handdator

Visa fullständig version : Expertutlåtanden mottages tacksamt...


Biceps
2003-07-06, 00:08
Håller ju som bekant på med en liten inte allt för tuff deff.
Tänkte ta en typisk dag...

Frukost
2st Rågbrödsmackor (av surdeg) och på dessa fördelat 2 skivor rökt skinka och 1 ägg. 1 glas mjölk.

Mellanmål1
Samma som frukost + banan. Inte mjölk, vatten.

Lunch
Antingen t ex spaghetti köttfärsås eller kycklingfilé och pasta. Hinner jag inte planera så kan det i värsta fall bli en felix pizza eller nåt sånt skit :(.... banan + vatten

Mellanmål2
Whey80 + Frukt

Träning (+cardio)
Proteindrink + massa vatten

Middag
T ex
1 port nudlar + 4 kokta ägg... spaghetti och köttbullar... varierar men oftast kombinerar jag på något sätt pasta/nudlar med ägg/bacon/korv/rostbiff/fläskfilé/kycklingfilé... eller liknande
(Äter inte fisk överhuvudtaget. )
Dricka vatten/mjölk/juice/pepsi max...

Proteindrink innan läggdags...

Spontana reaktioner? Gissar att jag kan förbättra mycket... ligger på runt 2000kcal om dagen +- några hundra kcal... och då jobbar jag hela dagarna som typ vaktmästare där man oftast jobbar fysiskt. Enligt hälsovakten e min fördelning ungefär 40% kolisar 30% fett 30% protte
Längd 193 vikt 87... ligger på ca 85kg nu efter 2½ vecka... vetefan om det betyder nåt egentligen.

King Grub
2003-07-06, 06:30
Jag tycker det ser helt okej ut! Några punkter kanske:

Lite mer protein de två första målen.

Mellanmål2: Spara proteinpulvret till efter träningen och ät något proteinrikt istället. Och mer kolhydrater än bara frukt. En liten tallrik allbranflingor eller ett par rejäla skivor flerkornsbröd med tonfisk eller makrill på. Du skall ju träna efter det.

Efter träning: snabba kolhydrater tillsammans med proteindrinken. Viktigt! Dextropur, skumgodis, vitt bröd, cornflakes, riskakor t ex. Snabbar på återhämtningen och påbörjar glykogeninlagringen.

Middag: kör på mer med filéerna och skippa bacon och korv.

Kvällsmål: en slurk bra olja till drinken förlänger aminosyreutsöndringen. Eller sleva i dig en burk kesella eller en burk makrill i tomat istället. Inte vassleprotein här helst!

Överhuvudtaget tror jag du behöver äta mer! 2000 kcal på en såpass storvuxen individ med ett fysiskt arbete är för lite.

Biceps
2003-07-06, 21:44
Tack Grub... :)

Mellanmål2 e enkelt ändrat... får köra som mellanmål1

Har faktiskt funderat på att käka gelégodis efter träning. Men har inte orkat sticka iväg och handla före varje pass... får köpa nåt kilo och portionera upp eller så.
Hur mycket kan vara lämpligt per pass?


Middag: gör det mycket om man kör t ex bacon? visst är det fett men fett skadar ju inte så mycket...? visserligen e det väl rätt mycket mättat som gör kolesterolet sämre, men annars? sägs ju att det e kolisarna man ska akta sig för

kvällsmålet: ska försöka fixa protec från kasein istället för star protein på kvällen, men det får vänta tills jag får min första lön :)
bra olja säger du.. funkar det inte att käka oliver istället? äter inte makrill och kesella verkar inte va nån hit.

äta mer alltså... får lägga lite mer kalorier på mellanmål2 då helt enkelt

King Grub
2003-07-07, 11:04
Har faktiskt funderat på att käka gelégodis efter träning. Men har inte orkat sticka iväg och handla före varje pass... får köpa nåt kilo och portionera upp eller så.
Hur mycket kan vara lämpligt per pass?

Cirka 1 gram per kilo kroppsvikt. Beror också på hurt hårt du tränat - benpass lär kräva större dos än t ex axlar.

Middag: gör det mycket om man kör t ex bacon? visst är det fett men fett skadar ju inte så mycket...? visserligen e det väl rätt mycket mättat som gör kolesterolet sämre, men annars? sägs ju att det e kolisarna man ska akta sig för

Mättat fett är inte speciellt hälsosamt, utan kan direkt kopplas till cancer och hjärtsjukdomar. Iofs ingen risk om man är ung och tränar, men inte är det en bra grund att lägga. Dessutom är proteinhalten lägre i feta köttprodukter än i magra. Hellre välja ett magert köttalternativ och själv tillsätta något bra fett.

kvällsmålet: ska försöka fixa protec från kasein istället för star protein på kvällen, men det får vänta tills jag får min första lön
bra olja säger du.. funkar det inte att käka oliver istället? äter inte makrill och kesella verkar inte va nån hit.

Oliver är bra. Kesella är så gott som fettfritt, så som fettkälla är den tämligen värdelös. Nötter och frön kan vara ett annat alternativ.

Big_Vik
2003-07-07, 13:29
äter du inte fisk borde du nog ta något tillskott med de viktiga omega3 fettsyrorna

Biceps
2003-07-07, 15:42
Kan man inte hitta Omega3 i nåt annat då? Annars får det väl bli tillskott...

King Grub
2003-07-07, 15:47
Originally posted by Biceps
Kan man inte hitta Omega3 i nåt annat då? Annars får det väl bli tillskott...

Kallpressad linfröolja.