handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om Naprapater, Kiropraktorer och annat.


Emil_Larsson
2008-11-07, 18:13
Hej!

Det är så att jag läser Omvårdnadsprogrammet och är på mitt tredje år nu så jag tar studenten 09. Under de två första åren har jag sagt till mig själv att jag inte skall läsa vidare utan gå ut Omvårdnadsprogrammet och söka jobb. Nu har jag dock tänkt till och insett att jag vill studera vidare efter gymnasiet. Givetvis har jag tänkt att jobba först för att få ihop pengar i 1-2 år eller så.

I början av tredje året ville jag bli Sjukgymnast. Problemet var att man behövde ha Matematik B och jag läste aldrig Matematik B (som jag ångrar nu efteråt) så då skulle jag behöva läsa upp det på Konvux. Sen fick jag också reda på att en Sjukgymnast inte tjänar mer än 18000 i månaden och jag känner inte att det är värt att studera i ytterligare tre år efter gymnasiet + 1 års praktisk utbildning för att tjäna 18000. Inte för att pengar betyder allt för mig men det är på tok för lite i förhållande till hur mycket man får plugga.

Kan tillägga innan jag fortsätter att berätta att jag skulle vilja jobba med leder, muskler, träningsskador och liknande så nu är jag lite inne på Naprapat och Kiropraktor.
Min lärare säger att hon tycker jag borde satsa långt på mina studier då jag har bra betyg *skryt*. Är inte underkänd någonstans så det är skönt. Man skall ju unyttja sina kunskaper i framtiden.

Iallafall jag undrar om någon här vet någonting om, eller kanske rent utav är Kiropraktor eller Naprapat. Om ni undrar så är min lärare ofta upptagen så jag får sällan chanser att fråga henne, därför vänder jag mig till er. Visst kommer det chanser frampå men lika bra att fråga er om ni redan vet.

Vad krävs för kurser för att komma in på Naprapatutbildningen i Stockholm? hittade ingenting på google när jag sökte. Vad vet ni om Kiropraktorutbildning?
Vad tjänar en Kiropraktor resp. Naprapat ungefär?

Kan man få jobb som Naprapat och Kiropraktor var som helst i Sverige eller är det bara vissa delar av Sverige där man kan få jobb.
Sen undrar jag om ni vet några fler yrken där man behandlar leder, rygg, muskler osv? massör känns inte riktigt aktuellt så det kan vi utesluta.

Kan tillägga att jag läser Engelska B och Internationalisering om det hjälper någonting. Tänkte om det kan vara bra med Engelska B? Har även läst Rehabilitering och habilitering, samt Mental Träning som valbara kurser.

/Tack på förhand.

Angel
2008-11-07, 18:47
Jag tror sjukgymnaster har högre ingångslön än 18 000kr

Dexterity
2008-11-07, 18:49
Jag tror sjukgymnaster har högre ingångslön än 18 000kr

Enligt SACO ligger ingångslönen (median) på 20 000 kr/månad. Dock är löneutvecklingen ruskigt dålig inom offentlig sektor; Efter 10 år ligger medianlönen på 23 000 kr.

xodd
2008-11-07, 19:01
Vad jag vet så läser kiropraktorer (iaf i danmark) 2-3 år tillsammans med läkare. Det är samma antagningskrav.
En kiropraktor i sverige kan idag ta ut bra mycket pengar, just pga. att det är så få yrkesverksamma kiropraktorer som arbetar i sverige och ryggproblemen bara ökar och ökar.

Naprapat vet jag inte.

Vad det gäller sjukgymnaster så ligger dom på samma nivå som sjuksköterskor, dvs lite högre än vad du angav, men det är ju inga direkta löner att skryta över heller. *grr27*:smash:

obesogen
2008-11-07, 19:24
naprapathögskolan har en hemsida, du får svar på de flesta av dina frågor om naprapatutbildningen där:http://www.nph.se/
Samma gäller för kiropraktorhögskolan:http://www.kiropraktik.edu/

Båda utbildningarna kostar en del pengar. Det gör inte sjukgymnastutbildningen. Dock är löneläget inte lika bra, men det beror på att de flesta sjukgymnaster jobbar inom landstinget och då har liten möjlighet att påverka lönen. Privatpraktiserande sjukgymnaster tjänar i stort lika bra som kiropraktorer och de som har egen etablering har det ännu mer förmånligt.
Spontant tycker jag du borde ta kontakt med respektive utbildning och göra träffa någon från varje yrke så du kunde bilda dig en lite bättre uppfattning. Bara att ringa runt :)

Icefire
2008-11-07, 19:36
Har för mig att man inte blir legitimerad om man utbildar sig till kiropraktor i Sverige, är dock inte helt säker. Det är hur som helst något du bör kolla upp. Sen gäller det väl att väga utbildningens kostnad mot framtida lön och hur säker arbetsmarknaden är.

Emil_Larsson
2008-11-07, 20:47
Okej tack, bra att veta lite. Kom gärna med mer info ni andra som vet någonting.

/Fred.

Angel
2008-11-07, 21:07
fel tråd

Mental
2008-11-07, 21:21
Naprapat: 4 år, inga speciella behörighetskrav mer än allmän högskolebehörighet.

Årsavgifter, i svenska kronor, 2009- 2013 för de som påbörjar naprapatprogrammet höstterminen 2009.

År Skolavgift Litteratur m.m.
1 82.000 6.000
2 87.000 6.000
3 89.000 4.000
4 92.000 2.000

Kiropraktor, 5 år

Särskild behörighet, naturvetenskapliga kunskaper på nivå Ma C, Fy A, Ke A och Bi A (Alternativt Ma C och Naturkunskap B). Eller en kurs på 1 termin extra för 2500kr (per del, 4 delar, 10.000 totalt)

Sedan kostar det 70.000kr / år i 5 år. + Literatur

+ CSN-lån att leva på för båda, bör ge en studieskuld på ca 200.000 för naprapat och 250.000-275.000 till kiropraktorn.

Så ~600.000 i skulder efter utbildning. Om man ska ta igen det under ett arbetsliv så bör det vara ganska så bra betalt.

Gäller att inte missa några tentor bara :D

Emil_Larsson
2008-11-07, 22:09
Åh herre min skapare, 200.000kr. Får ta och köpa en eller ett par trisslotter och hoppas att turen är på min sida! :D

xodd
2008-11-07, 22:16
200.000kr är studieskulden, dvs det du får lov att låna av CSN. Sedan va det ju lite drygt 70-90000 i årsavgifter. Du behöver med andra ord skrapa ihop lite drygt 400000kr som du inte får låna av CSN :>

Mental
2008-11-07, 22:30
Åh herre min skapare, 200.000kr. Får ta och köpa en eller ett par trisslotter och hoppas att turen är på min sida! :D

nej, ~600.000 kostar utbildningarna.
Delar av kursavgiften kan man låna till via CSN, runt hälften eller så. Men allt ska betalas förr eller senare.

Emil_Larsson
2008-11-07, 22:31
200.000kr är studieskulden, dvs det du får lov att låna av CSN. Sedan va det ju lite drygt 70-90000 i årsavgifter. Du behöver med andra ord skrapa ihop lite drygt 400000kr som du inte får låna av CSN :>

Då hänger jag med....å det var ju inte bättre :D

Mental
2008-11-07, 22:34
Men samtidigt. Säg att du som kiropraktor tjänar i snitt 5 lök mer i månaden. (Siffra tagen ur luften)
På 35 år ger det ca 2,1 miljoner. Då är en skuld på 450.000kr mer än en sjukgymnast inte mycket att bråka om.

Men å andra sidan kan du bli byggjobbare eller liknande som inte kräver ett antal år på högskola och ändå ger bra betalt.

Angel
2008-11-07, 22:36
Jobba något år först och känn av vad du vill?

Emil_Larsson
2008-11-07, 22:41
Jobba något år först och känn av vad du vill?

Jo, så är planen. Bara "spekulerar" lite om framtiden.

Madame
2008-11-07, 23:17
Precis, jobba ett tag och känn av vad du vill.

Kanske kan du bli massör som ett första steg och ta jobb på nåt spa eller varför inte kryssningsfartyg i karibien (tjänar mycket pengar och hinner knappt göra av på nåt heller för man får jobba röven av sig.)

Jag var själv helt insnöad på att bli naprapat men kom inte in de två åren jag sökte, det är ganska hög konkurrens om platserna. och sen ville jag inte söka en tredje gång för då hade jag jobbat som massör under tiden och insett att det inte var behandla patienter jag ville jobba med i längden, trots att jag varit helt övertygad om det innan.

Du är ung så du har tid att söka o göra massa annat innan du hoppar på en lång utbildning, så stressa inte.

I övrigt så finns det väl ortopeder också, men hur man blir det vet jag inte, man kanske måste gå via läkarutbildningen då?

bluestone10
2008-11-07, 23:35
vill du tjäna bra med cash så är kiropraktik ett säkert kort. farsan är kiropraktor och han tar ut 160 000 kr/månad...

Ignatius72
2008-11-07, 23:56
vill du tjäna bra med cash så är kiropraktik ett säkert kort. farsan är kiropraktor och han tar ut 160 000 kr/månad...

vad tar han i timmen och hur många kunder per dag tar hand om?

