Visa fullständig version : Är dessa bra böcker om kost?
Six Barrel Shotgun
2008-11-08, 15:29
Allt om näringslära - Författare: Martin Brunnberg
Vegansk näringslära på vetenskaplig grund - Författare: Björn Pettersson
Jag undrar främst om den första. Är den en bra "basbok" för att lära sig grunderna inom näringslära? Jag är okunnig om näringslära och vill lära mig grunderna inom näringslära. Till den nivån att man bör vara duktig på kemi (har jag fått för mig?) är för avancerat för mig (gissar jag).
Den andra är en julklapp jag funderar på att ge till en vegetarian jag känner.
Undrar likadant om den som till den förra boken; om man lägger till "vegansk" innan näringslära.
Om du vill lära dig grunderna i näringslära så är det nog bättre att du läser en fackbok med referenser, det är inte alls lika kul men det kommer ge dig en mycket bättre grund.
Scratch89
2008-11-08, 16:05
Det beror helt på vad du är ute efter. "Riktig" näringslära, är baserad på biokemi och fysiologi, och då behövs kunskaperna, tyvärr. Den näringslära som det står om i söndagsbilagorna, med Paulun och GI-experter, har ingenting med riktig, eller bra, näringslära att göra.
Snorkelfarsan
2008-11-08, 21:21
Det beror helt på vad du är ute efter. "Riktig" näringslära, är baserad på biokemi och fysiologi, och då behövs kunskaperna, tyvärr. Den näringslära som det står om i söndagsbilagorna, med Paulun och GI-experter, har ingenting med riktig, eller bra, näringslära att göra.
Så du tycker att Paulúns böcker mfl är på Anna skipper nivå? (en fråga ingen anklagelse). Kan jag lika gärna skita i att läsa en sån bok över huvudtaget?
King Grub
2008-11-08, 21:51
Pauluns böcker är populärvetenskap som förklarar grundläggande saker som man kan ha praktiskt nytta av. Riktig näringslära/näringsfysiologi har man ingen "nytta" av på hobbynivå - det handlar inte om X gram protein vid tillfälle Y eller något sådant, utan det är mer eller mindre ren kemi.
Scratch89
2008-11-08, 22:47
Det handlar ju om vad man vill lära sig. Vill man lära sig vad de olika energigivarna gör, vad det finns för vitaminer och liknande, så kanske en Paulunbok duger. Vi som läser om transportkedjor, metabolismen och peptider skulle inte ha någon som helst nytta av att läsa boken. Det beror på hur skadad man är, helt enkelt. :D
Näringslära för högskolan är väl en rätt så bra bas för näringslära, både lättläst för populationen, men redan efter första stycket blir det svårt om man inte kan kemi. Jag har sett lite nutritionsböcker från Sahlgrenska, som jag antar att man använder på Karolinska också, och de är inte lättlästa alls. Det är bara biokemi.
Snorkelfarsan
2008-11-09, 01:21
ni har självklart rätt, jag som inte är så high på kemin håller mig till populärvetenskapen och Kolozzeum så klart:) - det är här jag verkligen lär mig
Six Barrel Shotgun
2008-11-09, 16:15
Vi som läser om transportkedjor, metabolismen och peptider.
Det var just det jag försökte förmedla, att en nivå under det, för basinformation, som jag är ute efter.
Det är det frågan var. Är Allt om näringslära, en bra "basbok"?
Ungefär som bas när man börjar simma, inte börjar man kråla på en gång?
Det är det frågan var. Är Allt om näringslära, en bra "basbok"?
Den är helt ok!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.