handdator

Visa fullständig version : Att köra på känsla


Clyde
2008-11-08, 08:39
Tja allihopa! länge sedan sist. Hoppas det går bra där ute i träningsvärlden, jag hoppas att ni ger allt och lite till.

Det jag tänkte att vi kunde diskutera lite om är ju det här med distans till träning och kost. Själv är jag fan rätt övertygad om att det är när man lärt känna sin kropp någorlunda bra, och när man tränar på känsla som dem riktiga och bestående resultaten kommer. Det är alltså inte förrns man har kommit till den punkten som själva byggandet faktiskt "börjar". Och dit kan det ta ett antal år att komma. Mycket beroende på hur självkritisk, sökande, prövande, seriös, motiverad och ihärdig man är. Och naturligtvis vilka mål man har! Jag menar på att det är när man har fått en mycket avslappnad syn på sin träning som dem bästa resultaten faktiskt kommer. När man har full kontroll över sin träning, bryr man sig t.ex inte så mycket om att läsa byggarproffsens tips längre. Inte heller bryr man sig kanske så mycket om det nya som händer i kost&tillskottsvärlden, eller om speedade debatter i dem mest självklara men ändå omdiskuterade träningsgrunderna, för det har man liksom redan dragit någon form av lärdom och slutsats av. Nu menar jag naturligtvis inte på en egoistisk, nonchalant stil. Utan precis tvärtom. Man vet liksom vad som är effektivast träning för en själv, och det är alltid lika roligt att gå till gymmet.

Känner man sin kropp väl så vet man t.ex hur man måste periodisera sin träning, och det sker helt naturligt utan att man räknar på veckor eller t.om dagar. Man vet hur mycket käk det krävs för att faktiskt öka i muskelmassa, och det brukar inte vara lite. Framförallt vet man vilken helvetisk hård träning som krävs för att kontinuerligt fortsätta utvecklas. Den hårda träningen man då bedriver kräver att man känner sin kropp väl, för annars går man rakt in i väggen. På alla högre nivåer, oavsett idrott så är det så.

Många klagar över dåliga resultat och om uteblivna ökningar osv, men färre vet faktiskt själva om vilken "nivå" dem faktiskt befinner sig på som tränande.

Om man inte vet, eller kan klara av att hantera och bemästra problemen som sätter käppar i hjulet för sin fortsatta utvekling, har man inte lärt känna sin kropp ännu. Och då är det bara att kämpa vidare, så helhjärtat man kan. För det kommer garanterat igen senare i träningskarriären. Alla misstag man gör både i och utanför gymmet är faktiskt bara nyttiga läxor och inget annat!

Alla som har fått bra resultat, helt dopingfritt, kommer efter ett tag att veta precis vilka nycklar som krävs för att kunna fortsätta utvecklas. En bra fotbollspelare planerar t.ex aldrig en dribbling i detalj och i förväg när den väl ska utföras, utan det får bli timeing, position, erfarenhet och framförallt känsla som avgör hur han/hon faktiskt ska ta sig förbi "hindret" på ett så effektivt sätt som möjligt.

Jag hoppas att inte inlägget vart allt för långt, och det vore roligt att höra lite om era erfarenheter kring det här med självsäker, intuitiv träning och deras samband med framsteg.

/Clyde.

spoonchest
2008-11-08, 08:54
Låter vettigt...

rampegg
2008-11-08, 23:25
bump för en mycket sann tråd.

Fredrik_S
2008-11-09, 04:01
håller med

Fernicus
2008-11-11, 14:30
Bumpalump

the dutch lumberjack
2008-11-11, 22:57
Känslans intelligens är källan till framgång!

"Inget av värde går att lära ut"

Jacksatan
2008-11-12, 10:49
du har många bra poänger här, men du missar att ta upp att även fast man tränar och käkar 3ggr bättre efter 5 års träning så kommer de största ökningarna ändå komma första åren. Det är så våran kropp är konstruerad. Zlatan tränar med Inter nu men gjorde givetvis större framsteg när han tränade med Malmös juniorlag. Det krävs mer för att bli bättre ju högre upp man kommit.

Anders The Peak
2008-11-12, 11:10
du har många bra poänger här, men du missar att ta upp att även fast man tränar och käkar 3ggr bättre efter 5 års träning så kommer de största ökningarna ändå komma första åren. Det är så våran kropp är konstruerad. Zlatan tränar med Inter nu men gjorde givetvis större framsteg när han tränade med Malmös juniorlag. Det krävs mer för att bli bättre ju högre upp man kommit.