Vad är skillnaden på en kiropraktiker och en naprapat?

Yip_man
2008-11-08, 11:41
då har han ca 20 kunder om dagen (3,5 i timmen) och tar betalt ca 400kr per besök. Låter inte helt omöjligt. Är han egen så måste det täcka in omkostnaderna också. Rimliga omkostnader loka revisor mm är väl ca 20-40k. Men det är helt klart ett välbetalt yrke om man är etablerad.

bluestone10
2008-11-08, 22:50
han har ca 100 patienter/dag och varje patient får 5-10 minuter. han tar 600 kr för ett besök. Ska tilläggas att de 160 000 kronorna är hans lön, inte klinikens omsättning.

Yip_man
2008-11-08, 22:55
ingen seriös chiroprakter klarar 100 patienter om dagen, således rent bullshit. Tack för att du gjorde bort dig............

bluestone10
2008-11-08, 23:04
varför säga nåt sånt när du inte vet vad du pratar om? Jobbar man 14-15 timmar om dagen där varje patient får ovanstående besökstid så klarar man 100.

obesogen
2008-11-09, 01:56
varför säga nåt sånt när du inte vet vad du pratar om? Jobbar man 14-15 timmar om dagen där varje patient får ovanstående besökstid så klarar man 100.

Det här var nog något av det värsta jag hört. 5-10 min per patient?! 100 patienter om dagen? Herregud... fascinerande att han får behålla legitimationen från socialstyrelsen

xodd
2008-11-09, 10:42
Det här var nog något av det värsta jag hört. 5-10 min per patient?! 100 patienter om dagen? Herregud... fascinerande att han får behålla legitimationen från socialstyrelsen

Vad är det stora problemet? Tror man räknar med att en läkare har tid att lägga max 3minuter om dagen per patient. Inte gormar folk på att dom ska bli av med legitimationen.

Allan
2008-11-09, 10:56
Det förekommer fortfarande den sortens charlataner, och det slår mot hela branschen. Den sortens kundbeteende är inte accpterat idag.

Trance
2008-11-09, 10:59
Vad är det stora problemet? Tror man räknar med att en läkare har tid att lägga max 3minuter om dagen per patient. Inte gormar folk på att dom ska bli av med legitimationen.

Har du fått de siffrorna från en Scrubs-avsnitt?

xodd
2008-11-09, 11:10
Har du fått de siffrorna från en Scrubs-avsnitt?

Nope, från att faktiskt arbeta på ett sjukhus.

bluestone10
2008-11-09, 11:44
Om patienten blir bra på 5-10 minuter, vad är då problemet? Tror ni verkligen att han hade haft så många patienter om de inte var nöjda med behandlingen? Faktum är att han fixar folk och hans rykte är därefter, jävligt bra.

mini
2008-11-09, 11:52
Om patienten blir bra på 5-10 minuter, vad är då problemet? Tror ni verkligen att han hade haft så många patienter om de inte var nöjda med behandlingen? Faktum är att han fixar folk och hans rykte är därefter, jävligt bra.

Ställa diagnos och behandla på 5-10 minuter? Tror inte det.

bluestone10
2008-11-09, 12:37
diagnosen ställs vid första besöket. vid första besöket får man inte behandling.

Nu orkar jag inte med era janteargument längre, kommer inte skriva mer i denna tråden.

j2b
2008-11-09, 12:57
hehe nä du fick väl slut på skitsnack..

tar han emot patienter mellan 8-23 varje dag alltså? eller vardagar..

det borde ju göra att han jobbar 300h per månad?

stackars människa!

obesogen
2008-11-09, 13:04
diagnosen ställs vid första besöket. vid första besöket får man inte behandling.

Nu orkar jag inte med era janteargument längre, kommer inte skriva mer i denna tråden.

Hur långt är första besöket? Vad för typ av behandling ger han som tar 5-10 minuter? Jag sätter mina slantar på att han gör olika typer av manipulationer

Granatgiraffen
2008-11-09, 13:05
Bara pappersarbetet tar längre än 5-10 min. Snubben från Heroes kanske hade fixat det!

Allan
2008-11-09, 13:26
Hur långt är första besöket? Vad för typ av behandling ger han som tar 5-10 minuter? Jag sätter mina slantar på att han gör olika typer av manipulationer

Det vi kallar knak och brak. Det är därifrån MDR måste komma - million dollar roll

Angel
2008-11-09, 15:15
Vad är det stora problemet? Tror man räknar med att en läkare har tid att lägga max 3minuter om dagen per patient. Inte gormar folk på att dom ska bli av med legitimationen.

3min kanske kan ses som rimlig tid som läkaren pratar med en inneliggande patient (knappt, runt 10min brukar det vara) per dag. Men räkna sedan till att läkaren ägnar stor tid åt att kolla labbreultat, ändra i medicinlistor, kolla röntgen och andra behandlingssvar osv. Sedan kan läkaren delegera, han har nämligen sköterskor som tar hand om patientens behov och har uppsikt över patienten under den tiden han inte är på plats.

Ignatius72
2008-11-09, 17:15
han har ca 100 patienter/dag och varje patient får 5-10 minuter. han tar 600 kr för ett besök. Ska tilläggas att de 160 000 kronorna är hans lön, inte klinikens omsättning.

100 patienter om dagen á 600 spänn blir bara det 60000:- En vanlig arbetsmånad rullar det in 1,2 miljoner lite drygt. Jag får nog fan se till att skola om mig.

Nordenator
2008-11-09, 17:20
http://www.simpsoncrazy.com/episodeguide/CABF05.jpg

Icefire
2008-11-09, 19:22
Vilket tjafs. Hur många har egentligen varit hos en kiropraktor?
Första besöket tar 30-40 minuter ungefär, beroende på vilka undersökningar som görs. Sedan tar återbesöket 5-10 minuter. Plus lite anteckningar i journalen, lägg till 2-3 min där. 6 patienter/timme är inga problem alls för en duktig kiropraktor.
Sen låter det jävligt tufft att ha 100 patienter dagligen, 30 är mer rimligt på en 8 timmars arbetsdag.

Allan
2008-11-09, 19:25
Första besöket tar 30-40 minuter ungefär, beroende på vilka undersökningar som görs. Sedan tar återbesöket 5-10 minuter. Plus lite anteckningar i journalen, lägg till 2-3 min där. 6 patienter/timme är inga problem alls för en duktig kiropraktor.


Det är därför jag väljer bort kiropraktorer

Icefire
2008-11-09, 19:36
Det är därför jag väljer bort kiropraktorer

Jag kan förstå din poäng, men man får alltid den tid man behöver. Det är inte så att de lämnar dig på britsen om det har gått mer än 10 minuter.
Stressigt? Kanske det, men i så fall är det inget jag som patient märker av. Har faktiskt svårt att se att det jag skrev i mitt förra inlägg skulle vara skäl nog att undvika kiropraktorer. Det måste väl ligga mer bakom än bara det?

Trance
2008-11-09, 19:38
Jag kan förstå din poäng, men man får alltid den tid man behöver. Det är inte så att de lämnar dig på britsen om det har gått mer än 10 minuter.
Stressigt? Kanske det, men i så fall är det inget jag som patient märker av. Har faktiskt svårt att se att det jag skrev i mitt förra inlägg skulle vara skäl nog att undvika kiropraktorer. Det måste väl ligga mer bakom än bara det?

Kanske deras pseudovetenskapliga yrkesgren som ej har något med vettig evidensbaserad medicin att göra? Lustigt hur alternativmedicin och annat skit fortsätter att lura folk på pengar, igen och igen.

Madame
2008-11-09, 19:38
Det är därför jag väljer bort kiropraktorer

+1

betalar man 500 spänn för varje behandling vill man ju ha lite engagemang från terapeutens sida också.
Jag har vart hos en sån där som kör på några få minuter bara, när det sen skedde förändringar mellan besöken så hade han liksom inte tid att lyssna och anpassa behandlingen, utan sa bara då får vi ta det nästa gång, tjopp! 500 spänn till....
Visst är det värt pengar för att bli av med sina besvär men nån jäkla måtta får det va tycker jag!

Icefire
2008-11-09, 19:41
+1

betalar man 500 spänn för varje behandling vill man ju ha lite engagemang från terapeutens sida också.
Jag har vart hos en sån där som kör på några få minuter bara, när det sen skedde förändringar mellan besöken så hade han liksom inte tid att lyssna och anpassa behandlingen, utan sa bara då får vi ta det nästa gång, tjopp! 500 spänn till....
Visst är det värt pengar för att bli av med sina besvär men nån jäkla måtta får det va tycker jag!

Riktigt oseriöst. Då förstår jag att du tappar förtroendet. Var det en legitimerad kiropraktor?

Handcuff
2008-11-09, 19:43
Det är därför jag väljer bort kiropraktorer

+ Att de enbart är intresserade av att blåsa uppgivna/godtrogna människor. Finns säkert seriösa kiropraktorer någonstans...men jag har då inte hört talas om någon eller för den delen träffat någon heller.

Ignatius72
2008-11-09, 19:46
Kanske deras pseudovetenskapliga yrkesgren som ej har något med vettig evidensbaserad medicin att göra? Lustigt hur alternativmedicin och annat skit fortsätter att lura folk på pengar, igen och igen.

Fast undersökningar visar ju att folk upplever att de får bättre hjälp hos dessa charlataner än i den ordinarie sjukvården, så lura är kanske att överdriva det hela en smula.
Blev själv av med ett besvärligt ryggskott på två besök hos en naprapat (besök 190% besvärsfri och efter besök 2, 100%). Jag frågade just efter lite mer vetenskapliga belägg för vad det hon egentligen pysslade med. Det hade hon inga, men eftersom hon var snygg och ryggskottet försvann så var det inte så mycket att böla om.

Mental
2008-11-09, 19:46
Är en napprapat mer trovärdig än en kiropraktiker? Det känns som att om de vore legitima och vetenskapliga så skulle de ha utbildningar och forskning vid de större universiteten eller?

Icefire
2008-11-09, 19:48
Kanske deras pseudovetenskapliga yrkesgren som ej har något med vettig evidensbaserad medicin att göra? Lustigt hur alternativmedicin och annat skit fortsätter att lura folk på pengar, igen och igen.

Jo, det har något med vettig evidensbaserad medicin att göra. Men inte enbart. Erfarenhet är också något man kan bygga kunskap på. Jag har sluppit ha ont i ryggen i flera år tack vare behandling och det har varit värt vartenda öre. Hur det är med alternativmedicin generellt kan jag inte säga mycket om, mer än att jag tror att det finns mycket som bara är lurendrejeri.

Madame
2008-11-09, 19:56
Riktigt oseriöst. Då förstår jag att du tappar förtroendet. Var det en legitimerad kiropraktor?

Ja det var han. Dock har jag förstått i efterhand att han inte var den seriösaste man kan hitta. Han både krashade ryggen så det stog härliga till, och klämde triggerpunkter i höftböjaren uppe vid fästet på ryggradens framsida, genom magen alltså, men frågade inte om jag var med barn trots att jag är i högst fertil ålder...

Nåväl, jag låter helt enkelt bli att gå till såna där snabb-kiropraktorer. Finns säkert vissa som är bra, men jag har då ingen lust att chansa.

Icefire
2008-11-09, 19:59
Ja det var han. Dock har jag förstått i efterhand att han inte var den seriösaste man kan hitta. Han både krashade ryggen så det stog härliga till, och klämde triggerpunkter i höftböjaren uppe vid fästet på ryggradens framsida, genom magen alltså, men frågade inte om jag var med barn trots att jag är i högst fertil ålder...

Nåväl, jag låter helt enkelt bli att gå till såna där snabb-kiropraktorer. Finns säkert vissa som är bra, men jag har då ingen lust att chansa.

Nej. Tycker bara man ska gå på personliga rekommendationer när det gäller den här yrkeskategorin faktiskt.

obesogen
2008-11-09, 20:00
Fast undersökningar visar ju att folk upplever att de får bättre hjälp hos dessa charlataner än i den ordinarie sjukvården, så lura är kanske att överdriva det hela en smula.
Blev själv av med ett besvärligt ryggskott på två besök hos en naprapat (besök 190% besvärsfri och efter besök 2, 100%). Jag frågade just efter lite mer vetenskapliga belägg för vad det hon egentligen pysslade med. Det hade hon inga, men eftersom hon var snygg och ryggskottet försvann så var det inte så mycket att böla om.

190% besvärsfri? :) Angående undersökningarna så vet jag inte riktigt vad du inkluderar i "den ordinarie vården"? Du får även gärna referera till några sådana undersökningar.

Ignatius72
2008-11-09, 22:07
190% besvärsfri? :) Angående undersökningarna så vet jag inte riktigt vad du inkluderar i "den ordinarie vården"? Du får även gärna referera till några sådana undersökningar.

190% var kanske att ta i :D
Jag ska se om jag hittar den.

Ignatius72
2008-11-09, 22:11
Det var detta jag tänkte på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_229983.svd
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652625

Det finns många uppenbara problem med den här undersökningen, men kanske en fingervisning om att det inte bara är "hittepå".

Shakemynuts
2008-11-10, 03:01
Jag fick skitmycket hjälp av en naprapat när jag sabba min axel.

500kr per 40 minuters behandling.

Först höll han på titta runt och kolla och hade sig och kände överallt. Sen var vi in på gymmet och så visa medicinbollsövningar och diverse annat jag behövde. Sen nästa gång, som blev gratis, knäckte han rygg och diverse annat bara för att jag behövde det.

Och njae, den varma känslan i kroppen efter ökat blodflöde känns verkligen inte som placeboeffekt.

obesogen
2008-11-10, 10:48
Det var detta jag tänkte på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_229983.svd
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652625

Det finns många uppenbara problem med den här undersökningen, men kanske en fingervisning om att det inte bara är "hittepå".

Det var väll det jag trodde. Den studien har diskuterats tidigare, bla här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99461

Jag anser att sjukgymnastik ingår i den ordinarie vården och den jämförelsen gjordes aldrig.

obesogen
2008-11-10, 10:49
Och njae, den varma känslan i kroppen efter ökat blodflöde känns verkligen inte som placeboeffekt.

Det räcker med att fetstila tycker jag.

Martin Löwgren
2008-11-10, 10:59
Är en napprapat mer trovärdig än en kiropraktiker? Det känns som att om de vore legitima och vetenskapliga så skulle de ha utbildningar och forskning vid de större universiteten eller?
Det skulle jag inte vilja påstå.

Om båda innehar legetimation från socialstyrseln torde båda vara ungefär lika trovärdiga. Hur duktiga de däremot är är en helt annan femma. Det kan skilja sig enormt mycket mellan två terapeuter avseende arbetssätt, vidareutbildning, intresse med mera (likaväl som de kan skilja enormt mycket mellan sjukgymnaster).

Rent generellt har jag fått intrycket när jag praktiserat hos båda yrkesgrupperna att en naprapat arbetar med väldigt mycket runtomkring själv ryggraden. Hos naprapaten är inte själva synen på ryggraden och dess funktion det primära. Jag har dock träffat naprapater som arbetar extremt mycket med just att återställa funktion i ryggrad (knäcka på svenska) och kiropraktorer som nästan bara tränat med sina klienter så det är svårt att ge ett bra svar.

En kombination av träning, muskulär, led, kbt behandling och självklart även ha optimal funktion i ryggraden är den väg jag har valt att gå :thumbup:

Utöver detta så är det svårt att säga vad som skiljer dem åt. Vad skiljer en sjukgymnast från en sjukgymnast med OMT/OMI eller resp en nyexaminerad sjukgymnast från en sjukgymnast som arbetar i 40år?

/Axon

xodd
2008-11-10, 11:02
3min kanske kan ses som rimlig tid som läkaren pratar med en inneliggande patient (knappt, runt 10min brukar det vara) per dag. Men räkna sedan till att läkaren ägnar stor tid åt att kolla labbreultat, ändra i medicinlistor, kolla röntgen och andra behandlingssvar osv. Sedan kan läkaren delegera, han har nämligen sköterskor som tar hand om patientens behov och har uppsikt över patienten under den tiden han inte är på plats.

Ja, jag syftade dock på den tiden en läkare spenderar med patienten.
Jag skulle för övrigt vilja se den läkare som har tid att spendera drygt 10 minuter per patient per dag med att samtala med denne. Min erfarenhet från från SiV och SU talar emot. Finns det inga problem med patienten så finns det inte heller någon anledning att tala med patienten, så länge inte läkaren misstror eller inte litar på sjuksköterskan som rondar med honom/henne.
Men men, vi har alla olika uppfattningar och arbetar antagligen på olika sjukhus där läkarsituationen kanske ser betydligt bättre ut än på ovan nämnda.

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:04
han har ca 100 patienter/dag och varje patient får 5-10 minuter. han tar 600 kr för ett besök. Ska tilläggas att de 160 000 kronorna är hans lön, inte klinikens omsättning.

Fy fan vad oseriöst!. Man hinner ju knappt med varken en neurologisk undersökning, ananmes, utreda yellow/red flags, kontraindikationerv eller några tester överhuvudtaget på 10min.

Är det bara knäcka nacke (höger vänster och en klapp på axeln som gäller då eller).

Jag blir så jävla förbannad när jag hör sånt här!!!

Shakemynuts
2008-11-10, 11:05
Det räcker med att fetstila tycker jag.

Av vilken anledning då?

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:06
diagnosen ställs vid första besöket. vid första besöket får man inte behandling.

Nu orkar jag inte med era janteargument längre, kommer inte skriva mer i denna tråden.

Du får gärna uppge hans namn för jag tror socialstyrelsen är mer än intresserade av att ha ett möte med din far.

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:07
3min kanske kan ses som rimlig tid som läkaren pratar med en inneliggande patient (knappt, runt 10min brukar det vara) per dag. Men räkna sedan till att läkaren ägnar stor tid åt att kolla labbreultat, ändra i medicinlistor, kolla röntgen och andra behandlingssvar osv. Sedan kan läkaren delegera, han har nämligen sköterskor som tar hand om patientens behov och har uppsikt över patienten under den tiden han inte är på plats.

Samt journalskrivning. Jag såg en journal skriven av en neurolog. Herre jävla gud. Det var som en novell och måste tagit hur lång tid som helst att skriva.

