handdator

Visa fullständig version : Illamående - åtgärder?


Bubban
2008-11-08, 11:44
*spy*

Den senaste tiden har jag knappt kunnat äta, det har gått ungefär 1-1,5 vecka så nu och det har påverkat min livskvalitet. Jag har tappat orken att gymma och varje gång jag ska äta känns det som att jag är precis på gränsen att spy. Själva magen vill ha mat, och jag, men munnen och halsen säger stopp.

Har någon varit i en liknande situation och vad gjorde du för att sätta ett stopp för det?

Jag tar en 20ml Lumodal ca 15 minuter innan maten (flytande lösning som motverkar födoämnens negativa symtom) som är utskrivet av min läkare för att se om det hjälper (försöker råda bot på mina Crohn-symtom).
Som sällsynta biverkningar finns det illamående och kräkningar vilket borde tyda på att det är denna Lumodal, men jag behöver den för att få stabilitet i tarmregionen, så att sluta med den vet jag inte om jag kan i nuläget.

Som sagt, är det någon som varit i samma situation och har tips på vad man kan råda för att öka min matlust?

Trance
2008-11-08, 11:49
Har du pratat med din läkare om det?

Angel
2008-11-08, 12:16
Men åh, fråga din läkare. Du kanske kan få en liknande medicin om du reagerar på den.

Bubban
2008-11-08, 12:20
När jag pratade med min läkare senast sade jag att aptiten hade minskat (då var det inte lika farligt som nu). Jag vet inte om det finns så många likadana, det är en rätt så obeprövad metod.

Slartibartfast
2008-11-08, 12:56
Så hade jag i flera år.

Ingen diagnos, så jag kunde inte göra nåt åt det.

Icefire
2008-11-08, 15:57
*spy*

Den senaste tiden har jag knappt kunnat äta, det har gått ungefär 1-1,5 vecka så nu och det har påverkat min livskvalitet. Jag har tappat orken att gymma och varje gång jag ska äta känns det som att jag är precis på gränsen att spy. Själva magen vill ha mat, och jag, men munnen och halsen säger stopp.

Har någon varit i en liknande situation och vad gjorde du för att sätta ett stopp för det?

Jag tar en 20ml Lumodal ca 15 minuter innan maten (flytande lösning som motverkar födoämnens negativa symtom) som är utskrivet av min läkare för att se om det hjälper (försöker råda bot på mina Crohn-symtom).
Som sällsynta biverkningar finns det illamående och kräkningar vilket borde tyda på att det är denna Lumodal, men jag behöver den för att få stabilitet i tarmregionen, så att sluta med den vet jag inte om jag kan i nuläget.

Som sagt, är det någon som varit i samma situation och har tips på vad man kan råda för att öka min matlust?

Jag har varit i typ samma situation, under ca 1 år. Sen kom jag på att det berodde på laktoskänslighet.
Det är väl inte så mycket annat att göra än att hitta orsaken till ditt illamående, under tiden får du försöka äta mat som är lättäten. Kontakta läkaren igen och ge dig inte förrän problemet är löst.

Piranha
2008-11-08, 16:06
Låter som ett medicinskt problem, som man som amatör kanske inte skall ge sig på att diagnostisera.

Men vi har fler på brädan med chrons, de kanske kan leda dig lite på vägen.

z_bumbi
2008-11-08, 16:16
Kontakta vården, endoskopienheterna brukar fungera ganska smidigt om det är något ganska akut.
Kör du det rent eller blandar du ut det?

Bubban
2008-11-08, 21:39
Jag dricker det rent först, och sen dricker jag lite vatten.. Kanske ska blanda direkt?

z_bumbi
2008-11-08, 21:54
Jag har inte testat medicinen men det skadar ju inte att prova att blanda ut den då jag såg att det fanns med som förslag i fas. Iofs kanske du har fått andra instruktioner och då bör du följa dem.

Ajin
2008-11-08, 22:50
*spy*

Den senaste tiden har jag knappt kunnat äta, det har gått ungefär 1-1,5 vecka så nu och det har påverkat min livskvalitet. Jag har tappat orken att gymma och varje gång jag ska äta känns det som att jag är precis på gränsen att spy. Själva magen vill ha mat, och jag, men munnen och halsen säger stopp.

Har någon varit i en liknande situation och vad gjorde du för att sätta ett stopp för det?

Jag tar en 20ml Lumodal ca 15 minuter innan maten (flytande lösning som motverkar födoämnens negativa symtom) som är utskrivet av min läkare för att se om det hjälper (försöker råda bot på mina Crohn-symtom).
Som sällsynta biverkningar finns det illamående och kräkningar vilket borde tyda på att det är denna Lumodal, men jag behöver den för att få stabilitet i tarmregionen, så att sluta med den vet jag inte om jag kan i nuläget.

Som sagt, är det någon som varit i samma situation och har tips på vad man kan råda för att öka min matlust?

Min far tar en liknande medicin mot tarmproblem som han har. Han upplevde samma symptom och besvär som du gör nu, tills han bytte till en lik-verkande medicin fast i pulverform. Fråga din läkare vad det kan vara för medicin han får, kanske funkar för dig också? Kan tyvärr inte namnet på medicinen då han inte är på tjänsteresa för tillfället.

Angel
2008-11-09, 21:46
https://netdoktor.helpmecare.com/


Det där skulle en stor del av Kolos besökare behöva!