Ja, hur lurar man kroppen att växa vidare?
Kan det vara med hjälp av svält och överätning periodiskt?
Variera träningen mellan hög intensitet med låg och hög frekvens med låg intensitet med hög och låg frekvens.
Variera proteinintaget över tid vissa dagar mycket lågt och andra normalt intag 2 gr / kg-fettfrimassa

jwzrd
2008-11-12, 11:17
Ja, hur lurar man kroppen att växa vidare?
Kan det vara med hjälp av svält och överätning periodiskt?
Variera träningen mellan hög intensitet med låg och hög frekvens med låg intensitet med hög och låg frekvens.
Variera proteinintaget över tid vissa dagar mycket lågt och andra normalt intag 2 gr / kg-fettfrimassa

Genom att flytta fram fronten hela tiden så att man kontinuerligt utmanar kroppen. Det smakar sämre ju längre man kommit. Vet man inte var fronten är eftersom man tränar på känn och egentligen inte har en jävla aning om vad man gjorde sist eller tänker göra imorgon så skulle jag säga att det är omöjligt. Då slutar man som tränande nummer 241352345123 i mängden av alla som inbillar sig att man aldrig blir bättre än det man nådde efter 3 års bs-träning.

MasterChief
2008-11-12, 11:20
Känsla i all ära, men åtminstone jag har svårt att guida mitt liv med hjälp av känslor allena. Jag gillar även intellektet. Det lustiga är att jag i allra högsta grad trodde mig följa intellektet de första 10 åren men insett efter hand att det var nog känslorna som styrde trots allt.

Så en kombination av erfarenhet, coaching och att lyssna på kroppen är bra. Då har man vad som behövs för planeringen av träningen för att uppnå ens målsättningar. Något som jag tror är effektivare än att bara hoppa in och köra det som känns bäst för dagen. De är alla pusselbitar och allt måste klaffa för bästa resultat.

jmkdavid
2008-11-12, 11:38
Genom att flytta fram fronten hela tiden så att man kontinuerligt utmanar kroppen. Det smakar sämre ju längre man kommit. Vet man inte var fronten är eftersom man tränar på känn och egentligen inte har en jävla aning om vad man gjorde sist eller tänker göra imorgon så skulle jag säga att det är omöjligt. Då slutar man som tränande nummer 241352345123 i mängden av alla som inbillar sig att man aldrig blir bättre än det man nådde efter 3 års bs-träning.

Vad menar du med BS-träning? Är det BS-träning om man inte kör slaviskt efter ett schema? Om man inte kör tex bröst varenda måndag utan någon gång kanske skjuter upp det till tisdag för att man lyssnar på kroppen som säger "chill bitch, axlarna är slitna, dom behöver vila lite extra..."?

Att köra på känsla innebär inte automatiskt att man slappar i gymmet eller slarvar med kost mm om det var det du antydde.... "Problemet" kanske ligger i hur man definierar "att köra på känsla"?

jwzrd
2008-11-12, 11:49
Vad menar du med BS-träning? Är det BS-träning om man inte kör slaviskt efter ett schema? Om man inte kör tex bröst varenda måndag utan någon gång kanske skjuter upp det till tisdag för att man lyssnar på kroppen som säger "chill bitch, axlarna är slitna, dom behöver vila lite extra..."?

Att köra på känsla innebär inte automatiskt att man slappar i gymmet eller slarvar med kost mm om det var det du antydde.... "Problemet" kanske ligger i hur man definierar "att köra på känsla"?

Det finns en debatt om "köra på känsla" någonstans som jag deltog i. Man tränar efter en plan, planen sätter man efter sin erfarenhet, allmän vetenskap (läs: studier och vettiga teorier) och känsla. Under passen är man givetvis inte dum och pressar en kropp som bara vill sova men det måste ingå ett ganska stort mått av Stå Ut! eftersom det helt enkelt svider att ligga i.

Är axlarna slitna ett pass så skulle jag själv skita i det. Är de alltid slitna så skulle jag se över och arrangera om i min plan.

Min kropp säger alltid Chill Bitch på gymmet. Skulle jag lyssna på den så skulle jag fortfarande ha semester och härja i vågorna i havet, dricka öl varje dag och visa pitten för turister. BS-träning är det att bestämma vad man ska göra på gymmet där och då För Mig! Jag tror inte man gör några särskilda framsteg om man följer den principen och jag grundar det på hur jag tycker andra tränar när de gör framsteg.