Jag är enormt noggran med journalföring men jämfört mot den journalen framstår mina journaler som pekböcker :thumbup:

Visserligen var neurologens journal om en patient med amyotrofisk lateral skleros vilket kräver en rätt rejäl anamnes och undersökning.

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:10
Vilket tjafs. Hur många har egentligen varit hos en kiropraktor?
Första besöket tar 30-40 minuter ungefär, beroende på vilka undersökningar som görs. Sedan tar återbesöket 5-10 minuter. Plus lite anteckningar i journalen, lägg till 2-3 min där. 6 patienter/timme är inga problem alls för en duktig kiropraktor.
Sen låter det jävligt tufft att ha 100 patienter dagligen, 30 är mer rimligt på en 8 timmars arbetsdag.

Vad fan är det jag hör!!!?

Ska man vara noggran och verkligen hjälpa patienten är nybesök mellan 30-60min och uppföljning minst 30min. Man ska gå igenom massor när man träffas igen och på 10min hinner man ju knappt fråga hur patienten mår eller känner sig efter förra behandlingen. Jag avsätter hellre 60min och gör något helhjärtat än att stresse igenom för att hinna med så många patienter som möjligt.

Detta är ju fan skrämmande!!!

Martin Löwgren
2008-11-10, 11:15
+1

betalar man 500 spänn för varje behandling vill man ju ha lite engagemang från terapeutens sida också.
Jag har vart hos en sån där som kör på några få minuter bara, när det sen skedde förändringar mellan besöken så hade han liksom inte tid att lyssna och anpassa behandlingen, utan sa bara då får vi ta det nästa gång, tjopp! 500 spänn till....
Visst är det värt pengar för att bli av med sina besvär men nån jäkla måtta får det va tycker jag!

Det börjar mer och mer gå upp för mig om de här snacket om ideologin som många kiropraktor säljer. Att man måste komma på massa återbesök för att hålla ryggen frisk.

Jag har alltid haft en stor tilltro till kiropraktorer men snart börjar jag tvivla efter allt jag får höra på detta forum samt av mina patienter som har vart hos Kiropraktorer.

Inte kan de väl vara så att en legetimerad vårdgivare säger åt sina patienter att de behöver si och så många behandlingar (regelbundet, vecka efter vecka) för att hålla ryggen frisk och som dessutom endast är 10min?

Jag kan knappt tro att det är sant och är glad att jag och de naprapater jag känner lever så långt ifrån den ideologin man kan komma.

/Axon

xodd
2008-11-10, 11:17
Samt journalskrivning. Jag såg en journal skriven av en neurolog. Herre jävla gud. Det var som en novell och måste tagit hur lång tid som helst att skriva.

Jag är enormt noggran med journalföring men jämfört mot den journalen framstår mina journaler som pekböcker :thumbup:

Visserligen var neurologens journal om en patient med amyotrofisk lateral skleros vilket kräver en rätt rejäl anamnes och undersökning.

Du får tänka på att läkare i de flesta fall dikterar o inte skriver själva, vilket gör att tidsåtgången inte är riktigt lika stor :P

obesogen
2008-11-10, 11:29
Av vilken anledning då?

Av anledningen till att du skrev som du skrev. Vad har den varma känslan i kroppen som du upplever efter en behandling att göra med det faktiska reslutatet vid en ömmande axel? Placeboeffekt.

Shakemynuts
2008-11-10, 11:58
Av anledningen till att du skrev som du skrev. Vad har den varma känslan i kroppen som du upplever efter en behandling att göra med det faktiska reslutatet vid en ömmande axel? Placeboeffekt.

Eh?

Jag kan hjälpa dig på traven lite. Hoppas jag inte behöver rita några bilder också. Tar det i den ordning som mitt inlägg skrevs, ok?

1. Jag sabba axeln.
2. Jag sa att det kostade 500kr per 40min behandling.
3. Undersökning.
4. Fick hemövningar med medicinboll. Du vet, på grund av min axel.
5. Nästa gång, som var gratis. Knäckte han ryggen och diverse prylar i nacke och så, för att han tyckte att jag behövde det.
6. Den känslan av ökat blodflöde, var knappast placeboeffekt.

Hade min axel idag inte varit bra, hade jag väl ändå nämnt det och inte varit positivt inställd till den här typen av vård? För det antar jag att du såg att jag var? Positiv alltså.

Och som du ser här ovan på siffrorna, så tog han allting en sak i taget. Varpå han började med axeln, eftersom det var pågrund av den jag var där. Han kunde inte göra så mycket annat än att visa mig medicinbollövningarna och eftersom jag betalt för det och knappast fått valuta för pengarna just för det jag behövde hjälp med, fick jag en gratistid där han knäckte till kotor och diverse annat som jag inte kan namn på.

Ignatius72
2008-11-10, 11:59
Av anledningen till att du skrev som du skrev. Vad har den varma känslan i kroppen som du upplever efter en behandling att göra med det faktiska reslutatet vid en ömmande axel? Placeboeffekt.

jag kan ju bara tala för mig själv, men om jag knappt kan gå, lutar värre än tornet i Pisa och efter 30 minuters knakande står nästan helt rakt och dessutom kan gå så är det inte placebo. jag lägger ingen som helst prestige i detta, även om det hade varit placebo så hade jag varit nöjd. Men för min del så spelar det ingen toll om det är läkare, shamaner eller naprapater som utför det bara det blir bra och det blev det.

Martin Löwgren
2008-11-10, 13:59
jag kan ju bara tala för mig själv, men om jag knappt kan gå, lutar värre än tornet i Pisa och efter 30 minuters knakande står nästan helt rakt och dessutom kan gå så är det inte placebo. jag lägger ingen som helst prestige i detta, även om det hade varit placebo så hade jag varit nöjd. Men för min del så spelar det ingen toll om det är läkare, shamaner eller naprapater som utför det bara det blir bra och det blev det.

Klart att just det inte är placebo. Man har en rejäl låsning så kan man även få rejäla behandlingsvar.

Mvh

Martin Löwgren
2008-11-10, 14:00
Eh?

Jag kan hjälpa dig på traven lite. Hoppas jag inte behöver rita några bilder också. Tar det i den ordning som mitt inlägg skrevs, ok?

1. Jag sabba axeln.
2. Jag sa att det kostade 500kr per 40min behandling.
3. Undersökning.
4. Fick hemövningar med medicinboll. Du vet, på grund av min axel.
5. Nästa gång, som var gratis. Knäckte han ryggen och diverse prylar i nacke och så, för att han tyckte att jag behövde det.
6. Den känslan av ökat blodflöde, var knappast placeboeffekt.

Hade min axel idag inte varit bra, hade jag väl ändå nämnt det och inte varit positivt inställd till den här typen av vård? För det antar jag att du såg att jag var? Positiv alltså.

Och som du ser här ovan på siffrorna, så tog han allting en sak i taget. Varpå han började med axeln, eftersom det var pågrund av den jag var där. Han kunde inte göra så mycket annat än att visa mig medicinbollövningarna och eftersom jag betalt för det och knappast fått valuta för pengarna just för det jag behövde hjälp med, fick jag en gratistid där han knäckte till kotor och diverse annat som jag inte kan namn på.

Skönt att du vart bra och nej, inte heller här är det placebo som gör det utan en kombination av muskulär/ledbehandling kombinerat med träning och korrekt diagnos.

Mycket bra.

obesogen
2008-11-10, 14:16
jag kan ju bara tala för mig själv, men om jag knappt kan gå, lutar värre än tornet i Pisa och efter 30 minuters knakande står nästan helt rakt och dessutom kan gå så är det inte placebo. jag lägger ingen som helst prestige i detta, även om det hade varit placebo så hade jag varit nöjd. Men för min del så spelar det ingen toll om det är läkare, shamaner eller naprapater som utför det bara det blir bra och det blev det.

Nu var det inte dig jag quotade :) Manipulationer kan vara utmärkta behandlingsåtgärder vid vissa tillstånd.

obesogen
2008-11-10, 14:28
Eh?

Jag kan hjälpa dig på traven lite. Hoppas jag inte behöver rita några bilder också. Tar det i den ordning som mitt inlägg skrevs, ok?

1. Jag sabba axeln.
2. Jag sa att det kostade 500kr per 40min behandling.
3. Undersökning.
4. Fick hemövningar med medicinboll. Du vet, på grund av min axel.
5. Nästa gång, som var gratis. Knäckte han ryggen och diverse prylar i nacke och så, för att han tyckte att jag behövde det.
6. Den känslan av ökat blodflöde, var knappast placeboeffekt.

Hade min axel idag inte varit bra, hade jag väl ändå nämnt det och inte varit positivt inställd till den här typen av vård? För det antar jag att du såg att jag var? Positiv alltså.

Och som du ser här ovan på siffrorna, så tog han allting en sak i taget. Varpå han började med axeln, eftersom det var pågrund av den jag var där. Han kunde inte göra så mycket annat än att visa mig medicinbollövningarna och eftersom jag betalt för det och knappast fått valuta för pengarna just för det jag behövde hjälp med, fick jag en gratistid där han knäckte till kotor och diverse annat som jag inte kan namn på.


Jag gjorde antagandet att du upplevde att du blivit bra i axeln pga av manipulationer. Om jag missuppfattat ber jag om ursäkt. Det jag då syftade på var att du gör ett antagande baserat på dina egna erfarenheter vilket har noll relevans.
1. Hur vet du att det var manipulationerna i ryggen som gjorde din axel bra och inte de andra behandlingsåtärderna?
2. Vad säger att din axel inte blivit bra oavsett behandling?

