handdator

Visa fullständig version : proteinpulver, mjölk eller vatten?


Cyran
2008-11-07, 14:10
Hej!

Har haft en diskussion med min kompis om skillnaderna med att dricka proteinpulver med vatten och mjölk. Han påstår att det ska vara bättre och dricka med mjölk. Det jag vet är att det ska vara lika bra, enda skillnaden är att proteinet kommer ut i blodet och till musklerna snabbare om man dricker med vatten än mjölk + att man får i sig mer protein med mjölk eftersom mjölk har 3,3gram protein / dl.
Han menar att mindre av proteinet blir omvandlat till energi och kroppen har längre tid på sig att ta sig till godo av det.

Mer detaljerat så säger han:

"oavsett hur upphöjd proteinsyntes du har så kan kroppen bara åtgärda en viss mängd protein
i taget, vassle i vatten når blodet efter ca 30 min vilket gör att majoriteten av det antingen
omvandlas till energi (glukos) eller passerar rakt ned till tjocktarmen.
Fettet och kolhydraterna i mjölken gör att det tar längre tid att bryta ned mjölken vilket slöar ner
utsöndringen av proteinet därför så får kroppen längre tid på sig att tillgodogöra sig proteinet
dvs då kmr nästan all protein omvandlas till glukos (energi) för att inte nämna att fettet och
kolhydraterna hjälper till att skapa anabola förhållanden som hjälper proteinet att nå musklerna
dricker du protein i vatten på tom mage efter ett pass så är kroppen katabol och i stort behov av energi
dess första uppgift är att gå från katabolt tillstånd till anabolt tillstånd därutav att majoriteten av
proteinet blir omvandlat till energ
lyssna, vid katabolt tillstånd så utnyttjas majoriteten av dietärt protein till energimetabolismen, lite av det omvandlas till
fett men glukoneogenes av aminosyrorna sker till största grad,
katabolt = tom mage, protein utan andra näringsämnen, kroppen tar det den kan få och omvandlar det till energi och
om den är i behov av det"


Stämmer detta?

King Grub
2008-11-07, 14:39
Nej, det spelar ingen roll.

Enbart vanlig mjölk i sig, utan proteinpulver, vänder proteinbalansen till positiv efter styrketräning. Och enbart vassle eller kasein gör det också. Dessutom är det inte säkert att det är just aminosyrorna i mjölken/proteinpulvret som blir nytt muskelprotein, utan det är när aminosyrorna flödar blodet som det sänds signaler för att andra aminosyror som redan finns skall bilda muskelprotein.

Scratch89
2008-11-07, 14:42
Nej, det spelar ingen roll.

Enbart vanlig mjölk i sig, utan proteinpulver, vänder proteinbalansen till positiv efter styrketräning. Och enbart vassle eller kasein gör det också. Dessutom är det inte säkert att det är just aminosyrorna i mjölken/proteinpulvret som blir nytt muskelprotein, utan det är när aminosyrorna flödar blodet som det sänds signaler för att andra aminosyror som redan finns skall bilda muskelprotein.

Jag hade för mig att endast vassle ökade proteinsyntesen men inte tog hand om nedbrytningen, som då ledde till att det inte blev så positivt i slutändan ändå. Då har jag lärt mig något nytt idag. :)

Sniggel
2008-11-07, 14:42
Mja den första biten ser rätt ut. Sen verkar andra halvan vara sedd lite mer svart/vitt/överdriven.

Protein med vatten = snabbare upptag, viktigt att fortsätta fylla på snart efter drinken med mer näring, exempelvis mat
Protein med mjölk = inte lika snabbt upptag men varar längre, ger ju förstås även mer kalorier.

I vilket fall är det smådetaljer och man kan nog inte säga om det ena är bättre än det andra. Har man svårt för att gå upp i vikt kanman med fördel använda mjölk, är man rädd för att lägga på sig fett kan man ta protein med vatten.

King Grub
2008-11-07, 14:50
Jag hade för mig att endast vassle ökade proteinsyntesen men inte tog hand om nedbrytningen, som då ledde till att det inte blev så positivt i slutändan ändå. Då har jag lärt mig något nytt idag. :)

Intag efter styrketräning är inte samma sak som intag i vila. Efter styrketräning innebär kaseinintag en lika snabb förbättring av fenylalaninbalansen som av vassleintag.

Scratch89
2008-11-08, 01:17
Intag efter styrketräning är inte samma sak som intag i vila. Efter styrketräning innebär kaseinintag en lika snabb förbättring av fenylalaninbalansen som av vassleintag.

Trevligt! Då behöver man inte vara lika orolig för att man inte ska hinna fylla på med mat inom en timma eller så.

Mourten
2008-11-08, 14:50
Trevligt! Då behöver man inte vara lika orolig för att man inte ska hinna fylla på med mat inom en timma eller så.

de här är inte min grejj så hur kom du fram till de? upplys mig *popcorn*

creperiet
2008-11-08, 15:20
de här är inte min grejj så hur kom du fram till de? upplys mig *popcorn*

Han menar väl att man inte behöver käka mat så snabbt efter träningen om kaseinet har samma akuta effekt som vasslet, och dessutom "har kvar" fördelen att det räcker många timmar framåt.

Sniggel
2008-11-10, 11:39
Var påstås detta? Om upptaget av kasein blir snabbt efter träning varför skulle då kaseinet även ha kvar sitt långsamma upptag?

King Grub
2008-11-10, 12:02
Var påstås detta?

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.