handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med ryggträning!


Steerlinho
2008-11-09, 02:43
tjenare.

jag skulle behöva lite tips på övningar för ryggen, för tillfället kör jag:
Hantelrodd (3x12)+ Ryggresningar (3x15) och vet inte riktigt om det räcker eller inte. Kör rygg på måndagar och fredagar, så 2 gånger i veckan.

Hantelrodden tar ju i "leopardmusklerna" där uppe på ryggen och ryggresningarna där nere iofs, men känns kanske ändå lite för lite eller vad tycker ni?

Hatar att träna rygg tycker det är tråkigast, men räcker det här eller bör jag lägga in fler, eller ta bort mina nuvarande och köra andra, vilka ryggövningar kör ni och vilka gillar ni?

Tacksam för svar :)
mvh

Körv
2008-11-09, 03:05
Latsdrag(breda och smala).
Rodd(Breda och smala).
MARKLYFT!
Skivstångsrodd.

Lite chins om ork finns?

J.V
2008-11-09, 03:17
Om du ska köra fler beror väl på hur mycket krut du lägger på resten av kroppen, det måste ju vara balanserat, men chins eller latsdrag hade jag nog lagt in hursom.

Mapa
2008-11-09, 10:42
marklyft
hantelrodd
latsdrag/chins

Jorgen
2008-11-09, 10:46
Latsdrag(breda och smala).
Rodd(Breda och smala).
MARKLYFT!
Skivstångsrodd.

Lite chins om ork finns?

Tycker du inte att sex övningar rygg, två gånger i veckan, är lite i överkant?

obesogen
2008-11-09, 10:54
Högst givande svar till trådskaparen Jörgen ;)
Ontopic: Hur länge har du tränat? Har du tekniken för mark är det en utmärkt övning, men ingen nödvändighet. Men jag tycker du förslagsvis kan lägga till olika former av chins; smala, breda, v-chins

Jorgen
2008-11-09, 10:57
Högst givande svar till trådskaparen Jörgen ;)

Får man inte lov att ifrågasätta andras svar? :confused:

Mourten
2008-11-09, 10:59
antar att du kör halvkroppssplit typ.
kör hantelrodd, latsdrag samt ryggress, blir nog bra.

z_bumbi
2008-11-09, 11:05
Om du ska köra fler beror väl på hur mycket krut du lägger på resten av kroppen.

Det plus vad som är syftet med träning.

Om jag förutsätter att det är ett "normalt standardupplägg för någon som inte tycker ryggträning är kul*" så skulle jag lägga till ytterligare en roddövning.

*bänk, mage och biceps är det som är kul.

Andra övningar är kabelrodd, skivstångsrodd, t-bar-rodd, marklyft, korta/långa marklyft, raka/stelbenta/rumänska marklyft, omvända ryggresningar, explosiva drag, shrugs men vad som körs avgörs av målen, hur länge man har tränat etc, etc.

obesogen
2008-11-09, 11:08
Får man inte lov att ifrågasätta andras svar? :confused:

Jodå självklart, annars blir det ju ingen diskussion, men man kan ju även passa på att svara på frågan till trådskaparen så att tråden inte sticker iväg. Speciellt när det är en förhållandevis enkel fråga som inte tar mer än 15 extra sekunder extra för dig :thumbup:Jag hade den här tråden i åtanke... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121211

Jorgen
2008-11-09, 11:55
Jodå självklart, annars blir det ju ingen diskussion, men man kan ju även passa på att svara på frågan till trådskaparen så att tråden inte sticker iväg. Speciellt när det är en förhållandevis enkel fråga som inte tar mer än 15 extra sekunder extra för dig :thumbup:Jag hade den här tråden i åtanke... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121211

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men ok.

Till trådskaparen:
Hur länge har du tränat? Hur ser ditt träningsprogram ut? Vad har du för mål med din träning?
Det blir mycket lättare att svara på din fråga om man vet lite mer.

Körv
2008-11-09, 12:19
Tycker du inte att sex övningar rygg, två gånger i veckan, är lite i överkant?

Haha, jag menade inte att han skulle köra allihop 2 gånger i veckan.
Snarare ett: 'Här är några ryggövningar jag tycker är bra, slit dem med hälsa!'
Ursäkta om jag var otydlig :smash: