handdator

Visa fullständig version : Atlantotec - bra eller bluff?

Black Star Abyss
2008-11-07, 18:56
Har hittat den sida som säger sig kunna bota huvudvärk med justering av atlaskota. Jag känner mig väldigt lockad att prova denna behandling. Kan någon med kunskap i ämnet kommentera om det verkar vettigt eller om det är gjort för att lura folk på pengar?

http://www.atlantotec.com/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=75

Guddi
2008-11-07, 19:05
Trams, atlaskotan är inget fantastiskt. Om du väldigt gärna vill att någon ska mobilisera din atlaskota så klarar en sjukgymnast eller naprapat av det hur bra som helst.

Black Star Abyss
2008-11-07, 19:09
Ok, då kan jag prata med min sjukgymnast om det? Min uppfattning har varit att sjukgymnaster och läkare blir lite irriterade om man börjar tala om kotor som ska korrigeras och sådant som är typiska naprapatproblem.

illitch77
2008-11-07, 20:09
Kan väl börja med att konstatera att det där är trams, bluff, kvacksalveri och ett par ännu mindre smickrande saker. Sen kan jag inte låta bli att undra om du inte blir misstänksam själv när du ser alla tillstånd man påstår sig kunna bota?

Migrän
Huvudvärk
Yrsel och balanssvårigheter
Ont i nacken
Nackspärr
Inskränkt, assymetrisk rörelseförmåga av huvudet
Muskelspänningar – ihärdig muskelvärk
Värk i axlarna
Värk i övre delen av ryggen
Ryggvärk
Diskbråck
Klämda nerver i ryggraden
Snedställt/vridet bäcken
Olika långa ben (synbarligen)
Smärtor i höftlederna
Smärtor i benen, knä eller fot
Kalla händer och fötter
Hjärtrytmstörningar – förändrat blodtryck
Matsmältningsproblem – förhöjd magsyra
Återkommande förstoppning eller diarré
Sömnproblem – kronisk trötthet
Depression (i samband med konstant smärta efter whiplash-skada)

Följande besvär kan förvärras av en felplacerad atlas och en korrigering kan i vissa fall leda till en förbättring av tillståndet.

Tinnitus (återkommande susningar eller ringande ljud i örononen)
Menieres syndrom (en sjukdom i hörsellabyrinten som karaktäriseras av dövhet, ringande i öronen, yrsel och illamående)
Otitis eller återkommande öroninflammation
Trigeminal neuralgia (smärtsamma nervbanor)
TMJ-syndrom (smärta i käkarna)
Sinusitis (bihåleinflammation)
Astma
Tendonitis (bindvävsinflammation?? Kanske ska vara inflammatoriska överbelastningsskador i leder)
Tennisarmbåge
Ischias
Stickande, ömmande händer eller fötter
Kroniska smärtor
Kronisk trötthet
Allergier och hösnuva
Inlärningssvårigheter
Dyslexi (Läs och skriv svårigheter)
Epilepsi

PiNG.
2008-11-07, 22:24
Haha...ja värre än Nikken det där.

Guddi
2008-11-08, 07:40
Ok, då kan jag prata med min sjukgymnast om det? Min uppfattning har varit att sjukgymnaster och läkare blir lite irriterade om man börjar tala om kotor som ska korrigeras och sådant som är typiska naprapatproblem.Det är för att 99 gånger av 100 så tror folk på allvar att ett knäck kan bota deras problem oavsett vad det lider av. Det går inte till så utan det är ren marknadsföring och skitsnack.

AndersB
2008-11-12, 00:51
Kan väl börja med att konstatera att det där är trams, bluff, kvacksalveri och ett par ännu mindre smickrande saker. Sen kan jag inte låta bli att undra om du inte blir misstänksam själv när du ser alla tillstånd man påstår sig kunna bota?

Jag skulle vilja ha en källhänvisning som backar upp ditt kategoriska påstående att det är trams, bluff och kvacksalveri. Eller är det bara din personliga uppfattning. Vore tacksam för ett förtydligande.:thumbup:

AndersB
2008-11-12, 01:17
Har hittat den sida som säger sig kunna bota huvudvärk med justering av atlaskota. Jag känner mig väldigt lockad att prova denna behandling. Kan någon med kunskap i ämnet kommentera om det verkar vettigt eller om det är gjort för att lura folk på pengar?

http://www.atlantotec.com/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=75
Tänkte att du skulle få ett svar från en som provat metoden också...

Jag heter Anders, är 43 år. Har de senaste tjugo åren haft problem med nackspärrar, huvudvärk, migrän, spända axlar samt yrsel. Haft svår huvudvärk/migrän i stort sett varje vecka. Periodvis lättare huvudvärk dagar i sträck. Hela tiden mer eller mindre obehag eller smärtor från nacka o axlar.

Jag har provat allt, träning, sjukgymnastik, avslappningsövningar, akupunktur kiropraktik och naprapat.

Det enda som gett viss tillfällig lindring har varit kiropraktiska behandlingar. Dom har oftast gett gynnsamma men inga bestående förbättringar.
Jag var en ganska stor konsument av migränmedicin och värktabletter som tex Naproxen.

Jag provade Atlantotec i slutet på Juli 2008. Efter behandlingen som var ca 45 minuter kände jag för första gången på tjugo år att vissa spänningar hade släppt i nacke o axlar. Min huvudvärk har sedan behandlingen gradvis tonat bort. Jag tar inte längre migränmedicin och väldigt sällan Naproxen. Min huvudvärk är som bortblåst.

En rolig grej som hände efter behandlingen, samma dag, var att min "hjärtklappning" försvann...Har dom sista fem åren varit ordinerad Seloken (Betablockerare) mot hjärtklappning. Den medicinen har min läkare satt ut, då problemen försvann.

Som du förstår är jag ganska tacksam att jag inte lyssnade på de som kallar metoden "Bluff o Trams". Finns ganska mycket information om Atlaskotan på nätet. Sök information och bilda dig en egen uppfattning.
mvh
Anders

nyrjoh
2008-11-12, 07:45
Anders B: du kan ju själv lägga upp lite studier eller liknande på forskning kring atlas kotan istället. Om du har sådan så slipper man själv sitta och leta.

j2b
2008-11-12, 12:19
vilken tur att du som ny medlem här fick chansen att använda dig av dina första inlägg till att försvara en behandlingsmetod..

känns inte alls som att du är inblandad i atlantotec

illitch77
2008-11-12, 14:02
Jag skulle vilja ha en källhänvisning som backar upp ditt kategoriska påstående att det är trams, bluff och kvacksalveri. Eller är det bara din personliga uppfattning. Vore tacksam för ett förtydligande.:thumbup:

Bevisbördan är väl knappast min?

Det finns ju mycket att bemöta med tanke på allt man påstår sig kunna bota. Jag kan väl kommentera några av påståendena:

Astma: Beror på kronisk inflammation i luftvägarna. Luftvägsinflammation påverkas inte av atlaskotan.

Epilepsi: Beror på okontrollerad elektrisk urladdning i hjärnan oftast utgående från ett specifikt fokus ex pga anläggningsrubbning, tumör, blödning eller liknande. Påverkas inte av läget på C1.

Mb menière: Orsakas av störd cirkulation av endolymfa i balansorganen. Påverkas inte av läget på C1.

Diskbråck: Det enda som möjligen skulle påverka ett diskbråck är om man skulle manipulera i närheten av det. Manipulation av högcervikala diskbråck är dock knappast att rekommendera om man tycker om pt som andas själva och inte har parapares.

Skulle kunna fortsätta ett tag till men jag antar att min poäng gått fram? Om man utger sig för att kunna behandla potentiellt dödliga tillstånd med behandlingsmetoder som saknar all form av evidens så är man i mina (och socialstyrelsens) ögon en kvacksalvare.

Det är bara att gratulera dig, Anders 43, till din förbättrade hälsa. Det är dock svårare att gratulera dem som landar på akuten med status epilepticus eller astmaticus efter att liksom du kunnat sluta med medicinering.

AndersB
2008-11-12, 14:04
vilken tur att du som ny medlem här fick chansen att använda dig av dina första inlägg till att försvara en behandlingsmetod..

känns inte alls som att du är inblandad i atlantotec
Allt jag påstår är att det hjälpt mig. Sen står det givetvis alla fritt att dra sina egna slutsatser av det.

Timme
2008-11-12, 14:22
Allt jag påstår är att det hjälpt mig. Sen står det givetvis alla fritt att dra sina egna slutsatser av det.

:)

AndersB
2008-11-12, 16:30
Bevisbördan är väl knappast min?