Angel
2008-11-10, 15:16
Samt journalskrivning. Jag såg en journal skriven av en neurolog. Herre jävla gud. Det var som en novell och måste tagit hur lång tid som helst att skriva.

Jag är enormt noggran med journalföring men jämfört mot den journalen framstår mina journaler som pekböcker :thumbup:

Visserligen var neurologens journal om en patient med amyotrofisk lateral skleros vilket kräver en rätt rejäl anamnes och undersökning.


Dom flesta läkare jag har träffat dikterar under och strax efter ronden, och så skriver deras läkarsekreterare sen.

Angel
2008-11-10, 15:24
Ja, jag syftade dock på den tiden en läkare spenderar med patienten.
Jag skulle för övrigt vilja se den läkare som har tid att spendera drygt 10 minuter per patient per dag med att samtala med denne. Min erfarenhet från från SiV och SU talar emot. Finns det inga problem med patienten så finns det inte heller någon anledning att tala med patienten, så länge inte läkaren misstror eller inte litar på sjuksköterskan som rondar med honom/henne.
Men men, vi har alla olika uppfattningar och arbetar antagligen på olika sjukhus där läkarsituationen kanske ser betydligt bättre ut än på ovan nämnda.

På alla ställen jag har varit inom slutenvården så har alltid läkaren tatt sig tid varje dag, vid varje rond att hälsa på patienten även om patienten legat där i två veckor och är medicinskt färdigbehandlad och endast ligger kvar för den väntar på korttidsplats eller liknande. Sedan har ju som sagt läkaren sköterskor/annan personal som observerar patienten åt läkaren. Läkaren har även ett inskrivningssamtal på akuten, samt ett utskrivningssamtal (som kan vara runt 20-30min) innan patienten går hem.
Ligger man på akutvårdsav eller IVA så finns det alltid läkare närvarande.

Shakemynuts
2008-11-10, 19:21
Jag gjorde antagandet att du upplevde att du blivit bra i axeln pga av manipulationer. Om jag missuppfattat ber jag om ursäkt. Det jag då syftade på var att du gör ett antagande baserat på dina egna erfarenheter vilket har noll relevans.
1. Hur vet du att det var manipulationerna i ryggen som gjorde din axel bra och inte de andra behandlingsåtärderna?
2. Vad säger att din axel inte blivit bra oavsett behandling?

Jag trodde inte det skulle missuppfattas då jag skrev allt fast i flytande text på samma sätt som jag skrev upp det i punkter. Men jag får förklara lite ytterligare.

Som sagt, jag gick till naprapaten pga axelont, jag kunde inte lyfta ens 20-30% av vikterna längre.
Han förklarade att det var min rotatorkuff som var problemet. Jag hade helt enkelt tränat fel, han visade mig hur jag stärker de musklerna så att jag slipper få ont, medicinboll. Samt att han visade ett par rotatorkuffövningar.
Jag förklarade som sagt att jag inte fick valuta för pengarna enligt honom, så jag fick en gratistid då han bara för att, knäckte till kotor och så på mig. Eftersom han hade påpekat att de va lite skevt. Då han studerade axel och allt det.

Det var... 5 år sen. Jag är fortfarande inte bra i axeln egentligen, kan få ont, men bara jag håller mig till mina övningar innan träning, ett par gånger i veckan och om jag skulle fortsätta gymma regelbundet skulle jag även träna rotatorkuffen regelbundet. Så ja.

Hur tydligare kan jag vara nu? :D

Martin Löwgren
2008-11-11, 21:52
Dom flesta läkare jag har träffat dikterar under och strax efter ronden, och så skriver deras läkarsekreterare sen.
Fy fan vad najs!

von huff
2011-07-20, 17:56
Hittade ingen tråd så frågar här.Jag har problem med axlarna, kan ej bänka alls.Vem skall jag gå till?Har gått till en läkare men han var en jävla klåparidiot som borde få stryk, så nu vill jag hitta nån som kan nånting.Är det naprapat som gäller?

Alkro
2011-07-20, 19:14
Vad är det stora problemet? Tror man räknar med att en läkare har tid att lägga max 3minuter om dagen per patient. Inte gormar folk på att dom ska bli av med legitimationen.

Källa på det?

ceejay
2011-07-20, 19:17
Hittade ingen tråd så frågar här.Jag har problem med axlarna, kan ej bänka alls.Vem skall jag gå till?Har gått till en läkare men han var en jävla klåparidiot som borde få stryk, så nu vill jag hitta nån som kan nånting.Är det naprapat som gäller?

läkare ska man ju inte gå till för idrottsskador eller sånt, naprapat!

Alkro
2011-07-20, 19:18
Hittade ingen tråd så frågar här.Jag har problem med axlarna, kan ej bänka alls.Vem skall jag gå till?Har gått till en läkare men han var en jävla klåparidiot som borde få stryk, så nu vill jag hitta nån som kan nånting.Är det naprapat som gäller?

Skulle rekommendera en sjukgymnast som har lite intresse för styrketräning annars finns det en risk att kontentan av det hela blir "att du inte ska styrketräna för det är skadligt".

Alkro
2011-07-20, 19:19
läkare ska man ju inte gå till för idrottsskador eller sånt, naprapat!

Om det är något som kan opereras är det ju bra att gå till en läkare. För de flesta mjukdelsskador är det ju bättre med en sjukgymnast, dock har ju de flesta sjukgymnaster vett att skicka vidare till ortoped när det är något som kan bli aktuellt för operation.

von huff
2011-07-20, 19:26
Okej.Saken är den att jag vill få en ordentlig undersökning, inte lite klämmande och sen en "du får ta det lungt med tränandet" eller nån liknande kommentar.Kanske nån idrottskadeexpert skulle vara det bästa.

Alkro
2011-07-20, 19:35
Okej.Saken är den att jag vill få en ordentlig undersökning, inte lite klämmande och sen en "du får ta det lungt med tränandet" eller nån liknande kommentar.Kanske nån idrottskadeexpert skulle vara det bästa.

Finns ju ortopeder som är särskilt intresserad av axlar. Dock kan ju inte ortopeder tillföra så mycket om det inte kan opereras och resultatet blir oftast remiss till sjukgymnast. Jag är ingen expert på sjukgymnastik men du kommer säkerligen få ett antal övningar du ska göra för att stärka axelmuskulaturen, ofta många repetitioner med låg vikt eller bara armens vikt.

Sen ska du nog se över din teknik vid bänkpress/militärpress om du får problem med axlarna vid styrketräning.

Sheogorath
2011-07-20, 19:40
Okej.Saken är den att jag vill få en ordentlig undersökning, inte lite klämmande och sen en "du får ta det lungt med tränandet" eller nån liknande kommentar.Kanske nån idrottskadeexpert skulle vara det bästa.

Även med den bästa tänkbara rehabiliteringen får du vara beredd att på att du faktiskt inte kommer att kunna bänka. Din kropp är inte skyldig dig bänkpress. Det finns många som med rätta nöjer sig med att det finns femtielva andra bröstövningar som funkar bättre: alltfrån dips till hantelpressar och flyes. Bara för att "många" klarar av det betyder det inte att "alla" gör det. Precis som vissa föds med vissa anatomiska förutsättningar i armbågarna som får dem att välja bort vissa tricepsövningar. Jag skulle föreslå att du rekar bland sjukgymnaster som har ett specialintresse för styrketräning.

Tolkia
2011-07-20, 20:45
En sak man måste bestämma sig för när man söker vård för något, är om man söker någon som kan hjälpa en att hitta en långsiktig lösning på problemet, eller om man söker någon som säger det man vill höra. Det är ofta inte samma sak. Som Sheo redan är inne på.

Pez
2011-07-21, 11:50
En sak man måste bestämma sig för när man söker vård för något, är om man söker någon som kan hjälpa en att hitta en långsiktig lösning på problemet, eller om man söker någon som säger det man vill höra. Det är ofta inte samma sak. Som Sheo redan är inne på.

+1

Med tillägget att det faktiskt underlättar om den som söker vård uttrycker sina behov och sin vilja i ett tidigt skede. Att på ett sakligt och trevligt sätt lägga fram aktuell problematik samt eventuella förväntningar på vårdgivaren, behandlingen och dess utfall. Försök att få till en givande dialog, som leder till att ni kan väga ihop och diskutera vad som kan anses rimligt. :)

von huff
2011-07-21, 20:00
Även med den bästa tänkbara rehabiliteringen får du vara beredd att på att du faktiskt inte kommer att kunna bänka. Din kropp är inte skyldig dig bänkpress. Det finns många som med rätta nöjer sig med att det finns femtielva andra bröstövningar som funkar bättre: alltfrån dips till hantelpressar och flyes. Bara för att "många" klarar av det betyder det inte att "alla" gör det. Precis som vissa föds med vissa anatomiska förutsättningar i armbågarna som får dem att välja bort vissa tricepsövningar. Jag skulle föreslå att du rekar bland sjukgymnaster som har ett specialintresse för styrketräning.

