket mat samt inte att förglömma vila kommer ge dig ett härligt bröst. flyes kan du ju slänga in åxå om du inte redan kör det samt variera mellan tunga bänkpressar lätta lutandehantelpressar ena passet, tunga snedbänkar och lätta plana hantelpressar nästa pass. kör hårrt och glöm inte ryggträningen!

Hank
2008-11-11, 01:27
Du kör alltså 48 - 56 set bröst i veckan?

Får man fråga hur resten av schemat ser ut?

Jag kör också runt 45 - 55 set bröst i veckan. Funkar bra och jag ökar i både styrka och volym.

Raggis
2008-11-11, 02:43
Jag kör också runt 45 - 55 set bröst i veckan. Funkar bra och jag ökar i både styrka och volym.

Det var inte illa pinkat!

Hank
2008-11-11, 03:01
Det var inte illa pinkat!

Jag kan köra många fler om jag vill, bara så du vet

Scratch89
2008-11-11, 07:44
Till trådskaparen: Hur ser dina set ut? Kör du till brutal fail varje set, eller kör du stegar, dropsets osv?

Davidoff
2008-11-11, 08:25
Jag brukar (om jag inte minns fel) prestera bättre i den sittande hantelpressen om jag tränat bröst med hantlar ist för bänk precis innan.

Eftersom triceps och axlar tar mer stryk utav bänk än hantelpress så presterar du bättre.

ChrisDEFC
2008-11-11, 12:12
Jag kör också runt 45 - 55 set bröst i veckan. Funkar bra och jag ökar i både styrka och volym.

hehe 45-55reps/vecka ligger nog nära det jag kör och jag ökar riktigt bra på det, då kör jag 4*5 tunga bänkpressar, 3*8 i sneda hantelpressar så tungt jag orkar en 8a med. sen efter behag slänger jag in lite flyes. ibland hinner jag köra igenom schemat så jag får bröst två gånger men oftast 1gång/vecka.

Hejnomax
2008-11-11, 17:44
Kör två gånger i veckan! Variera repsantal, och fortsätt med hantelpress. Testa också nya grejer som dips och flies i kabelcrossen.

Och tänk på att dra axlarna bak och ner, så att du kopplar in tuttarna så mycket som möjligt!