Tycker jag absolut att den är, då det var du som kom med ett påstående.
Jag bad om ett förtydligande om du hade någon källhänvisning till tex någon studie som bevisar att denna metod är trams o bluff, eller om det bara var din personliga uppfattning du framförde.
Av ditt svar drar jag slutsatsen att det är det sistnämda.
mvh
Anders

illitch77
2008-11-12, 16:53
Tycker jag absolut att den är, då det var du som kom med ett påstående.
Jag bad om ett förtydligande om du hade någon källhänvisning till tex någon studie som bevisar att denna metod är trams o bluff, eller om det bara var din personliga uppfattning du framförde.
Av ditt svar drar jag slutsatsen att det är det sistnämda.
mvh
Anders

De exempel jag framförde är lätta att skaffa källhänvisning till. Ep och astma kan man exempelvis läsa om i Davidsons "Principels and practice of medicine", Läkemedelsboken eller varför inte Internetmedicin. Vad gäller diskbråck kan jag rekommendera Internetmedicin, praktisk medicin eller den svenska "Ortopedi" (kommer tyvärr inte ihåg vem som står som författare). Mb Menière kan det läsas om på ex praktisk medicin eller valfri lärobok om ÖNH-sjukdomar.

Naturligtvis är det du som har bevisbördan. Att framföra en alternativ behandlingsmetod som lösningen på en hel mängd allvarliga sjukdomar utan att ha stöd i vetenskap eller beprövad erfarenhet är inte god sjukvård även om behandlingen skulle visa sig fungera. I det här fallet finns ju dessutom inte ens någon rimlig teoretisk grund för att det skulle fungera vilket ännu mer skärper kraven. Att du anklagar mig för ovetenskaplighet och löst tyckande är onekligen intressant, absurt men intressant.

AndersB
2008-11-12, 23:03
De exempel jag framförde är lätta att skaffa källhänvisning till. Ep och astma kan man exempelvis läsa om i Davidsons "Principels and practice of medicine", Läkemedelsboken eller varför inte Internetmedicin. Vad gäller diskbråck kan jag rekommendera Internetmedicin, praktisk medicin eller den svenska "Ortopedi" (kommer tyvärr inte ihåg vem som står som författare). Mb Menière kan det läsas om på ex praktisk medicin eller valfri lärobok om ÖNH-sjukdomar.

Naturligtvis är det du som har bevisbördan. Att framföra en alternativ behandlingsmetod som lösningen på en hel mängd allvarliga sjukdomar utan att ha stöd i vetenskap eller beprövad erfarenhet är inte god sjukvård även om behandlingen skulle visa sig fungera. I det här fallet finns ju dessutom inte ens någon rimlig teoretisk grund för att det skulle fungera vilket ännu mer skärper kraven. Att du anklagar mig för ovetenskaplighet och löst tyckande är onekligen intressant, absurt men intressant.

Jag tycker du resonerar helt bakvänt. Om du påstår att en behandlingsform är trams och bluff, är det väl du som ska styrka det påståendet.
Jag har inte påstått att denna metod botar alla saker som du räknar upp.
Jag påstår ingenting, vill bara ha en källa till dina påståenden.

Allt jag påstår är att denna metod hjälpt mig med min huvudvärk/migrän samt min hjärtklappning.

Därav min nyfikenhet, när du påstår att det är bluff. Då blir jag nyfiken på vad du egentligen vet om denna metod. Jag tog för givet att när man påstår att något är "bluff o trams" så har man lite på fötterna.
Men jag tog fel:)
Däremot respekterar jag givetvis att du har en åsikt.

illitch77
2008-11-13, 11:09
Jag tycker du resonerar helt bakvänt. Om du påstår att en behandlingsform är trams och bluff, är det väl du som ska styrka det påståendet.

Allt jag påstår är att denna metod hjälpt mig med min huvudvärk/migrän samt min hjärtklappning.

Därav min nyfikenhet, när du påstår att det är bluff. Då blir jag nyfiken på vad du egentligen vet om denna metod. Jag tog för givet att när man påstår att något är "bluff o trams" så har man lite på fötterna.

Jag antar att du bara försöker provocera?