I princip alltid gör folk framsteg först (och åter igen) när de bestämmer sig mer eller mindre löst för att under en kortare (eller längre) period verkligen pressa sig att klara en vis målsättning. Det kan vara X kg i knäböj, N minuter runt sjöarna, nå 6% bf eller andra konkreta och tidsbestämda saker. Ett mål finns, en plan skapas för att nå det och därefter är det snarare Stfu Bitch till kroppen än Chill Bitch från den.

Barabazz91
2008-11-12, 11:55
Håller med dig till 100% :)

Jacksatan
2008-11-12, 16:38
Genom att flytta fram fronten hela tiden så att man kontinuerligt utmanar kroppen. Det smakar sämre ju längre man kommit. Vet man inte var fronten är eftersom man tränar på känn och egentligen inte har en jävla aning om vad man gjorde sist eller tänker göra imorgon så skulle jag säga att det är omöjligt. Då slutar man som tränande nummer 241352345123 i mängden av alla som inbillar sig att man aldrig blir bättre än det man nådde efter 3 års bs-träning.

Jag är helt på din linje här. Man bör ha stenkoll på de vikter och övningar man kör, annars blir det bara blaj av allting. Det är ju omöjligt att utvärdera träningen på lite kortare sikt om man hoppar mellan olika övningar, och olika repsintervall hela tiden.

jaosef
2008-11-12, 17:00
Nu är jag nybörjare (tränat i 1 år), men själv skulle jag inte fungera om jag körde på känsla. Gillar att ha läget under kontroll och vara noggrann, även om det inte alltid behövs. Men funkar bäst för mig, så kommer nog att fortsätta med det:)

Langster
2008-11-12, 17:11
Man måste nog köra lite på känsla för att få lite flyt i träningen och fortsätta ha kul. Men man måste också pressa sig själv framåt.

grunt_grunt
2008-11-12, 18:48
Går man bara efter känsla blir man en sån som tror att man kan träna nedre delen av magen och insida bröst, och som tränar dessa muskler vid varje träningspass.

Anders The Peak
2008-11-12, 18:52
Till ovan lagda uttalande
Ja,varför skulle inte det gå? Du har nervbanor som du kan träna upp för att få muskelkänsla...

jmkdavid
2008-11-12, 19:07
jwzrd:
Jag hör vad du säger och jag håller med. (när jag skriver att jag lyssnar om kroppen säger "chill bitch" så menar jag inte att chill bitch är de vanliga ropen på nåd som man hör från kroppen när jag pressar den - jag syftar mer på att om man känner skadekänsla eller överträningsvarningar så lyssnar jag).

Som jag skrev på slutet av min förra post så har nog jag en helt annan definition av "köra på känsla" än vad ni verkar ha.

bear.flowertwig
2008-11-12, 19:11
Den största behållningen jag hade av DC var just kontrollen. Att veta exakt vad som ska köras, när och hur mycket jag ska öka. Samt en plan för hur jag ska lägga om när jag stagnerar. Riktigt jobbiga pass och jag kunde nästan vara nervös inför vissa men det gav resultat. Framför allt gillade jag att ha mål och delmål som var enkla att utvärdera och följa upp.

Matsa
2008-11-12, 19:23
Jag tror snarare på en mix av känsla, vetenskap och en långsiktig plan. Lägg till en smula sunt förnuft och en ordentlig dos disciplin och jag vågar påstå att du har en vinnare. Det här med känsla är ju inte direkt något magiskt utan det handlar helt enkelt om ökad kroppskännedom och självinsikt.

Att endast lita på sin känsla eller instinkt tror jag inte på personligen, det finns ju anledningar till att även proffs anlitar tränare då och då.

z_bumbi
2008-11-12, 19:46
Den största behållningen jag hade av DC var just kontrollen. Att veta exakt vad som ska köras, när och hur mycket jag ska öka. Samt en plan för hur jag ska lägga om när jag stagnerar. Riktigt jobbiga pass och jag kunde nästan vara nervös inför vissa men det gav resultat. Framför allt gillade jag att ha mål och delmål som var enkla att utvärdera och följa upp.

För att generallisera enormt så tror jag att det är därför många tycker att just den träningsmetod eller "system" som de följer är så himla bra. Det är inte planen i sig som behöver vara så särskilt bra utan att man ser får något att kämpa för att uppnå och i en del fall t o m en hygglig instruktion hur man ska nå dit. Jämför man med det generella träningsprogrammet de flesta får av gymmet när de börjar träna som består av 3x10 på ett antal övningar och inget mer eller för de som är lite mer styrkeinriktade ( :D ) att försöka maxa i bänken varje pass i några månaders tid så är det stor skillnad.