En sak man måste bestämma sig för när man söker vård för något, är om man söker någon som kan hjälpa en att hitta en långsiktig lösning på problemet, eller om man söker någon som säger det man vill höra. Det är ofta inte samma sak. Som Sheo redan är inne på.

+1

Med tillägget att det faktiskt underlättar om den som söker vård uttrycker sina behov och sin vilja i ett tidigt skede. Att på ett sakligt och trevligt sätt lägga fram aktuell problematik samt eventuella förväntningar på vårdgivaren, behandlingen och dess utfall. Försök att få till en givande dialog, som leder till att ni kan väga ihop och diskutera vad som kan anses rimligt. :)

Ok, fast jag var lite otydlig.Jag kan inte träna nån bröst eller axelövning utan smärta.Jag vill ha nån som tar reda på vad felet är och sedan hittar en lösning.Jag menar att vid första läkarbesöket klämde han lite och sa inflammation,skrev ut värkpiller och nån kräm.Vid besök nr 2 så tog han bilder,hittade inget direkt fel men sade att där kan ha varit nåt litet fel nånstans, minns ej termen.

sjukgymnaster och liknande gör väl bara program?Vad gör en naprapat, har han utrustning för närmare undersökning?Att klämma lite på axeln känns inte särskilt givande

Alkro
2011-07-21, 20:04
Ok, fast jag var lite otydlig.Jag kan inte träna nån bröst eller axelövning utan smärta.Jag vill ha nån som tar reda på vad felet är och sedan hittar en lösning.Jag menar att vid första läkarbesöket klämde han lite och sa inflammation,skrev ut värkpiller och nån kräm.Vid besök nr 2 så tog han bilder,hittade inget direkt fel men sade att där kan ha varit nåt litet fel nånstans, minns ej termen.

sjukgymnaster och liknande gör väl bara program?Vad gör en naprapat, har han utrustning för närmare undersökning?Att klämma lite på axeln känns inte särskilt givande

Finns dessvärre inga mirakelkurer. Tycker det var helt rätt att ge dig värkpiller då detta ofast funkar väldigt bra. Har själv en del problem med en höft och en veckas vila samt voltarenkur brukar göra susen.

Sjukgymnastik är långsiktig. De som utlovar dig en quickfix är oftast inte seriösa.

von huff
2011-07-21, 20:15
Finns dessvärre inga mirakelkurer. Tycker det var helt rätt att ge dig värkpiller då detta ofast funkar väldigt bra. Har själv en del problem med en höft och en veckas vila samt voltarenkur brukar göra susen.

Sjukgymnastik är långsiktig. De som utlovar dig en quickfix är oftast inte seriösa.

Jag vet.Jag söker inga mirakelkurer utan en lösning på problemet.Jag har vilat axlarna så gott som i 2 månader men det har inte hjälpt.Innan dess så tränade jag nästan bara rotatorcuffar utan resultat.Jag har talat med några typer på gymmet, de hade samma problem och besökte nån som var expert på idrottskador och båda genomgick en axeloperation och det hjälpte.Jag känner på mig att några huskurer inte hjälper mig så därför vill jag slippa allt löjligt skit som "värktabletter och vila","det kan vara det det eller det".Jag vill ha fakta och lösningar

Chrillee
2014-07-08, 13:39
Lyfter den här gamla tråden.

Jag har sökt hjälp för benhinneinflammation, visade sig även att jag hade en del "låsningar" i nedre delen av ryggen.
För att få bukt på detta erbjöds ett paketpris om 4300kr till 9000kr beroende på antalet gånger.

Sedan efter dessa behandlingar bör man gå med 4-6 veckors mellanrum för att underhålla detta. Är detta "overkill" eller rimligt?

Har gått några gånger hos sjukgymnaster med OMT-utbildning men brukar varken känna till eller från efter besöken.

Har dessutom uppgivit att jag hade en lätt diskbuktning L5-S1 2009 efter MR, kan väl dock läcka? Men anser att det behövs så kallad manipulation i ländryggen för att få ordning på det. Läste någonstans att det inte är lämpligt vid diskbuktning/diskbråck?

Morty
2014-07-08, 15:15
Lyfter den här gamla tråden.

Jag har sökt hjälp för benhinneinflammation, visade sig även att jag hade en del "låsningar" i nedre delen av ryggen.
För att få bukt på detta erbjöds ett paketpris om 4300kr till 9000kr beroende på antalet gånger.

Sedan efter dessa behandlingar bör man gå med 4-6 veckors mellanrum för att underhålla detta. Är detta "overkill" eller rimligt?

Har gått några gånger hos sjukgymnaster med OMT-utbildning men brukar varken känna till eller från efter besöken.

Har dessutom uppgivit att jag hade en lätt diskbuktning L5-S1 2009 efter MR, kan väl dock läcka? Men anser att det behövs så kallad manipulation i ländryggen för att få ordning på det. Läste någonstans att det inte är lämpligt vid diskbuktning/diskbråck?

Men fy fan vad dyrt. Riktigt jävla ocker och låter mkt osannolikt att mobiliseringar mm ska lösa dina problem. Gå till en vettig fysioterapeut (fd sjukgymnast) som är knuten till landstinget, då kostar det väl en hunka per besök eller så och även den sämsta av dåliga fysioterapeuter borde kunna lösa dina problem med benhinnorna inom 90 besök.

Annars är råden rätt lätta för benhinneinflammation. Minska mängden load bearing impact sport, massera vaderna för att minska spänningar, byt skor, träna vristerna och höfterna. Det är framför allt en ansträngningsskada och knäckningar lär inte minska belastningen.

Exdiaq
2014-07-08, 15:59
Lyfter den här gamla tråden.

Jag har sökt hjälp för benhinneinflammation, visade sig även att jag hade en del "låsningar" i nedre delen av ryggen.
För att få bukt på detta erbjöds ett paketpris om 4300kr till 9000kr beroende på antalet gånger.

Sedan efter dessa behandlingar bör man gå med 4-6 veckors mellanrum för att underhålla detta. Är detta "overkill" eller rimligt?

Har gått några gånger hos sjukgymnaster med OMT-utbildning men brukar varken känna till eller från efter besöken.

Har dessutom uppgivit att jag hade en lätt diskbuktning L5-S1 2009 efter MR, kan väl dock läcka? Men anser att det behövs så kallad manipulation i ländryggen för att få ordning på det. Läste någonstans att det inte är lämpligt vid diskbuktning/diskbråck?

Sa han hur dessa "låsningar" var relaterade till benhinneinflammationen? Har du känt av dessa "låsningar" på något sätt?

tomn
2014-07-08, 16:25
Lyfter den här gamla tråden.

Jag har sökt hjälp för benhinneinflammation, visade sig även att jag hade en del "låsningar" i nedre delen av ryggen.
För att få bukt på detta erbjöds ett paketpris om 4300kr till 9000kr beroende på antalet gånger.

Sedan efter dessa behandlingar bör man gå med 4-6 veckors mellanrum för att underhålla detta. Är detta "overkill" eller rimligt?

Har gått några gånger hos sjukgymnaster med OMT-utbildning men brukar varken känna till eller från efter besöken.

Har dessutom uppgivit att jag hade en lätt diskbuktning L5-S1 2009 efter MR, kan väl dock läcka? Men anser att det behövs så kallad manipulation i ländryggen för att få ordning på det. Läste någonstans att det inte är lämpligt vid diskbuktning/diskbråck?

Detta är ju helt sjukt. Borde ju anmäla vårdgivaren. Blir så irriterad av detta. Så du skulle gå och underhålla med behandling för att underhålla det hela - i hela livet då eller? Vi kan väl gissa på att ditt "paketpris" kommer att hamna närmare 9000kr då denna vårdgivare verkar mest intresserad av att tjäna pengar. Och till vilken nytta? När du genomgått hälften av alla behandlingarna lär ju problem ha läkt ut..

Scratch89
2014-07-08, 17:24
Lyfter den här gamla tråden.

Jag har sökt hjälp för benhinneinflammation, visade sig även att jag hade en del "låsningar" i nedre delen av ryggen.
För att få bukt på detta erbjöds ett paketpris om 4300kr till 9000kr beroende på antalet gånger.

Sedan efter dessa behandlingar bör man gå med 4-6 veckors mellanrum för att underhålla detta. Är detta "overkill" eller rimligt?

Har gått några gånger hos sjukgymnaster med OMT-utbildning men brukar varken känna till eller från efter besöken.

Har dessutom uppgivit att jag hade en lätt diskbuktning L5-S1 2009 efter MR, kan väl dock läcka? Men anser att det behövs så kallad manipulation i ländryggen för att få ordning på det. Läste någonstans att det inte är lämpligt vid diskbuktning/diskbråck?

Ocker. Var i landet bor du?

rooz
2014-07-08, 17:27
Ocker. Var i landet bor du?

Ocker? Nästan Axon-klass.

Jag ordnade ryggen för 200kr.

Chrillee
2014-07-08, 19:34
Men fy fan vad dyrt. Riktigt jävla ocker och låter mkt osannolikt att mobiliseringar mm ska lösa dina problem. Gå till en vettig fysioterapeut (fd sjukgymnast) som är knuten till landstinget, då kostar det väl en hunka per besök eller så och även den sämsta av dåliga fysioterapeuter borde kunna lösa dina problem med benhinnorna inom 90 besök.