Om du läser tråden från början så ser du i mitt första inlägg en lista på alla de saker som Atlantotec säger sig kunna bota genom att justera C1. Där finns bla de saker som jag senare kommenterat. Texten uppvisar även alla andra kännetecken på kvacksalveri med uppgifter om detta dolda fel som inte kan påvisas med normala undersökningsmetoder. Det finns inte heller något som kan liknas vid ett försök till rationell förklaringsmodell. Om man sedan kombinerar detta med att det av naturliga skäl bokstavligen är livsfarligt att flytta på atlaskotan så tycker jag nog att benämningen kvacksalveri är ordentligt underbyggd. Som jag tidigare försökt säga så räcker det med att erbjuda behandling mot potentiellt livsfarlig sjukdom utan stöd i vetenskap eller beprövad vetenskap för att det skall vara kvacksalveri.

Att det inte finns någon head to head studie där man jämför C1-manipulation med ex valproat vid ep ter sig ganska naturligt. Jag tror nog dessutom att man får ganska svårt att övertyga en etisk kommite om att få göra en sådan studie. Detsamma gäller naturligtvis även övriga tillstånd jag diskuterat.

Mobilisering (och möjligen manipulation) kan i enstaka fall ha en plats vid behandling av högcervikal smärtproblematik. Det skall dock endast göras efter en noggrann riskbedömning och av utbildad terapeut. Tror man att magsår beror på subluxation av C1 är man o- eller felutbildad.

Nog så. Om detta inte räcker som förklaring tror jag inte att jag kan hjälpa dig. Kanske kan en liten putt på Th11 hjälpa mot eventuella kognitiva besvär? Jag har nämligen inte sett någon studie som visar att så inte är fallet.

Kendouy
2008-11-14, 20:25

Självklart ligger ju bevisbördan på den som för fram en alternativ behandlingsmetod. Det finns ju redan studier som påvisar andra behandlingsmetoders för och nackdelar.

Om jag säger att en bil som kör 30 km/h rakt fram faktiskt kör framåt, och du säger bakåt, skulle jag vilja påstå att bevisbördan ligger på dig huruvida den faktiskt far bakåt eller inte.

Martin Löwgren
2008-11-14, 22:49

Trams. De där är en gammal Kiropraktor-teori som går under den kända "Hole in one - ideologin".

Tyvärr är mkt av kiropraktikens teorier väldigt flummiga och många dömer därför dem p.g.a. det vilket jag anser felaktigt då de har fler strängar på sin lyra än flummiga ryggradsteorier.

Atlas kan ställa till med problem men det är en ryggradskota som alla andra (om än lite mer invecklad) och en nivå man ska vara extremt försiktig med att manipulera (knäcka)

Fly
2010-06-08, 16:03
Atlantotec är en behandling som man ofta ger till whiplash skadade. Som ni väl vet(?) går nerverna inuti kotorna och i ryggmärgen. Nerver kan komma i kläm och man kan få en massa olika symptom av klämda eller skadade nerver. T.ex huvudvärk etc. Naturligtvis kan behandlingen vara många till mycket stor hjälp, och en del kan faktiskt bli riktigt bra!

Johan Aspenlid
2012-04-27, 19:56
Hej på er, alla!
Jag testade detta härom dagen.
Och fick goda resultat!
Men i med att det är så pass nybehandlat kommer jag svara på hur symptomerna har avtagit i ett senare skede.

