handdator

Visa fullständig version : Styrketräningsstudie söker deltagare!


Simon.
2008-11-07, 16:07
Styrketräningsstudie söker deltagare!

Under hösten/vintern genomförs en styrketräningsstudie vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm som vi nu söker deltagare till.

Syftet med studien är att undersöka effekten av väldigt tung styrketräning och olika blandningar av essentiella aminosyror på vältränade individer. Mer specifikt kommer vi att undersöka hur kombinationen styrketräning och aminosyror påverkar proteinsyntesen i muskel, samt hur kombinationen påverkar de olika enzymerna (mTOR etc.) som reglerar proteinsyntesen.

Första fasen av studien innebär fem tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Tidsåtgången beräknas till ca 60 min per tillfälle.

Andra fasen av studien innebär 4 tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Under dessa tillfällen tas även vävnadsprover (biopsier) och blodprov. Totalt tas 12 biopsier (3 per tillfälle). Tidsåtgången beräknas till ca 3 tim per tillfälle.

Vi söker dig som är:

• Man
• 20-35 år
• Helt frisk
• Har några års erfarenhet av tung styrketräning
• Klarar av att pressa 4-6 ggr sin kroppsvikt i benpress
• Är dopingfri
• Boende i Sthlm


Under studiens gång får du inte träna ben. Du får heller inte använda dig av kosttillskott. Vi kommer även att genomföra dopingprover vid början och vid slutet av studien.

Biopsi- och blodprovstagning genomförs *alltid *med närvaro av legitimerad läkare.

Vid *fullt deltagande* utgår ekonomiskt ersättning.

Vid eventuella frågor kan ni kontakta mig via PM!

Vänligen

William
Näringsfysiolog och doktorand, GIH

Helsingborg
2008-11-07, 22:58
Styrketräningsstudie söker deltagare!

Under hösten/vintern genomförs en styrketräningsstudie vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm som vi nu söker deltagare till.

Syftet med studien är att undersöka effekten av väldigt tung styrketräning och olika blandningar av essentiella aminosyror på vältränade individer. Mer specifikt kommer vi att undersöka hur kombinationen styrketräning och aminosyror påverkar proteinsyntesen i muskel, samt hur kombinationen påverkar de olika enzymerna (mTOR etc.) som reglerar proteinsyntesen.

Första fasen av studien innebär fem tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Tidsåtgången beräknas till ca 60 min per tillfälle.

Andra fasen av studien innebär 4 tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Under dessa tillfällen tas även vävnadsprover (biopsier) och blodprov. Totalt tas 12 biopsier (3 per tillfälle). Tidsåtgången beräknas till ca 3 tim per tillfälle.

Vi söker dig som är:

• Man
• 20-35 år
• Helt frisk
• Har några års erfarenhet av tung styrketräning
• Klarar av att pressa 4-6 ggr sin kroppsvikt i benpress
• Är dopingfri
• Boende i Sthlm


Under studiens gång får du inte träna ben. Du får heller inte använda dig av kosttillskott. Vi kommer även att genomföra dopingprover vid början och vid slutet av studien.

Biopsi- och blodprovstagning genomförs *alltid *med närvaro av legitimerad läkare.

Vid *fullt deltagande* utgår ekonomiskt ersättning.

Vid eventuella frågor kan ni kontakta mig via PM!

Vänligen

William
Näringsfysiolog och doktorand, GIH

4-6 gånger sin kroppsvikt i benpress.
Vilken benpress är det som gäller? Borde ni inte använda basövningar istället som referens?

petah
2008-11-07, 23:03
4-6 gånger sin kroppsvikt i benpress.
Vilken benpress är det som gäller? Borde ni inte använda basövningar istället som referens?

Jag håller med, det är en jävulsk skillnad mellan benpress och benpress.

Simon.
2008-11-08, 11:09
Jag låser denna tråd, så kan vi hålla diskussionen i den första tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121502