Annars är råden rätt lätta för benhinneinflammation. Minska mängden load bearing impact sport, massera vaderna för att minska spänningar, byt skor, träna vristerna och höfterna. Det är framför allt en ansträngningsskada och knäckningar lär inte minska belastningen.

Jag har enligt honom en subluxation, en störning som hindrar nervsystemet med att kommunicera med kroppen. Detta påverkar kroppens självläkning.
Han menar att man behöver göra förändringar successivt för att det ska bli återställt. När han kände i ryggslutet så var det påtagligt ömt, efter lite tester konstaterade han att jag har känsel- och nervpåverkan.

Anledningen till att jag sökt hjälp är för att jag testat allt jag kommit över för att bli kvitt benhinneinflammationen utan lyckats.

Sa han hur dessa "låsningar" var relaterade till benhinneinflammationen? Har du känt av dessa "låsningar" på något sätt?

Låsningarna i ländryggen yttrar sig i trötthet i området, i synnerhet vid längre promenader. Men har ingen kronisk smärta vid vila eller liknande, ta i trä. Han tror även att om det inte är bra i ryggen så påverkar det även extremiteterna och de kan inte återhämta sig och bli bra.

Detta är ju helt sjukt. Borde ju anmäla vårdgivaren. Blir så irriterad av detta. Så du skulle gå och underhålla med behandling för att underhålla det hela - i hela livet då eller? Vi kan väl gissa på att ditt "paketpris" kommer att hamna närmare 9000kr då denna vårdgivare verkar mest intresserad av att tjäna pengar. Och till vilken nytta? När du genomgått hälften av alla behandlingarna lär ju problem ha läkt ut..

Ja man blir ju lite suspekt om det ren indrivning av pengar det handlar om. Efter denna behandling rekommenderas enbart underhåll av ryggen med besök var 4-6'e vecka.

Återbesök idag och det är 12 behandlingstillfällen för 4320:- (360:-/tillfälle). Kommer bli två tillfällen per vecka fram till slutet nån gång i augusti.

Ocker. Var i landet bor du?

Södermanland.

Ocker? Nästan Axon-klass.

Jag ordnade ryggen för 200kr.

Härligt, skulle också vara nöjd om det var så enkelt och billigt.

tomn
2014-07-08, 20:31
Så du har alltså, enligt kiropraktorn, en subluxation i ländryggen som sedan gör så att du får benhinneinflammation?
Har du påbörjat behandlingen? Vad för typ av behandling har han/hon gjort?

Chrillee
2014-07-08, 22:00
Så du har alltså, enligt kiropraktorn, en subluxation i ländryggen som sedan gör så att du får benhinneinflammation?
Har du påbörjat behandlingen? Vad för typ av behandling har han/hon gjort?

Jag fick benhinneinflammationen när jag ökade träningen för fort i mars 2013, har sedan dess inte fått ordning på det. För att sedan kunna bli återställd så måste man behandla "hela vägen" så att säga, så som jag har uppfattat det. Men det är inte enbart pga. benhinnorna, utan även för att mitt ryggslut inte verkar vara i toppskick, med subluxationer som det tydligen kallas.

Ja, det kan man väl säga. Har gjort 2 besök, varav ett analysbesök. Ska åter för mitt 3'e besök imorgon och betala avgiften för 12 besök.

Anledningen att jag nu tänkt genomföra det är för att jag är trött på att inte kunna spela bandy, fotboll, jogga, löpa som jag kunde göra för 1½ år sedan.

Scratch89
2014-07-08, 22:07
Alltså, jag förstår ju hans tankesätt, att benhinneinflammationen kanske kan ha lett till att du gått på ett annorlunda sätt, som gjort att du belastat ryggen fel, som gett upphov till en eventuell låsning osv. Men det är rätt så långsökt. Har han ens tittat på dina underben? Och har du försökt att trappa ner med träningen ett tag, byta skor/underlag och allt det där som man ska göra?

EDIT: Jag skulle inte gå dit mer. Det är DYRT.

Tolkia
2014-07-08, 22:18
Om du verkligen har nervpåverkan (känselnedsättning, bortfall av motoriska funktioner, t.ex. förmågan att stå på tå eller hälar, svårigheter att tömma tarm/blåsa, svårigheter att känna att du är kissnödig etc.) skall du gå till doktorn. Och absolut inte låta någon "knäcka" ryggen.

Trötthet i ländryggen är rätt normalt för en klen rygg. Det blir i regel bättre av riktad träning (styrka och/eller rörlighet, inte nödvändigtvis bara för ryggen), inte av mobilisering/"knäckning".

En "lätt diskbuktning" på MR är i regel betydelselös. Efter 20 buktar det lite här och var på många. För att man skall kunna säga att diskbuktningen spelar någon roll skall du ha symptom från de delar av kroppen som de nerver som kan påverkas av diskbråcket innerverar. Har du t.ex. ont och är svag i en arm, och har ett diskbråck eller en diskbuktning i ländryggen har de inget samband.

(Sammanfattning: Sjukt oseriös behandlare. Bryt kontakten.)

Chrillee
2014-07-08, 22:37
Alltså, jag förstår ju hans tankesätt, att benhinneinflammationen kanske kan ha lett till att du gått på ett annorlunda sätt, som gjort att du belastat ryggen fel, som gett upphov till en eventuell låsning osv. Men det är rätt så långsökt. Har han ens tittat på dina underben? Och har du försökt att trappa ner med träningen ett tag, byta skor/underlag och allt det där som man ska göra?

EDIT: Jag skulle inte gå dit mer. Det är DYRT.

Nej, han har inte direkt tittat på dem. Jag tränade inget i 3 månader, började sedan bara att promenera, för att sedan öka med lite jogg, kanske 30 sek, gå. Så höll jag på under VT-14, sedan tränade jag två pass i följd och det var tillbaka.

Om du verkligen har nervpåverkan (känselnedsättning, bortfall av motoriska funktioner, t.ex. förmågan att stå på tå eller hälar, svårigheter att tömma tarm/blåsa, svårigheter att känna att du är kissnödig etc.) skall du gå till doktorn. Och absolut inte låta någon "knäcka" ryggen.

Trötthet i ländryggen är rätt normalt för en klen rygg. Det blir i regel bättre av riktad träning (styrka och/eller rörlighet, inte nödvändigtvis bara för ryggen), inte av mobilisering/"knäckning".

En "lätt diskbuktning" på MR är i regel betydelselös. Efter 20 buktar det lite här och var på många. För att man skall kunna säga att diskbuktningen spelar någon roll skall du ha symptom från de delar av kroppen som de nerver som kan påverkas av diskbråcket innerverar. Har du t.ex. ont och är svag i en arm, och har ett diskbråck eller en diskbuktning i ländryggen har de inget samband.

(Sammanfattning: Sjukt oseriös behandlare. Bryt kontakten.)

Jag har inga problem med organfunktioner, det var det 3'e steget. Jag har påverkan på muskel- och känselnerver.

Grejen är att för mig som inte kan vet varken ut eller in. Jag lyssnar på honom, sedan vänder jag mig hit och får era rekommendationer.

Så det är väldigt knepigt som "vanlig" individ att fatta ett rätt beslut tycker jag.

Tilläggas bör att han påpekar att man bör gå och ta tag i det nu, annars vid äldre ålder kommer man få svåra problem. Det han syftar på är detta: http://www.kiropraktorklinik.com/subluxation/
Förslitningsprocessen

Tolkia
2014-07-08, 22:46
Jag har inga problem med organfunktioner, det var det 3'e steget. Jag har påverkan på muskel- och känselnerver.
Jag vill verkligen inte verka dryg, men det jag har räknat upp ÄR påverkan på "muskel- och känselnerver".
Grejen är att för mig som inte kan vet varken ut eller in. Jag lyssnar på honom, sedan vänder jag mig hit och får era rekommendationer.
Ja, och nu ger vi dig samlat (det är nog extremt ovanligt att Kolo är så här enigt) rådet att bryta med en behandlare som uppenbarligen behandlar något som du inte sökt för till ett högt pris både i form av pengar och tid.

Jag tycker att den behandlare du går till verkar extremt oseriös. Jag läste sidan du länkar till och jag måste säga att jag inte förstår hur man gör kopplingen mellan artros i ryggraden (vilket verkar vara det man beskriver under "förslitningsprocessen") och subluxation. Subluxation är inte en automatisk följd av artros, och hos en ung individ krävs antingen någon sjukdom i rörelseapparaten eller kraftigt yttre våld för att åstadkomma en subluxation i ryggraden. Vidare är det omöjligt att diagnostisera en subluxation utan radiologi (i regel datortomografi eller MR), så om din behandlare inte har röntgensyn skulle jag säga att han svamlar.

Har du ett ryggproblem som stör ditt liv? Sök "vanlig" vård (läkare eller sjukgymnast, beroende på hur problemen yttrar sig och vad du vill ha hjälp med). Har du ett benhinneproblem som stör dig? Sök vanlig vård (här skulle jag alla gånger börja hos sjukgymnast då det i regel är på rehabträningsfronten man börjar och det sällan behövs någon fancy undersökning för att ta reda på vad problemet sitter). Eller sök en seriös alternativ behandlare. De finns, men det är inte en sådan du går till nu. Mitt intryck är att din behandlare inte gör dig friskare, utan sjukare. Du kom med benhinnebesvär och blev en rygginvalid. Not OK.