Johan Aspenlid
2012-09-03, 21:18
Jag har nu testat denna behandling. Jag har en diagnos med magnetröntgen som styrker att Jag har Diskbråck mellan Th1-C7, buktad disk centralt C7, förtränging C5-C6 och kunde inte lyfta 1 kilo med rak arm utan att få feberkänningar. Svar från läkare: Kan inte opereras(Tacka för det, jag hade ångrat mig resten av livet) Får leva med detta, kan jag jogga skulle jag göra det´, men kom feberkänningarna i kapp skulle jag träna cirkulation på crosstrainer om möjligt. Fick då oxå en tens-apparat som jag använde 8tim om dagen så jag klarade av att stå framför datorn & jobba. Nu till det intressant: Jag fick via en arbetskollega rekommendationen att kolla upp detta. Gjorde så genom att ringa hans gamla chef som vart där 3 år tidigare med 4st besvär: Gubbnacke, tinnitus, vita fingrar och tid för operation av miniskern med magnetröntgen som styrkte detta. Efter hans behandling försvann med en gång de 3 första symptomerna, Efter 1 1/2 vecka ávbokade han miniskeroperationen pga han hade inte ont längre. Jag valde då inte i detta läge att åka utan undersöka mer. Så då alla infallsvinklar från lobbyister & negativa svar kring detta utan ett påstående som höll, då de pratade om manipulation. Vad jag kom fram till är att det är inte just det. Utan djupgående massage på de inre musklerna som håller C1. Undersökte också att kotan ihop med axis(C2) inte har några vätskemembran som resten av kotorna har utan förlitas enbart av att hållas på plats av muskler & senor. Efter konstaterande att detta kan faktiskt funka med förklaring att de 12 huvudnervbanorna går igenom/vidsidan av kotan ihop med kroppspulsådror kunde komma i kläm vid en förskjuten låst kota av krampande muskler kunde orsaka mer än vad som sägs på hemsidan. Bestämde jag mig för att åka ner! Har inte ångrat en sekund av det. 80% av alla symptomer försvann, dock fick jag göra behandlingen 2ggr då jag blev påkörd av bil bakifrån. Jag har listat upp mina besvär som blev bättre/borta. Jag insåg innan jag tog detta beslut att jag hade kraftig magnesiumbrist, vilket jag läste på om & testade med så pass gott resultat att jag blir föga bakfull längre, min prestationsångest försvann m.m Nedan kommer listan över mina besvär: 1. Spänningar i sida av hals vänstersida
2. Inga feberkänningar vid lyft av 12 kilo med rak arm.
3. Kotan C7 försvann & svullnaden gick ner.(Var synlig i nacke)
4. Spänningar upp på huvud. Bägge sidor.
5. Spänningar/värk i axel ned i rygg & armhåla vänster sida
6. Spänningar ned i rygg till ländryggen vänster sida
7. Muskelknutar i bröst,rygg har avtagit radikalt.
8. Känselbortfall i högersida ländrygg.
9. Vid förlåg vattenbalans i kropp, Migränanfall
10. Baksmälla mer eller mindre inget.
11. Känsebortfall i ovansida underarm & hand ovan tumme, Höger sida
12. Brännkänsla på höger underarm
13. Spänningar i axel biceps underarm, vänster konstant
14. Tinnitus, vilket visste ej innan.
15. Muskelkramp på nacke motsvarande såkallad stressnacke som uppstår vid stress & bus/lek med barn.
16. Bättre puls, träningsmässigt då slagen blev mindre vilket man kunde ökas motstånd ge mer styrka.
17. Inga kramper i muskler vid snedställad lyft alt normala lyft.
18. Humörssvängningar har upphört.
19. Bättre humör
20. Ingen rastlösetskänsla/Panikångestkänsla
21. Känselbortfall på höger kind
22. Betydande känsla av lätthet vid armhävning mellan skuldror.
23. Feberkänning vid tyngre lyft (styrketräning)
24. Sover bättre.
25. Huvudet känns lättare
26. Slemhinnor i runt näsa bihålor har avtagit i svullnad.
27. Käkleder/muskler
28. Luta huvudet mot nackestöd i bil inte obehagligt längre.
29. Kan ha armarna längs kroppen när man ligger ner utan obehaglighets känsla.
30. Träningsvärk har blivit betydligt mindre(detta är en upptäckt på längre tid med ej träningskontuernerligtet.
31. Mjölksyrenivåerna har sänkts radikalt i med träning/ansträngning
32. Låsning vid vridning av huvud vänster & höger som snabbt släpper.
33. Köld/drag känslig
34. Inget motstånd i rygg vid armhävningar
35. Ingen skillnad i styrka vänster höger vid styrketräning
36. Inget motstånd/värk i skulderblad vid stakrörelse (skidor)

Jag rekommenderar att ni som funderar inte blir rakt påverkade & kaster er på denna behandling utan läser på deras hemsida på atlantotec.de. Så ni förstår läkningsprocesser & vad som kan hända efterbehandling. För min del är jag inte helt återställd men på god väg, då jag har andra obalanser i kroppen som är kopplat till mineraler. Ni som har något vettigt att säga kan få ta del av min utredning av mig själv på mail. Jag har läst över 4000 sidor om det mesta som har med värk att göra & frågasatt allt vrit & vänt till förbannelse. Men så som jag ser det kommer jag vara smärtfri innan nästa sommar. valde den långa, kan bli kortare om det jag håller på att testa funkar bättre än väntat. Det som gör mig glad är att jag har inte tagit en värktablett. Lycka till!