handdator

Visa fullständig version : Vilka mineral/vitaminer kan vara idé att ta?


paragon
2008-11-09, 19:33
Finns det några vitaminer och/eller mineraler som kan vara värt att ta som kosttillskott, kanske rent av i höga doser och där det kan tänkas finnas fördel med detta? (inte bara från ett styrketräningsperspektiv utan allmänt hälsoperspektiv)

Extra e vitamin? Råder väl delade meningar om det iofs. C-vitamin då? En del förespråkar väldigt höga doser. Zinc? Har för mig det fanns fördelar med att öka dosen. Kalcium? Får man i sig tillräckligt? Otroligt små mängder i dom flesta multivitamintillskott t ex.

Handcuff
2008-11-09, 19:36
Du får nog tillräckligt om du äter mat. Om du är lite slarvig så kan du ju alltid ta en snällt doserad multi (RDI) varannan dag eller en halv tablett någon gång i veckan nåt sånt.

Ingen vits överdosera

C.E.J.
2008-11-09, 19:59
Finns det några vitaminer och/eller mineraler som kan vara värt att ta som kosttillskott, kanske rent av i höga doser och där det kan tänkas finnas fördel med detta? (inte bara från ett styrketräningsperspektiv utan allmänt hälsoperspektiv)

Extra e vitamin? Råder väl delade meningar om det iofs. C-vitamin då? En del förespråkar väldigt höga doser. Zinc? Har för mig det fanns fördelar med att öka dosen. Kalcium? Får man i sig tillräckligt? Otroligt små mängder i dom flesta multivitamintillskott t ex.

Bara att kolla vilka vitaminer och mineraler som finns i vilken mat, och sen avgöra om du äter tillräckligt av den maten.

Eddie Vedder
2008-11-09, 20:10
Vitamin D skulle jag tro att det finns fog för att supplementera med för de allra flesta svenskarna faktiskt. Det diskuteras ganska friskt just nu om D-vitaminets värde samt att vi får i oss på tok för lite genom kosten.

Här i Sverige är ju dessutom solljuset som D-vitaminkälla otillräckligt under vinterhalvåret.

paragon
2008-11-09, 20:11
Japp men vitamin d verkar inte krävas så stor dos av, verkar som en multivitamintablett ger 100% så det är ju bra.

Sverker
2008-11-09, 20:36
Tanken är att vi ska röra oss i solen på sommareen och lägga D-vitaminet på hög i levern. En sommar i solen bör täcka behovet under den mörka vintern.


Möjligen att den dosen är otillräcklig för att skydda mot cancer.

Eddie Vedder
2008-11-09, 21:05
Japp men vitamin d verkar inte krävas så stor dos av, verkar som en multivitamintablett ger 100% så det är ju bra.

RDI är iofs också diskuterat, d.v.s. att det som ger 100% av RDI egentligen är lägre doser än vad som vore lämpligt i praktiken.

Kolla arkivet i Läkartidningen så kan du läsa en del om det.

Onigiri
2008-11-09, 21:17
Lånar tråden en sväng.

Kan det vara negativt att käka för mycket järn? Från tex blodpudding som hade en väldigt hög % av RDI från järn.

Crylee
2008-11-11, 14:15
Om man inte är storätare av fisk så är Omega-3 bra att stoppa i sig extra av! Har man ofta brist på i förhållanda till omega-6 och 9.

Kischen
2008-11-11, 14:26
Om man inte är storätare av fisk så är Omega-3 bra att stoppa i sig extra av! Har man ofta brist på i förhållanda till omega-6 och 9.

Nu var ju frågan om mineraler och vitaminer ;)

Ironwoman
2008-11-11, 14:33
Lånar tråden en sväng.

Kan det vara negativt att käka för mycket järn? Från tex blodpudding som hade en väldigt hög % av RDI från järn.

Ja. Äter du mycket järn i förhållande till zink, blir upptaget av zink sämre. Sedan lagras järnet upp i kroppen, då det inte finns någon bra utsöndringsväg.

Men med en normal kost (utan tillskott) överdoserar man inte vitaminer eller mineraler så det blir någon skada.

Frixos
2008-11-21, 15:30
Finns det några vitaminer och/eller mineraler som kan vara värt att ta som kosttillskott, kanske rent av i höga doser och där det kan tänkas finnas fördel med detta? (inte bara från ett styrketräningsperspektiv utan allmänt hälsoperspektiv)

Extra e vitamin? Råder väl delade meningar om det iofs. C-vitamin då? En del förespråkar väldigt höga doser. Zinc? Har för mig det fanns fördelar med att öka dosen. Kalcium? Får man i sig tillräckligt? Otroligt små mängder i dom flesta multivitamintillskott t ex.

Jag har läst en hel del om vitaminer och mineraler bl.a "Riktigt näringsintag med fytonutrienter - En förutsättning för bästa hälsa" av Magnus Nylander som nog är den mest kunniga i det här området i Sverige. Hans forskning har visat att många har flera brister av olika vitaminer/mineraler. Främst elitidrottare inom flera grenar.
Jag själv tränar mycket, växer fortfarande, och är dålig på att äta grönsaker så för mig är kosttillskott ett måste. Jag använder då Nutrilite Double X som jag inte kan göra annat än att rekommendera.

Snakebite
2008-12-02, 22:47
Jag gillar ZMA som har magnesium, zink, b6, vit c, vit e samt N-acetyl-cysteine. Inbillar mig att jag drar pa mig mindre forkylningar och kanner mig aningen piggare av det. Placebo eller ej ar skit samma :)

Anton Fräs
2008-12-02, 23:20
De allra flesta behöver inga mineral/vitamin tillskott överhuvudtaget. Undantaget D-vitamin då som Eddie nämne och eventuellt järntilllskott för kvinnor :)

Snakebite
2008-12-03, 08:59
De allra flesta behöver inga mineral/vitamin tillskott överhuvudtaget. Undantaget D-vitamin då som Eddie nämne och eventuellt järntilllskott för kvinnor :)

Tranande individer utsatts ju for fler fria radikaler an en ickerokande eller pa annat satt sjalvmisshandlande herr Svensson. Visst far man nog i sig det mesta via en varierad kost men jag safar hellre med lite extra av vitaminer och mineraler som inte blir toxida i lite storre mangder.