Tillägg: Den absoluta majoriteten av befolkningen har degenerativa förändringar i ryggen när de har passerat typ 22. Den absoluta majoriteten av befolkningen har (trots detta) INTE grava ryggproblem.

tomn
2014-07-08, 23:05
Jag fick benhinneinflammationen när jag ökade träningen för fort i mars 2013, har sedan dess inte fått ordning på det. För att sedan kunna bli återställd så måste man behandla "hela vägen" så att säga, så som jag har uppfattat det. Men det är inte enbart pga. benhinnorna, utan även för att mitt ryggslut inte verkar vara i toppskick, med subluxationer som det tydligen kallas.

Ja, det kan man väl säga. Har gjort 2 besök, varav ett analysbesök. Ska åter för mitt 3'e besök imorgon och betala avgiften för 12 besök.

Anledningen att jag nu tänkt genomföra det är för att jag är trött på att inte kunna spela bandy, fotboll, jogga, löpa som jag kunde göra för 1½ år sedan.

Om du nu har "subluxationer" i den ländrygg, vilket nu är väldigt ovisst, så är det ju inte en mobiliseringsbehandling du borde ha utan stabiliseringsträning.

Jag skulle aldrig gå tillbaka dit och betala detta hutlösa pris. Instämmer helt med Tolkia att han verkar vara oseriös och endast intresserad av pengar.

Om han nu inte ens har tittat på nedre extremitet så verkar han ju lost. Hur kan han säga att ditt problem kommer från ryggen?


Tillägg: Den absoluta majoriteten av befolkningen har degenerativa förändringar i ryggen när de har passerat typ 22. Den absoluta majoriteten av befolkningen har (trots detta) INTE grava ryggproblem.

Alla har i princip degenerativa förändringar i kroppen, precis som Tolkia säger. Skulle vi röntga våra kroppar skulle vi hitta massor, dock ger endast en bråkdel av dem symtom. Och sedan vice versa då - att man kan ha ont utan att hitta på röntgen.

Chrillee
2014-07-08, 23:44
Jag vill verkligen inte verka dryg, men det jag har räknat upp ÄR påverkan på "muskel- och känselnerver".

Ja, och nu ger vi dig samlat (det är nog extremt ovanligt att Kolo är så här enigt) rådet att bryta med en behandlare som uppenbarligen behandlar något som du inte sökt för till ett högt pris både i form av pengar och tid.

Jag tycker att den behandlare du går till verkar extremt oseriös. Jag läste sidan du länkar till och jag måste säga att jag inte förstår hur man gör kopplingen mellan artros i ryggraden (vilket verkar vara det man beskriver under "förslitningsprocessen") och subluxation. Subluxation är inte en automatisk följd av artros, och hos en ung individ krävs antingen någon sjukdom i rörelseapparaten eller kraftigt yttre våld för att åstadkomma en subluxation i ryggraden. Vidare är det omöjligt att diagnostisera en subluxation utan radiologi (i regel datortomografi eller MR), så om din behandlare inte har röntgensyn skulle jag säga att han svamlar.

Har du ett ryggproblem som stör ditt liv? Sök "vanlig" vård (läkare eller sjukgymnast, beroende på hur problemen yttrar sig och vad du vill ha hjälp med). Har du ett benhinneproblem som stör dig? Sök vanlig vård (här skulle jag alla gånger börja hos sjukgymnast då det i regel är på rehabträningsfronten man börjar och det sällan behövs någon fancy undersökning för att ta reda på vad problemet sitter). Eller sök en seriös alternativ behandlare. De finns, men det är inte en sådan du går till nu. Mitt intryck är att din behandlare inte gör dig friskare, utan sjukare. Du kom med benhinnebesvär och blev en rygginvalid. Not OK.

Tillägg: Den absoluta majoriteten av befolkningen har degenerativa förändringar i ryggen när de har passerat typ 22. Den absoluta majoriteten av befolkningen har (trots detta) INTE grava ryggproblem.

Tycker det är så knepigt att en person gått 5 års utbildning kan vara oseriös.

Innan jag gick till honom så var jag hos en massör som märkte att jag var väldigt öm i ländryggen och tyckte jag skulle gå till en "specialist". Sagt och gjort, men verkar ha hamnat hos fel specialist.




Alla har i princip degenerativa förändringar i kroppen, precis som Tolkia säger. Skulle vi röntga våra kroppar skulle vi hitta massor, dock ger endast en bråkdel av dem symtom. Och sedan vice versa då - att man kan ha ont utan att hitta på röntgen.[/QUOTE]

För att nerverna i ryggen styr allt ungefär, är de inte i balans är inte heller resten av kroppen det.

Priset blir 360:-/tillfälle om man delar upp de 12 tillfällena.

Ska dit imorgon men säga att jag behöver mer tid för att sedan gå till någon mer sjukgymnast/kiropraktor och få ett till utlåtande.

Scratch89
2014-07-09, 04:22
Jahopp. Hoppas att du får valuta för pengarna.

tomn
2014-07-09, 07:07
För att nerverna i ryggen styr allt ungefär, är de inte i balans är inte heller resten av kroppen det.

Priset blir 360:-/tillfälle om man delar upp de 12 tillfällena.

Ska dit imorgon men säga att jag behöver mer tid för att sedan gå till någon mer sjukgymnast/kiropraktor och få ett till utlåtande.

Vad var det för neurologiska fynd i undersökningen?

Jag förstår att det kan kosta 360kr per tillfälle, men det är ju sjukt att man kan säga att det kommer att ta exakt 12 tillfällen och sedan uppehåll med jämna mellanrum.

Bra att du går till en annan vårdgivare för en second opinion. Jag skulle välja en sjukgymnast.

Morty
2014-07-09, 09:19
Du får såklart göra vad du vill med dina pengar men antagligen skulle du bli lika bra eller bättre genom att köra igenom en 30 minuters yogavideo från youtube varje kväll och stå på balansplatta på jobbet. Ont i ländryggen av att promenera är knappast något ovanligt och inte benhinneinflammation heller.

Chrillee
2014-07-09, 10:07
Jahopp. Hoppas att du får valuta för pengarna.

Ska gå idag då man måste avboka 24h innan, men sedan avboka resten för att gå till en sjukgymnast som är ansluten till landstinget och se om jag får samma svar från hen.

Vad var det för neurologiska fynd i undersökningen?

Jag förstår att det kan kosta 360kr per tillfälle, men det är ju sjukt att man kan säga att det kommer att ta exakt 12 tillfällen och sedan uppehåll med jämna mellanrum.

Bra att du går till en annan vårdgivare för en second opinion. Jag skulle välja en sjukgymnast.

Han kände på musklerna i ryggslutet, då hoppa jag till lite för jag är öm där och gjorde lite styrketester. Fick hålla upp tårna mot taket, sen skulle han försöka trycka ner dem för att se om jag hade normal styrka. Sedan drogs en slutsats om påverkan på nerver, att de är ömma och irriterade ungefär.

Du får såklart göra vad du vill med dina pengar men antagligen skulle du bli lika bra eller bättre genom att köra igenom en 30 minuters yogavideo från youtube varje kväll och stå på balansplatta på jobbet. Ont i ländryggen av att promenera är knappast något ovanligt och inte benhinneinflammation heller.

Haha, skulle få lite övningar jag kunde göra själv senare i programmet, så det kanske skulle komma :d

tomn
2014-07-09, 11:26
Han kände på musklerna i ryggslutet, då hoppa jag till lite för jag är öm där och gjorde lite styrketester. Fick hålla upp tårna mot taket, sen skulle han försöka trycka ner dem för att se om jag hade normal styrka. Sedan drogs en slutsats om påverkan på nerver, att de är ömma och irriterade ungefär.


Hade du nedsatt styrka i någon av musklerna han testade då? (Då menar jag inte att du är svagare på grund av att det gör ont)
Låter som en tunn neurologisk undersökning om han endast kände på din rygg och testade grov kraft för en(?) muskel?

Chrillee
2014-07-11, 09:54
Hade du nedsatt styrka i någon av musklerna han testade då? (Då menar jag inte att du är svagare på grund av att det gör ont)
Låter som en tunn neurologisk undersökning om han endast kände på din rygg och testade grov kraft för en(?) muskel?

De två testerna var att sitta ned och sträcka ut armarna, han försökte sedan trycka ned armarna, vilket gick. Sedan gjorde han en korrigering i nacken för att sedan göra samma test igen, då hade han svårare att trycka ned armarna.

Samma test, fast med tårna upp mot taket sittandes.

Var där i onsdags hur som helst, besöket tog ungefär 7-8 minuter. Gjorde två manipulationer, samma som tisdagen. Har dock märkt en positiv sak precis efter besöken, att mitt ringande/susande i vänster öra blev mycket bättre.

Jag är inte "kopplad" som han benämnde det, att nerverna inte kan kommunicera fritt med övriga kroppen. Vilket han ansåg som att styrketräning inte är lönt i detta skede. Kroppen har skickat fel signaler under många års tid, vilket gör att behandlingen skulle bli lång för att "lära" kroppen att anpassa sig till förändringarna han gör.

Har hur som helst bokat en tid hos en sjukgymnast i mitten av augusti så får vi se vad han säger.