handdator

Visa fullständig version : Gainer?


djolle
2008-11-07, 23:44
Hej jag har läst deffguiden och gjort upp en plan med hur jag ska deffa, vilken mat jag ska äta under dagen, träning etc.
Jag har ett frågetecken bara, är det viktigt att ta en gainer eller proteindrink efter träning eller kan man ersätta det med någon form av mat?

Jag kommer äta:

Kolhydratkälla
Potatis
Fullkornspasta
Knäckebröd
Havregrynsgröt

Proteinkällor
Kycklingfilé
Keso
Äggvita
Tonfisk

Fett
Olivolja

Grönsaker
Lök
Morötter
Majs

Frukter
Apelsin
Banan

Övrigt
Grillkrydda

Något som bör tilläggas?

Tack på förhand!

Snorkelfarsan
2008-11-07, 23:59
Mat funkar alltid! Du behöver inte lägga pengar på proteindrink om du inte vill, se bara att till att måltiden efter träningen är extra proteinrik.
en hemmagjord gainer skulle annars kunna innehålla:
Havregryn
Kesella kvarg (den söta med vaniljsmak eller naturell)
kanske lite socker för att höja GI:t
mjölk

kör sedan allt i en mixer eller blanda väl med sked

Angående fett: Var inte rädd för smör eller så bara för att det är mest mättat fett, det gäller att få i sig alla typer av fetter från olika källor. det enda du med säkerhet bör undvika är transfetter, dvs "delvis härdade fetter" - men det visste du säkert redan

djolle
2008-11-08, 00:59
Tack för tipset på hemma gjorde gainer, ska testas!
Glömt lägga till smör jag som eventuellt kan tas lite i pasta eller på knäckebröd :)

djolle
2008-11-08, 01:11
Föresten jag kommer träna gym 4 gånger i veckan + att jag avslutar med löpning 30 min vid 2 av passen.

Någon som har förslag på hur jag ska fördela maten på en dag?
Stor frukost? Hade tänkt köra 5 mål så man har lite i magen hela tiden för att slippa vrålhungern!

Scratch89
2008-11-08, 01:20
Något som bör tilläggas?

Ät hela ägg och fet fisk för att få i dig vettiga fetter.

Eddie Vedder
2008-11-08, 05:28
Ät hela ägg och fet fisk för att få i dig vettiga fetter.

+1

Precis som i 99% av de här trådarna är det ofta fettet och grönsakerna som felar. Man behöver inte leva på tonfisk, kyckling, havregrynsgröt, äggvitor och proteindrinkar för att få resultat.

Så jag håller med Scratch89 djolle, jag tycker även att du kan stoppa in näringsrika och grova grönsaker som broccoli, vitkål och spenat.

djolle
2008-11-08, 11:06
Tack alla, ska fundera över det ni skrivit och ta med mig de när jag påbörjar min deff :)