handdator

Visa fullständig version : Patellaluxation!


PePPinO
2008-11-09, 19:03
Fick för snart 3veckor sen min första patellaluxation, körde thaiboxning o övade block mot spark, så står i gard och lyfter mitt vänsterben då måste jag lyckats knixa till med högerbenet för knäskålen hoppar då urled!
Jag faller som en stupadfura,känner hur det kraskar o låter inne i knät under fallet, när jag landat så krampar mitt ben såpass och smärtar att räta ut det inte är att tänka på.Ambulans kommer får massa godsaker för att smärtan ska avta, sen till akuten, dom kunde ej räta ut benet pga muskelkramp och samtidigt att jag hade så ont, så det var tal om ryggmärgsbedövning för att kunna räta ut det o låta knäskålen hamna i rätt läge.
Men fick ett 3 bedövningsmedel och då släppte krampen samt att det gick räta ut benet och knäskålen hoppade tillbaka.

Tydligen blev det lite småskador eftersom det hände när jag stod upp, vet ej vad allt heter, men min ledkapsel tog tydligen hyffsat med stryk och har haft ordenligt innreblödningar knäskål stor som en handboll första 2veckorna bla.

Ni som är kunniga, vad för typ av träning ska jag utföra för att i framtiden slippa detta?Gymet är prio1 för mig, thaiboxningen kommer som en andra syssla, men kommer jag kunna fortsätta med thaiboxningen utan att vara rädd för att detta ska hända igen?

Långt inlägg men hoppas nån kunnig orkar läsa/svara!Tackar iaf!

Mvh P

z_bumbi
2008-11-09, 19:10
Prata med din sjukgymnast om rehab och prehab.

obesogen
2008-11-09, 19:45
Prata med din sjukgymnast om rehab och prehab.

+1. Se till att träna upp muskulaturen runt knäet ordentligt innan du ger dig på sparkarna igen, för detta passar styrketräning utmärkt. Men har du gjort en röntgen på knäet? Du har ingen kvarvarande sträckdefekt eller instabilitetskänsla?

PePPinO
2008-11-09, 20:09
Prata med din sjukgymnast om rehab och prehab.

Jo ska göra på onsdag har återbesök då!

+1. Se till att träna upp muskulaturen runt knäet ordentligt innan du ger dig på sparkarna igen, för detta passar styrketräning utmärkt. Men har du gjort en röntgen på knäet? Du har ingen kvarvarande sträckdefekt eller instabilitetskänsla?

Dom gjorde en vid tillfället fast när ja hade gips på.Vet ej hur d ser ut nu alls, på onsdag har jag återbesök!

Var bara nyfiken ifall någon satt inne med lite extra tips lr något=) Alltid kul o höra eftersom d finns mkt kunniga här.

obesogen
2008-11-09, 20:45
Var bara nyfiken ifall någon satt inne med lite extra tips lr något=) Alltid kul o höra eftersom d finns mkt kunniga här.

Jag tror du får de bästa tipsen från den som gör undersökningen då de får reda på betydligt mer information än vad vi fått :). Men berätta gärna mer ingående vad ni kom fram till efter ditt besök.

Teben
2008-11-10, 23:06
Som obesogen sa. Och ställ in dig på apmycket rehabträning.

Deceiver85
2008-11-10, 23:57
Tänkte jag kunde dela med mig min erfarenhet.

I slutet av augusti vred jag mitt vänsterknä ur led under en provlektion av Krav Maga. Lyckligtvis fanns det en person på plats med läkarutbildning som vred tillbaka knät på mig, och det var tur, för annars hade jag svimmat av smärta, så ont gjorde det.

Det tog ungefär en vecka för mig att gå normalt med kryckor, och lite drygt två veckor innan jag kunde gå (visserligen som ett skadeskjutet djur) någorlunda normalt. Tre veckor efter urvridningen kunde jag gå utan haltande, och kort efter det kunde jag böja benet mer än 90grader (smärtfritt) och börja cykla igen. En månad efter olyckan kunde jag köra marklyft (visserligen väldigt stelbent) och kronlyft igen...

Nu har det gått lite mer än två månader och jag är i princip återställd. Jag har fortfarande en liten svullnad i vänsterknät som gör de sista centimetrarna i djupet i böjen jobbigt, men jag har vid flera tillfällen böjt tresiffrigt med godkänt SL-djup så nu får jag jobba på djupet. Det är även en 6% styrkeskillnad mellan höger och vänster ben, för tre veckor var det 16%. Jag beräknar kunna ställa upp i SL-1:an nästa år.

Mitt råd till dig är att lyssna på din sjukgymnast, och hela tiden arbeta mot dig själv. Det kommer kännas tungt i början, men kroppen har en fantastisk förmåga att läka och för var vecka som gick gjorde jag stora framsteg. Nu gav inte min urvridning några skador på senor och ligament, så jag kanske kom undan lätt.

För övrigt känner jag med dig och hoppas du får en snabb tillfriskning.

PePPinO
2008-11-11, 13:15
Tänkte jag kunde dela med mig min erfarenhet.

I slutet av augusti vred jag mitt vänsterknä ur led under en provlektion av Krav Maga. Lyckligtvis fanns det en person på plats med läkarutbildning som vred tillbaka knät på mig, och det var tur, för annars hade jag svimmat av smärta, så ont gjorde det.

Det tog ungefär en vecka för mig att gå normalt med kryckor, och lite drygt två veckor innan jag kunde gå (visserligen som ett skadeskjutet djur) någorlunda normalt. Tre veckor efter urvridningen kunde jag gå utan haltande, och kort efter det kunde jag böja benet mer än 90grader (smärtfritt) och börja cykla igen. En månad efter olyckan kunde jag köra marklyft (visserligen väldigt stelbent) och kronlyft igen...

Nu har det gått lite mer än två månader och jag är i princip återställd. Jag har fortfarande en liten svullnad i vänsterknät som gör de sista centimetrarna i djupet i böjen jobbigt, men jag har vid flera tillfällen böjt tresiffrigt med godkänt SL-djup så nu får jag jobba på djupet. Det är även en 6% styrkeskillnad mellan höger och vänster ben, för tre veckor var det 16%. Jag beräknar kunna ställa upp i SL-1:an nästa år.

Mitt råd till dig är att lyssna på din sjukgymnast, och hela tiden arbeta mot dig själv. Det kommer kännas tungt i början, men kroppen har en fantastisk förmåga att läka och för var vecka som gick gjorde jag stora framsteg. Nu gav inte min urvridning några skador på senor och ligament, så jag kanske kom undan lätt.

För övrigt känner jag med dig och hoppas du får en snabb tillfriskning.

Helt underbart, jo smärtan är något särskilt lr hur?:P
Måste annars säga att det verkar ju gå riktigt bra för dig,hoppas verkligen att du inte får några men av detta!

Imorgon är det dags för mig att åka till ortopeden för återbesök, ska bli mkt intressant faktikst, återkommer om mer efter imorgon!