handdator

Visa fullständig version : fråga om elocon,kortison


Dajollee
2008-11-09, 18:48
hej

brukar använda kutanlösning en gång i verkan över huvet efter jag rakat mig
och hydrokortison vid näsan några gånger i veckan.
kutanlösningen verkar ju va rätt stark.
undrar om detta påverkar muskeltillväxten nämnvärt lr ska jag sluta nojja.
eller finns det några bättre grejer o använda?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19910222000031&DocTypeID=7&UserTypeID=2

mvh!

PowPow
2008-11-09, 20:09
Använder också Elocon, fast i krämform för händerna. Starka grejer, som man såklart ska använda med viss respekt. Men mig veterligen har utvärtes bruk av kortison inga av de effekterna på kroppen som andra typer av kortisonpreparat har. Med andra ord borde det väl endast påverka huden den appliceras på.

Men jag kan ha fått det om bakfoten.

Dajollee
2008-11-10, 17:22
ok tack för ditt svar :)

k4l_2007
2008-11-10, 19:17
Har för mig att man inte ska använda Elocon/hydrokortison på ansiktet överhuvudtaget.

k4l_2007
2008-11-10, 19:20
http://huddoktor.com/doctor/Biverkningar+och+dosering/645.html

Trinity
2008-11-10, 19:28
Den systemiska absorptionen är mindre än 1% enligt farmakokinetiken i Fass så påverkan på muskeltillväxten är inget du behöver oro dig över. Använding av Elocon 1 gång/vecka tordes inte heller vara några problem. Du kan ju alltid ha koll på biverkningarna som finns angivna i Fass (ffa relaterade till huden).

PowPow
2008-11-10, 19:43
Har för mig att man inte ska använda Elocon/hydrokortison på ansiktet överhuvudtaget.

Hydrokortison ju jäkligt svagt, och något som ibland rekommenderas i ansiktet just därför.

Elocon, som är en stark steroid, kan såklart också användas i ansiktet. Men eftersom det är så starkt, och huden så känslig, så gör man det endast på läkares inrådan (det är ju dessutom receptbelagt). Och då blir det ju som hos trådskaparen: inte speciellt ofta (jämför med mig själv, som periodvis använder det dagligen, fast på händerna där man har tuffare skinn).

Edit: Fast när jag läser igen så ser jag att trådskaparen aldrig tar elocon i ansiktet över huvud taget. Endast hydrokortison.

Trinity
2008-11-10, 19:59
Har för mig att man inte ska använda Elocon/hydrokortison på ansiktet överhuvudtaget.

Saxat från fass:

"Axiller, ljumskar eller andra intertriginösa områden samt ögonregionen bör inte behandlas annat än kortvarigt med starka steroider."

Därmed borde det var ok att använda det på hjässan.

Dajollee
2008-11-11, 16:20
thx för alla svar iaf ;)